Domů
Rychlé zprávy
Zájem domácností o fotovoltaiku pokračuje, žádostí o dotace dvojnásobně přibylo
Střešní solární elektrárna
Zdroj: Tiia Monto / Creative Commons / CC-BY-SA-4.0 (licence)

Zájem domácností o fotovoltaiku pokračuje, žádostí o dotace dvojnásobně přibylo

Zájem o obnovitelné zdroje energie v Česku dál roste, což se projevilo i v počtu žádostí o dotace. Počet žádostí o dotaci na fotovoltaiku stoupl v prvních třech měsících letošního roku meziročně téměř dvojnásobně, o desítky procent vzrostl i počet žádostí u tepelných čerpadel. Celkově bylo zatím podáno téměř 47.000 žádostí. Vyplývá to z údajů Komory obnovitelných zdrojů, které poskytla ČTK.

Jednoznačně největší poptávka je na úřadech o dotace na pořízení fotovoltaické elektrárny. Zájemci v prvním čtvrtletí podali 41.089 žádostí, což je oproti stejnému období v loňském roce téměř dvojnásobný počet. Nejvíce žádostí stále podávají majitelé rodinných domů, takřka trojnásobně ovšem vzrostl také zájem u bytových domů, jejichž majitelé podali 398 žádostí.

V případě tepelných čerpadel úřady během úvodního čtvrtletí zaevidovaly 4946 žádostí o dotaci. Meziročně je to téměř o 14 procent více. I v tomto případě oproti loňsku stoupá poptávka u bytových domů, zatím bylo podáno 109 těchto žádostí. Většímu zájmu o pořízení tepelného čerpadla brání podle komory rostoucí ceny bydlení a s tím související útlum ve stavebnictví. Vliv má také zvýšená poptávka po plynových kotlích.

Mírně naopak podle čtvrtletních statistik klesl zájem u solárně technických kolektorů. A to meziročně zhruba o 13 procent na 665 žádostí. Jedním z hlavních důvodů je podle komory změna podmínek dotačního programu, kdy není možné žádat o podporu u fotovoltaiku a solární termiky zároveň.

Ilustrační foto

Domácnosti mohou žádat o dotaci také na pořízení kamen. V prvních třech měsících úřady dostaly 38 těchto žádostí. Na začátku loňského roku dotace na kamna udělovány nebyly.

Pokračující boom obnovitelných zdrojů v Česku, zejména pak solární energetiky potvrzují i statistiky instalací za loňský rok. V České republice bylo za celý rok 2023 zprovozněno rekordních 82.799 nových solárních zdrojů, což bylo meziročně o 49.039 zařízení více. Výrazně, o 970 megawattů, vzrostl také instalovaný výkon.

sip rdo

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(41)
Mex
19. duben 2024, 01:27

Docela podstatné je to "v prvních třech měsících". Tedy je tam zahrnutý i leden a hlavně část února, kdy vypuklo šílenství kolem žádostí o dotace, protože bylo vyhlášeno od poloviny února významné snížení dotace a zhoršení podmínek.

Xoor
19. duben 2024, 09:28

Přesně tak, spousta lidí si o to předžádala. Realizaci pak můžete provést do 2 let.

Petr Hariprasad Hajič
19. duben 2024, 05:29

Tak to vypadá, že už i v ČR lidi pochopili, že nejlevnější energie je ta, kterou si vyrobí a spotřebují sami.

Zdeněk
19. duben 2024, 05:41

Ale proč mají lidi v paneláku platit dotaci lidem v baráku, aby měli levnější elektřinu?

Ať mají, ale JEN ZA SVÉ !

josef zak
19. duben 2024, 06:46

Ty dotace jsou zbytecne vysoke. Lidi z panelaku na dotaci take dosahnou, jen se na tom nedomluvi.

Pavel Svoboda
19. duben 2024, 07:43

Dle článku v prvním čtvrtletí podalo zažádalo o dotace 400 bytových domů to je přibližně 40.000 lidí, u rodinných domů je to je samozřejmě více, přibližně 120.000.

hellokitty
19. duben 2024, 10:21

a preco mam ja platit dotacie zemedelcom, aby tam pestovali babisovi repku miesto nejakych uzitocnych potravin?

NZU sa financuje aj zo zdrojov EU, takze sa na to skladaju nejaki nemci a francuzi

Od roku 2021 je zdrojem prostředků unijní Nástroj pro oživení a odolnost (RRF – Recovery and Resilience Facility) prostřednictvím Národního plánu obnovy (19 mld. Kč) a následně Modernizační fond zřízený Evropskou komisí (program HOUSEnerg, 55 mld. Kč).

jiri sekerac
19. duben 2024, 23:06

ono nejde o Babise, ale predevsim ty zemedelce, kteri nejsou konkurenceschopni s trhem, proto je tady program tech sracek na jejich podporu. V roce 2022 zacatkem valky Fiala s pompou zrusil povinnost primichavat biosracky do benzinu s tim, ze to zlevni benzin o korunu. Nevim jak se to projevilo, ale o rok pozdeji je zakonna povinnost obsahu bioslozek ne nekdejsich pet, ale deset procent. Az budou tady jezdit auta na elektrinu, tak se na polich bude pestovat taky elektrina. Ale za kolik a proc?

JVr
22. duben 2024, 09:27

"NZU sa financuje aj zo zdrojov EU, takze sa na to skladaju nejaki nemci a francuzi" to platilo někdy v daleké minulosti. Od té doby so máme CO2 odpustky se to financuje z těchto, a tedy se na to skládají skoro všichni v EU včetně nás :) myslím, že si to porkýváme +/- sami v cenách elektřiny, tepla a zboží.

Roman Kosařík
19. duben 2024, 10:39

Vše za své a bez dotací je celkem fér - já si předimenzuju FVE za své, jsem 10 měsíců z 12 naprosto soběstačný a odpojený od sítě. Ale vy v panelácích pak nekňučte, že vám zdražuje distribuční složka, protože budou distributorovi zákonitě chybět ty Kč/MWh, které já nespotřebuju. Je to fér? Nehledě na to, že až se mi podaří vyhandlovat další paletu levných panelů, toho distributora nebudu potřebovat už vůbec a nebudu muset měsíčně platit ani za jistič, čímž pádem se Vám zase zvedne cena. A taky mi to přijde fér, vše platím za své.

Nehledě na to, že mi nikdo neurčuje co si můžu či nemůžu se svou elektrárnou dělat, komponenty mi nikdo nenapálí, projekt na FVE dělal skutečný elektroprojektant který myslel i na řádnou ochranu před bleskem, namontoval to zkušený borec (a ne nějaký přeučený kuchař) a revizi nedělal někdo "od stolu", jak to bývá v mnoha firmách zvykem. O žádnou dotaci jsem se nikdy nikoho neprosil, už z principu je mi to proti srsti.

Milan Vaněček
19. duben 2024, 11:31

Ano, tak to má být a tak se to taky bude vyvíjet.

Lidé v rodinných domcích si budou sami, bez dotací, levněji než dnes, pořizovat kvalitní fotovoltaiku na střechy, s akumulací.

A lidé v panelácích naříkat nemusí, už brzy se "balkonová fotovoltaika" prosadí i u nás, v paneláku mají výhodu, že elektřinu na topení a teplou vodu nepotřebují, a tak jim pomůže i malá, brzy velmi, velmi levná balkonová fotovoltaika (jako to vidíme v současnosti v Německu). Bez schvalování, bez papírování, "do it yourself"

Roman Kosařík
19. duben 2024, 14:22

S těmi balkonovkami to u nás nebude žádné terno, o to se setsakramentsky dobře postarají distributoři. A na vše ostatní tu bude všemocný výbor SVJ, přes který nikdo s balkonovou FVE neprojde a důvod proč ji nepovolit se vždy najde.

richie
19. duben 2024, 16:57

Milan Vaněček 19. duben 2024, 11:31

Ano, tak to má být a tak se to taky bude vyvíjet. Lidé v rodinných domcích si budou sami, bez dotací, levněji než dnes, pořizovat kvalitní fotovoltaiku na střechy, s akumulací.

lacnejsie ako dnes mozno, ale stale to bude draha sranda s velmi otaznou ekonomickou navratnostou (teda okrem par jednotlivcov, ktory si to dokazu vyrobit/poskladat komplet sami)

Petr
19. duben 2024, 06:05

Samozřejmě nejlevnější přes dotaci. Velkoryse zaplatí lidé bez možnosti FVE, že?

josef zak
19. duben 2024, 06:50

Bylo by dobre, aby byly prubehove elektromery - potom by mohl kazdy tezit ze spotovych cen.

Emil
19. duben 2024, 07:23

Průběhové elektroměry jsou už dávno, koupit si ho může každý, když ho chce a myslí si, že se mu to vyplatí.

josef zak
19. duben 2024, 08:04

Jenze se plati nejen instalace, ale i rocni poplatek v radu tisicu korun.

Emil
19. duben 2024, 09:57

Ano, takže jste asi spíš než "Bylo by dobre, aby byly prubehove elektromery" chtěl napsat "aby byly prubehove eletromery zadarmo" a náklady platil někdo jiný.

Milan Vaněček
19. duben 2024, 10:25

Za každý elektrometer platíte, já třeba měsíčně 109 Kč, a elektroměr je vždy po určité době, podobně jako plynoměr či vodoměr, obměńován distributorem za modernější....

Je na čase aby se distributor (u mě PRE) probudil a začal instalovat elektroměry odpovídající nové době, energetika se mění, s tím nic nenaděláte, pane Nováku.

Samozřejmě, vše zaplatí zákazník, jako vždy.

Honza Nedvěd
19. duben 2024, 10:27

A vy za elektromer platite emile? Nebo ho mate zadarmo a vase naklady plati nekdo jiny :) to je krasne pruhledna a primitivni klamava argumentace od vas. zkuste nejdrive dvakrat premyslet nez si takhle nabehnete emile. ale pobavil jste, takto po ranu, za to dekuji. hezky den i vam emile

Emil
19. duben 2024, 10:39

No právě, obměňován je "po určité době", která zpravidla odpovídá životnosti elektroměru, a tato životnost je větší než 10 let. Takže požadavek je vyměnit všechny co nejdřív a před uplynutím této životnosti přináší značné vícenáklady, které si dnes platí ten kdo takovou výměnu požaduje, ale podle zmíněného požadavku by je asi měli platit ostatní spotřebitelé, tedy i ti, kteří takové nehospodárné chování nepožadují.

"Elektroměry odpovídající nové době" se už tak jako tak dávno instalují, nikdo proti tomu neprotestuje, takže se vlamujete do otevřených dveří. Jde jen o tempo, jakým se mají instalovat, aby náklady nebyly zbytečně vysoké. Zajímavé že zrovna vám, který si tu neustále stěžuje na vysoké ceny elektřiny, najednou takové vícenáklady nevadí.

Emil
19. duben 2024, 10:43

@Nedvěd: Ano, já za standardní elektroměr platím jako všichni spotřebitelé v regulovaných cenách elektřiny, náklady za mě rozhodně nikdo jiný neplatí, takže "krasne pruhledna a primitivni klamava argumentace" je to jedině od vás a "nejdrive dvakrat premyslet nez si takhle nabehnete" zkuste spíš vy, "ale pobavil jste, takto po ranu, za to dekuji."

Milan Vaněček
19. duben 2024, 11:22

Moderní elektroměry, to nejsou žádné vícenáklady, naopak ty pomohou lidem k nižším cenám a energetikům k odlehčení (rovnoměrnějšímu zatížení) rozvodné sítě, kdy energetici pomocí finančního nástroje ušetří vysoké náklady na zesilování sítí.

Samozřejmě, "stará energetika" se moderním technickým změnám brání....

Emil
19. duben 2024, 11:41

Samozřejmě že to jsou vícenáklady, Vaněčku, chytrý elektroměr je dražší než klasický, má kratší životnost a každá předčasná výměna zařízení před koncem jeho životnosti přináší vícenáklady oproti stavu, kdy by se elektroměry přirozeně obnovovaly s koncem své životnosti. Můžete před tímto faktem zavírat oči a vymýšlet si hejty na "starou energetiku", ale nic na něm nezměníte.

Honza Nedvěd
19. duben 2024, 11:48

emile, emile, takze chcete rict ze uzivatel chytreho elektromeru neplati regulovane ceny elektřiny, kdyz to ma dle vas mit zadarmo a platit to ma nejkdo jiny? radeji uz nezabrusujte, je to dost trapne i na vas, dekuji

Emil
19. duben 2024, 11:55

Ne, nechci "rict ze uzivatel chytreho elektromeru neplati regulovane ceny elektřiny", chci říct že by neplatil vícenáklady spojené s předčasnou výměnou jeho elektroměru za jiný, dražší. "radeji uz nezabrusujte, je to dost trapne i na vas, dekuji"

Milan Vaněček
19. duben 2024, 11:59

Samozřejmě, moderní elektroměry pomohou k lepšímu využití stávajících sítí (a tím i ušetří zbytečné jiné, drahé investice do drátů), Emile Nováku

Emil
19. duben 2024, 13:11

Ale žádnou cost-benefit analýzu oproti přístupu zavádět moderní elektroměry postupně s koncem životnosti těch nemoderních samozřejmě nemáte a jde jako vždy jen o vaše ničím nepodložené dojmy, Vaněčku.

Milan Vaněček
19. duben 2024, 14:15

Pletete si pojmy, Nováku. Dík za podložené dojmy.

Emil
19. duben 2024, 14:23

Nepletu, Vaněčku, to si pletete možná tak vy. Za dojmy považujete co konkrétně, z toho co jsem psal?

Jirka Líska
19. duben 2024, 19:01

@Emil 19. duben 2024, 11:41

Můžete mi prosím poslat zdroj k tvrzení, že nové průběhové elektroměry mají kratší životnost než klasické?

A co si přesně představujete pod takovým pojmem "klasický" elektroměr?

Docela by mě to zajímalo, děkuji

Josef
19. duben 2024, 19:25

Lhůta platnosti ověření elektroměru, která v případě indukčních elektroměrů vyrobených do 31.12.1989 činí 10 roků, v případě indukčních elektroměrů vyrobených po 1.1.1990 je to 16 roků, v případě statických elektroměrů 12 roků, se počítá od 1. ledna roku následujícího po roce ověření.

Emil
19. duben 2024, 20:17

"Smart meters will need replacing around every 10 years – more often than traditional gas and electricity meters."

which. co. uk/reviews/smart-meters/article/smart-meters-explained/smart-meter-installation-aSTuj9y6lANt

jiri sekerac
19. duben 2024, 23:14

na chytre elektromery, site jsou v Evrope dotace uz nekolik let, samozrejme i pro CEZ, ktery to necerpal. Proc by taky mel, jeho idealem ziskovosti jsou preci nemecke ceny a stredoveke mravy ke klientum

Jirka Líska
20. duben 2024, 10:00

@Emil 19. duben 2024, 20:17

Díky za info, jak to mají v UK:-)

Uvidíme, jak to bude u nás.

Miloslav Černý
19. duben 2024, 09:11

Každý si může zvolit bydliště dle svého uvážení.

Jaroslav Studnička
19. duben 2024, 09:23

:-))) mimo jako vždycky.

Jan Stehlik
19. duben 2024, 09:55

Vy jste uplně mimo . Nejsme v USA kde většina pozemku nikomu nepatří . Tady vše někomu patří a ještě jim to dotujem (krajiný ráz ) . Proto jsou zde tak vysoké ceny (vzácné zboží) a tedy drahota. Pořídit si bydlení dnes muže jen horních pár procent . Většina lidí by si ho dnes nepořídila a žije z hodnot vybudovaných za komunismu (láce)

hellokitty
19. duben 2024, 10:19

v USA vetsina pozemku nikomu nepatri, to su perly dneska... odporucam vyskusat sa tam ist poprechadzat po tych pozemkoch ktore nikomu nepatria, ze ako dlho bude trvat, nez niekto vytiahne brokovnicu :)

Jan Stehlik
19. duben 2024, 12:15

Helokity.

Samozřejmě, že většina pozemků tam nikomu nepatří. Jsou obcí. A ta vám je velmi ráda prodá za pár fufniku. Jenže musíte platit daně z hodnoty. Tedy hnusně řečeno vše na co se podíváte musí nést zisk. A tedy každý si rozmyslí hromadit něco co není schopen obhospodarit. Navíc většinou tam není ani infrastruktura.

Pozemky o které je zájem jsou u pobřeží (klima) a okolo silnic a železnic. Největší osídlení je u pobřeží. Vnitrozemí má malou hustotu osídlení a koncentruje se do velkých měst ( práce, školství)

hellokitty
20. duben 2024, 11:50

naopak vacsina sukromnych pozemkov su vo vnutrozemi, staci sa pozriet na mapku

https://headwaterseconomics.org/public-lands/protected-lands/public-land-ownership-in-the-us/

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se