Domů
Komoditní trhy
Vyjednávání a boj o poplatky za tranzit ruského plynu přes Ukrajinu se chýlí ke konci
Zdroj: Naftogaz
Zdroj: Naftogaz

Vyjednávání a boj o poplatky za tranzit ruského plynu přes Ukrajinu se chýlí ke konci

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj po setkání se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem prohlásil, že našli kompromis pro novou dohodu o tranzitu ruského plynu přes ukrajinské území.

Současná dohoda o tranzitu plynu končí 31. 12. 2019. V roce 2018 dosáhl tranzit zemního plynu přes ukrajinské území 86,8 miliard m³. V letošním roce v období od ledna do listopadu bylo přepraveno 81,5 miliard m³. V porovnání s rokem 2018 jde za stejné období o 3% nárůst.

Ukrajina získává na poplatcích za tranzit plynu přes své území zhruba 3 miliardy dolarů ročně. Ještě před setkáním obou prezidentů odhadovala Ukrajinská národní banka (NBU), že pro rok 2020 klesne tranzit plynu na 50 miliard m³, v roce 2021 na 30 miliard m³.

„Podle předpokladů NBU týkajících se makroekonomické prognózy se objemy tranzitu plynu mohou snížit z 90 miliard m³ v roce 2019 na 50 miliard m³ v roce 2020 a dále až na 30 miliard m³ od roku 2021. Přímé ekonomické ztráty, v porovnání s úrovní tranzitu v roce 2019, se rovnají 0,6 % HDP v roce 2020 a 0,9 % HDP v roce 2021 a dále,“ zní dle ukrinform v reportu NBU.

Dle ukrajinského prezidenta došlo při jednání, které proběhlo začátkem tohoto týdne v Paříži, ke kompromisu.

„Myslím, že najdeme něco mezi,“ uvedl Zelenskyj. Ukrajinský Naftogaz požadoval dlouhodobou, ideálně desetiletou, smlouvu s garantovaným množstvím plynu, naopak představitelé ruského Gazpromu si představovali smlouvu krátkodobou – jednoroční.

Ukrajina si je vědoma své pozice ve vyjednávání s Ruskem, kdy vzhledem k výstavbě nových plynovodů, Nord Streamu II a Turkstreamu, bude Rusko schopné využívat alternativní trasy pro transport svého plynu do Evropy.

„Rusko aktivně uvádí do provozu potrubí, pomocí kterých je schopno, vzhledem k jejich celkové kapacitě, v následujících letech úplně nahradit ukrajinský tranzitní systém,“ informovala NBU.

Otázkou tak nadále zůstává nejen délka kontraktu, ale také množství přepravovaného plynu přes Ukrajinu. Hodnota kontraktu Cal20 na německém NCG se však i přes tuto nejistotu, která podporuje růst ceny zemního plynu, dostala v průběhu tohoto týdne pod 15,5 EUR/MWh.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(36)
markusaurelius
14. prosinec 2019, 12:53

Ještě že mají naši bratři ukrajinci k dispozici ten svobodný demokratický plyn z američky….

realista
14. prosinec 2019, 17:08

Myslíte ten ukradený v Sýrii.

markusaurelius
14. prosinec 2019, 19:34

Ale musíš uznat že ve zlodějině jsou naši ,,američtí bratři,, absolutní jedničky,,,,,

Pavel
17. prosinec 2019, 06:59

Oni ten plyn kupují i v Rusku. Natankují a pak někde uprostřed oceánu udělají čárymáryfuk a loď už veze plně americký plyn svým věrným vazalům. Jen je o trochu dražší.

Je to naprosto legální a žádnou zlodějinu za tím nehledejte :).

Ladislav
14. prosinec 2019, 22:06

Jen že to ještě Ukrajina musí k tomu plynu připsat dopravu a tranzit přes Polsko na své území.Tak že suma sumárum je USA podvedli v ceně.Zelenský by raději udělal,kdyby Prorošenka pověsil na první rouře plynovodu a ministra obrany posadil vedle něho.Neb ten ministr kuje pykle s Prorošenkem a to není dobré.

Dušan
16. prosinec 2019, 07:14

Nejde vôbec o dodávky plynu .... ukrajinská spotreba klesla za 5 rokov z cca 65 mld m3 na cca 30 mld m3 z toho cca 20 mld m3 je vlastná produkcia Ukrajiny.

Ide "len" o poplatky za tranziť. Je ale zaujímavé, že nový plynovod do Číny akurát tak nahradí pre Rusko výpadok dodávok na Ukrajinu ....

Vzhľadom na zreálnenie cien plynu na Ukrajine a ťažobné projekty je reálne, že za pár rokov nebude potrebovať Ukrajina žiadny cudzí plyn - ani z východu, ani zo západu. Reálne ich postihne len výpadok príjmov z tranzitu. Ten bude určite bolestivý, ale to je posledná vec čo "púta" Ukrajinu k Rusku .... obchodné väzby na Rusko sa pre Ukrajinu výrazne oslabili a dnes už Rusko nie je pre Ukrajinu životne dôležitý partner ako pred piatimi rokmi.

Bohuslav.
14. prosinec 2019, 17:21

Proč je spousta pravičáckého odpadu toho názoru, že Rusko musí svůj plyn a ropu posílat přes Ukrajinu, která neustále Rusku okopává kotníky, za halasného povyku USA. Místo toho, aby se s Ruskem snažila dohodnout po dobrém. S Ruskem se stejně vyhrát nedá a jak řekl Bismarck s Ruskem se musí jednat na rovinu a nebo vůbec. Vždyt musej vidět, kolik je ten pseudokonflikt vyvolanej USA do dneška stál. Odtrhl se od nich Krym a spěje k tomu i východ Ukrajiny. A od USA dostanou půjčku akorát na zbraně, které musejí nakoupit v USA a nebo jim je rovnou pošlou. Když Rusko bude chtít, tak přes Ukrajinu nepůjde ani metr krychlovej a ani Unie s tím nic nenadělá, protože ruskej plyn potřebuje a tak povolí jakejkoliv tranzit, než by musela kupovat plyn kterej je dražší z USA. Doporučil bych Ukrajině ohnout hřbet a uctivě poprosit, aby jim Rusko dalo taky vydělat, na jejich plynu. Ale to bude mít nejspíš jedinou podmínku a to je netahání zločinecké organizace NATO, na ukrajinské uzemí. Když budou mít s Ruskem dobré vztahy a zahoděj vzpomínky na Banderu a postavěj nácky mimo zákon, tak s nima bude Rusko vycházet. Bohužel, Krym je už součástí Ruska a s tím Ukrajina, USA a ani celej svět nehne. Je to dan, za to, že se Ukrajina nechala zblbnout amerikou, podobně jako se to stalo v Gruzii a podobně, jako se to stalo ted nedávno kurdům v Syrii.

Peter
14. prosinec 2019, 18:49

Krym patri Ukrajine.Ktorý štat uznal pripojenie k Ruskemu okupantovy ? ˇŽiadny ,Žiadny,Žiadny. Dožil som sa ako Rusi odisli zo Slovenska. a tiež sa dožijem kedy odidu z Ukrainy.

markusaurelius
14. prosinec 2019, 19:17

Petér nevím, nevím jestli sa dožiješ, jsem opravdu pesimistický kdo vydrží déle jestli ty nebo RUSKO...…..

joskap
14. prosinec 2019, 19:25

Je to asi stejný počet států, které uznávají anexi Goladských výšin a části palestiny Židovským státem. A to bylo na konci šedesátých let minulého století.

A co s tím svět udělal?

Václav Malý
14. prosinec 2019, 20:35

Vážený pane co takhle Kosovo

Josef
14. prosinec 2019, 21:33

Co je to vlastně Ukrajina - neúspěšný stát s nejnižší životní úrovní v regionu. HDP v na osobu dnes už cca na úrovni Indie. Celý stát se vylidňuje , protože mladí lidé masově odchází do Ruska nebo EU. Kdyby to rozdělili na více států , které by fungovaly, pak by se tam lidem mohlo vést dobře. Pokud se to nestane, dojde k demografické katastrofě , protože za takových 20 let, tam bude ohromné množství starých lidí a mladí budou žít povětšinou jinde.

Chulio Maria
14. prosinec 2019, 21:52

Peter, Krym přilepil k Okrajině velký Nikita Chruštík taktéž okrajinec . Okrajina- okraj Velké Rusy.

Ladislav
14. prosinec 2019, 22:22

Peter-ty mudrlante.A na které stránce toho tvého památníku je napsáno a podepsáno státníky obou stran že Krym je Ukrajiny.Možná že si ho někde založil Chruštěv ale nikdo mu ho nepodepsal za Ruskou stranu.Ten Krym je totiž od roku 1818 pod správou!!!!!!! Carské monarchie a 1823 jako stát.Až po referendu z důvodu Banderovců přešel Krym pod Ruskou federaci a stal se samostaným státem pod federací Ruska!!!!!!!!!!!!!A tak to bude i na Donbasu i Luhansku a možná i Oděsa.

Carlos
14. prosinec 2019, 22:45

A co třeba smlouva z doby rozpadu SSSR, kde se Rusko zavazuje dodržování hranice Ukrajiny? Víte mimochodem že existují přesně definované případy za kterých může území vyhlásit nezávislost, nebo přičlenění k sousednímu státu? A ty nebyly naplněny. Stejně tak celé referendum o nezávislosti Krymu neplnilo to co je třeba k tomu aby se dalo uznat. Stejně jako to nenaplnilo, mimochodem, referendum v Katalánsku.

Pokud vytáhnete kosovo, tak to je dopad občanské války. Stejně jako vznik Jižního a Severního Súdánu. Pokud by si na začátku sedli a rozdělili si to u stolu, byl by klid a možná by ani Kosovo nebylo, takto? Takto tam byla válka s dost velkými zvěrstvy a z toho plynoucími důsledky.

Jan
15. prosinec 2019, 10:03

Krym nikdy patřil Ukrajině, to jenom Nikita (původem Ukrajinec) prosadil připojení k tomuto, po roce 1918 uměle vytvořenému, státu. Důvod, proč se zůstane tak, jak fakticky je, je na celostránkový rozbor, ale to tady nemá cenu rozebírat.

Dušan
15. prosinec 2019, 18:29

Chruščov bol etnický Rus.

Ale mal blízko k Ukrajine a preto si zmenil svoju národnosť na "ukrajinskú".

Po roku 1918 bolo viac "umelo utvorených štátov" .. .napr. ČSR, kde bola dokonca i umelo vytvorené etniku "Čechoslováci" .... takže na mieste našich dvoch národov by som sa veľmi do týchto diskusií nepúšťal ....

jupitehans
15. prosinec 2019, 16:14

nedožiješ se toho

Honza
15. prosinec 2019, 19:08

Škoda že nevíte jak ta vaše Ukrajina vlastně vznikla. Největší podíl na jejím vzniku mají Lenin, Stalin a "Ukrajinci" Chruščov a Brežněv … tak jestli je tento komunistický zločin Váš šálek kávy ? Je s podivem kolik soudruhů demokratů tak vehementně brání komunistické (i nacistické) zločiny !

P.S. Krym patří jeho obyvatelům a ti se rozhodli většinově pro Rusko a mají na to demokratické právo. Vám Slovákům někdo bránil v právu na sebeurčení ?

Carlos
15. prosinec 2019, 19:54

Je sebeurčení a "sebeurčení", to co proběhlo na Krymu, bylo krajně podezřelé a dalo se jen stěží považovat za legitimní. To by musela vzniknout nějaká prozatímní vláda, parlament a fungovat alespoň nějakou dobu. Ne aby se udělalo referendum o nezávislosti a do 24 hodin se vyhlásilo bez dalšího referenda připojení k Rusku.

time24
15. prosinec 2019, 21:05

Naturalizovanej blbe..co výsledek jednoznačného referenda,he?

Tvb
14. prosinec 2019, 19:24

Ale soudruhu, aha, tak to jsi byl ty, co jsi ohýbal tady hřbet v r. 68! Tak to jsi byl poté určitě za odměnu vyfocen před bojovou zástavou a máš to zarámovaný na nejlepším místě v obýváku. Hlava bylo vymytá asi již v padesátých letech.....

frh
14. prosinec 2019, 19:59

Přirovnáme-li koexistenci s Ruskem k šachu - pak Rus buď vyhraje anebo vám rozbije hlavu šachovnicí. Rusko odedávna uznává jedinou pravdu - tou je "Ruská pravda", a jediným zákonem / právem, které akceptuje - to je právo silnějšího. Věřit v dodržování jakýchkoliv smluv a dohod Ruskem může pouze naivní neználek, který nemá šajnu o historii. Za posledních 100 let -- od okamžiku platnosti Paktu Společnosti národů (resp. Versailleské mírové smlouvy) a navazující Charty Spojených národů -- Rusové nedodrželi snad jedinou mezinárodní smlouvu, Atlantickou chartou počínaje a Helsinskými dohodami a Budapešťským memorandem konče.

(Sovětský ministr zahraničí Vjačeslav Molotov ve zprávě Nejvyššímu Sovětu uvedl: „Krátký úder Wehrmachtu a Rudou armády stačil na to, aby nezůstalo nic z té odporné kreatury, kterou byla Versailleská smlouva!“)

Viz třeba blog "RUSKÁ PRAVDA" a skutečnost

https://ferohrabal.blogspot.com/2019/01/ruska-pravda-skutecnost.html

a k těm kecům o ukr. fašistech: O tom, že v Rusku již zapustilo své kořeny i neonacistické hnutí, rovněž není sebemenších pochyb. V zemi dnes existuje až několik stovek neonacistických organizací sdružujících podle odhadů na 70-100 tisíc aktivních členů. (To, že nejde o komunitu aktivní jen ve virtuálním světě internetových diskuzí, potvrzují statistiky ruské nevládní organizace Sova, podle nichž jen v letech 2004-2012 došlo v Rusku [oficiálně] k 549 rasově motivovaným vraždám a skoro 3500 vážným zraněním ne-ruských obyvatel. V r. 2013 bylo v Rusku jen při oficiálně registrovaných xenofobních, rasistických a ideologicky motivovaných útocích zavražděno min. 20 lidí a nejméně 173 osob při nich utrpělo zranění. V r. 2016 byly rasistické útoky zaznamenány v 16 ruských regionech. Důležitou skutečností je, že tisíce stoupenců neonacistických a nacionalistických organizací se účastní i bojů na východní Ukrajině po boku proruských separatistů.)

Možná to někoho překvapí, ALE tak, jako kdysi jezdili do Moskvy anarchisté a komunisté (slovy Gottwaldovými) "učit se, jak zakroutit buržujům krky", dnes tam putují z celého světa i náckové, aby absolvovali kurzy, jak rozvrátit EU a NATO, … a ztroskotanci a naivní pitomci typu Monsona, Seagala, Depardieua a Snowdena. Přesně v souladu s Leninovou tézí o "užitečných idiotech".

Aktivizace ultrapravicových a ultralevicových uskupení − jako jsou Ruská národní jednota (RNE), Slovanský svaz, Ruská pravoslavná armáda, Černá sotňa, Bílá legie, Pamjať, Strana národní suverenity Ruska (NDPR), Fronta národní spásy, Jiné Rusko, Nacionálně-revoluční fronta, Severská aliance, Křesťanský stát – Svatá Rus, Sláva Rusku, Lidově-nacionální strana, Ruská nacionálně-socialistická strana (RNSP), atd., atd. − která pojí xenofobie, šovinismus a idea imperiálního revanšismu, jen dokresluje obrázek ruské společnosti na prahu nové totality. Šokujícím obrázkem pro veterány Velké vlastenecké musí být pohled na neonacisty pochodující ulicemi někdejšího Leningradu (dnes St. Peterburgu).

Alexander Papánek
14. prosinec 2019, 21:47

Amerika (Rusko i Německo, Čína, Izrael a pod.) odedávna uznává jedinou pravdu - tou je "Vlastní pravda", a jediným zákonem / právem, které akceptuje - to je právo silnějšího. Věřit v dodržování jakýchkoliv smluv a dohod může pouze naivní neználek, který nemá šajnu o historii.

Carlos
14. prosinec 2019, 22:01

Jděte si trollit někam jinam, ano? Nebo nám sem poslali někoho nového místo Loudila, pardon energetika II?

Jediná daň, která to může být je za to jak se nechala Ukrajina obalamutit a odevzdala Rusku jaderné zbraně. Kdyby si je v rámci dělení věcí po SSSR nechala, tak by si to dost možná Rusko dvakrát rozmyslelo.

Víte co já bych doporučil Ukrajině? Na Rusko se vykašlat, přepojit se z IPS/UPS na UCTE, postavit si přístavy na zkapalněný plyn, začít jej dovážet z jiných oblastí. Požádat OSN o operaci proti v zásadě teroristickým útvarům, případně nějakou nezúčastněnou mocnost, nebo alespoň nějaký stát o pomoc. Operace je to relativně malá, pokud se do toho nezamíchá pravidelná Ruská armáda, ale pokud se do toho zamíchá, tak to už bude pro Rusko dost velký problém.

A to nálepkování si nechtě od cesty. Ju?

HOWGH

Ladislav
14. prosinec 2019, 22:15

Rusko na Ukrajinu bude dodávat plyn i za menší cenu.Jen že na hranici Donbasu a Luhanska.Tam to bude zastavené.Jinak zbytek Rusů(a je jich tam 34% na Ukrajině)bude muset udělat pořádek s těmi co to vedou a především s těmi Banderovcemi.Ti nechtějí za žádnou cenu dodržovat Minské dohody.Putin jasně řekl že hodlá dodávat plyn na Ukrajinu na 25stávající ceny.Jen že neví za kolik ten plyn dostane spotřebitel.Tam se totiž připočítává cena na dopravu a daně.

Mou Ali
14. prosinec 2019, 20:22

Peter, nechci ti kazit radost ale chtít od Rusů aby odešli z Krymu je stejně hloupé jako chtít po Slovácích aby odešli ze Slovenska. Fakt nevíš, že na Krymu žijí Rusové ?

Napadá mě, že při tom stěhování národů do Evropy, které nabírá na obrátkách bych tu Slovenskou variantu do budoucna úplně nevylučoval.

Carlos
14. prosinec 2019, 22:11

Na Krymu žili ti zelení mužíci? Vy asi nechápete co tím chtěl říct že? Tak vám to s dovolením přeložím: Na Krymu nemá co dělat armáda ruské federace, mimo oblasti vymezené předešlou úmluvou, pokud tato nebyla již vypovězena, ani její úředníci, politici a další složky státní správy. Ať se sbalí a buď vrátí Krym Ukrajině, nebo jej předají OSN ve formě mezinárodního protektorátu do vyřešení situace. Alternativně z toho může být protektorát třeba Japonska, Jižní Koree, Austrálie, nebo Argentiny, dát to pod EU, byť ta by se o to asi velmi snadno postarala by nemuselo dělat dobrotu.

A nedělejte ze sebe hlupáka že jste napoprvé nepochopil co znamená že Rusové musí odejít.

mira
15. prosinec 2019, 11:19

BĚŽ JIM PORADIT VŠE ZNÁTE HA HA

Jiří
15. prosinec 2019, 21:19

Krym byl vždy CARSKÉ letovisko proto patří ,patříl ,a bude patřit RUSKU.To je bez komentáře,nepodstatné řeči nemají cenu.

Petr 62
15. prosinec 2019, 10:51

Tady je zase tolik odborníku na politiku , historii a východoukrajinský konflikt .Všichni ale víte ,že USA se o svoje občany v zahraničí starají pokud jim někdo ubližuje a je na tom politický zájem . Takže bych všem odborníkům doporučil si najít fakta o přijetí jazykového zákona na Ukrajině , o postavení lidí kteří nemluví ukrajinsky mimo zákon " nečlověk" a co tomu předcházelo. To že na východě Ukrajiny převládá rusky mluvící obyvatelstvo o tom snad nechce nikdo polemizovat. Pro ty odborníky na nové státy - Kosovo muselo vzniknout proto , aby tam mohla vzniknout nová základna USA v Evropě Camp Bondsteel , žádný stát k tomu nechtěl dát souhlas.Podívejte se na trezorový dokument " Ukradené Kosovo".Další krok je vybudování podobné základny na východě Ukrajiny.Zajímalo by mne jak by se USA tvářily ,kdyby Rusko začalo budovat základnu v Mexiku?

Dušan
15. prosinec 2019, 18:36

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine#/media/File:Ukraine_census_2001_Ukrainians.svg

Ukrajinci tvorili i pred rokom 2014 všade väčšinu obyvateľstva, samozrejme mimo Krymu.

Faktom je, že mnohí používali bežne ruštinu a preto na východe prevládala ruština, to ale vôbec neznamená, že to sú ľudia čo podporujú Rusko !!!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine#/media/File:Ukraine_census_2001_Russian.svg

Carlos
15. prosinec 2019, 19:59

A to ještě v té skupině rodilých mluvčích bude dost bilingvních lidí.

Dušan
15. prosinec 2019, 18:40

To "slávne" Ukradnuté Kosovo si môže pozrieť každý ....

Je to však znôška nezmyslov ...

Kosovo nebolo NIKDY srbské ... čo i mňa šokovalo, keď som si prešiel dejiny Kosova. V modernej histórii (t.j. po vzniku nacionalizmu a teda národov) nebol Kosovo nikdy srbské a Srbi ho získali až v rámci balkánskych vojen pred 1.SV a domáce obyvateľstvo to nikdy neakceptovalo ...

Je to taký istý nezmysel ako v minulosti to, že Veľkomoravská ríša bola prvým spoločným útvarom Čechov a Slovákov či to, že Slováci žili pod tisícročným útlakom Maďarov ... čo je u nás populárne ...

Míla
15. prosinec 2019, 12:33

Pan Petr 62.

Naprostý souhlas.

jean
15. prosinec 2019, 19:52

Odstraňte ty ruské troly prosím.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se