Domů
Ropa
V současném měření sil na ropném trhu se Saúdskou Arábií napomáhá Rusku oslabení rublu
ropa, oil, rig
Zdroj: Flickr / Lindsey G / CC BY 2.0

V současném měření sil na ropném trhu se Saúdskou Arábií napomáhá Rusku oslabení rublu

Ropa
19 komentářů
28. březen 2020, 11:10
Daniel Grecman

V aktuálním boji o podíl na ropném trhu a rozkolu mezi Ruskem a Saúdskou Arábií by mohl, dle výpočtů agentury Reuters, pokles rublu dát Rusům výhodu, jelikož by ropu produkovali levněji než Saúdové.

Ruská měna ztratila od počátku března letošního roku téměř pětinu své hodnoty vůči americkému dolaru (cena ropy je v dolarech za barel). Důležité je datum 6. 3. 2020, protože je to den, kdy došlo k neúspěšnému vyjednávání o prohloubení ropných škrtů (návrh o 1,5 mil. bpd), jakožto i k neprodloužení současných škrtů (1,7 mil. bpd).

Skokový propad cen ropy v důsledku koronaviru a nevydařeného jednání zastupitelů OPEC+ výrazně přispěl k oslabení rublu až na hranici pohybující se okolo 80 USD/RUB, tedy na nejslabší úroveň od začátku roku 2016.

Oproti tomu je nutné uvést, že saúdská měna, saúdský riyal (SAR), je vázána na americký dolar pevným směnným kurzem 3,75 USD/SAR.

Produkční náklady ruské společnosti Rosněfť byly v loňském roce v průměru na hodnotě 199 rublů za barel ropného ekvivalentu, neboli 3,1 USD. Saúdská společnost Saudi Aramco pak měla produkční náklady na úrovni 10,6 SAR (2,8 USD).

Produkční náklady Rosněfti by ovšem v důsledku propadu hodnoty rublu mohly klesnout až na cca 2,5 USD, jak vyplývá z výpočtů agentury Reuters založených na aktuálním směnném kurzu USD/RUB. Dotaz agentury Reuters na reálný dopad na náklady společnosti Rosněfť nezodpověděla.

„Jak je zdůrazněno v našich nedávných finančních výsledcích za rok 2019, Saudi Aramco si udrželo pozici mezi producenty s nejnižšími produkčními náklady celosvětově,“ komentovali situaci zástupci Saudi Aramco.

Spolupráce tak má skončit k 31. 3. 2020 a obě strany daly jasně najevo, že svou produkci plánují navýšit, čímž usilují také o podíl na trhu, který v minulosti ztratili ve prospěch USA a dalších producentů, kteří se na ropných škrtech nepodíleli.

Igor Sechin, výkonný ředitel Rosněfti, označoval v minulosti koordinované snižovaní produkce za škodlivé (pro producenty) a prohlašoval, že ničí ruský ropný průmysl, zatímco vytváří prostor pro zvýšení dodávek z amerických ropných břidlic.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
energetik II
28. březen 2020, 11:50

Produkční náklady v Rusku - 2,50 Dolaru za barel jsou velmi slušné ! Američtí těžaři z břidlic jsou mimořádně zadlužení obřími půjčkami a nyní ,když je US ekonomika v recesi díky koronaviru , tak můžou mít velmi vážné potíže. Rotačky v USA nyní tisknou ničím nekryté Dolary stále rychleji a rychleji , ale koronavirus "také nespí" ! Jen za včerejšek v USA přibylo přes 18 000 nových případů a tempo stále roste. Nyní je tam 104 000 případů , počítám, že dosáhnou min. 500 000 až 800 000 a 30 000 mrtvých. Tedy vše 10 krát vyšší jak v Číně.

Lukas
28. březen 2020, 11:59

To co robi teraz USA, tazba z bridlic a tlacenie miliars nicim nekrytych dolarov to je cesta do pekla. Virus to cele len zacal ale co bude skutocna hrozba a nakoniec ekonomicka katastrofa to bude spravanie a politika USA, + Trump nieje politik, iba populista a raz ho dobehne jeho arogancia.

energetik II
28. březen 2020, 12:44

Ano, s tím souhlas. Trump měl na Čínu stále jen pošklebky ,tak nyní má tu skvělou příležitost předvést svoji osobní genialitu i genialitu - "nejlepšího, nejsilnějšího a nejskvělejšího národa světa"- jak se pravidelně o Američanech sám vyjadřuje. A to v boji s úplně stejným problémem a nepřítelem, s jakým se musela popasovat i Čína , jen o několik měsíců dříve. Nyní jdou stranou obvyklé propagandistické kecy, nyní nastává tvrdá realita.

Gitaraw@zoznam.sk
28. březen 2020, 20:54

Občania USA nepoznajú čo je to disciplína a zodpovednosť to bude pre nich obrovský problém pri boji s vírusom.

Ďalším obrovským problém bude pre nich že Obamu a jeho nápad so sociálnym zabezpečením a zdravotným poistením skoro ukamenovali. Teda majú to tam ale iba dobrovoľne. Zdravotné poistenie ma iba malé % američanov.

Teraz sú mnohí nepoisteni a nakazeni a liečbu si musia platiť sami čo vychádza pri hospitalizácii aj na niekoľko 10 000$ na čo američania nemajú. Veľa z nich si nebude môcť dovoliť liečbu a odmietajú ju, alebo sa zadlzia. Toto zdvihne extrémne mortalitu a veľa ich zomrie doma.

Len obyčajná krabicka paralenu pride na 40/60$ a v tejto situácii to rýchlo pôjde aj nad 100$

Michal
29. březen 2020, 12:56

Neplácej nesmysly! V USA bylo v roce 2016 pojištěno více než 90% občanů. S tím že počet pojištěných měl rostoucí tendenci. Proč píšeš takové nesmysly? https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/zdravotni-pojisteni-pro-vsechny-usa-jdou-proti-proudu-40050691

Dušan
28. březen 2020, 18:46

Žiadna mena nie je ničím krytá - to je prípad doláru, ale i rubla.

Problém nie sú "produkčné náklady" ale potreba petrodolárov pre ekonomiku. Pri USA je to problém ťažiarov + ich veriteľov - ale určite nie celej ekonomiky, resp. zvyšku ekonomiky to pomáha.

SA i Rusko sú závislé od petrodolárov a bez nich nevedia fungovať. RUsi síce o niečo menej, ale zas SA je na tom finančne predsa len lepšie.

Čo sa týka koronovírusu. Tak to je problém pre všetkých. Pokým problém Ruska s nákazou (ktorá určite príde) svetovú ekonomiku veľmi netrápi, resp. trápiť nebude, lebo Rusko je jednoducho malá ekonomika, tak problémy USA sú problém pre všetkých .... i pre Rusko.

energetik II
28. březen 2020, 20:09

TO : Dušan

Nevím ,jak by mohlo velké zadlužení US břidličných těžařů pomáhat zbytku jejich ekonomiky. Naopak, pokud začnou krachovat, tak můžou způsobit problémy tamním bankám, které jim půjčily. Ekonomické potíže USA Rusy moc trápit nemusí, jejich státní dluhopisy ve svých devizových rezervách už dávno přeměnilo ve zlato.

Dušan
29. březen 2020, 08:55

Pád cien ropy ničí ťažiarov a ich veriteľov, ale zároveň pomáha celej americkej ekonomike, v súčte na tom Amíci zarobia ...

Ale musí ... prepad americkej ekonomiky bude o páde cien energeticých surovín- t.j. priamy dopad na Rusko. A tie ceny ropy sú hlboko pod "bezpečnou hranicou" ktorú si stanovilo samotné Rusko.

Samozrejme, že sa to týka i plynu a garantujem, že momentálne je napr. taký NS2 nerentabilný, resp. stratový i keby sa dokončil zajtra.

Treba dodať, že svoju makroekonomickú stabilitu Rusko dosiahlo pomocou drastických škrtov v sociálnej oblasti - hlavne v zdravotníctve. Už dnes je ruské zdravotníctvo v dosť dezolátnom stave (hlavne mimo veľkých miest) a nastupuje koronavírus ...

V praxi to bude znamenať, že Rusko bude musieť zvýšiť investície v tejto oblasti.

A to v čase, keď sa Putin rozhodol pre obrovské sociálne balíčky, ktoré budú financovať presne také inflačné poniaze ako EÚ či USA. Akurát Rusko je obmedzený trh a inflačné peniaze "nepotečí" nikde inde ...ostanú v Rusku.

energetik II
29. březen 2020, 09:15

TO : Dušan

Ruský fond národního bohatství má nyní 124 mld. USD a ruské devizové rezervy 570 mld. USD. USA už plyn nedováží a ropy dováží stále méně a méně. Takže její pokles ceny jim už nepřináší tolik výhod jako dříve. Naopak ,břidliční těžaři můžou nyní krachovat a stahovat dolů i US banky. Podobně jako r. 2016 ,když byla ropa na 25 Dolarech. S.Arábie i Rusko tehdá svoji těžbu ropy navyšovaly, v USA těžba klesala. Hrubý státní dluh USA je nyní 109 % HDP, ruský hrubý státní dluh je 18 % HDP. Ruský státní rozpočet je poslední dva roky přebytkový, USA mají obří deficity. Rusko má velkou výhodu v "pružném Rublu". Když ho oslabí ze 60 na 75 Rublů za Dolar , tak vlastně jejich těžaři dostávají v Rublech slušné odměny.

Jan Veselý
29. březen 2020, 10:43

Tady někdo zastydnul v poměřování pindíků a ve studené válce.

Jako by neexistovala EU a Čína.

A vaše čísla akorát demonstrují slabost ruské ekonomiky. Fond národního bohatství ve výši necelých 1000 dolarů na osobu jen demonstruje, že toho bohatství moc není. A devizové rezervy má i naše malé a chudé Česko na osobu cca 4x větší.

A o obludně velkém vnitřním dluhu Ruska, který jsem na živo viděl, ani nemluvě. Na tu zanedbanou infrastrukturu, chybějící silnice se zpevněným povrchem a ubohý stav budov je dost smutný pohled.

energetik II
29. březen 2020, 11:04

TO : Veselý

Naše devizové rezervy vzniklé při nesmyslném udržování kurzu koruny na 27 za Euro nejsou pro nás až tak velkou výhodou.Ano, v Rusku je mnoho věcí podfinancovaných = zanedbaných. Je ale otázkou, co je vlastně lepší, mít hrubý státní dluh jako USA = 109 % HDP /23,6 bilionu Dolarů/ a mít opravené silnice a budovy a nebo mít dluh 18 % HDP jako Rusko a přitom nemít nové silnice a opravené budovy?

Jan Veselý
29. březen 2020, 11:29

A žádné jiné státy na světě neexistují než USA a Rusko? Proč bych si měl vybírat mezi Losnou a Mažňákem? Oba jsou cizí.

Já kašlu na USA a Rusko, pro mě je vzorem země, jejíž infrastruktuře ta v USA a tuplem ta ruská nesahá ani po kolena a státní dluh mají okolo 36% HDP. Je to ekonomicky úspěšná, blahobytná a sebevědomá země. Vzorem pro Česko by mělo být, dle mě, Dánsko. To si myslím už více než 20 let, od své první návštěvy v té zemi.

BTW. Jestli je lepší dluh finanční nebo infrastrukturní, to záleží na osobních preferencích. Lidi obvykle hlasují nohama. Z Ruska utíkají, do USA se stěhují.

Carlos
29. březen 2020, 12:04

Loudile,

říká vám něco takový náklad ušlé příležitosti?

Pokud máte zanedbanou infrastrukturu a z toho jdou dlouhé přepravní časy tak se dá spočíst kolik to ekonomiku stojí, hodinová hodnota lidského času je minimálně kolem 500Kč, ne-li více, každá hodina zbytečně strávená na cestě je pak pro člověka škoda těch 500KčPronásobte si to počtem lidí na trase a zjistíte kolik stovek milionů ta infrastruktura dělá.

Pak tu máte další negativní jev zanedbané infrastruktury , stěhování lidí do měst, protože člověk víc než hodinu za prací dojíždět nebude, nebo ne většina, takže nedostatečná infrastruktura znamená vysoký růst cen nemovitostí v nějakém místě, vysoké zadlužení a z toho plynoucí problémy a škody...

Podívejme se na příklad takové pitomé Prahy, nebo Brna, nedostatečný rozvoj jak silniční, tak železniční infrastruktury (Osobně bych nádraží přesunul a postavil k němu 4 hlavní tramvajové tratě pro Vmax >60km/h) vede spolu s nekvalitní stavení regulací k prudkému růstu cen bytů a bydlení a dalším problémům. Přitom by ale zkapacitnění infrastruktury vedlo k většímu rozptýlení lidí po okolí a poklesu cen.

Navíc ani zadlužení ekonomiky nemusí být tragické, pokud jsou ty úvěry na velmi dlouhou dobu, mohou být splátky z celého HDP 00 nic.

A jestli se někým ve světě inspirovat, tak rozhodně ne velmocemi se stovkami milionů obyvatel, ale spíš fungujícími zeměmi podobné velikosti. On je nějaký důvod proč lidé chtějí migrovat do Švédska, Dánska, Finska, Holandska, Rakouska, a ne Běloruska, Moldávie, nebo Srbska.

eneregtik II
29. březen 2020, 12:05

TO : Veselý

Společnost v USA nevidím jako příklad hodný následování. Na jedné straně naprosto světově špičková lékařská zařízení a špičková pracoviště univerzit, na druhé straně desítky milionů lidí bez zdravotního pojištění , chudoba části obyvatel USA je rozsáhlá. Podle průzkumu si dnes 40 % obyvatel USA může dovolit jednorázově utratit ne víc jak 400 USD = asi 10 000 Kč. Jinak se to dá říci, že 40 % obyvatel USA žije od výplaty k výplatě. Kdo se dnes do USA stěhuje ? Špičkoví pracovníci typu MUDr. Bohdana Pomahače , ovšem hlavní masa /90 %/ jsou "ekonomičtí španělsky hovořící migranti" z Mexika a střední Ameriky. A tito lidé během 30 let udělají z USA další "barevnou zemi" , kde běloši budou v menšině. Obyvatelstvo USA tak bude podobné dnešní Brazílii.

Carlos
29. březen 2020, 12:28

Pořád s tím pojištěním... USA jsou založené na jiném principu než Evropa, asi i protože tam z Evropy odešlo dost lidí, který to tu lezlo krkem už tehdy. A dává to smysl, někteří lidé nechtějí aby se někdo o ně staral a zároveň nechtějí aby museli platit něčí chyby. Pokud tam tito tvořili kritickou masu, tak ten systém takto zformovali. Pořád dokola to vytýkat stejné jako vytýkat Japoncům šílené hodiny v práci, nebo bydlení v kanceláři, neb nám že obcházíme pravidla či že pijeme. Prostě se tu kultura nějak zformovala.

U nás si ten výdaj nemůže dovolit taky kolem 30% domácností, což je míň než v USA, ale zase ne o tolik aby to byl důvod k oslavě.

Proč myslíte že se do USA stahují? Protože systém, který tam je nastavený je o dost lepší, než v jejich domovské zemi. USA má ale na rozdíl od Evropy schopnost ty lidi nějak zapojit a zaintegrovat, mají v tom ostatně tradici. Všimněte si že tam je vzorec s periodou 20-40 let. Prvně tam šlo hafo Irů, byly problémy, mafie, gangy, to pak nějak skončilo, objevila se italská mafie, slyšíme o ní dnes? Ne, protože se ji jednak podařilo potlačit a komunitu nějak zaintegrovat. Tak teď holt musí řešit hispánce, ale dají to nakonec.

Co k tomu potřebujete? Jazyk a víru že to dáte.

energetik II
29. březen 2020, 12:17

TO : Carlos

Ano, dnešní ekonomičtí migranti míří do Švédska, Dánska, Nizozemí,...důvod ? Tuší tam nejvyšší sociální dávky. Postupně se z nich ale v dané zemi stává :"Pátá kolona". = vysoká nezaměstnanost, vysoká kriminalita, drogy, tlak na změnu kulturních zvyklostí starousedlíků, sem tam teroristický útok,.....atd. Já jsem velmi rád, že je ČR jen středně bohatá a tedy o tyto "migranty" bohudíky zatím přicházíme. Tuší totiž, že u nás by dostali daleko menší sociální dávky jak v Německu, Švédsku či Dánsku. A to je naše výhra !

Carlos
29. březen 2020, 12:46

Velmi málo lidí bude migrovat jen kvůli sociálním dávkám. Motivace lidí k migraci je mnohorozměrná, sociální dávky mohou být jenom jeden z rozměrů a kdoví jestli primární. Ty země ze kterých ti lidi pochází mají mnohdy velký podíl mladých lidí, ale zabetonovanou sociální strukturu kterou se nedá dostat nahoru a k tomu jinak dusivý sociální systém, k tomu ekonomické problémy atd. Z takové země, pokud můžete a chcete odejdete.

Že ty programy na integraci a podobně nefungují jak by měly, to je jiná věc. Aniž bych na to byl expert, tak selhává asi jazykové vzdělávání. Pokud neumíte pořádně buď jazyk dané země, nebo alespoň Anglicky či Francouzsky, tak jste celkem nahraný a o úrovni výuky jazyků si v zemích původu nedělám moc iluze. Pokud nejste schopný se pořádně domluvit, tak je dost velká pravděpodobnost vzniku různých gangů a podobně, protože je to to jediné kde jste schopný nějak fungovat, něčeho dosáhnout. A tam je pak už jedno jestli jste Syřan, nebo Rumun.

energetik II
29. březen 2020, 15:04

TO : Carlos

Je velký rozdíl mezi dřívější imigrací z Evropy do USA a tou nynější z Afganistánu, Iránu, Nigérie, Bangladéše, Iráku,....atd. do Evropy V čem ?? Ti dřívější emigranti z Evropy /1800- 1920/ šli do USA převážně s dvojím cílem : 1. Usadit se tam natrvalo a pracovat a 2. Pracovat tam dočasně, vydělat peníze a po několika letech odjet zpátky domů. Obojí znamenalo - "od začátku tvrdě máknout" = okamžitě po vystoupení z lodi v přístavu se shánět po nějaké pracovní agentuře ,která mi dá práci a ubytovnu. A jelikož zatím neumím anglicky a chci okamžitě vydělávat , tak musím brát jakoukoli práci ,třeba na stavbě na 12 hodin denně 6 dní v týdnu. A počítat s vykořisťováním zahraničních dělníků. Pokud se tam chci usadit navždy, tak třeba musím cestovat s osadnickým vozem na Západ, sám tam postavit svou farmu, válčit s Indiány, zloději, dravou zvěří,......sám svou prací i odvahou vzdorovat nepříznivým okolnostem. Mám pocit, že největší odvahou současných asijských a afrických běženců do Řecka bylo přeplout 30 km k řeckým ostrovům z Turecka na gumovém člunu. Poté už očekávají , že se jich ujme - "evropský sociální systém". Co by se stalo v roce 1941 , když se bojovalo o Anglii a SSSR ,kdyby se zdejší obyvatelstvo sebralo a před válkou uteklo třeba do USA a Austrálie ? Dodnes by nám tu vládl Hitler.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se