Domů
Elektřina
Největší větrná elektrárna na moři Horsea 2 u Británie je v plném provozu
Vattenfall-pressetur til Horns Rev. arkiv 226-2A

Největší větrná elektrárna na moři Horsea 2 u Británie je v plném provozu

Elektřina
46 komentářů
1. září 2022, 09:17
ČTK

Větrná elektrárna Horsea 2, která je největší větrnou farmou na moři na světě, už je v plném provozu. Celkem 165 větrných turbín se nachází v Severním moři, zhruba 89 kilometrů od pobřeží anglického hrabství Yorkshire, a je schopno zajistit elektřinu pro 1,4 milionu britských domácností. Provozovatel zařízení o tom informoval v tiskové zprávě.

Elektrárna má výkon 1,3 gigawattu (GW) a rozkládá se na ploše 462 kilometrů čtverečních, uvedla dánská energetická společnost Orsted, která je majitelem elektrárny. Větrné turbíny dodala společnost Siemens Gamesa a lopatky mají délku 81 metrů. „Jedna otáčka lopatek větrné turbíny dokáže napájet průměrnou britskou domácnost 24 hodin,“ uvedla firma.

Plné spuštění elektrárny, která první elektřinu začala dodávat už loni v prosinci, přichází v době, kdy se evropské země snaží odklonit od ruských fosilních paliv, včetně plynu.

„Současné globální události zdůrazňují více než kdy jindy význam přelomových projektů obnovitelné energie, jako je Hornsea 2, které pomáhají Británii zvýšit bezpečnost a odolnost dodávek energie a snížit náklady pro spotřebitele tím, že omezí závislost na fosilních palivech,“ uvedl šéf společnosti Orsted pro britský region Duncan Clark.

Británie sází na větrné elektrárny na moři a v příštích letech plánuje jejich rozšíření. Cílem vlády je, aby do roku 2030 jejich kapacita činila 50 GW, uvedl server CNBC. Evropská unie, kterou Británie v lednu 2020 opustila, má za cíl zvýšit do poloviny tohoto století kapacitu větrných elektráren na moři na 300 GW.

Spojené státy u větrných elektráren na moři zaostávají za Evropou. První projekt, větrná farma Block Island s kapacitou 30 megawattů, zahájil komerční provoz v roce 2016.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(46)
Heap
1. září 2022, 10:10

Jedna otáčka turbíny nemůže napájet domácnost po 24 hodin bez 24 hodinové akumulace.

Martin
1. září 2022, 10:22

Nemůže, ale 98% lidí co si to přečte tak si řekne: wow :D

hlpb
1. září 2022, 11:33

Jen pro méně chápavé diskutující v článku je použit příměr (jedno otočení lopatky = denní spotřeba domácnosti)

Jinak tento větrný park Horsea 2 vyrobí cca 5,2 TWh/rok = pokryje spotřebu 5,5 milionů osob.

Tato obří VTE hlavně ušetří ročně 5,2 milionů tun uhlí, nebo 520 milionů m3 zemního plynu.

Nice.

Rejpal
1. září 2022, 23:15

5,5 milionů osob ? U nás je spotřeba asi 65 TWh. při 10,5 milionech obyvatel takže mě to vychází na nějakých 880 tisíc lidí - jo vy počítáte jen část spotřeby - tomu se ale říká demagogie....

Ivica Bojič
2. září 2022, 07:18

A máme tu deníček proruského rejpala, který si ohýbá čísla, aby jeho nevalná myšlenka vypadala lépe. :D Přestaň manipulovat, ju? Takže, soudruhu, kolik z české spotřeby dělá spotřeba domácností a kolik průmysl?

Takže, průměrná roční spotřeba elektřiny na domácnost je něco kolem 3,5MWh, v ČR je cca 4,5M domácností, což je cca 15,75TWh. Takže, že to tobě vychází na 880tis lidí, dle tvých smyšlených dat vůbec nic neznamená, jen to, že úmyslně manipuluješ.

Ivan Novák
2. září 2022, 09:09

Daleko demagogičtější lež je podsouvat představu, že když nefouká, domácnosti nepoužívají elektřinu.

richie
2. září 2022, 16:32

hlpb 1. září 2022, 11:33 .. Jinak tento větrný park Horsea 2 vyrobí cca 5,2 TWh/rok = pokryje spotřebu 5,5 milionů osob... Tato obří VTE hlavně ušetří ročně 5,2 milionů tun uhlí, nebo 520 milionů m3 zemního plynu...

tak a teraz co bolo zamlcane:

1) co pokryje spotrebu tychto domacnosti pocas viac ako pol roka, ked tato elektraren bude dodavat minimum, alebo takmer vobec nic?

2) kolko uhlia/plynu "zbytocne" spalia elektrarne v pohotovosti, aby boli pripravene nabehnut na plny vykon v pripade slabeho vetra (~pol roka), prip. doregulovat vykyvy vykonu?

Omega
1. září 2022, 11:01

To zní dobře,

tak já si u nich objednám elektřinu domů. A dodám jim i harmonogram kdy to mají dodat +/- 30 minut

Pavel K
1. září 2022, 13:14

Člověk si bude muset zvyknout na trošku jiný režim. Když jedete autem, taky dáváte dopředu vědět správě silnic, aby Vám nastavili červenou? Nebo když někam jedete hromadnou, přizpůsobí se Vám? :-) Komfort stojí peníze.

Emil
1. září 2022, 13:22

Není žádný rozumný důvod, aby si člověk musel zvykat na trošku jiný režim. Ale vy si klidně zvykejte, jestli chcete.

Pavel K
1. září 2022, 13:31

A co globální změna klimatu? To není rozumný důvod?

Emil
1. září 2022, 13:38

Ne, to není rozumný důvod. Vůbec to spolu totiž nesouvisí. Energetika může být občasná a nízkoemisní, stejně jako stabilní a nízkoemisní. Příkladů druhého typu je celá řada, příklad prvního typu neznám ani jeden.

Pavel K
1. září 2022, 13:57

"Může být" je fajn, ale na to nehrajeme. Docela nás tlačí čas. Teda pokud nejste z těch, kdo rádi nechává duhy dětem.

Emil
1. září 2022, 14:11

Vždyť vám to píšu, příkladů stabilní a nízkoemisní energetiky je celá řada, příklad občasné a nízkoemisní energetiky není žádný. Takže není ani záruka, že se dá občasná nízkoemisní energetika vybudovat rychleji než stabilní nízkoemisní. Německo se o to snaží už přes dvacet let, stálo je to ohromné peníze a stále je největším zdrojem výroby elektřiny v Německu uhlí, zatímco třeba Francie nebo Švédsko a další země za stejnou dobu a s mnohem nižšími náklady stabilní a nízkoemisní energetiku vybudovaly. Takže pokud nás skutečně tlačí čas, je potřeba použít osvědčená řešení a nikoliv nějaké experimenty, které zatím vždycky dopadly špatně. Je ale možné oba přístupy spojit a také lze dosáhnout dobrých výsledků. Dogmatickým trváním jen na jedné správné cestě to ale určitě nepůjde.

Pavel K
1. září 2022, 16:00

Opravdu Francouzi vybudovali všechny své JE za 20 let? A příklad té stability vidíme letos v létě, že? Takže když teď by někdo v EU (třeba spotřeby Francie) vrhl zdroje do stavby JE, měl by za 20 let vybudováno většinu zdrojů a kolik by to stálo? A neděje se to, že cena JE stoupá a cena OZE ne (pokud pominu pocovidovou a válečnou inflaci pro oba zdroje)?

U JE se mi líbí koncepce SMR, velké jsou těžko ufinancovatelné ze soukromých zdrojů.

Emil
1. září 2022, 16:20

Ano, Francouzi opravdu vybudovali prakticky všechny své JE za 20 let. A příklad té stability vidíme i letos v létě, pořád je to totiž s přehledem nejstabilnější zdroj, který Francouzi mají, i když podcenili jejich údržbu především proto, že předchozí vlády chtěly podíl jádra ve Francii snižovat, v roce 2025 měl být na úrovni 50 %. Proto je jeden z důvodů nižší dostupnosti fakt, že je řada z nich odstavená kvůli prodlužování životnosti, se kterým se ještě před pár lety vůbec nepočítalo.

A jak je vidět i na příkladu Finska, které letos spustilo jadernou elektrárnu Olkiluoto, i přesto, že se její výstavba extrémně protáhla, pořád přináší Finsku i se všemi zpožděními větší přírůstek nízkoemisní výroby elektřiny na jednoho obyvatele než Německu za stejné období s celou jejich Energiewende, a ještě s nižšími náklady. Ale přece byste nepočítal každou korunu, když tvrdíte že "Komfort stojí peníze" a "Docela nás tlačí čas". To by přece vůbec nedávalo smysl.

hellokitty
1. září 2022, 16:32

Emile a ako nam to neflexibilne jadro vykryje peaky? Ano za komfort sa plati, napr. si zaplatim drahu elektrinu z plynovky... alebo si domov kupim baterku a ked nie je energia v sieti, tak si ju sosam z baterky

Milan Vaněček
1. září 2022, 17:33

ad Emil: ....spustilo Olkiluoto /a já dodávám:/ a pak zase zastavilo. Zkrátka "stabilní zdroj", jako ve Francii.....

Emil je tak trochu pábitel, když píše: Francouzi opravdu vybudovali prakticky všechny své JE za 20 let. Ve skutečnosti jim to trvalo od 1957, přes 30 let, a to nepočítám to co je stále rozestavěno i nyní (Flamanville 3).

Atd....

Milan Vaněček
1. září 2022, 17:50

oprava, z 29/8/2022: Olkiluoto 3 již 2 dny zase běží,

cituji:HELSINKI – Finland’s new Olkiluoto 3 nuclear reactor reconnected to the national grid late on Monday following an 11-hour outage caused by a measurement error in a voltage regulator, operator TVO said.

The new and much-delayed reactor resumed test production on Aug. 28 after maintenance and upgrades, raising hopes it would assume regular service on Dec. 10 as its output is highly sought-after due to the energy crisis in Europe.

A "doufají", že konečně (zahájení stavby 2005) 10. prosince začne naplno fungovat. DOUFAJÍ. To je ta "předvídatelnost".

Emil
1. září 2022, 19:14

Milá Kitty, jádro není "neflexibilní", peaky může klidně vykrývat. Technicky tomu nic nebrání, pokud nejsou k dispozici zdroje s vyššími marginálními náklady, které se na to hodí víc. A od toho jsme hodně daleko. Baterky "kupodivu" fungují i na elektřinu z jádra.

Vaněčku, nejstarší jaderný blok dnes provozované jaderné flotily se začal stavět na konci roku 1972 a 20 let trvalo vybudování celé jaderné flotily až na poslední čtyři reaktory N4. Tedy 52 reaktorů bylo postaveno za 20 let. Za tu dobu se Francie dokázala téměř úplně zbavit fosilních paliv ve výrobě elektřiny, zatímco Německo se za 20 let posunulo ze stavu, kdy největším zdrojem bylo uhlí, do stavu, kdy největším zdrojem je ...stále uhlí. A k tomu dokázalo vybudovat dvě roury na plyn do Ruska. Okecávat to tím že se Olkiluoto ve zkušebním provozu na 11 hodin zastavilo je výraz zoufalství. Fotovoltaické elektrárny to dělají každou noc. Podívejte se na electricityMap na emise Francie, Švédska a Finska a srovnejte to s Německem.

Milan Vaněček
1. září 2022, 19:32

opět Emilův "úkrok stranou", nepolemizuje se mnou ale píše o něčem jiném, ve Wikipedii jsou jasná data o VŠECH francouzských JE, samozřejmě ty staré, co Emil teď nepočítá již byly uzavřeny a ta nejnovější se stále staví a staví....

Olkiluoto je stále občas ve zkušebním provozu, občas stojí a věci upravují. A stále DOUFAJÍ že v prosinci (roku ????) už bude komerčně pracovat

Emil
1. září 2022, 20:15

Tak si na té wikipedii nebo někde jinde vyhledejte heslo "Messmerův plán", který byl přijat 5. března 1974 jako reakce na ropný šok v roce 1973 s cílem dosáhnout energetické nezávislosti a který vybudování francouzské jaderné flotily lehkovodních reaktorů odstartoval. Několik malých grafitových reaktorů první generace chlazených plynem měli již před tím, ale ty na faktu, že se současnou jadernou flotilu lehkovodních reaktorů podařilo vybudovat za 20 let vůbec nic nemění.

Olkiluoto občas kvůli ladění turbíny stojí, jak už to ve zkušebním provozu bývá. Ve vztahu k diskutovanému tématu je to zcela nepodstatná informace.

hlpb
1. září 2022, 16:59

Ale zvykneš si i ty Emile, naštěstí se nikdo kompetentní internetových laických diskutérů jako jsi ty nikdy ptát nebude. Cely svět se rozhodl v budoucnu přejít na OZE včetně Číny, Indie, USA. TEČKA. To že si tady pár strejdů myslí opak je jen zábavné. Jen letos meziročně vzroste celosvětově výroba z VTE + FVE o cca 600 TWh, za to výroba energie z JE klesne o cca 100 TWh. Není potřeba asi víc dodávat, že...

richie
1. září 2022, 18:40

Cely svět se rozhodl v budoucnu přejít na OZE včetně Číny, Indie, USA. TEČKA.

samozrejme, preto cina kazdych cca 10 rokov zvysuje vyrobu z jadra ~ 5nasobne.. od ~2000 su uz na cca 25nasobku ..oproti OZE maju takmer 2x rychlejsi rast .. a stale stavaju dalsie ..

Emil
1. září 2022, 18:49

Bláho, nezvyknu a naštěstí si ani nebudu muset zvykat, protože takových jako vy je zanedbatelná menšina, takže mají smůlu, elektřina bude dodávána podle požadavků zákazníků a nikoliv podle rozmarů počasí, i kdyby se měla vyrábět spalováním sušených zelených aktivistů (s nadsázkou). Ale aspoň oceňuji, že už se ani nesnažíte přestírat, že přechod na VtE+FVE neznamená nutnost zvykat si na jiný řežim. Mimochodem ani jedna ze zmiňovaných zemí se nerozhodla přejít jen na OZE.

Milan Vaněček
1. září 2022, 18:56

ad richie: Čína chce do 2050 dostihnout USA v podílu jaderné energetiky na celkové výrobě elektřiny = max 20% z jádra. A zbytek do 100% bude OZE (=voda, vítr a slunce) ale až po 2060, kdy uhlí skončí, nebo bude CO2 z něj dále zpracováváno). To mají naplánováno.

richie
2. září 2022, 10:58

ad Milan Vaněček:

ad richie: Čína chce do 2050 dostihnout USA v podílu jaderné energetiky na celkové výrobě elektřiny = max 20% z jádra. A zbytek do 100% bude OZE (=voda, vítr a slunce) ale až po 2060, kdy uhlí skončí, nebo bude CO2 z něj dále zpracováváno). To mají naplánováno.

aj ak by to bola pravda (poprosim odkaznanejaky relevantny zdroj), tak ste pozabudli (urcite nevedome) na maly detail, ze vacsinu tych OZE zdrojov tvori stabilny zdroj - voda - teda giganticke vodne diela, ktore maju obrovske dopady na ekosystem a uz dokonca aj na chovanie litografickych dosiek a samozrejme aj na miliony ludi v okoli

takze cina urcite neplanuje tak, aby obcasne zdroje ee dosiahli vacsinu

zial takyto pristup u nas velmi nie je mozny - ako z geografickych, tak aj aj politickych/ludskych/ekologickych dovodov - toto si mozu dovolit v norsku a skusali to aj v rakusku, ale aj tam uz to narazilo na hranice, a akonahle sa mnozstvo ladovcov zredukuje este viac, tak s vodou v podstate skoncili a ostane im len ceske/madarske jadro

richie
2. září 2022, 11:00

ospravedlnujem sa za debilny preklep litograficke dosky => litosfericke dosky

nechapem ako mi take nieco mohlo vobec napadnut

Omega
1. září 2022, 13:34

To nechápu proč bych si měl zvykat na jiný režim. Nejsme ve válce, kdy voda teče jen dvě hodiny denně, elektrika hodinu.

Oni vyrábí, já spotřebovávám. Takže jim prostě dodám harmonogram, aby věděli kolik mi mají dodat kdy a ať vyrábí.

Pavel K
1. září 2022, 13:59

Nejsme ve válce? Viděl jste za poslední půlrok noviny?

Minimálně jsme v energetické válce s Ruskem.

Ivan Švančara
1. září 2022, 16:16

pavelk, ty si nevidel noviny 8 rokov pred vojnou, taky si ty scitany clovek.

Rejpal
1. září 2022, 23:41

Víte Pavle K , jsou 2 typy lidí ti první si musí zvykat a ti druzí na to vydělávají. Problém je v tom že je to asi 1000:1 v neprospěch vydělávajících, takže většina národa opravdu dost dobře nechápe proč by kvůli rozpínavosti USA musela doma sedět ve svetru a přemýšlet jestli ještě mají peníze na to , aby si ohřáli večeři a nebo musí jíst studené párky a o takovou budoucnost nikdo nestojí. A základy USA u černého moře opravdu nepotřebujeme. Stejně jako nepotřebujeme konflikt v Čínou . A většina lidí u nás si na rozdíl od Američanů nemyslí ,že je mají ostatní poslouchat , protože oni jsou ti vyvolení . Současná vláda nedělá nic jiného než jen že devastuje ČR a poklonkuje Američanům a EU . Včera umřel Gorbačov - člověk co zničil vlastní zemi a uvrhl 200 milionů lidí do chudoby mnoho lidí kvůli tomu předčasně zemřelo , protože díky jeho devastaci nebyly prostředky pro lékařskou péči, na západě mu za to tleskali.

Ivan Novák
2. září 2022, 09:17

Rejpale, jestli Vám chybí v Praze ruští patolízalové s tanky za zády, můžete napsat zvací dopis a pak se těšit, že to tu bude chodit jako v Bělorusku.

hellokitty
1. září 2022, 16:32

ja mam v pripade potreby elektrinu doma, vola sa to bateria, odporucam vyskusat, takto sa nemusim starat ci mi solary zrovna vyrabaju a mozem vysavat a piect kolace aj vecer po zapade slnka

Xoor
1. září 2022, 17:51

Ano, ale pokud ty baterie jsou dostatečně nabité. Jinka si rádi přicucneme z DS.

hellokitty
2. září 2022, 15:34

Xoor: pricucnem si 30% casu, na to, ze je ta technologia takpovediac stale este v plienkach to je stale lepsi vysledok ako si pricucavat 100% casu ne?

richie
1. září 2022, 18:44

ano to je sice pekne (aj mne by sa to pacilo, len zial u nas na to nie su rozumne dotacie) .. len tie baterie by mali byt pri zdroji nahodnej vyroby, nie u koncoveho spotrebitela .. takto prenasaju svoju (ne)zodpovednost za stabilitu dodavky bezohladne na zakaznika a este si za to pytaju dotacie .. tunel jak sfina ..

hellokitty
2. září 2022, 15:30

vsak tie baterie su pri zdroji nahodnej vyroby, su asi tak 10 metrov kablom od solarnych panelov co mam na streche, nikto na mna nic nepreniesol a este som odlahcil distributorovi, nemusi vyrovnavat kvoli mne tak vysoke peaky

richie
3. září 2022, 11:22

ale to uz je trapne to ignorovanie kontextu, cely cas je rec o velkych zdrojoch ee, nie o tom co kto ma doma na streche

to je rovnake, ako by som teraz zacal niekomu argumentovat, ze mhd/zeleznica/autobusova preprava je nezmysel, ved mam doma auto a uz desatrocia som nevyuzil nic z toho

hellokitty
4. září 2022, 20:42

rec je o komforte v dodavkach elektriny, tak bud si platite plynovky alebo mate doma baterie, tie vase peaky musi distributor vyrovnavat, tak mu zaplatite za stabilitu siete... alebo mozeme mat vsetci len to "lacne jadro" a holt niekedy budeme mat blackouty, lebo to jadro same neutiahne, tak si vyberte

richie
5. září 2022, 09:24

hellokitty 4. září 2022, 20:42 rec je o komforte v dodavkach elektriny, tak bud si platite plynovky alebo mate doma baterie, tie vase peaky musi distributor vyrovnavat, tak mu zaplatite za stabilitu siete... alebo mozeme mat vsetci len to "lacne jadro" a holt niekedy budeme mat blackouty, lebo to jadro same neutiahne, tak si vyberte

ale ved toto uz je chore .. aj vsetky firmy, aby mohli rozumne fungovat, si budu kupovat baterie ?

teda miesto toho, aby tu akumulaciu si zabezpecil dodavatel/prevadzkovatel obcasneho zdroja elektriny, tak donutime spotrebitelov/firmy aby si nainstalovoali akumulatory v nasobnej kapacite (sumarnej)?!? co znamena nasobne viac penazi do akumulacie? .. a nasledne zvysovanie nakladov pre firmy a teda aj ceny produktov?

celkom pokrivene zmyslanie

a pritom by stacilo za mensie peniaze postavit tie JE, ktore by dodavali v pohode 80~90% stabilnej elektriny a zvysok by sa riesil spickovymi zdrojmi .. a cena elektriny by bola niekde celkom inde ..

hellokitty
6. září 2022, 09:41

postavit za mensie peniaze JE je dobry oxymoron, ked vidime ako sa predrazuju projekty absolutne vsetkych JE, ktore su vo vystavbe, dalsia otazka by bola ako by sa tieto reaktory uchladili vo svetle coraz vyraznejsieho sucha

dodavatel/prevadzkovatel si kludne moze zabezpecit akumulaciu, ale urcite si to premietne do cien elektriny, lebo je to pre neho investicia... v sucasnej ceskej legislative ale toto nie je realne mozne, takze neviem o com sa tu bavime

richie
7. září 2022, 15:07

ale ved prave o tom to stale je .. kazda elektraren ma zmluvne pripajacie podmienky do siete - teda aky vykon bude/moze dodavat a podla toho sa riesia aj vyrobne/odberove krivky .. funguje to pre uholne/plynove/jadrove elekrarne a dodavaju stabilne podla dohodnutych kriviek bez akehokolvek priplatku v cene elektrimy .. len pre OZE uz to neplati a mozu dodavat elektrinu nahodne bez akejkolvek penalizacie za nestabilitu, ktoru musi miesto nich vyrovnavat a platit niekto iny .. nech dodavaju stabilne ako ostatne zdroje a potom mozeme porovnavat/hovorit o tom, kto ma lepsiu cenu elektriny ..

Jan Kropáč
1. září 2022, 21:17

Anglání by Vám ji dodali, ale ČEZ Distribuce to "neumí" dopravit. Za to Vám za 2 Kč/ kWh + DPH dodají tu naši "ČEZkou" za český love ( 6 kč/kWh). Přece musíme podporovat "ČEZké" podnikatele.

Ivan Novák
2. září 2022, 09:39

Angláni by toho mnoho nedodali, protože sami už vidí, že jejich výhledový výrobní mix založený na VTE a plynu se stal drahou cestou do pekel. Usilovně se snaží najít finanční schéma umožňující někomu tam postavit JE, západní dodavatelé ovšem po dvacetiletém půstu nahradili vypadané technické zuby ostrou obchodnickou protézou, a SMR RollsRoyce je vzdušný zámek, takže UK má problém.

A taky, cena za dodávku komodity a za použití sítě jsou různé, vzájemně se doplňující věci, že.

Ficus
4. září 2022, 23:50

Ten rejpal nemá zřejmě správné informace. Tací lidé by neměli bydlet tady, ale odstěhovat se k těm svým tam na Východ.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se