Země EU s významným potenciálem pro OZE narazila: Investoři jí nevěří
Podle prohlášení zástupce polského energetického regulačního úřadu by v Polsku mohlo vyrůst více větrných elektráren, pokud by se zlepšilo prostředí pro investory. Uvádí, že hlavní překážkou většího rozvoje je nestabilita právního prostředí, kvůli kterému je ochota investorů investovat v Polsku nízká.
Naši severní sousedé ve snaze rozvíjet obnovitelné zdroje zřejmě narazí. Polské vládě se totiž náležitě vrací několik let nestabilního právního prostředí – investoři prostředí jednoduše nedůvěřují.
Polsko přitom zatím nesplnilo svůj cíl podílu OZE, který plyne z evropských klimatických cílů do roku 2020. V roce 2015, kdy podíl obnovitelných zdrojů dosahoval téměř 12 %, se rozvoj OZE výrazně zpomalil a dle údajů za rok 2017 podíl OZE dosáhl pouze 10,9 %. Na vině jsou přitom zásahy ze strany polské vlády, která se různými opatřeními snaží především ochránit výrobce elektřiny z uhelných zdrojů a spotřebitele.
Získat zpět důvěru investorů přitom nebude jednoduché. Řada společností má stále v paměti zavedení nových pravidel pro větrné elektrárny, které jejich projekty udělaly nerentabilními.
V důsledku nové legislativy z roku 2016 bylo zavedeno takzvané pravidlo 10H, které výrazně omezilo lokality, kde lze větrné elektrárny stavět. Legislativa také zavedla nové audity, které je nutné provádět každé dva roky. Zvýšeny byly také daně z nemovitosti a to tím způsobem, že byl zvýšen daňový základ pro turbíny. Přestože byly některé změny v loňském roce opět navráceny do původního stavu, důvěru investorů to zvýšit nemohlo.
Polsko přitom bylo kdysi považováno za jeden z nejperspektivnějších trhů pro rozvoj větrné energetiky. Potenciál zde existuje jak pro větrné elektrárny na moři tak na pevnině.
Zásahy do právní jistoty nejsou ojedinělé
Na investorskou vlnu v Polsku naskočila i Skupina ČEZ, která nicméně po legislativní změně od některých projektů ustoupila a nyní rozvíjí pouze vybrané projekty. S projektem větrné elektrárny Krasin se ČEZ v loňském roce zúčastnil aukce o podporu, nicméně v aukci nebyl úspěšný a plánuje se zúčastnit dalších kol aukcí.
Kontroverzním krokům se Polsko nevyhýbá ani v jiných odvětví energetiky. Z nedávné doby lze jmenovat především zastropování ceny elektrické energie, které mělo zákazníky ochránit před rostoucí cenou elektřiny. Ta v loňském roce prudce vzrostla v důsledku vyšších cen emisních povolenek.
Z dřívějších zásahů lze připomenout zavedení kontroverzní povinnosti obchodníků importujících plyn do Polska. Ti museli udržovat určité množství plynu v zásobnících, které provozuje především PGNiG vlastněný ze 70 % polským státem.
Mohlo by vás zajímat:
Za uzákonění pravidla 10H by Polsko mělo spíš dostat metál. Vykazuje tím investory do jasně definovaných míst a předchází tím žalobám proti nim. Alespoň v tomto smyslu je to pro investory spíš jistota než nejistota. Jenomže oni už měli oči na vrch hlavy a nenažrané představy, jak se budou z Polska sypat dotace.
Proč myslíte? Pro investory je to změna pravidel v průběhu hry, někteří na tom mohli ztratit miliony korun na přípravných pracích. Nyní sice existuje jistota, kde větrné elektrárny stavět, to ano, ale o tom článek není. Článek je právě o nenadálých změnách v polské legislativě. Nikdo se tam teď nepohrne bez jasných garancí.
U nás žádné pravildo 10H není a také existují relativně efektivní cesty, jak zabránit výstavbě VE ve svém okolí (např územně plánovací dokumentace). I proto je u nás výstavba tak obtížná.
Myslím, že to, že u nás pravidlo 10H neplatí, je celkem zásadní chyba. Záleží totiž hodně na investorovi, jestli hodlá Územní plán respektovat. Mluvím z vlastní zkušenosti. V našem okolí chce investor (firma APB Plzeň) postavit větrný park. Z Územního plánu si vůbec nic nedělá, naprojektovala park v přímém rozporu s ním a vůbec se o parametrech stavby nehodlá bavit. Stavební úřad ji v tom nepřímo podporuje tím, že se pokouší svá rozhodnutí okecat tím, že "ÚP není předmětem řízení".
Přijetí pravidla 10H v Polsku přišlo možná později než mělo, ale nyní mají zákonný limit, my máme kulové a pořád se s těmi blby z APB sekáme donekonečna.
Každé územní rozhodnutí musí být ze zákona v souladu s územním plánem (ten se zásadami územního rozvoje) - nezáleží vůbec na investorovi, jestli ÚP respektuje nebo ne. Pokud ÚP nerespektuje ani stavební úřad, je potřeba se proti územnímu rozhnodnutí odvolat, případně následně podat správní žalobu.
Kdyby bylo pravidlo 5H, jakých žalob by se investoři dočkali? Pravidlo 10H je nesmyslně přísné a hlavně používá na všechny lokality stejný metr, přitom někde může odstup obydlí jen 3H dostatečný, jinde pak je nutný odstup až 10H.
Pravidlo 10H je kompromis a můžu vám říci, že v některých lokalitách by nestačilo ani 20H. Hodně záleží na poloze místa a terénu. Moje ves leží 2,5km od prvních větráků, ale protože jsme ve směru převažujících větrů, slyšíme je často a docela nahlas.
No a co kdyby tam náhodou vzniklo ještě letiště? Nebylo by přeci jen lepší svítit svíčkou?
Letiště tam nevznikne, protože by tam bylo naprosto na nic, jedině, že by to zadotovala EU. To s tou svíčkou je naprosto padlé na hlavu. Nejsme v situaci, kdy bychom museli z důvodu nedostatečnosti zdrojů stavět za každou cenu. Hrajeme si na právní stát, tak bychom ke stavbě větráků mohli alespoň 15 let poté, co na jejich stavby a provoz byla zavedena podpora, mít konečně právní rámec jejich staveb. Dodnes není, a pokud se to třeba kraje snaží dát do ZÚKÚK, což jsou vlastně Územní plány nadřazené těm obecním, napadnou to investoři soudně.
Pod ZÚKÚK mi vyhledávač v češtině nic nenašel, co to je a kde to najdu pro naši obec?
Pardon, překlep. Správně je ZÚR (zásady územního rozvoje) přípona ÚK je v mém případě Ústecký kraj.
No, ale pořád na tom jsou v Polsku v tomto o dost lépe než v "našem" blbákově. Když to srovnám, tak postavit větrník v Polsku nebyl nikdy takový problém jako v ČEZku. Hlavně co se týká vymyšlených nesmyslných podmínek a důvodů proč to nedovolit úředníky na stavebních úřadech.
Postav si jich pár na zahradě a nezapomeň se pak přestěhovat.
Na to Polsko kašle.
K bude skutečně chtít větrníky, tak si je postaví v ideálních oblastech samo díky silným polostátním firmám v energetice. Cizí investři, co požadují dotace, nejsou žádná výhoda.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se