Domů
Rychlé zprávy
Německá uhelná elektrárna Bergkamen pozastavila provoz kvůli nedostatku uhlí
Uhelná elektrárna Bergkamen, Německo
Zdroj: Rainer Knäpper, Free Art License

Německá uhelná elektrárna Bergkamen pozastavila provoz kvůli nedostatku uhlí

Černouhelná elektrárna Bergkamen,  spadající pod společnost STEAG, pozastavila na několik dní svůj provoz poté, co trpěla nedostatkem paliva, jak informovala agentura Reuters. Jedná se tak o další příklad výjimečných podmínek, ve kterých se energetický sektor aktuálně nalézá.

Uhelná elektrárna Bergkamen A o výkonu 715 MW ležící na západě Německa minulý pátek informovala, že do 4. 10. pozastavuje svůj provoz v důsledku nedostatku uhlí, které se k ní dopravuje po řece.

„Trpíme nedostatkem černého uhlí,“ uvedl k situaci Daniel Muhlenfeld, mluvčí společnosti. „Vidíme jednak samo o sobě velmi silnou poptávkou po uhlí a zadruhé pak silnou poptávku po říční přepravě. A protože nemá Bergkamen železniční spojení, není zde k dispozici jiné logistické řešení.“
Cena černouhelného energetického kontraktu API2 na burze ICE se v případě produktu Cal-22 obchoduje přes 175 USD/t, přičemž na počátku letošního roku se cena stejného kontraktu pohybovala okolo 70 USD/t. Ceny se aktuálně pohybují nejvýše od roku 2008.

„Kvůli vysokým cenám plynu se celosvětově zvyšuje poptávka po uhlí a konktrétně v naší lokalitě to pak znamená dvojnásobný problém,“ upřesňuje situaci Muhlenfeld.

Dle Muhlenfelda by se měla situace zlepšit v tomto týdnu, ale obecně doporučuje, vzhledem k velmi vysoké poptávce po energetických komoditách, situaci pozorně sledovat.

Problémy nejen v Evropě

Nedostatečná nabídka uhlí na trhu již způsobila velké problémy v Číně, kde mnohé továrny musely pozastavit svůj provoz v důsledku nedostatečné výroby elektrické energie.

Jak ale uvádí mluvčí společnosti STEAG, vysoké ceny panují i v případě cen zemního plynu, kdy je například stav evropských zásobníků pod víceletým průměrem, přičemž situaci nezlepšují v porovnání s předchozími roky podprůměrné potrubní dodávky ruského Gazpromu do kontinentální Evropy.

Rekordní ceny komodit působí problémy i v ČR

Jedním z důsledků skokového nárůstu komoditních cen v Evropě jsou pak i problémy tuzemských energetických dodavatelů, jako je Lumius nebo Bohemia Energy a dalších, kteří mají vysokou expozici vůči aktuálním cenám na trhu. Ceny elektrické energie na tuzemské energetické burze, PXE, trhají rekordy. V porovnání s počátkem roku je například cena produktu Cal-22 takřka trojnásobná.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(15)
Lukas
5. říjen 2021, 13:40

Ved ono sa to pokryje s OZE-Obcasne Zdroje Energie.

Este zastavit prevadzku v JE a ak sa bude podobna situacia opakovat aj v buducnosti tak to nebude prijemne, zvlast ked nastane podobna vec ako za posledne dva mesiace kedy zrovna moc nefukalo a v noci toho solar moc nevyrobi, aj ked pan Vanecek mi to hned objasni, predsa tu spominal nedavno, ze slnko svieti aj v noci, co sice je pravda ale s takym argumentom nech radsejnejde za energetikmi :D

Jaroslav Loudil
5. říjen 2021, 16:01

Za těchto podmínek jsem opravdu zvědav na úplné odpojení jádra v Německu do 31,12.22 , tedy už za rok. Aby byly uhelné elektrárny při těchto cenách uhlí rentabilní, musí se rychle zvedat i cena elektřiny. Na tom nyní prohrávají v Číně, kde se vláda snaží udržet nízké výkupní ceny elektřiny pro podniky i obyvatelstvo a přitom uhelky musí kupovat 3 krát dražší uhlí. Pak nejsou rentabilní a snižují výrobu.

Carlos
5. říjen 2021, 16:39

Zná někdo důvody nedostatečné kapacity říční dopravy? Je to protože covidová pravidla blokují část kapacit na silnici, tak se to podniky snaží řešit už i po vodě? Nebo je jiný důvod, jako třeba snaha o ekologičtější dopravu a tím vyvolaný přesun dopravy na vodu?

Ivan Novák
5. říjen 2021, 17:42

Nejsem si jistý, jen odhaduji z toho, že elektrárna Bergkamen má být za 13 měsíců definitivně odstavena zákonem: na rozdíl od jiných nemá (neprodlužovala, nesjednávala nové) dlouhodobé smlouvy, ani nedrží velké zásoby na skládce, závisí na okamžité situaci, a ta momentálně ekonomicky nevychází. Může to souviset i s kumulovanou kapacitou přepravy, danou ponorem při dnešním stavu vody. Rýnští rejdaři jsou vytíženi plněním platných smluv pro jiné zájemce, STEAG pro Bergkamen tu situaci teď přeplatit rozumně nemůže, nevydělal by na tom. Ale třeba je to jinak. V každém případě, změna je život.

Jirka94535
6. říjen 2021, 08:44

Díky za info. Jak píšete, brzké ostavení dost mění vyznění článku. Asi mělo být zmíněno v textu.

energetik
5. říjen 2021, 17:55

A co čipy, ty tam mají?

To je jak s těmi gumičkami a nálevem. Když nejsou gumičky/výhodná cena energie je nálev/uhlí a když jsou gumičky tak zase není nálev.

Vinkler
6. říjen 2021, 07:09

No já to znám jako:

Přišel vysoký komunistický funkcionář ke sv. Petrovi. Ten dí: Ty sem nepatříš, jdi do pekla. Přijde k peklu a tam jsou 2 vchody s nápisy:

Kapitalistické peklo a tam není ani noha.

Komunistické peklo a tam je fronta jako na banány. Ptá se čerta jaký je rozdíl.

No v kapitalistickém pekle vás posypou hřebíky, polejí žhavým asfaltem a přejedou parniválem. No a v komunistickém? To stejné, ale jednou chybí hřebíky, pak asfalt nebo nejede parnivál.

Jaroslav Loudil
5. říjen 2021, 18:06

Doprava uhlí po vodě je výhodná. Pamatuji se, jak jsem někdy po roce 1980 u nás v Nymburce na Labi sledoval proplouvání dlouhých člunů s uhlím přes zdymadlo u elektrárny. Vezly uhlí pro elektrárnu Chvaletice. Frekvence byla velmi vysoká, jeden nebo i dva čluny s uhlím za hodinu.

petr
5. říjen 2021, 23:00

Dobře si to pamatuji, bylo to možná i co 20 minut. Jezdil jsem tenkrát na kajaku mezi Drahelicemi a Nymburkem a jedna loď mne skoro vcucla jaký to byl kolos.

Vozili cca 1 500 tun uhlí...

Vinkler
6. říjen 2021, 07:15

No ale Chvaletice tvrdí, že po železnici je to vyjde lépe. Tak já nevím.

Jirka94535
6. říjen 2021, 08:37

Tenkrát se rozhodlo shora. To je podobně jako ve vtipu výše. Za ten palec nahoru. Znám ho už +-50let v různých obměnách. Mám dojem, že s EU v čele začíná být aktuální.

Vinkler
6. říjen 2021, 08:44

No bohužel jsme vždy na té nesprávné straně. Už 400 let. V Anglii chybí banány a toaleťák, Evropě energie....

Dalibor
6. říjen 2021, 12:17

Železnice vychází levněji. Na člunu byla posádka tří lidí. Když bylo málo vody(sucho) nebo hodně vody (povodně). Když mrzlo nejezdilo se. Motor točil 1-3MW nafty. Jelo to tam dva dny. V Lovosicích se to překládalo z vlaku na lodě. Nyní se to nepřekládá a jede to rovnou z dolů do elny. Posádku tvoří jeden mašinfíra a za směnu to dá dvakrát za 12 hodin. Uveze 1500 tun jedna souprava. Nyní se přechází z vagonů typu Falss na kontejnery a tak se tma vejde více uhlí do jednoho vagonu. Navíc kontejner může přepravovat odpady, popílek škváru. Překládka na loď byla jen otázka umělá zaměstnanost.

Jaroslav Loudil
6. říjen 2021, 09:06

Ano, zdá se, že náš svět je stále více "rozhašený". V Anglii museli povolat armádu, aby rozvážela v cisternách benzín k benzinkám, přesto někteří pumpaři na jeho nedostatku vydělávají a zvedli cenu o 100 %. V Německu byli letos už dvakrát na hraně Blackoutu z důvodu příliš velkého podílu OZE na výrobě. Fabrika Opel v Německu z nedostatku čipů zastavila výrobu do Silvestra, u nás je to jen o něco lepší. Lidem z účtů mizí stále rychleji úspory ,protože inflace je už přes 4 % a úroky na účtech NULA. V r.2015 vedení EU tvrdě nadávalo Maďarsku, že proti migrantům na své hranici staví plot, když ho ale nyní staví Poláci, Litva, Lotyšsko proti migrantům z Běloruska , tak si Evropská komise spokojeně mne ruce a "slastně mlaská". Všechny vlády tvrdí, jak jsou "zelené", ovšem když si lidé kupují obří SUV se spotřebou 12 až 15 na 100 místo Fabie se spotřebou 5 , tak jen spokojeně pobrukují a tvrdí, že přeci máme demokracii tedy lidem nelze nic nařizovat. Stále více orné půdy a luk u nás je zastavěno plechovkami hypermarketů a hlavně plechovkami "automotive" , čím pak brutálně roste kamionová doprava. Proto stavíme další a další obchvaty měst, dálnice , odpočívadla atd. a lesy, louky ,pole opět mizí pod betonem a teplota vzduchu v létě opět roste. Dálnice u Brna se r. 2022 začne přestavoval na 6 proudou , aby mohl provoz kamionů dále narůstat. Pokud zalejme přírodu asfaltem a betonem, pak samozřejmě zvýšíme celkovou teplotu. Zajděte nejdříve v poledne v červenci do lesa a potom si lehnětě na dálnici a řekněte mi co jste pozorovali. Na dálnici vám od vedra chytnou kalhoty.

František
8. říjen 2021, 14:52

Souhlasím.

Ještě bych přidal, že orná půda je decimována lány kukuřice a řepky a prolévána chemií jen kvůli biopalivům a bioplynkám s velmi diskutabilním ekologickým přínosem.

Pod záminkou ekologizace je neustálý tlak na emise aut nutící zkracovat životní cyklus aut a tedy jich vyrábět víc.

Vůbec nejsem proti e-autům, ale ať si najdou místo na trhu sama. Určování datumu, kdy se zakáže výroba spalovacích mi trochu připomíná: " do příští pětiletky zdrojnásobíme výrobu oceli"...sice hezké, ale hajzlpapír nebyl. Tak jen abychom nedopadli podobně.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se