Domů
Obnovitelné zdroje
Sdružení: Biomasa by v Japonsku mohla nahradit velkou část uhelných elektráren
Biomasa
Zdroj: PSNH / Creative Commons / CC BY-ND 2.0

Sdružení: Biomasa by v Japonsku mohla nahradit velkou část uhelných elektráren

Japonská asociace výrobců energie z biomasy (BPA) navrhuje nahrazení velké části neefektivních uhelných elektráren, které mají být do roku 2030 odstaveny, zdroji spalujícími biomasu. Dlouhodobým cílem sdružení je dosažení 15% podílu biomasy na japonském elektroenergetickém mixu do roku 2050. Informaci přinesl zahraniční server Argus

V Japonsku bylo k srpnu loňského roku v provozu 140 uhelných elektráren, 114 z nich spadalo do kategorie s nízkou účinností. Jedná se o podkritické elektrárny s účinností okolo 38 % a nadkritické bloky s účinností 38 až 40 %.

Do kategorie s vyšší účinností naopak spadají elektrárny s integrovaným zplyňováním uhlí (technologie IGCC) s účinností 46 – 50 % a ultra-nadkritické bloky s účinností 41 až 43 %.

Japonské sdružení BPA chce využít plánů Japonska na uzavření neefektivních uhelných elektráren do roku 2030, podle kterých má dojít k poklesu podílu uhelných elektráren v elektroenergetickém mixu Japonska z 32 % ve fiskálním roce 2018 na 26 % v roce 2030.

Podle BPA by bylo možné až u poloviny instalovaného výkonu uhelných elektráren, kterých se uzavření týká, provést konverzi na spalování biomasy.

Krátkodobým cílem BPA je navýšení instalovaného výkonu elektráren spalujících dřevní biomasu a zbytky ze zemědělství do roku 2030 na 4 840 MW ze současných necelých 2 GW. Při uvažovaném koeficientu využití instalovaného výkonu ve výši 78 % by tak v roce 2030 mohlo být v Japonsku z biomasy vyráběno zhruba 33 TWh elektrické energie.

Dlouhodobým cílem sdružení je dosažení instalovaného výkonu v těchto zdrojích na úrovni 26,8 GW do roku 2050, díky čemuž by v tomto roce podíl biomasy na výrobě elektřiny v Japonsku dosahoval téměř 15 %.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(30)
Energetik 007
26. březen 2021, 09:57

Štěpku budou dovážet z USA jak nabízí i do Evropy

St
26. březen 2021, 12:10

Přesně jak to dělá Dánsko dle některých náš nedostižný energetický vzor. Ještě bych dodal, že tu štěpku Dánové vozí nejen ze Severní Ameriky, ale také i Ruska.

Tomas Gracias
4. duben 2021, 20:14

To ano. Napriklad i Holandsko a Velka Britanie dovazi prakticky veskere biopalivo ze Severni Ameriky. Ale pokud to vyda dobre ekonomicky i energeticky, proc ne. Jen jeste zustava otazka, kolik nafty a podobnych paliv se spali, kdyz vezmu cely retezec od tezby, pres zpracovani, po dopravu na misto urceni.

T
28. březen 2021, 10:39

Stepky je po kurovci v cesku abnormalne nadbytek,pali se v lesich...a dovazime plyn ,zatim to berou jizni sousede.

St
2. duben 2021, 07:35

To máte pane T naprostou pravdu, že díky kůrovcové kalamitě je nyní nadbytek dřeva a dřevo stojí pakatel. Ono i svého času měli číňané dostatek vrabčích pochoutek, než na druhý rok neměli co jíst. Tím jsem chtěl říci, že nyní se plundrují lesy ve velkém a bude hodně dlouho trvat než se dají do kupy a není jediný důvod je prohnat komínem.

Tomáš
29. březen 2021, 13:18

Nevím jak budou mít pak ochuzeno zemědělství ( což není určitě jen dřevní štěpka) nedodáním do půdního fondu. To budou plundrovat tyto zdroje i jinde?

luboš
26. březen 2021, 10:42

Já si myslím, že místo uhlí bude dodávat biomasu Rusko. Japonci s Číňany vydrancují ruské lesy.

Vinkler
26. březen 2021, 10:56

No 5 MW spálí asi 100 kt/ rok štěpky. 27 GW asi 500 Mt štěpky / rok. Lesy Sibiře padnou na oltář CO2. A co těžba a doprava?

Tomáš
29. březen 2021, 13:19

Přesně.

Vladimír Wagner
26. březen 2021, 11:14

Vzhledem k tomu, že Japonsko má nedostatek půdy pro produkci potravin, velmi omezenou rozlohu lesů, tak většina biomasy bude dovezena ze zahraničí. V daném případě jde o obrovské enviromentální zvěrstvo, které bohužel masivně provozuje i Evropa ( https://oenergetice.cz/nazory/dovezena-drevni-hmota-nahrazuje-uhli-nejen-dansku-schyluje-se-k-dalsimu-zelenemu-prusvihu ) a po masivním využití biomasy volají i energetické koncepce některých našich zelených organizací.

Energetik 007
26. březen 2021, 11:52

Souhlas do elektrárny Varna chtěl ČEZ vozit štěpku z USA dokonce to i testoval...

St
26. březen 2021, 12:09

Bohužel v tomto ohledu máte pane Wagnere pravdu. A to nám tu někteří dávají Dánsko za vzor.

Energetik 007
27. březen 2021, 07:17

Pokud opravdu myslíte Dánsko tak tam mají CZT opravdu všude.

Lokální kotelny na slámu, bioplynky, obsluhující sedláci z okolních statků a samozřejmě kogenerace..

Dokonce na větší vzdálenost zkoušejí jednotrubkové rozvody.

Dánsko je Meka teplárenství.

St
27. březen 2021, 08:58

To nemění nic na faktu, že díky dánské výrobě EE se jinde ve světe plundruje příroda ve velkém. Nic proti bioplynkám či lokálním kotelnám na biomasu, jsou vhodným doplňkem energetického mixu, ale zkuste si spočítat kolik bychom potřebovali biomasy, pokud bychom jí chtěli nahradit jak uhlí, tak i atom.

Nehledě na to, že díky takovým a jiným "vymoženostem" mají dánové jedny z nejdražších energií v Evropě.

Energetik 007
27. březen 2021, 14:38

Jsem to v ČR počítal... Velká města takto topit nejdou. Tam kde je zemědělství pole louky by to fungovalo zcela jistě.

St
26. březen 2021, 12:08

Tak potěš koště. Opravdoví ekologové by měli být na poplach. Protože toto povede jen k jednomu jedinému ohromného drancování Sibiře. Už teď Číňané ji pouštějí žilou a teď se k tomu ve velkém přidají Japonci.

Opravdu toto je hodné génia místo v JE spalovat pro výrobu tepla a EE lesy, které by mohli sloužit k výrobě kyslíku, vázat na sebe CO2.

Ať žije Green Deal v přímém přenosu.

Arimatejský
26. březen 2021, 12:40

Tak ještě že Rusové nemají do drancování Sibiře co mluvit. Japoncům budiž přáno, to je civilizovaná země.

St
26. březen 2021, 13:32

Jak to mám chápat, že Rusové nemají mluvit do toho co se děje v jejich zemi? Podle Vás když je Japonsko civilizovaná země, tak mají plné právo drancovat ve jménu ekologie svého zaostalejšího souseda? Jak to tedy mám pochopit?

frank
26. březen 2021, 20:54

Jendo z vysvětlení by mohlo být to, že Sibiř ve skutečnosti již dávno drancují čínské firmy . Paradoxně i díky tomu, že ruský zákon omezuje export dřeva ruskými firmami. Nelegální těžba dřeva na Sibiři již dávno objemem překonala drancování v Brazílii a roční zisk nelegálních těžařů je zhruba dvakrát větší než zisk Ruska z legální těžby...

St
27. březen 2021, 09:06

Pane Frank. Když dovolíte, tak trošku upřesním Vaše informace. Ruská federace zakázala vývoz surového dříví. Nikoliv však dřeva jako takového. Takže číňané ve velkém skoupili lesní závody na Sibiři nedaleko svých hranic a místo kulatiny k sobě vozí hotové dřevo. To by zas takový problém nebyl. Problém je v tom, že bez skrupulí kupují dřevo z nelegálních těžeb. Bohužel toto se na tak velkém území velice těžko kontroluje. Velké závody si legálně pronajímají velké územní celky na 99 let, které po těžbě jsou povinny dát znovu do pořádku, což se více méně děje. Protože je to snadno kontrolovatelné. Jenže pokud naběhne tlupa nelegálních dřevorubců do odlehlého kusu státního lesa než tam pošlete policii tak jsou pryč.

Jinak máte naprostou pravdu, že je to obrovský problém, ze kterého někteří mají nepředstavitelné peníze.

A tady jde vidět jak my (myšleno západ) je pokrytecký. Na jedné straně ve jménu záchrany klimatu, planety, šikanujeme motoristy, platíme čím dál tím dražší energie a ve jménu OZE nám nevadí bezostyšné plundrování plundrování a ničení přírody někde jinde.

Josef
26. březen 2021, 23:47

Představa, že "zelenou" energii lze vyrobit tím, že porazím zelený strom je samozřejmě omyl. Největší potenciál výroby energie osobně vidím ve využití tepelných čerpadel země/voda a podlahového topení takové čerpadlo funguje s celoročním topným faktorem 5 i více. Prakticky nezávisle na počasí. Je třeba si uvědomit , že vytápění a svícení v budovách je 40% naší spotřeby energie za 30 let by tuto energii šlo snížit na 1/3 až 1/4. na topení a 60% na svícení. Dále pak v létě u bytových domů lze předehřívat TUV od topné vody cca o 10°C zcela zdarma a změnit akumulační ohřev TUV na průtokový kde chlor působí a není třeba vodu ohřívat na vysoké teploty kvůli legionelle. osobně ohřívám TUV na 45°C a stačí to. Navíc průtokový ohřev zajišťuje pitnost, což vede na další úsporu času peněz i energie, protože při vaření lze využít teplé vody. Je toto opatření pokud by ČR aplikovalo plošně ušetří v létě jeden uhelný 200MW blok - je to sice málo, ale na druhou stranu vyrobí se stejná energie prakticky z ničeho. Další věcí je akumulace napadlo Vás někdy ukládat energii pod stavbu do podloží ? nebo třeba takový vrt tepelného čerpadla co ho ohřát v létě na 15°C ? tím že udělám horizontální kolektor 30cm hluboko třeba kolem plotu a pod chodníčky okolo domu ? Pak můžete mít topný faktor do podlahy klidně 7. A nebo naopak máte vrt a vyhříváte si s ním chodníky v zimě a nemusíte odhazovat sníh v létě tam tu energii můžete zase vrátit. Postavíte si skleník ze zemním výměníkem kde celoročně nemrzne a sklidíte dvojnásobek zeleniny. Jinými slovy stačí trochu inteligence a lze získat část spotřeby energie prakticky z ničeho a bez plundrování přírody , Přijdete i na další způsoby jak získat energii prakticky z ničeho a ve velkém množství to je skutečná zelená energie nejde na ní přejít, jasně, protože většinou získáváte nízkopotenciální teplo, ale lze jí získávat ve velkém množství a značně ušetřit za energii, kterou vyrábíte tak, že něco pálíte.

Vinkler
27. březen 2021, 06:25

To co píšete je sice pravda, ale taková knížecí.

Tepelné čerpadlo potřebuje EE. Podlahové topení, průtokový ohřívač, předehřev vody, akumulace do podloží atd, není otázka inteligence, ale spíše investic a to ohromných. Uvědomte si, že životnost domů je asi 150 let. A většina současných domů bude ještě 50-100let sloužit. Ty nyní nově stavěné jako nízkoenergetické nebo pasívní to mají automaticky. Ale 90% zbourat a postavit znova? To by nebylo plundrování?

Miloslav Černý
27. březen 2021, 12:09

Musíme si uvědomit, že nelze mít všechno jako komfortní bydlení, ukázkové auta, chalupy a drahé exotické dovolené. A jestliže nějaké jednání nepovede ke zlepšení klimatu, budu potřeba přistoupit k dalším radikálním daním, což se již začíná v nějaké zatím nedostatečné podobě realizovat. Musí být asi ještě hůř, aby bylo lépe. Tak to bylo vždycky v minulosti a bude i v budoucnosti. To jsou spolehlivě ověřená pravidla, na která by se dalo sázet.

Vinkler
27. březen 2021, 14:51

Ano, já to pamatuji, že se musíme nejprve uskromnit a pak bude zářná budoucnost.

Už rádio Jerevan odpovídalo na dotaz kdy tedy bude lépe: Lépe už bylo.

Vinkler
27. březen 2021, 15:09

Jo- mohl bych znát sladké tajemství vás a p. Karáska, kterou stranu volíte?

To jen abych věděl, kterou nevolit, když ta říká, že dobře už bylo.

Miloslav Černý
27. březen 2021, 19:15

Obávám se, že to rádio podle vývoje mělo pravdu, jenom si to jaksi stále nedokážeme a nechceme navíc přiznat, dokud se nás to nebude bezprostředně týkat. Tak to prostě chodí, sobeckost k člověku jak si taky patří. Politiku jsem netahejte, ta to dokáže akorát zkomplikovat, jak jsme toho svědkem, bohužel to bez ní taky nejde.

Vinkler
28. březen 2021, 08:29

Pane Černý politiku sem taháte vy, Karásek a vám podobní.

Je jednoduché řešení.

a) politicky propagovat a skutečně dosáhnout snížení populace

b) Budovat všechny zdroje EE )fosilní co nejméně) aby měli všichni dostatek a netrpěli chudobou.

Chudoba a růst populace jde ruku v ruce. V regulaci se tomu říká kladná zpětná vazba. Čím více lidí, tím větší chudoba a tím více lidí. Soustava kmitá. Bojím se tzv. - triviálního řešení=kolaps. A na to může pomoci jen rozvoj energie. V zásadě je to více "otroků".

Josef
27. březen 2021, 13:16

Něco lze realizovat levněji něco dráže asi nebudete bourat dům abyste pod ním udělal zemní výměník a pak stavil nový, ale předehřev studené vody od topné vody = 1 výměník za 4000 korun + 2 kohouty a pár plastových trubek nějaké redukce 4 hodiny práce instalatéra cena do 10 000 i s prací pro bytový dům řekněme do 15 000. To snad není problém ne ? Samozřejmě, že ne každý má stejné možnosti, ale když už se něco předělává, tak je třeba to dělat moderně a co nejjednodušeji a ne podle hesla už aby to bylo.....

Kamil Kubů
28. březen 2021, 21:46

Má to dva háčky.

Za prvé, teplo, které odeberete z topné zpátečky tam musíte v kotli zase přidat, aby dokázala ohřát to co má ohřát. Nula od nuly pošla.

Za druhé, zkusil jste se někoho zeptat, jak mu bude v horkém létě chutnat vlažná voda z kohoutku? Nebo mají ti lidé zachránit planetu tím, že si tu vlažnou vodu budou chladit v lednici?

Josef
28. březen 2021, 23:18

Musíte si přečíst i příspěvek před tím.

1) použít jen mimo topnou sezonu - netopí se a energie do topné soustavy dodá z místností v domě , protože voda má cca 10-12°C na vstupu a na výstupu může mít 22-23°C.

2) jedná se o předehřev TUV - teplé užitkové vody a ne studené vody...

Byl to jen příklad jak lze efektivně vyrobit energii bez toho aby se muselo pálit palivo. Příkladů jsem uvedl více a určitě přijdete na další způsoby jak zle získávat energii podobným způsobem. Je to takové hraní s teplem, chladem akumulací. Jak jsem psal nenahradíte s tím el. energii, ale když to umíte dokážete vyrábět levně a ekologicky velké množství energie.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se