Svaz: ČR musí přidat v rozvoji využití vodíku, jinak hrozí miliardové pokuty
Česká republika se musí důsledněji zaměřit na využití vodíku v průmyslu či dopravě, uvedl Svaz průmyslu a dopravy ČR. Varoval před tím, že bez rozvoje vodíkové ekonomiky hrozí tuzemským firmám po roce 2030 miliardové pokuty za nedodržování evropských směrnic a také dražší emisní povolenky. Svaz navíc očekává i dopad na hrubý domácí produkt, zaměstnanost a příliv nových investic. Vyplývá to ze studie společnosti PwC pro Svaz průmyslu a dopravy ČR.
S vodíkem počítají strategické plány EU v příštích letech jako s důležitým alternativním palivem v dopravě, zároveň by měl hrát roli v dekarbonizaci celého průmyslu. Unijní pravidla počítají podle svazu po roce 2030 s rozmístěním vodíkových stanic na hlavních tazích a městských uzlech a výrazným navýšením podílu takzvaného zeleného vodíku v průmyslu i dopravě. Vyrábí se za využití obnovitelných zdrojů.
Česko má od roku 2021 vlastní vodíkovou strategii, podle svazu však není v praxi příliš naplňována. Například v energetice nebo teplárenství není vodík zatím využíván vůbec.
„Vodík přitom pro naši ekonomiku představuje příležitost. Ze začátku bude sloužit primárně pro plnění závazných evropských cílů, ale s rozvojem vodíkové ekonomiky a snižováním ceny bude jeho využití mnohem širší,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj.
Zdůraznil potřebu vlastní výroby zeleného vodíku.
Mezi hlavní důvody, proč se vodík v Česku zatím příliš nevyužívá, patří podle svazu především jeho vyšší cena a také chybějící infrastruktura. V ČR jsou zatím čtyři vodíkové stanice, navíc chybí produktovody, kterými by vodík do země proudil ze zahraničí.
Česko tak podle studie není na rozvoj vodíkové ekonomiky dobře připraveno. Podle generálního ředitele Orlen Unipetrol Tomasze Wiatraka bude zapotřebí větší spolupráce státu a průmyslu a také další zajišťování elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. „Bez levné a dostupné elektřiny z obnovitelných zdrojů nebude ani dostupný obnovitelný vodík,“ podotkl. Podle Wiatraka je také nutné přesměrovat příjmy z emisních povolenek na výrobu a provozní podporu vodíku a elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
Mohlo by vás zajímat:
Nemáte někdo nějaké zajimavé podklady, jak má celá tahle sranda s vodíkem fungovat ? Především by mě zajimaly ekonomické rozvahy a třeba příklady z praxe, kde to třeba už funguje ve významěnší míře. Zatím mě vodík připadá jako kolumbova žena všichni o tom mluví a spoléhají na něj, ale nikde nic.
Energeticky je to hloupost. Cesta výroba - distribuce - využití má asi 25% účinnost. Spotřeba energie na výrobu zeleného vodíku by byla nepředstavitelně energeticky náročná a nesmírně drahá. Je to jen další ideologický nesmysl. I velký dekarbonizační fanatik to přiznává: https://www.rechargenews.com/energy-transition/liebreich-oil-sector-is-lobbying-for-inefficient-hydrogen-cars-because-it-wants-to-delay-electrification-/2-1-1033226
Fungovat to nebude, proto se to bude dotovat jako OZE, biopaliva, elektromobily a mnoho dalšího. Proto se vodík tak tlačí, protože to bude pro připravené zaručený zisky na desetiletí.
vodík je skleníkový plyn, narušuje ozon, jeho výroba elektrolýzou a zpět z vodíku vyrobit elektřinu má účinnost srovnatelnou s parním strojem, nejdále v experimentech s vodíkem je Čína, naráží ale na problémy s membránami v elektrolyzérech - nebezpečí výbuchu v některých režimech elektrolýzy, vodík je nejhůře skladovatelný plyn, má tak malé molekuly že prakticky nelze zabránit únikům, proniká i masivem kovu, navíc způsobuje jeho křehnutí. Vodík je paní Columbová, oze posahanci s ním počítají ale veškeré aplikace s vodíkem jsou ve fázi vývoje, a místo odpovědí co by měl vývoj nalézt se teprve začínají vynořovat otázky. Aby dříve nakonec nebyla komrční fúzní elektrárna než energetika založená na oze a akumulaci do vodíku. Ale mohli by si pouštět vzducholodě, kdyby teda vodík nebyl extrémně hořlavý, i s tím mají Němci neblahou zkušenost. Možná nakonec zjistí že je s vodíkem tolik problémů že bude potřeba syntetizovat uhlovodík, který tedy bude v rámci možností uhlíkově neutrální když je syntetický ale jeho cena z toho udělá slepou odbočku vývoje.
Není zase takový problém smíchat vodík s nachytaným CO2 ze vzchudu nebo z vody a vznikne P2G neboli emisně neutrální zemní plyn.
problém bude nejspíš cena několikanásobně vyšší než zemní plyn těžený, ale pokud existují mechanismy jak dostat do prodeje drahé LNG tažené přes půl světa tak se jistě najdou i mechanismy na prosazení syntetického ch4
1. Pokud smícháte vodík s CO2, tak se nic nestane.
A vychytávání CO2 ze vzduchu... to už je výnosnější vychytávat zlato z mořské vody. A ekonomicky to nevychází už vůbec. Ledaže byste dostal ohromné dotace.
teoreticky by se nechal v pobřežních pouštních oblastech Afriky za rozumnější cenu vyrábět methanol
P2G není směs vodíku a CO2, ale zkratka pro proces přeměny elektrické energie na vodík nebo metan.
Bionafta vychází z pohledu ERoEI jako neudržitelná. Vychází vodík alespoň jako bionafta, nebo je na tom ještě hůře?
Takže tu budeme stavět vodíkové stanice se 100% dotací (protože ani s 80% to nikdo nebude chtít stavět) a budeme čekat na auta, která nebude nikdo vyrábět.
Hyundai prodal za leden 6 Nexo na celém světě (ne 6 tisíc, opravdu 6 kusů). Toyota Mirai má klesající prodeje 3 roky po sobě. Všude ve světě, i třeba v Kalifornii, se vodíkové stanice víc zavírají než otevírají. V USA lze koupit jetý Mirai v přepočtu za 170 tisíc a i tak je to skoro neprodejné.
Reálná cena vodíku bez dotací je okolo $20/kg (u nás 499 Kč), v průměru na to ujedete 80-90 km.
I v bohatých zemích typu Švýcarsko nebo Německo se ruší projekty vodíkových vlaků nebo autobusů, ale česká zemička zase musí být první ve vyhazování peněz :(
Vaše ceny jsou totálně mimo realitu. V Dánsku proběhla první aukce na výrobu vodíku na celkový instalovaný výkon 260 MW. A ceny dopadly nad očekávání příznivě.
Vysoutěžené reálné ceny na výrobu vodíku:
nejvyšší 1,05 €/kg
nejnižší 0,16 €/kg
Máte to blbě, jsou to výše dotace. Tak málo už dnes stačí k tomu, aby vodíkové projekty byly ekonomicky smysluplné. Cíl je dostat to na nulu.
Běžné náklady na výrobu vodíku pro průmyslové aplikace se v Evropě a Asii pohybují okolo 5-6 EUR/kg.
A kde ho aktuálně prodávají?
V Praze stojí 1kg vodíku 278 Kč. ( Zdroj: https://www.tipcars.com/magazin/nase-tema/toyota-mirai-auto-vodikovy-pohon-ostrava-20230524.html)
A ve Vítkovivích: Cena tankování (bez ohledu na doplněné množství plynného vodíku v jednom motorovém vozidle, maximálně však 7 kg): 150,- € + 21 % DPH (zdroj: https://www.vitkovice.cz/energetika/plnici-stanice-vodiku/a-196/)
Vodík je zatím slepá ulička. Ať si do něj investuje někdo jiný.
Na přimíchávání do zemního plynu by to celkem šlo.
Hodně dobré elektrolyzéry mají účinnost kolem 66%. Pokud se musí vodík stlačit na vysoké tlaky kolem 600 bar, tak to sebere dalších nějakých 13-15% energie paliva.
Ale pokud by to elektrolyzéry dodávaly přímo do potrubí, tj. na tlaku, s jakým to vyleze z elektrolyzéru, tak už to není s tou účinností tak hrozné. Zvlášť pokud by to likvidovalo přebytky elektřiny ze solárních a větrných přebytků.
A není lepší elektřinu využít raději na ohřev TUV a tak ušetřit plyn? Tím nemyslím jen domky, ale také kotelny a teplárny.
Ten plyn má jednu zásadní výhodu: Dá se lehce skladovat třeba polovinu roku bez nutnosti budovat novou infrastrukturu.
To se ale netýká (to lehké skladování) vodíku, že ne? A s toyu infrastrukturou to je to samé...
Ten smíchaný se ZP jde pravděpodobně skladovat podobně, jako ZP. Nebo můžete přimíchávat jen v létě a nespotřebovaný ZP ukládat do podzemních zásobníků.
"Vodík přitom pro naši ekonomiku představuje příležitost. Ze začátku bude sloužit primárně pro plnění závazných evropských cílů, ... "
A já blbec si myslel, že když věta začíná spojením EKONOMICKÁ příležitost, že tam bude něco o zisku/tržbách/HDP a ono je o politických cílech. To už je jak Rudé právo! Nikde vodík ekonomicky nefunguje!
A ano příležitost to opět je pro pobírače dotací, kteří zase jen hledají cecík na který se přisají (proto tyto články)
Přemýšlím, kde se v EU vzala tahle myšlenka, že budeme dotovat využití anebo dokonce uvalovat sankce na ty, kteří nevyužívají vodík. Podezřívám, že vítr vane z Německa, kde se řeší problém nevyrovnaného výkonu OZE na bázi větru a slunce.
Řekněme si upřímně, že ta technologie je teprve ve vývoji, osobně bych byl rád, kdyby se na jakékoliv technologie ve vývoji spoléhalo velmi omezeně. Dotoval bych výzkum, a to klidně i komerční, ale nedotoval bych již na úrovni EU (na úrovni států klidně) prodej výrobků tohoto typu (viďte vodíci, elektromobily, slunečníci a větrníci) a rozhodně bych nesankcionoval plány na nižší využití těchto záležitostí, protože ze své podstaty je to rizikové a správný hospodář/manažer/vláda by se neměl do rizikových akcí s prostředky jemu svěřených pouštět.
Celý GD si zaslouží revizi, a to (nutně) nikoliv s ohledem na to jaké jsou cíle, ale s ohledem na to, jak jich lze efektivně bez Sci-Fi dosáhnout!
Ten vodík z OZE na bází větru a slunce bude fungovat opravdu pouze v pohádkách o předotovaných výrobách, předotovaných elektrolyzérech, předotovaných potrubích a zásobnících, s tím, že ty elektrolyzéry nějaký bájný vědec a technik vylepší takovým způsobem, že budou stát tak polovinu a nebude jim vůbec vadit vyrábět jen občas.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se