Domů
Obnovitelné zdroje
Audi ve spolupráci s E.ON postaví největší evropský střešní fotovoltaický systém

Audi ve spolupráci s E.ON postaví největší evropský střešní fotovoltaický systém

Energetická společnost E.ON vybuduje největší evropský střešní fotovoltaický systém na logistických halách automobilky Audi v Maďarsku. Instalovaný elektrický výkon nového fotovoltaického systému dosáhne 12 MWp. Výstavba začne v srpnu 2019 a uvedení do provozu se očekává na začátku roku 2020.

„Naše společnost se zavázala k udržitelné budoucnosti. Široké využití solární energie je nedílnou součástí tohoto úsilí. Jsme potěšeni, že společnost E.ON získala důvěru Audi Hungaria a mezi těmito dvěma společnostmi začalo nové 25leté partnerství,“ říká Zsolt Jamniczky, člen představenstva společnosti E.ON Hungaria.

Nový fotovoltaický systém vznikne na střechách dvou logistických center společnosti Audi v maďarském Györu. Celková plocha obou střech dosahuje přibližně 160 000 čtverečních metrů. Stavební práce na fotovoltaickém systému s celkovým instalovaným výkonem 12 MWp budou zahájeny v srpnu 2019. Uvedení do provozu je plánováno na začátek roku 2020.

Fotovoltaický systém se bude skládat z 35 000 solárních panelů a v průměru vyrobí přes 9,5 GWh elektrické energie. Dle E.ON výroba ze solárních článků uspoří zhruba 6 000 tun oxidu uhličitého ročně.

„Jsme odhodláni k ekonomickému využívání zdrojů, a proto chceme, aby dopad naší výroby na životní prostředí zůstal co nejmenší. Přibližně 70 % spotřeby tepla společnosti Audi Hungaria je již pokryto klimaticky neutrální geotermální energií. Naším cílem je mít v budoucnu provoz s nulovými emisemi oxidu uhličitého. S výstavbou nového solárního systému nyní děláme další krok k dosažení tohoto cíle, pokud jde o napájení elektrickou energií,“ říká Achim Heinfling, předseda představenstva společnosti Audi Hungaria.

„Pracujeme důsledně na větší udržitelnosti v celém řetězci. Do roku 2030 chceme, aby všechna naše výrobní místa byla klimaticky neutrální. Využití obnovitelných zdrojů energie je pro to důležitou pákou,“ říká Peter Kössler, člen představenstva pro výrobu a logistiku společnosti Audi AG.

Zdroj úvodní fotografie: E.ON

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
petr
25. únor 2019, 19:51

zdravím všechny, podobné výkřiky jsem slyšel na schůzích SSM. Stejní blbci akorát v jiné době. Z toho komuniké mrazí jako ze závazků svazácké schůze prostě blbost a nesmysl v řadě.

Je to přesně ukázka jak řada lidí papouškuje nesmysly až tomu masa uvěří...

investice do 12 MWp ftve bude nenávratná, tvrzení o 70 % goetermální energie mne vede k úsměvu a kde se vyrobí a za jaké účinnosti těch 30 % elektřiny pro pohon tepeného čerpadla zem-voda ???

Kdyby ti úsekáři postavili kotelnu s kogeneračkou na plyn za 1 mil euro tak to má hlavu a patu, ale toto je fakt ptákovina...

Milan Vaněček
25. únor 2019, 20:05

Je neuvěřitelné co se najde křiklounů co jsou proti fotovoltaickým elektrárnám na střechách velkoskladů. Já pro to horoval zde už dřív a hned se křiklouni ozvali.

Dřív chodili na schůze SSM, jak sami říkají a teď opět pokřikují, že to jsou blbosti.

Já si spíš myslím že v Audi nejsou blbci, to by nebyli ve světové konkurenci tam, kde teď jsou, spíš bych ty blbce hledal jinde.

Takže fotovoltaiku na střechy velkoskladů, bez dotací. A Praha spolu s Plzní hned budou mít stovky MW fotovoltaiky hned za městem, vyrábějících čistou elektřinu, pod současnou tržní cenou.

petr
26. únor 2019, 20:51

Dobrý večer, můžete mi prosím pane Vaněčku prozradit kde se prodávají FTVE, které jsou schopné vyrobit elektřinu za dnešní tržní cenu pod cca 1,4 Kč/kWh.

Nebo dokonce pod 95 hal /kWh co stojí z Temelína ?

Rád to hned koupím a budu vás oslavovat...

PS to komuniké psal fakt nějaký neomarxista, takové naduté plky si pamatuji ze svého dětství co jsme museli od podobných troubů poslouchat ve škole...

Ono je možná pravda rčení dnešní zelení jsou vlastně vevnitř červení... jako ten meloun...

Jozef Heinrich
25. únor 2019, 22:26

navratnost fotovoltaiky (bez baterii) ak sa spotrebuje vsetka vyrobena energia je pre firmy cca 7 rokov. Nerozumiem tvrdeniu, ze je to nenavratna investicia.

petr
26. únor 2019, 21:02

Dobrý večer, tak schválně 1 kWp tzv komplet včetně měničů, MaR a dalších komponent stojí stojí cca 35 000 Kč.

1 kWp vyrobí za rok v průměru 980 kWh (moje FTVE)

Pokud nezahrneme pokles účinnosti a ten bude pak za 20 let vyrobíme 980 * 20 tedy 19 600 kWh.

Lehká otázka jaká musí být cena elektřiny, aby se investice prostě vrátila a bez úroků a provozních nákladů ?

Tedy 35 000 / 19 600 = 1,785 Kč/kWh

a kolik by to muselo být jen za 7 let ?

980 * 7 = 6860 tedy pak 35 000 Kč / 6860 = 5,1 Kč / kWh

tedy jste vedle jak ta jedle...

PS já vám dodám elektřinu jako obchodník za 1,45 Kč/kWh

Majtě sa...

Milan Vaněček
26. únor 2019, 22:00

Když jste stavěl před lety za ty peníze tak to bylo takové, drahé. Současné ceny již jsou mnohem nižší (když ze sebe nenecháte dělat vola).

energetik
26. únor 2019, 22:57

To vás tedy asi někdo pěkné natáhl a ještě za takový šunt s výrobou pod 1MWh z jedné instalované kWh za rok. To máte otočené na západ nebo jen vodorovně položené na pultové střeše? Bych to reklamoval a nechlubil se tím zde. Doufal jsem že máte v energetických věcech více rozumu. Ale vzhledem k tomu že ani nevíte z čeho se skládá cena 1kWh energie tak se ani není čemu divit. Vaše nabízená a porovnávací cena 1,45 Kč/kWh, když pouze distribučního poplatek v mém tarifu DO2 je 2,1186 Kč/kWh je úplný nesmysl a projev vaší hlouposti, protože vůbec nevíte co s čím porovnat. Za tu vaši cenu nikde energii z distribuční sítě neodeberete.

Tady máte třeba Frýdek- Místek:

http://clxportal.danfoss.com/index.php?module=TechnicalChartDir&action=index&plant=1280&devicesection=plant&year=2015

6,006MWh za rok z 5,280 kW nainstalovaných, pevná instalace. To je 1,1375MWh za rok z 1kW. Žádný rok tam není pod 1MWh z 1kWh. A na Jižní Moravě lze dosáhnout ještě daleko více než v průmyslovém a smogovém Slezsku.

Takže i když tam nechám tu vaši přemrštěnou cenu 35 000Kč, tak ta elektrárna by byla za 5,28x35000=184800Kč s DPH i regulací přebytečné energie na ohřev vody.

A ročně by ušetřila 5MWh energie, v mém případě případě 4 415,77 Kč/MWh s DPH asi 22 tisíc Kč ročně. Tak elektrárna by mohla být splacená i za 8,4 roku a dále by vyráběla spoustu energie zadarmo. Cena energie dle přání jaderných aktivistů poroste, takže to bude ještě možná i dříve.

Antonín Mikeš
27. únor 2019, 08:52

Já tedy nejsem expert a nevím jak to udělat abych se ze sebe "nedělal vola" ale na netu jsou nabídky běžně za 45 000 kč/kW, například Spower, solární experti..

Nejsem elektrikář abych si to kupoval po dílech, stejně jako nejsem automechanik abych si auto doma skládal sám.

Já měl do nedávna dost drahou elektřinu od EON a vycházel mě nízký tarif za 1,6. Problém FV je velký nevyužitelný letní přebytek. Nechápu jak můžete porovnávat elektřinu v D02, je třeba porovnávat NT, protože pak jsou stejné podmínky, elektřinu z FV musíte akumulovat do vody, stejně jako tu z NT.

Petrův výpočet je v zásadě správný, netušíme jak jsou jeho panely přesně orientovány, a dost možná je od jeho výroby už odečten letní přebytek, který by těch 20% klidně mohl být.

Pokud chcete porovnávat sazbu D02 s cenou z FV musíte mít i baterie, jinak to opět nedává smysl a to je pak zas úplně jiná cenová kategorie, jen tak jsem ťuknul na internet a máme tu nádherných 127 500 kč/kW (2,4 kWp).

Já bych FV chtěl na provoz domu, zatím určitě bez baterie a hlavně na ohřev vody, ale už to několik let zkouším spočítat a stále mi vychází že nejlevnější je kabel od distributora a elektřina od obchodníka.

Všechny ceny jsou před započtením dotací.

energetik
27. únor 2019, 09:20

Jasně že na internetu jsou nabídky na 45 000 kč/kW stejně tak i na 30 000 kč/kW, stačí si jen vybrat.

Podle aktuální kalkulačky ERÚ

dodavatel: E.ON Energie, a.s.

produkt: Komplet Elektřina 36 D25d

Cena vysokého tarifu: 5 313,63 Kč/MWh

Cena nízkého tarifu: 2 257,64 Kč/MWh

časy

NT 00:00–06:00 a 19:00–21:00

VT 06:00–19:00 a 21:00–00:00

Nevidím žádný rozumný důvod proč bych měl počítat s NT když se výroba v solární elektrárně časově kryje s VT tedy od 06:00–19:00. Na ohřev vody lze využít případné přebytky, co být může a nemusí, záleží na návrhu a požadavků investora, každopádně to není priorita, ale bonus navíc.

Ondra
27. únor 2019, 10:28

Pane rádoby energetiku jak píše pan Mikeš tak je úplnej nesmysl porovnávat to s cenou pro D02d pokud nemáte doma baterie nebo někoho kdo by mohl přez den elektřinu z FVE spotřebovat. Takže pokud elektřinu spotřebujete přez poledne k ohřevu vody tak musíte správně počítat proti tomu kolik by stála "ze zásuvky" takže aktuálně nějaký 2 Kč za kWh (EON je dost drahej, NT v D25d se dá sehnat i kolem 2 Kč za kWh včetně distribuce a dalších poplatků a DPH).

energetik
27. únor 2019, 11:06

Pokud bych stavěl FVE pro ohřev vody což také někteří dělají, tak by její cena byla daleko levnější, protože by tam nemusel být On-Grid střídač a šílená byrokracie, revize pro distributora, atd.. Potom bychom mohli počítat s cenou cca 17 tisíc Kč za kWh s DPH. Ale praxe ověřila že i když je cena On-Grid o něco dražší je jejich návratnost rychlejší než pouhý ohřev vody a nahrazovaná pouze NT.

petr
27. únor 2019, 23:26

Chlapci jste úplně mimo mísu.

Tedy moje cena za elektřinu včetně DPH činí 2,48 Kč, tedy i včetně distribuce, jestli máte za 4,41577 Kč/ kWh tak to hodně blbě nakupujete...

Tedy ta návratnost při mé ceně je hodně daleko...

Jinak pro zájemce tuto kouzelnou cenu elektřiny sazba pro TČ dodává moje firma všem zájemcům v ČR. Při mé spotřebě to tak jest 2,48 včetně DPH.

a včetně distribuce ještě jednou...

Veškerou elektřinu spotřebuji z FTVE a nebo uložím do baterek...

Mějte se hezky

Petr Č
28. únor 2019, 14:15

Naše cena za el od e-on je 3,47 kč kw/h tarif D56d tepelné čerpadlo spotřeba za rok 2018 4,134 MW/h 14359 kč sakum prásk.Asi dělám něco špatně.

energetik
26. únor 2019, 23:00

Těch vašich 1,45 Kč/kWh bych chtěl vidět, zvláště když teď platím jen distribuční poplatek 2,1186 Kč/kWh.

Ondřej Žídek
27. únor 2019, 10:19

Dobrý den,

máte nepřesné informace a předpoklady.

Střešní elektrárna zpravidla uvažuje dodávku přímo do budovy pod střechou, tj. za cenu silové elektřiny + poplatků za distribuci atd. Celková cena elektřiny je u nás 100 EUR/MWh a více. Za tuto cenu můžete elektřinu prodávat majiteli budovy, protože ze sítě jí levněji nepořídí. Ideálně, když si ze sítě budete dokupovat jen elektřinu v době, kdy FVE nevyrábí. Tady možná zaplatí o něco víc za horší diagram.

Instalace na střeše je výrazně levnější (konstrukce, zemní práce atd.) a to hovořím z vlastní zkušenosti - stavíme 15 MW na zemi a plánujeme 5 MW na střeše. Cena instalace na střeše je méně než 500 tis. EUR/MW.

Prostá návratnost na 1 MW je:

Roční výroba cca 1000 MWh

Roční výnosy 100 tis. EUR

Návratnost 5 let

Reálně bude pochopitelně o něco delší, např. 7-8 let s ohledem na provozní náklady, nutnou obnovu střídačů, náklady financování a pochopitelně časovou cenu peněz atd.

Pěkný den svazáci.

Ondřej Žídek.

Milan Vaněček
27. únor 2019, 11:11

????????

Antonín Mikeš
27. únor 2019, 12:45

Dobrý den,

spíš máme každý jiné předpoklady než, že já mám nepřesné.

Asi bude trochu rozdíl instalovat FV na budovu firmy, která má třeba část stabilní spotřeby stále a na dům, kde já právě v době kdy FV vyrábí nejsem a když přijdu večer musím dobírat ze sítě. Pak zbývá jedině baterie a nebo bojler. Do bojleru se to bez baterie nevyplatí - nikdy se neužijí letní přebytky. Baterie je zase extrémně drahá.

Příště prosím čtěte pozorněji, než mezi domkaře vtrhnete s instalací v řádu MW.

Milan Vaněček
27. únor 2019, 13:06

Pane Mikeš, snad to chápete: komu se to nevyplatí, ať to nebuduje.

Komu se to vyplatí, ať to staví a ať mu stát a distributor nekladou překážky.

Vy si počkejte až budete v důchodu, pořídíte si klimatizaci, bazén (vnoučata to ocení). A za 5 či 10 let, nevím jak máte daleko do důchodu, to bude ještě mnohem levnější, i s akumulací do baterie, nejen do teplé vody.

Ondřej Žídek
27. únor 2019, 14:40

Dobrý den,

reagoval jsem na příspěvek petra, který se oháněl instalovanými megawatty a výkřiky na svazáckých schůzích. Článek samotný je o instalaci velké (12 MWp) FVE a nikoliv o domku. To jen pro vysvětlení, příspěvek sem patří a v zásadě na to koukáme velmi podobně.

Nepřesné informaci a vstupní předpoklady jsou především v ceně instalace, ta je dnes opravdu někde jinde (ale nebudu Vám vymlouvat, že si máte za 45.000 Kč koupit 1 kWp). Ekonomika instalace je obdobná dům vs. velká hala. Jenom u toho musíte použít rozum. Na domek si zcela jistě nebudu instalovat víc než je potřeba, stejně jako na velkou halu (profil výroby je pro FVE dost specifický, v tom se oba shodujeme). Investice je +/- stejná, cena elektřiny pro domkaře je naopak vyšší (= zlepšuje ekonomiku, neboť vytěsňuji dražší elektřinu) a narážíte pouze na překryv diagramů výroby a spotřeby, tam je potřeba optimalizace nebo výpomoc baterie (eventuálně ohřev vody), která je stále velmi nákladná.

Antoníne, čtu pozorně, ale jste to naopak Vy, kdo "vtrhnul" mezi velké FVE s malým domkem :) Jak mám rozumět tvrzení, že do bojleru se to bez baterie nevyplatí?

Pánové, konstruktivní a slušné diskuzi zdar.

Ondra.

Antonín Mikeš
27. únor 2019, 16:23

Pane Ondřeji,

reagoval jste sice na příspěvek pana petra ale z data 26. únor 2019, 21:02, kde píše: "tak schválně 1 kWp" a MW tam nemá nikde ani jednu, ale nechci se tu přít o hloupostech. Váš příspěvek sem patří ale dostal se do špatného vlákna.

Je zajímavé jak početná je tu skupina lidí, která mi otlouká o hlavu že mám zastaralé (vysoké) ceny ale nikdo nedá odkaz nebo alespoň název firmy která to udělá za polovic, já uvedl dvě které mají cenu, kterou jsem uvedl.

"Do bojleru se to bez baterie nevyplatí" toto tvrzení je "překlep" měla tam být velká akumulace, aby člověk bych schopen překlenout několik dní, v přechodném období roku.

Abych ještě tedy vysvětlil svůj postoj, jsem pro nové technologie FV se mi líbí ale její užití má své limity, které se sice daří posouvat ale jen velmi pomalu. Rozhodně nesouhlasím s jednoduchými výpočty a výroky, například: "Střecha bez FV je pole neorané" který Pan Vaněček sám často používá a má na tomto serveru i článek s podobným názvem.

Konstruktivní a slušná diskuse je dobrá, rád se něco přiučím, když častěji zavítáte, uvidíte že udržet ji zde bývá složité.

"Pane Vaněčku až já půjdu do důchodu tak Vy už.. tedy tak už budou panely zdarma, přesně podle zkušenostní křivky." :-)

Pěkný den

Milan Vaněček
27. únor 2019, 16:54

Pane Žídek, rád bych se dotázal: zkoušel u nás někdo v praxi výhodu bifaciálních modulů na rovné střeše pokryté bílým drobným kamenivem a to vzhledem k různé orientaci těchto fixních modulů vůči slunci a zda při tom zkoumal i tvar denní křivky vyrobené elektřiny (s cilem roztáhnout polední maximum)?

Milan Vaněček
27. únor 2019, 17:01

Pane Mikeš jsou křivky co neprotnou osu x, learning curve či experience curve mezi ně patří. Ani Metuzalem by se nedočkal ...

petr
27. únor 2019, 23:37

Zdravím kolegu z ČEZ.

Nebo se pletu ?

Pokud mi dodáte elektrárnu na klíč s cenou cca 500 euro za 1 kWp, tak k vám posílám kamion...

a prosím komplet ne jen panely

Hezký večer či den

Ondřej Žídek
28. únor 2019, 15:48

Dobrý den,

chtěl jsem reagovat na oba příspěvky, protože mě mrzely petrovi příkré soudy. Netvrdím, že je fotovoltaika spása světa, ale s ohledem na investiční náklady začíná směle konkurovat klasickým zdrojům. A až padne poslední bariéra (tedy spíše cena) v podobě skladovatelnosti, mohou být FVE rovnocennou alternativou. Je dobře, že se v této oblasti nastartoval výzkum a vývoj, byť nás to v ČR stojí 40 mld ročně, ale zasvěcení ví, že to bylo spíše politické, než-li systémové řešení.

Mrkněte na zajímavé video https://www.youtube.com/watch?v=l93S99rkDg4 tahle technologie je zase zajímavou konkurencí pro baterky.

Domek má jiné nároky na spotřebu než hala, s tím souhlasím (méně výhodný profil pro využití FVE).

Problém udržení věcné a slušné diskuze vidím všude, z tohoto důvodu se moc do diskuzí na síti nezapojuji. Ale server OENERGETICE mám rád.

Milane, máte na mysli toto:

https://www.youtube.com/watch?v=jazRHt0K-P4

https://www.youtube.com/watch?v=raTkNRDwuJs

https://www.youtube.com/watch?v=MtIGuqd6688

My o tom uvažujeme právě na tu 5MW střechu. Ale přímou zkušenost nemám. Systém je pochopitelně levnější, ale za cenu nižší účinnosti.

petře, nepletete se, dnes tedy již bývalý kolega, ale nerad diskutuji anonymně. Věřím, že pokud se člověk za své názory nestydí, nebude mít problém odhalit své jméno. Cena, kterou jsem uváděl, je platná pro právě probíhající realizace. A pro tu uvažovanou střešní jsme blíže 400 tis EUR za MW. Za poslední rok hodně vyklesala cena panelů. Bohužel pro menší instalace se firmy stále snaží držet cenu nahoře, což ale nutně neznamená, že se dá nakoupit levněji. My konkrétně spolupracujeme s dodavateli jako je QCELLS (panely) či ABB (střídače).

Pěkný den všem.

O. Žídek.

energetik
25. únor 2019, 22:36

12MW ze 35 000 solárních panelů to je 342,85714W na panel. V dubnu už budou na trhu 400W a už se dají i objednat. A potom by tam mohli mít až 14MW.

Občas mne dostávají ti velcí a přitom nativní investoři co si nechají za velké peníze detailně propracovat projekt na elektrárnu a po měsíci projektování a vyřizování zjistí že požadované panely se už nevyrábí nebo jsou dražší než ty aktuální a výkonnější. Strašně rychle ten pokrok v solární technice letí kupředu.

Josef
25. únor 2019, 22:59

použitá rétorika je samozřejmě obdobou komunistické propagandy což je škoda , protože když si firma pořídí takovou elektrárnu pak je to dobře oni jedou 24 hodin denně 7 dní v týdnu , takže si patrně většinu nebo všechno spotřebují a právě třeba i pro pohon těch tepelných čerpadel, klimatizace. Petr nemá pravdu v tom , že by byl lepší plyn nebyl , protože elektřinu můžete vyrobit z jakýkoli zdrojů a tepelné čerpadlo díky topnému faktoru využije 100% primárního paliva a to mnohdy nevalné kvality ,které nelze využít k ničemu jinému než k výrobě el. energie. FV elektrárna na střeše patrně není úplně nejlevnější, ale je to rozhodně nejekologičtější zdroj energie , který máme a proto je třeba ho využít. Maďarsko má navíc lepší podmínky využití než my.

Martin Pácalt
26. únor 2019, 08:35

Mám na stole projekt výrobní haly cca 75x200m , kdy si investor vyžádal nadimenzovat střešní konstrukci na FVT s tím, že ji nyní platit nebude, ale nechce mít uzavřenou možnost realizovat ji v budoucnu. Mně je takový postup sympatický, protože nesdílím nadšení s instalací FVT na neobdělávanou půdu. FVT by měly být v drtivém počtu instalované jen na střechy poblíž místa spotřeby, jinak to ztrácí kouzlo decentralizace a částečné soběstačnosti.

Jozef Heinrich
26. únor 2019, 10:23

ked je fotovoltaika na poli tak sa takisto straca aj kuzlo neplatenia distribucnych poplatkov za elektrinu a navratnost sa tak predlzuje

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se