Domů
Plynárenství
Rusko odmítá zvýšení dodávek plynu do Evropy
Plynové pole Kharasaveyskoye
Zdroj: Gazprom

Rusko odmítá zvýšení dodávek plynu do Evropy

Mezinárodní Energetická Agentura (IEA) apeluje na ruskou vládu, aby zvýšila dodávky zemního plynu do Evropy. Rusko však odmítá žádosti vyhovět, i přes rekordně vysoké ceny zemního plynu na celém kontinentu. S informací přišel deník Guardian.

“Domníváme se, že pro zvýšení dostupnosti plynu v Evropě a přípravu evropských zásob na nadcházející zimní topné období by mohlo udělat Rusko více,” uvedla IEA, pravidelně provádějící kontrolu energetické politiky svých členských zemí. “Tato situace je příležitost pro Rusko upevnit svou pověst jakožto spolehlivého dodavatele pro evropský trh. Rusko své dlouhodobé smlouvy sice plní, ale jeho vývoz do Evropy od roku 2019 klesl,” dodává IEA.

Ceny plynu v Evropě se nadále pohybují v blízkosti rekordních hodnot a pokud by přišla nadprůměrně chladná zima, mohou být ceny plynu v zimě ještě vyšší.

Politici EU obvinili Kreml ze záměrného zadržování dodávek plynu, ten mezitím  čeká na vyjasnění situace ohledně kontroverzního projektu plynovodu Nord Stream 2, který by zdvojnásobil schopnost Ruska vyvážet plyn do Německa po dně Baltského moře.

Ruský státní plynárenský gigant Gazprom jakožto jeho hlavní dodavatel oznámil dokončení výstavby plynovodu v první půlce tohoto měsíce.  Stále se však čeká na odsouhlasení německého síťového regulátora (Bundesnetzagentur), který v rámci pravidel EU zakazuje, aby firma těžící plyn byla zároveň přepravcem plynu. Smyslem takového nařízení je zajištění spravedlivé soutěže na trhu s plynem.

Státní úředníci a vedoucí představitelé společnosti Gazprom v Rusku uvedli, že po schválení plynovodu Nord Steam 2 by prodej plynu do Evropy mohli zvýšit. Momentálně Rusko svou dostupnou kapacitu k vývozu plynu do Evropy plně nevyužívá.

Přibližně 40 politiků EU požádalo Evropskou komisi, aby prošetřila souvislost  jednání Gazpromu a rekordního růst evropských cen plynu. IEA rovněž podpořila názor, že jednání Ruska ovlivňuje ceny plynu v Evropě.

"Dnešní situace připomíná vládám, jak důležité jsou bezpečné a cenově dostupné dodávky energie, zejména pro nejzranitelnější části naší společnosti, uvedl Fatih Birol, výkonný ředitel IEA.

"Dobře řízená transformace energetiky je řešením problémů, které dnes vidíme na trzích s plynem a elektřinou – nikoli jejich příčinou."

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(81)
Severin Mraz
1. říjen 2021, 03:45

Ano. Putin to povedal včera na tlačovke velmi presne a jasne.

Ak EU zaplatí za plyn dopredu, ako to musí robiť Rusko, keď niečo od "chamtivých anglosasov" chce a i tak je pravidlom, že slovo nedodržia, tak im Gazprom dodá toľko plynu, koľko len budú chcieť. Ale už skončili časy, keď Rusko bombardované od EU a USA sankciami - rozdávalo plyn za "pekné modré oči" alebo na dobré slovo a krmilo celú Európu tranzitnými poplatkami.

Buď zaplaťte, alebo si hľadajte - alternatívne zdroje!

Apropo ceny plynu a ropy vyskočili hore nie preto, že Rusko nechce dodať do EU plyn a ropu, ale preto, že to spôsobila chamtivá Európska komisia v Bruseli! Ako? Predsa tak že na pokyn globalistov a zástancov "Big restartu" v mene "green dealu" a postupujúcej agendy 2030 predala o "350 miliónov menej emisných povoleniek ako pred rokom!" Špekulanti ako Soroš, Gates, Rockefeller, Rorschield, Buffet, Musk a Spol. ich skúpili a tak na burze umelo zvýšili ich cenu o neuveriteľných 600% !!! A tak chcú vyvolať novú vlnu svetovej hospodárskej a inflačnej krízy. Ich zámer je - chaos, vojna, totálna kríza a nakoniec - spasitelia čo zachránia svet, ktorému ale nebudú vládnuť, ale ho budú celý aj s ľudstvom - vlastniť!!!

Václav Čížek
1. říjen 2021, 07:57

Konečně rolzumný názor v tom prouduideologizovaných výkřiků! Dnešní situaci způsobila původně Evropskáý komise, která podlehla tlaku na jedné straně ze zámoří, na druhé straně z východu od Poláků a pobaltských zemí, když schválila nesmyslný 3.energetický balíček - no a koneckonců, zejména ten šílený Green Deal, který je schopen Evropu pohřbít. Ruskové svoje závazky plní - a útočit na ně, že neplní nad plán, není solidní. Zejména v podmínkách sankcí a administgrativních překážek, jejichž autorem je opět EK.

ldx
3. říjen 2021, 10:10

Tak to je komentář jak vystřižený z manuálu nového propagandisty... "už skončila doba"... "Soroš, Rotschield, Rockefeller"... to si člověk připadá jak v 50.letech. V myšlení některých lidí se čas zastavil, OMG !

Ondřej
27. září 2021, 07:48

Takže vlastně plyn by mohl být, jen to brzdí nějaký úředník s razítkem v Německu a EU. Na Rusko uvalujeme sankce, všude mu nadáváme, děláme mu naschvály při výstavbě a teď se divíme. Pokud vím, Rusko přesně dodržuje dohodu, kterou uzavřelo pod patronací EU s Ukrajinou o tranzitu. Jak Polsko, tak Ukrajina na Rusku nenechají niť suchou, ale peníze za tranzit se jim líbí. Tak se nedivme, že už toho mají plné zuby. Třeba bychom mohli vyzvat USA, aby nám dodali jejich zkapalněný plyn jako stabilní plyn svobody právě z důvodu demonstrace spolehlivosti USA. jenže na nás dlabou. A třeba nás zachrání Norsko, které zvýšilo dodávky do Evropy o 2%. Když taháme politiku do obchodu, tak může nastat situace, že ten druhý s náma už nebude chtít obchodovat.

hellokitty
27. září 2021, 10:22

ja by som bol za to nech si rusko ten plyn necha, cena sa zvysi, ludia prestanu pretapat byty a vlady to nakopne k urychleniu tranzice z fosilu ku OZE, mohol by to byt taky wakeup call, ked uz im nevadi rychle sa meniaca klima, tak takyto uder na penazenky by ich urcite donutil sa zamysliet, rusko potom miesto vyvozu plynu moze zrat korienky, lebo vyvoz surovin je pre nich znacny zdroj prijmov

Ondřej
27. září 2021, 11:11

Tak já Vaši radu příště doporučím odběratelům. Asi budou nadšení.

Lukas
27. září 2021, 11:31

Pan to ma v hlave v poriadku? Plyn sa nepouziva len na kurenie, to je to najmenej. Vacsina tazkeho priemyslu by bez neho alebo bez EE z casti aj z plynu nevedela existovat.

Navyse OZE su nocnou morou svojou nestalostou dodavok EE pre energetikov a to nehovorim o frekvencnom stabilizovani siete.

EU potrebuje rusky plyn a Rusko potrebuje nase peniaze za plyn.

hellokitty
27. září 2021, 19:16

no vidite, vasou nocnou morou je nedostatok energie pre ekonomiku, mojou nocnou morou je, ze moje deti nebudu mat buducnost

Emil
27. září 2021, 19:29

To se vůbec nevylučuje, naopak se vaše noční můry docela pěkně překrývají. :-)

Michal Melich
27. září 2021, 20:47

Vidíte, asi nepotřebuji. Ti sami politici EU nevěděli, jak a do kdy mají Rusko trestat, nedávno své sankce prodloužili. Hlavně jím poškodit ekonomiku tím, že nebudou moci vyrábět a vyvážet a budou bez příjmu. Těmto politikům také nešlo o obyčejné Rusy.Teď hází vinu na Rusko, že nechce pomoci politikům z bryndy, že jím nepůjdou továrny a budou na tom zle i obyčejní lidé. Jak se do lesa volá, tak ...... Politikům EU nejde o obyčejné lidi jak jim nešlo v Rusku, když vyhlásili sankce, tak ani o lidi v EU. Jde jím jen o jejich přepych a byznys. Kolik států nechtělo dodělat plynovod v moři, už mohl být dávno hotový a s plynem nemusel být problém, jen Poláci jaké dávali Rusku pokuty za stavbu plynovodu a nebyli sami. Maďaři podepsali s Ruskem smlouvu a od začátku října budou mít asi plynu dost.

peta
29. září 2021, 02:27

Když jde o obchod tak se snažím být k partnerovi slušný od madaru bychom se měly učit.Není možné s kymkoliv nepodloženě slovně válčit a chtít ekonomické souznění.Nemáme zdroje nejsme mocnost tak vždy budeme tahat za kratší konec.V dnešním světě je těžké balancovat ale když nejste nepřítel a nemáváte červeným hadrem tak smlouvu podepíšete.Snad bude zimní období k nám velkorysé.

jozka
27. září 2021, 11:36

Jasne, protoze prece kdyz neproda do Evropy, tak neproda nikam, ze...

Jan DVOŘÁK
27. září 2021, 18:05

To se ale mýlíte ,již existují plynovody do Asie (Čína. Indie ) a do Turecka.

jozka
27. září 2021, 19:40

Upozorneni: prispevek, na ktery reagujete muze obsahovat stopove mnozstvi ironie!

Lubos Vozar
28. září 2021, 09:46

Pan Dvorak, mylite sa vy.

Sila Sibire nie je prepojena z najvacsimi loziskami na zapadnom sibire a aj keby bola, jej kapacita je proti exportnej kapacite do Europy smiesna. Rusko nema ziadne potrubne prepojenie na Indiu, neviem kde sten nezmysel nasli.

Marek Kuchejda
27. září 2021, 20:01

Může to tak být. Když neprodá do Evropy, tak neprodá nikam. Zároveň platí druhé pravidlo. Čím méně prodá do Evropy, tím více vzrostu ceny v Evropě, a tím více Rusko vydělá. Z ekonomického hlediska je lepší prodat polovinu potřebné dodávky za stonásobnou cenu než naopak. Nemyslíte? Myslíte, že je utopie prodat 1MWh plynu za 100€. Já ne. Řekněte to ale lidem v rodinných domech, že když do teď za plyn platili 25.000 Kč budou meset platit 90.000 Kč.

Daniel Višňovský
27. září 2021, 20:52

Jsou dva nové plynovody do Číny o kapacitě, které převyšuje momentální exportní způsobilost Ruska

Vítězslav Bilko
28. září 2021, 13:52

EU odmítla dlouhodobé smlouvy, zaměřila se na spotové ceny a ty rostou, Maďarsko je vysmáté uzavřelo dlouhodobou smlouvu a plyn má a levnější.

Jarda
28. září 2021, 10:31

Rusko Evropu na odbyt plynu, vůbec nepotřebuje. Může dávat Turecku a okolí. I bezedné Číně. Díky neschopným Evropským politikům, co provádějí Rusku, budeme trpět. Je na lidech, koho si volí do čela země.

Filip
27. září 2021, 11:48

Jak vám OZE pomohou v zimních měsících za dlouhych temných dní? Letošní leden i únor byly dny kdy FVE a VE nevyrobily zhola nic významného a táhlo to končící uhlí a nenavidene jádro. V našich končinách když budete chtít nahradit 2 GW tepelných elektráren tak z hlediska FVE to je 14GWp instalovaného výkonu a z hlediska VE 7GW. A to se nebavíme o dlouhodobém ukládání energie. Pokud by jste chtěli vyrobit 14TWh EE v zimních měsících pouze z OZE které to vyrobily v době přebytku v létě, tak z hlediska celkové efektivity řetězce P2G - G2G - G2P by jste potřeboval cca 30GWp ve FVE a 15GW ve VE v instalovaném vykonu. To nedokáže zaplatit český spotřebitel ani žádný jiný ve východní a střední Evropě. Navíc se jedná o obrovské množství zařízení s velmi limitovanou životností (max 30 let)

Baton David
27. září 2021, 13:29

máte pravdu ale obávám se že na zelené mozky jsou to moc složité počty

pr
29. září 2021, 11:02

Omyl, opak je pravdou. Zeleným mozkům se podařilo před patnácti lety prosadit do zákona používání OZE. S výhledem minimálně 8 měsíců kdy OZE dokáže "vypnout" huhlí. Tím by zásoby huhlí vystačily na trojnásobnou dobu. Ale ne! My to huhlí musíme spálit hned a teď i kdybychom elektřinu z něj měli darovat Helmutovi za 15ojro za megawatthodinu. A teplo pošleme PánuBohu do voken. O smradech z komínů ve stínu aktuálně běžících vydávání vyjimek z přikázání "nezabiješ" ani nemluvě. Takoví my jsme grandi. Šak se tím co nejdřív obnoví vesnice které "výhodně" zboříme.

Tak jak je to se složitými počty? Nevysvětlil by mi smysl počínání ČR v energetice za posledních 20 let někdo z jednolevelově binárně-pavičácky smýšlejících diskutujících?

Carlos
27. září 2021, 13:59

Jak? Užívání OZE v ostatních částech roku povede na pokles spotřeby fosilních paliv v těchto a tím pádem je bude možné, v současné fázi transformace, použít v zimním období.

Ten instalovaný výkon FVE, který uvádíte, není zase tak velký aby s s tím v síti nedalo něco udělat, Už v tento moment se dá zapojit kolem 5-6 GWp, v závislosti na tom jak se udělá regulace ostatních bloků.

Další pak záleží na tom jak a kde se má akumulace nacházet. 1 GWp může klidně znamenat 10 GWh akumulační kapacity a ani o tom nikdo nebude pořádně vědět protože to bude nainstalované u odběratelů.

richie
28. září 2021, 11:09

to Carlos

poprosim skuste trochu viac (hlavne konkretnejsie) rozviest posledny odstavec

"..Další pak záleží na tom jak a kde se má akumulace nacházet. 1 GWp může klidně znamenat 10 GWh akumulační kapacity a ani o tom nikdo nebude pořádně vědět protože to bude nainstalované u odběratelů...:

Carlos
28. září 2021, 13:56

Samozřejmě.

Mé úvahy se ubírají tím směrem že jistá část zákazníků, různé velikosti, si pořídí FVE, kde systémy bez akumulace už nedávají moc smysl, eventuálně že si nainstaluje nějaký systém pro obejítí čtvrthodinových maxim. Akumulace na této úrovni pak je na cenu řešení méně citlivá, než je tmu u řešení celosíťových. Také uvažuji s tím že minimálně u instalací u RD a malých podniků/objektů bude poměr mezi instalovaným výkonem a akumulační kapacitou 1:10. Samozřejmě že to může být u různých instalací různé.

jozka
29. září 2021, 10:36

Vyborne. Aby zakaznici predesli problemum s rostouci cenou, doporucite jim , aby vysolili prachy za neco, co ma delat ten, komu plati. Zaroven ale ani na chvili neuvazujete, ze by se mohli bez nej obejit uplne.

Ekonomicka nirvana. Takhle to proste dopada, kdyz ideologie zvitezi nad rozumem.

Pavel
27. září 2021, 14:06

ty jsi opravdu hlupák tebe určitě živý rodiče - síla sibiře 1 je postavena staví se síla sibiře 2 a když si spočítáš kolik dávají plynová pole v rusku tak najednou zjistíš že čína díky těmto plynovodům vše skoupí a evropa zapláče pro ni nezůstane nic tak jak dopadl plynovod nabucco turkmenistán se na celou evropskou unii z vysoka vy.... a vše prodává do číny platby pravidelné žádné kecy okolo tak se dělá obchod né někomu vyhrožovat a diktovat a zakazovat to se člověk pak na něj vy...

Ivan
27. září 2021, 14:07

Ondrej, ty asi spadol z višne, lebo toto môže napísať len taký riadne udrety po hlave a nie taký, čo to vidí reálne, pretože sa divím, že za tie sankcie proti Rusku, už dávno nestopli dodávky plynu a ropy do Európy a neprepli tie dodávky len do Ázie. Ak by sa tak stalo, tak tu pomrzneme a celá ekonomika EÚ padne na kolená, to si zapamätaj!

Ondrej
27. září 2021, 18:14

Asi jste to vůbec nepochopil.

Lubos Vozar
28. září 2021, 09:57

Pan Ivan,

Mozete mi prosim vysvetlit ako Rusi otocia Dodavky z europy do azie? Viete mi vysvetlit aku infrastrukturu na to vyuziju?

Vy si to predstavujete ako Hurvinek valku vsak? Ak by sa dnes rozhodli to spravit aj tak to nie je realizovatelne skor ako za 10 rokov a stalo by ich to 3 krat tolko ako Sila Sibire.

Odorizacia Ruska ktore evidentne dodava za trhove ceny je smiesna. Kde je ten lacny a spolahlivy rusky plyn dnes?

Pete
27. září 2021, 14:34

To se mi líbí jak jsou lidi blbí, urychleně od fosilu k OZE a zavřít atomovky. Lidi se probudí až bude pozdě, asi proto, že pamětnící experimentu Versailleská smlouva už dožívají. Jisté je, že po znižení evropské ekonomiky bude v Evropě opět hodně veselo.

hellokitty
27. září 2021, 19:21

s tym pozdnym prebudenim plne suhlasim, pametnici experimentu "neprestaneme do luftu vypustat CO2" nebudu ziadni, lebo bud sa povrazdia medzi sebou alebo ich splachne povoden ci odfukne nejake to tornado

karotka
28. září 2021, 05:44

no a přesne takové dementní názory nás přivedli tam kde jsme. A mají nakročeno do cíle, který znamená energetickou chudobu pro celou Evropu

hellokitty
28. září 2021, 09:44

aka energeticka chudoba prosim vas? v nedelu som bol v zoo a stalo ma to asi 1000 korun (vstup, PHM, jedlo, parkovne)... a takych ako my tam bolo este asi 2000 dalsich sudiac podla plneho parkoviska zriadeneho na fotbalovom ihrisku, 1000 korun je u mna polmesacna zaloha na plyn, to si moze tolko ludi dovolit iba tak premrhat peniaze na energie v zoo? kde sa stale skryvaju ti energeticki chudaci? vy to isto nebudete

Pavel
28. září 2021, 10:48

Tak to je ale síla. Pane kde žijete?

František Vrábel
28. září 2021, 20:16

Vážený pane, vaše rady jsou nedomyšlené. Čína a Indie odeberou neomezené množství ruského plynu.Tak že jak se domníváte , že by Rusové žrali kořínky tak to by zbylo spíš na Evropu.

Jan Šmarda
28. září 2021, 20:30

Rus nebude konzumovat korienky ale ty budeš v zimě klepat kosu a nebo se sám cpat kořínkama

Dušan
27. září 2021, 18:12

No Rusku u Vás vyhadzuje do vzduchu muničáky i s personálom .... v médiách "dokazuje", že v roku 1968 nás "zachránili od fašistov" ... ale ináč je Rusko mierumilovné : )

PS. To bolo rečí ako nám NS2 pomôže .... vidíme ....

Tonik
27. září 2021, 18:25

NS nám nemůže pomoci, pokud ji EU zakazuje.

A.O
27. září 2021, 22:18

Vždy platí presumpce neviny. A i tak se stále jedná o "pouze" důvodné podezření, nějakou váhu to určitě má, ale ne stejnou jako pravomocný rozsudek.

Mimochodem všiměte si modulace, ajk bylo toto obvinění vyřčeno z úst našeho premiéra "máme důvodné podezření". To sousloví "důvodné podezření" se totiž používá nevýjimečně za účelem toho, aby vás pak nikdo nemohl vinit z trestného činu křivého obvinění ;-)

Počkejme na řádný soud ve věci Vrbětic a pak říkejme, kdo za to mohl

Dušan
27. září 2021, 22:34

Úplne stačia dnes už DOKÁZANÉ vraždy organizované Putinom po celej EÚ (mimochodom "priateľské" Rusko zneužilo i slovenské pasy) ....

Isto "náhodou" sa podobný prípad výbuchov sa stal v Bulharsku .....

A stačí sa pozrieť na "priateľov" .... Ukrajinu či Bielorusko .... ceny plyny i ropy sú pri oboch štátoch nástrojom politiky - už dlhodobo - dávno pred rokom 2014.

PS A Babiš bol tým bagatelizovaním taký trápny, že to musel sám odvolať ... a Hamáček sa dodnes nevie vykrútiť či išiel rokovať do Ruska...

jozka
28. září 2021, 07:08

Ano, Hamacek se nevie vykrutit tak, ze to pohnal k soudu. Ono to zase totiz vypada na dalsi pohadky ovci babicky...

A.O
28. září 2021, 11:45

A prosím pěkně vy jste soudce?

Nechme to na soudech, které narozdíl od nás mají právo soudit.

Vyhoštění multifunkčních diplomatů z ambasády byl dobrý krok, který schvaluji.

Co neschvaluji je nedodržování presumpce neviny. Pokud vím, zatím Rusko nikdo za nic neodsoudil.

Jaroslav Kristián Kamrla
30. září 2021, 10:28

Dokažte mi, že muničák vyhodili do vzduchu Rusové. Do dnešního dne jim nikdo nic nedokázal, protože naši vyšetřovatelé nemají žádné důkazy. Pouze se domnívají, že to tak mohlo být.

Jaromír
28. září 2021, 09:18

Politika - obchod - lidská práva a důstojnost člověka. Schválně jsem to napsal naopak podle důležitosti. Světové zdroje jsou velké i bez Ruska. Takže ať si konečně Kreml s despotou Putinem uvědomí, zda-li chce, aby jeho národ měl co žrát, měl minimální zdravotnictví, školství, aby se tam nezačali v případě zastavení odběru plynu a ropy z jeho nalezišť navzájem lidé požírat.

Ben
28. září 2021, 09:21

Takto veřejně napsat pravdu je obdivuhodné, ale bohužel je takových lidí málo.

Karel
28. září 2021, 10:28

To se dalo čekat, že takto Rusko odpoví za sankce,vyhrožování od EU i ČR.

Jan Kos
28. září 2021, 16:25

Je třeba ukončit obstrukce ohledně plynovodu NordStream 2. Pokud se tak nestane, následky ponesou Evropané.

Rusko vyvážet nepotřebuje, to má své obchody již dávno zajištěné. No a Evropa - alespoň se naučí slušnému chování.

Carlos
28. září 2021, 17:00

Jestli se tu má někdo učit slušnému chováním tak je to v první řadě Rusko.

Jan Stehlik
28. září 2021, 20:20

S čím máte problém ? Rusko dodržuje dohodu . Nemá většinu na trhu (myslím třetina na trhu) a prodává za nejnižší ceny . Plynu je dost , stačí jen zaplatit a koupit třeba dražší plyn z Norska , Velké Británie atd. Když omezujete uhlí a máte stále stejnou spotřebu energie , tak něčím ji musíte nahradit . Zda to bude jádro , či plyn je jedno . OZE holt nejsou laciné a dostupné kdykoliv na zmáčknutí čudlíku.

Mirek
28. září 2021, 18:26

Je to presne tak jak pisete,postrada se slusne chování,navrhuji at si pan hrib uz obstará ebenovou tyc a muze prazakum vyrabet el proud po vecerech,boze co to mame v te EU za magory

Miloslav
28. září 2021, 17:29

Proč vlastne jsou ty sankce na Rusko ?

Josef
27. září 2021, 11:23

Rusko prodává plyn do EU za pořád stejnou cenu a plynu je dost až do jara i při současných dodávkách , konečnou cenu plynu pro spotřebitele vyhnali překupníci a mají díky tomu ohromné zisky, cenu el. energie a tepla vyhnala EU díky stahováním povolenek z trhu a která tímto nástrojem likviduje energetiky národních států.

petr
27. září 2021, 12:00

Vůbec bych se nedivil, kdyby velký Voloďa nám (SRN) úsměvem řekl, že pustí plyn přes Ukrajinu, ale musíme mu vrátit Pobaltí a neptat se co bude pak na Ukrajině...

Mám z toho velký strach, jak ta pošetilá energetická politika SRN nás opět ve střední a východní Evropě pohřbí...

Snad nemám pravdu...

jozka
27. září 2021, 12:19

A proto si postavil NS, aby mohl vydirat trubkou pres Ukrajinu. To dava smysl.

Milan.Jan.Pekar
27. září 2021, 12:05

Zase zvasty,sám píšete že gazprom dodávky plní ale EU chce víc.Polsko a Ukrajina by za vyšší dodávky penalizováno gazprom že nemá smlouvu na vyšší dodávky ,jako už se stalo.

Až NS II spustí cena plynu klesne a bude vymalováno.

To jen EU si stále myslí že je pupek světa a že může všem poroučet.

Rostislav koudelka
27. září 2021, 12:42

Rusko dodava velké množství plynu do asie,Čína je bezedna studna takže na evropě neni zas tak velice závislá.Vůbec se Rusku nedivim ty neustale slovní utoky a obvinění misto spoluprace.A to zdražení energií jde někomu jen do kapes kam jinam by to šlo?????Je to jen politika která poškozuje a trapi obyčejné lidi.Jestli chce někdo valcit tak ať jde a neposila tam za sebe druhe.

Petr366
27. září 2021, 14:00

Zase lživý článek ,který mění důsledek za příčinu.Hlavně svoji neschopnost včas si sjednat dodávky hodit na Rusko .To není váš vázal aby skákalo jak vy budete pískat .

Kostas Arucidis
27. září 2021, 14:22

vážení bez ruského plynu to pár let ještě nepůjde můžete se stavět třeba na hlavu ale sami vidíte jak šli ceny nahoru proč asi? kde je ta slavná americká solidarita asi v hajzlu že? amíci vesele prodávají jejich zkapalněný plyn do asie za vyšší ceny neboť zisk je pro američany na prvním místě a jestli evropané zmrznou to už je nezajímá, tak uvalujte pořád na rusko sankce a uvidíte kolik plynu z ruska budete dostávat to jsou totiž všechno výsledky politiky EU a čechů kteří výsostně nenávidí rusko a tady jsou výsledky já na místě putina tak bych evropě neprodal ani jeden krychlový metr zemního plynu uvidíme jak by dopadli tady ty evropské zemljanky, čím by asi topily uhlí již není a dřevo nám sežraly kůrovci tak asi budeme topit kravskými prdy ty prej jsou zdravé.

Jan Kos
28. září 2021, 16:31

Ty kravské prdy - zas tak moc zdravé nejsou. Je tam vysoký obsah CH4, což je skleníkový plyn.

Nefi
27. září 2021, 15:20

Poslední souvětí článku, do kamene tesat.

Emil
27. září 2021, 15:43

Ano, příčinou problémů není dobře řízená transformace, příčinou problémů je špatně řízená transformace.

Dalibor
27. září 2021, 16:37

V plné nahotě se ukázalo, že nízké ceny el. energie držely nízké ceny plynu. OZE pokud jsou podmínky, tak dávají el. enegii. Pokud nafouká nedávají nic. Plyn drahý, z důvodu omezené dodávky. Viz leden 2021 a nyní. To jsou dva okamžiky, které jsou toho důkazem. Vysoké ceny el. energie a uhlí, které je v záložním režimu, nejde páč nemá nasmlouvané dodávky uhlí, a na skládce minimum. Než to elektrárna nasmlouvá a loď naloží v Austrálii, nebo JAR a doveze do Evropy je po akci. Význam tedy do budoucna jako záloha k OZE asi nebude elektrárna závislá na dovozu uhlí z JAR. Význam má ta, která je závislá na tuzemském uhlí. Nechci být špatným prorokem, ale myslím si že uhlí pojede v minimálním režimu dál. Doly nemůžou být v záloze na rozdíl elektrárny. Ty musí trvale pracovat na minimum a elektrárny také. Jak jinak zálohovat OZE? Diverzifikované zálohy OZE to je budoucnost. Tedy Plyn a uhlí, a nikoliv jen plyn.

Vinkler
27. září 2021, 17:49

Rusové splnili závazek a postavili přes všechny klacky pod nohy plynovod. Zbytek (povolení, jednání úředníka a klacky pod nohy v EU navzájem) nechávají na EU.

Jan Ledvina
27. září 2021, 18:20

Na Novinkách psali, že požadavky Číny na plyn se každým rokem tak zvyšují, že Gasprom dané množství vždy překvapí. Dohody s Čínou jsou na 40 let a budují se další plynovody přes Mongolsko, Rusko už není životně závislé na Evropě, je napojené na největšího odběratele na světě a to je Čína. Pokud chce EU jít cestou zelené politiky, měla by se k Rusku chovat pragmaticky...

František Martínek
27. září 2021, 20:46

Je to jasné, jsou tu smlouvy a politické dění, v Rusku vládne tvrdou rukou diktátor co se neštítí ničeho a my od něj bereme plyn a v rámci humanity Rusko se snažíme umravňovat a sankce je jediné řešení co máme a tak Rusko nás jednoduše vydírá a dělá to velmi chytře. USA nám nabídli svůj plyn a taktéž Arabové, ale s nimi je to v podstatě stejné tam vládne islám a to je horší než Rusko a tak na výběr toho moc nemáme. Navíc vedení EU doslova drtí země EU a jak jsem zaznamenal tak i plyn bude za pár let zakázán, ale nikdo neřekl čím nahradíme zdroje energie, uhlí je zakázáno, jádro taktéž se zakazuje , plyn a ropa je ještě horší pro životní prostředí a nakonec přijde i na dřevo. Tak toto nás čeká s EU. Pokud nám Rusko nedodá plyn v takovém množství co potřebujeme, budeme muset se vrátit k uhlí a bude to bolet jelikož uhelné doly jsme pomalu a jistě uzavřeli, nejsou lidi na tu práci a ani stroje. Prostě ukazuje se že Evropští politici sedí ve vyhřátých bytech a vůbec si neuvědomují jak škodí. Je jen jediná cesta , nespoléhat se na Rusko a hledat dohody jinde a na čas zrušit povolenky a obnovit těžbu uhlí a elektrárny na uhlí zprovoznit, to aspoň částečně pomůže. EU čeká asi na zázrak nebo je to jejich záměr budou nepokoje a bude EU opět rozdělena. Dnes už Maďarsko dohnalo EU k samostatným krokům v rozporu s EU a jedná samostatně.

Stanislav Mikeska
28. září 2021, 07:25

:František Martínek, Bože tolik naivity v jednom příspěvku!? A v tvém věku...

Ladislav Michlík
27. září 2021, 21:32

Tak to b chom měli zavést osvědčené sankce. Teď sklidíme plody naší zahraniční politiky. Jak asi Rusko muůže reagovat na nespolehlivého obchodního partnera? Za to systematické pomlouvání a za ty podrazy v dodávkách nasmlouvaných produktů ze strany EU jsme nemohli čekat nic jiného. Čína bude pro Rusko zajimavější partner a nám může poděkovat jak jsme jí přihráli.

Anna Melichová
27. září 2021, 22:57

Pro ty, co pomlouvají jen Rusko a viní jej, že nechce pustit více plynu, Američtí vývozci jsou připraveni dodávat více LNG než kdykoliv předtím, protože koncem roku budou uvedeny do povozu nové projekty. Ale protože více plynu putuje do zahraničí, doma ho bude k dispozici méně.

Ceny plynu v USA jsou sice výrazně nižší než v Evropě a Asii, i tak se obchodují blízko nejvyšší úrovně od roku 2014.

Zásoby plynu jsou pak pod pětiletým sezonním průměrem. Přesto se američtí těžaři z břidlic zdráhají zvýšit těžbu kvůli obavám, že by to snížilo jejich ziskovost a odradilo investory.

Sdružení amerických průmyslových spotřebitelů energie požádalo americké ministerstvo pro energetiku, aby omezilo vývoz z USA, dokud se zásoby nevrátí na normální úroveň. To by mohlo dále zhoršit nedostatek v zahraničí.

Tad
28. září 2021, 09:53

Rusko je evidentně připraveno navýšit dodávky do Evropy, ale pouze přes potrubí v Baltu, další peníze za tranzit Ukrajině dávat nebude.

Zdeněk Blahna
28. září 2021, 10:17

Toto je naprosto logická odpověď na věčné uvalování sankcí,na bojkot výstavby Nord Stream II a další

aktivity proti Rusku.Rusko mezitím společně s Čínou dokončují již třetí ropovod do Číny a tam má Rusko

jistotu neomezeného odběru a plateb.Vůbec bych se nedivil,kdyby Rusko úplně odstřihlo Evropu od dodávek.

Jediní Maďaři s Ruskem uzavřeli smlouvy o dodávkách

a jako jediní v Evropě nebudou mít letos problémy.

Naprosto přesně tento stav ukazuje,jací tupohlávci

vedou tu neslavnou a ekonomicky upadající EU.I my

dopadneme naprosto stejně,jako celý zbytek Evropy.

Abychom se komusi zavděčili,tak jsme vyřadili Rosatom

z tendru na dostavbu našich JE a budeme brzy třít liščím ohonem ebonitové tyče,abychom měli alespoň nějakou elektřinu.Za pět let totiž dojde palivo

pro naše elektárny a palivo,které jsme v obrovskou pompou nakoupili od Westinghouse v našich elektrárnách s ruskou technologií nefunguje.Ještě budeme Rusko prosit,aby nám nyní něco milostivě prodalo,když

už máme ve vládě kašpary,kteří nevidí dál do budoucna.V obchodu nikdy nesmí nesmí fungovat politické směry,ale potřeby vlastních obyvatel,potažmo celé země.

Dušan
28. září 2021, 14:35

Napriek tomu "úpadku" môže priemerný Rus o životnej úrovni v EÚ len snívať : )

Odporúčam niekedy sa pozrieť na životnú úroveň ruských platených "priateľov" - ako napr. Bielorusko ....

ldx
28. září 2021, 20:21

No je to přesně naopak, ale halt znaménko minus nebo plus na tom nesejde, prodáme všechno... Jinak ten Nord Stream 2 je jen další způsob jak bude Rusko ovládat a kontrolovat Západní Evropu, která bude skákat přesně jak budou v Kremlu pískat.

Václav Kouba
28. září 2021, 12:42

Mám dotaz.

Mají vůbec z těch zvýšených cen za plyn rusové nějaký profit? Není to náhodou tak, že prodávají za dříve nasmlouvanou cenu (t.j. nižší než je teď) a cena se v Evropě zvýšila?

Stanislav Mikeska
28. září 2021, 19:06

cena plynu je tajná, odhad pro RWE je 220 USD/1000 m3

https://tradingeconomics.com/commodity/natural-gas

Jano
28. září 2021, 16:54

Ja tomu nerozumiem, mohol by my to niekto vysvetliť? Čo znamená táto veta? “Rusko své dlouhodobé smlouvy sice plní, ale jeho vývoz do Evropy od roku 2019 klesl.” Ja to chápem tak, že ak Rusko zmluvy plní a objem plynu od roku 2019 klesá, znamená to, že si EU objednáva menej plynu a Rusy nám dodávajú presne toľko, koĺko sme si objednali. Prečo za to obviňujeme Rusko?

A čo znamená táto veta? “ Mezinárodní Energetická Agentura (IEA) apeluje na ruskou vládu, aby zvýšila dodávky zemního plynu do Evropy, Rusko však odmítá žádosti vyhovět. “ O plyn sa žiada? Ako mám tomu rozumieť? Plyn sa predsa kupuje, znamená to, že plyn nám Rusy nechcú predať?

O čo ide? Nedodávajú nám Rusy to čo nám slúbili dodať, alebo nám nechcú predať plyn navyše?

Stanislav Mikeska
28. září 2021, 19:04

Jano, je to jednoduché! Gazprom dodává jen to co si odběratelé objednali. Tedy na základě lockdownu a teplé zimy se objednalo méně...

ldx
28. září 2021, 20:18

Evidentně je tato hra s cenami a nabídkou od Ruska součástí negativního způsobu kampaně pro prosazení projektu NordStream 2.

A ukazuje to na totální šílenost německé zelené politiky, zejména rušení jaderných elektráren. Přitom tohle je jen začátek, bude to mít ještě důsledky v budoucnosti. Máme se na co těšit...

petr
28. září 2021, 22:57

Dobrý večer, netuším a ani nevím kdo jste, ale váš odhad je 100 %.

Sklízíme trpké plody za barterovou politiku paní kancléřky, kdy vyměnila jaderné elektrárny za podporu svého setrvání na vrcholu moci...

Škoda, že se tak jinak milá paní zachovala... a to je fyzikální chemičkou, běda...

Vlastimír Mach
29. září 2021, 09:25

budeme chytat kravské prdy v čele ze zelenými a expertkou Drábovou a topit jimi!!

RosMar
30. září 2021, 07:44

Nechte si tyto kydy na novinky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se