Domů
Technologie
Pět technologických směrů v energetice, které si říkají o pozornost

Pět technologických směrů v energetice, které si říkají o pozornost

Technologie
2 komentáře
26. červen 2015, 17:39
Jan Budín

Energetika ve většině rozvinutých zemích se nezadržitelně mění. Kromě vývoje v elektroenergetice, ve které je dlouhletý koncept centralizované výroby elektřiny nahrazován stále ve větší míře decentralizovanou výrobou převážně obnovitelných zdrojů energie v čele se solárnímivětrnými elektrárnami, přicházejí velké změny i v dalších odvětvích.

V teplárenství se čím dál více začínají prosazovat malé kogenerační jednotky, jejichž celková účinnost často převyšuje 90 %, a pozadu nezůstává ani rozvoj geotermální energetiky.

V dopravě si potom zase ukrajují čím dál větší kus z pomyslného koláče elektromobily v čele s fenoménem posledních měsíců automobilkou Tesla.

Zapomínat by se nemělo ani na rozvoj vodíkových palivových článků a dalších perspektivních a k životnímu prostředí šetrných technologií. Podle zahraničního webu The guardian bylo za posledních 20 let na portálu zaměřujícím se na „čisté technologie“ CleanTech PatentEdge schváleno nebo publikováno kolem 1,2 milionů patentů.

Mnohé z těchto nápadů samozřejmě nikdy nebudou realizovány nebo vhodné pro masovou výrobu. Některé z technologických novinek z poslední doby, ale určitě stojí za zmínku. V následujících několika odstavcích je představeno pět zástupců.

Průhledné solární panely

O průhledných solárních panelech a jejich perspektivě jsme informovali již v našem dřívějším článku. Vzhledem k potenciálu této technologie určitě stojí za to představit ji i v tomto výběru.

Zdroj: fastcoexist.com
Zdroj: fastcoexist.com

Představte si mobilní telefon, budovu nebo automobil, který bude schopen vyrábět elekřinu díky těmto průhledným solárním panelům zabudovaným ve skle.

Ubiquitous Energy, společnost stojící za vývojem technologie, v minulém týdnu poprvé předvedla svůj průhledný klenot na veřejnosti.

S tlouštkou menší než tisícina milimetru propouští toto „sklo“, nebo spíše tenká vrstva, světlo viditelné lidským okem, zatímco ultrafialové a infračervené světlo zachycuje a přeměňuje na elektřinu, která následně prodlužuje výdrž baterie. To je podle CEO a spoluzakladatele spoležnosti Ubiquitous Energy Milese Barra jeden z hlavních cílů společnosti.

Biologicky rozložitelné baterie

Přibližně 22 tis. tun baterií z domácností končí každý rok na skládkách podle Recycle More. Míra recyklace je přitom nízká (odhadována na 10 %), tudíž myšlenka efektivnějších baterií, biologicky rozložitelných baterií nebo alespoň baterií vyrobených z materiálů šetrných k životnímu prostředí je vítána.

Tento měsíc oznámil vědecký tým švédských a amerických vědců, že vyvinul baterie vyrobené z měkké, pěnové substance založené na dřevu, nazávané aerogel. Hlavním materiálem použitým k výrobě je buničina (celuóza). vyrobená baterie je lehká, průžná a má mít i velkou kapacitu.

Cílovým trhem vývojářů je denně používaná elektronika a automobilová elektronika. Vývoj technologie je nicméně ještě v rané fázi a širšího využití by se dle odhadů mohla dočkat za 5 – 10 let.

Indukčně nabíjené automobily

google-driverless-car
Samořídící automobil od Googlu. Zdroj: recombu.com

Jedna z nejvíce rozvíjených oblastí je bezesporu doprava. Ale zatímco se pozornost veřejnosti upírá zejména na samořídící auto od Googlu nebo na Teslu Elona Muska, vývoj v oblasti nabíjení elektromobilů ušel vělký kus cesty téměř bez povšimnutí.

Představte si elektromobil nabíjený při jízdě po silnici. Britská výzkumná dopravní laboratoř oznámila v březnu letošního roku, že provádí studii proveditelnosti na využití dynamického bezdrátového přenosu elektřiny (wireless power transfer – WPW) na britských silnicích za účelem zvýšení využití elektrických vozidel. Je to samozřejmě velmi nadčasové, ale záměr bezpochyby skvělý.

Více realistický cíl dosažitelný v kratším horizontu je zavedení indukčního nabíjení elektromobilů a tím odstranění potřeby využití kabelů. Jednou ze společností, která se vývojem technologie bezdrátového nabíjené elektrických vozidel zabývá, je společnost Qualcomm Halo. První pokusy již proběhly v Londýně a podle Anthonyho Thomsona, víceprezidenta společnosti, je budoucnost městské mobility právě v bezdrátové elektromobilitě.

Vodíkové palivové články

Toyota a Hyundai přeměňují plány na komerční využití vodíkových palivových článků v doprávě na skutečnost. Jednou ze společností, které stojí za rozvojem vodíkových palivových článků, je Intelligent Energy.CEO Henri Winand je optimistický a říká, že vodíkový čas nadešel. Společnost se ale kromě automobilového průmyslu zaměřuje na využití této technologie i v dalších oblastech energetiky.

„Nasazujeme palivové články jako náhradu za malé záožní diesel generátory v Indii ve velké míře, “ říká Winand a dodává: „Představené naší nabíječky Upp v Apple storech po Británii nás přináší blíže ke spotřební elektronice.“

Mikrokogenerační jednotky

Cenově dostupné způsoby decentralizované výroby elektřiny a tepla se konečně začínají prosazovat ve větší míře. Nová instalovaná solární kapacita vloni rekordně rostla a pozadu nezůstaly ani další obnovitelné zdroje elektřiny.

Oblast, ve které významný pokrok stále nenastal jsou mikrokogenerační jednotky používané namísto současných lokálních zdrojů tepla v domácnostech. Britská společnost Flow tvrdí, že trend změní díky svému letos představenému plynovému kotli, jež současně generuje elektřinu. Flow říká, že nově vyvinutý model má nižší emise uhlíku o 20 %.

Společnost dále tvrdí, že návratnost investice v případě tohoto kotle se pohybuje kolem 5 let a běžné britské rodině tak může celkově ušetřit přibližně 500 liber za rok.

 

Zdroj úvodní fotografie: www.kth.se

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Jan Budín
12. červenec 2015, 18:59

Při probíhající přeměně energetiky z centralizované výroby na decentralizovaný model nabývá kogenerace jako taková na významu a dřevoplyn jako jedno z možných paliv do těchto jednotek má dle mého názoru také velmi slušný potenciál na to se prosadit. V minulosti již prokázal, že dokáže konkurovat fosilním palivům.

Osobně jsem se prozatím s žádnou detailní studií zabývající se přímo kogeneračními jednotkami spalujícími dřevoplyn nesetkal. Pokud o nějaké takové studii víte nebo máte své osobní zkušenosti, budu rád, když se o ně podělíte.

Horst Lampert
5. červenec 2015, 20:01

Jaký máte názor na KOGENERAČNÍ JEDNOTKY poháněné DŘEVOPLYNEM . Děkuji Lampert

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se