Německo zahájilo výstavbu důležitého páteřního vedení SuedLink ve dvou lokalitách
Německo zahájilo výstavbu přenosového vedení SuedLink, jednoho ze svých nejdůležitějších projektů v oblasti transformace své energetiky. Výstavba klíčových úseků stejnosměrného elektrického vedení, které propojí větrný sever země s průmyslovými centry na jihu, byla zahájena minulý týden v pobřežní spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko a minulý měsíc na jihu v Bádensku-Württembersku.
Provozovatel přenosové soustavy TenneT minulý týden zahájil výstavbu části vedení překračující Labe ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko na severu Německa. Mezi Wewelsflethem ve Šlesvicku-Holštýnsku a Wischhafenem v Dolním Sasku překoná SuedLink Labe v délce asi pěti kilometrů pomocí tunelové stavby. Bude použita takzvaná segmentová metoda výstavby, při níž si speciálně vyrobený tunelovací stroj razí cestu pod Labem jako krtek.
V průběhu ražby tunelu bude zataženo šest 525kV elektrických kabelů, které budou napojeny na podzemní kabely SuedLink na obou stranách Labe. Kolejnice v tunelu umožní průjezd tunelových vozidel, tak aby tunel zůstal přístupný pro údržbu a opravy i po ukončení stavební fáze.
Společnost TenneT dokončila přípravná opatření pro výstavbu v místě šachty ve Šlesvicku-Holštýnsku již v červnu 2023. Opatření zahrnovala vyklizení staveniště, přípojku pro tunelovací stroj a výstavbu povrchové dlažby.
Úsek, který překračuje řeku Labe na severu Německa a který spravuje provozovatel sítě Tennet, je považován za technicky nejnáročnější úsek vedení, uvedl Habeck a dodal, že plánování realizace probíhá po celé délce projektu.
“Vedení SuedLink získalo rozhodující stavební povolení pro část křižující Labe až v polovině srpna, ale díky mimořádně efektivnímu zadávacímu řízení a rychlé a okamžité mobilizaci stavební společnosti bude stavba oficiálně zahájena 11. září 2023. Na severu byl dán signál ke startu ústředního projektu energetické transformace v Německu,” uvádí tisková zpráva společnosti TenneT."Zahájení výstavby vedení SuedLink je milníkem pro německou energetickou transformaci. Toto vedení změní pravidla hry pro naše zásobování energií a bude jednou z nejdůležitějších os klimaticky neutrální sítě budoucnosti. Stejnou měrou z ní budou těžit ochrana klimatu i spotřebitelé elektrické energie. Vedení nejenže bude přepravovat velké množství ekologické elektřiny, ale také dále sníží množství elektřiny, jejíž výrobu je na severu nezbytné omezovat," uvedla státní tajemnice pro energetiku Šlesvicka-Holštýnska Joschka Knuthová.
Ražení podzemních šachet v solných dolech společnosti Südwestdeutsche Salzwerke AG pro vedení SuedLink. Zdroj: TransnetBW
Již srpnu zahájil výstavbu vedení SuedLink v Bádensku-Württembersku také další z německých provozovatelů přenosové soustavy TransnetBW. Tento úsek v délce téměř 16 km zahrnuje ražení podzemních šachet v solných dolech společnosti Südwestdeutsche Salzwerke AG mezi městy Bad Friedrichshall a Leingarten. Kabely vedení SuedLink budou v tomto úseku vedeny v hloubce přibližně 200 metrů.
"Naše práce začaly podle plánu. Téměř 1,5 kilometru dlouhý spojovací úsek mezi plánovanou šachtou v Leingartenu a stávajícími důlními díly razí 120tunový hloubič," řekl Dirk Fraas, vedoucí důlního projektu ve společnosti TransnetBW.
SuedLink jako páteř Energiewende
S délkou přibližně 700 kilometrů a investiční částkou 10 miliard eur je SuedLink ústředním infrastrukturním projektem energetické transformace v Německu. Všechny úseky projektu jsou v současné době ve schvalovacím procesu, v němž bude určena konečná trasa vedení.
"SuedLink umožní jihu Německa využívat obrovské množství větrné energie ze severu. To posílí bezpečnost dodávek v Německu i v našich sousedních zemích," uvedl německý ministr hospodářství Robert Habeck.
SuedLink s přenosovou kapacitou 4 GW propojí sever Německa s Bergrheinfeldem v jihovýchodní spolkové zemi Bavorsko a Großgartachem v jihovýchodním Bádensku-Württembersku. Provozovatel přenosové soustavy TenneT je odpovědný za severní úsek vedení SuedLink a konvertory ve Šlesvicku-Holštýnsku a Bavorsku. TransnetBW je odpovědný za jižní úsek trasy a konvertor v Bádensku-Württembersku.
Projekt, jehož původně plánované datum dokončení bylo stanoveno na rok 2022, kdy měly být odstaveny poslední německé jaderné elektrárny, se potýká s mnohaletým zpožděním. Důvodem byly dlouhotrvajících protesty obyvatel, které jednak stavbu na několik let zdržely a kvůli kterým bylo rozhodnuto namísto nadzemního vedení většinu trasy přesunout do podzemí.
Dle současného plánu má být vedení SuedLink dokončeno v roce 2028. I toto datum je však stále označováno stále jako ambiciózní.
"V okamžiku vydání rozhodnutí o umístění stavby máme právo stavět. Pak můžeme okamžitě začít. Suedlink bude uveden do provozu v roce 2028. To je sice ambiciózní, ale podle našeho odhadu reálné a proveditelné," uvedl v červenci mluvčí společnosti TransnetBW.
Mohlo by vás zajímat:
Viac ako 10 mld. eur za ,,kabel,, s maximalnou prenosovou kapacitou 4gw a malo to byt hotove uz pred rokom nic moc. Namiesto toho to bude hotove az v roku 2028 a ocakava sa dalsie predrazenie.
Kazdy projekt ma svoje problemy, necakane vydavky a komplikacie, ktore vzniknu az pri vystavbe, ale kopat sa tu bude len do jadra.
Tak když to dělají celý v tunelech, což je násiobně dražší než na stožárech. Jenže schválit v dnešní době klasické vedení VVN je díky NIMBY prakticky nemožné.
... Toto vedení změní pravidla hry pro naše zásobování energií ... Vedení nejenže bude přepravovat velké množství ekologické elektřiny, ale také dále sníží množství elektřiny, jejíž výrobu je na severu nezbytné omezovat,"
.. SuedLink s přenosovou kapacitou 4 GW..
teda za cca 10miliard mozno dokoncia SuedLink do r2030, ktory bude v konecnom dosledku stale silne nedostatocny - v tom case budu potrebovat takychto prepojeni vyrazne viac .. uz teraz sa vyskytuju situacie, ked obmedzuju vyrobu radovo v GW a do roku 2030 maju v plane dostavat na severe dalsich 50GW, teda v case spickovej vyroby budu odstavovat desiatky GW vykonu (a na juhu pojdu samozrejme fosilne zalohy) .. brilantna ekonomika ..
ano este tu urcite niekto nahodi "argument" ze zeleny vodik z prebytkov .. samozrejme (a svist ju balil do folie) .. aj ked sa to technologicky podari, bude to stat strasne peniaze, vysledna cena elektriny bude nasobna oproti sucasnej .. a pravdepodobne bude Nemecko v tom case uz deindustrializovane (vsetky ekonomicke zmyslajuce firmy uz dovtedy svoju vyrbou odstahuju inde) ..
najsmutnejsie na tom je, ze vdaka svojej velkosti v plyvu na europsky trh, nas nemecko stiahne zo sebou ..
Přenosová linka s přenosovým výkonem 4GW připojená na soustavu větrných farem s výkonem stovek GW, to je panečku další fyzikální kouzlo, které nám německá energetika někdy v roce 2030 možná předvede! Do té doby budou Němci tu elektřinu na severu pytlovat a vozit v kamionech!
Umí si tu někdo představit tu šílenost? 700km dlouhé metro! Uvnitř tunelu bude 6 kabelů s napětím 525kV, kterými bude protékat proud cca 1300A. Aby ztráty na vedení nepřesahovaly nějakou smysluplnou hodnotu, nesmí odpor jednoho vodiče přesáhnout 10Ohm/700km. I v takovém případě bude výkonová ztráta na jednom vodiči cca 15MW! Vyřešit chlazení, izolaci atd! Náklady na provoz a údržbu...... Opravdu levná energie z OZE!
Zastavěná krajina VTE nevadí, ale DC linky ještě důležitější než on Shore VTE neprojde ?
Každopádně u nás ČEPS nyní přestavuje 400kV 150km vedení z Nošovic do Prosenic na 2x400kV a aby to snáz prošlo schvalovacím procesem, tak musel využít již schválené ochranné pásmo vedení a použijí mohutnější stožáry.
Toto nechápu, proč tak málo? V čem je výhodnější použít 525kV DC než klasická páteřní linka 440kV AC? K čemu je vedení co přenese 4GW když i 40GW by bylo pro přenos sever-jih Německa málo?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se