Domů
Jaderné elektrárny
V čínském Haiyangu byla dokončena první betonáž nového reaktoru CAP1000
Zdroj: Sanmen Nuclear Power Company
Zdroj: Sanmen Nuclear Power Company

V čínském Haiyangu byla dokončena první betonáž nového reaktoru CAP1000

V jaderné elektrárně Haiyang v čínské provincii Shandong byla provedena první betonáž čtvrtého bloku. Znamená to oficiální zahájení výstavby druhého tlakovodního reaktoru CAP1000, který je součástí druhé fáze dostavby elektrárny.

Betonování bylo zahájeno 22. dubna a dokončeno 24. dubna. Během nepřetržité práce, která trvala 51 hodin, bylo vylito celkem 5512 metrů krychlových betonu, uvedla společnost China Nuclear Industry 24 Construction Company.

Šest nových reaktorů CAP1000

Výstavbu nových reaktorů v lokalitách jaderných elektráren Sanmen, Haiyang a Lufeng schválila čínská Státní rada 20. dubna roku 2022. Povolení se týkalo reaktorů Sanmen 3,4, Haiyang 3,4 a Lufeng 5, 6, tedy celkem šesti nových reaktorů.

V elektrárnách Sanmen a Haiyang již stojí 2x2 bloky AP1000 společnosti Westinghouse a pro druhou fázi dostavby obou elektráren bylo schváleno po dvou blocích designu CAP1000 (čínská verze AP1000).

Výstavba reaktoru Haiyang 3,4. První betonáž. Zdroj: SNERDI

V květnu 2022 podepsala společnost China National Nuclear Corporation smlouvy na výstavbu jaderného ostrova. Pokračuje také inženýrský projekt druhé fáze výstavby jaderných elektráren Sanmen a Haiyang. Stavební společnost China Nuclear Industry 22 Construction Company byla pověřena dokončením druhé fáze jaderné elektrárny Sanmen, zatímco China Nuclear Industry 24 Construction Company povede realizaci druhé fáze jaderného ostrova Haiyang.

První betonáž reaktorů Sanmen 3 a 4 byla provedena 28. června 2022 a 22. března 2023. Výstavba bloku Haiyang 3 byla zahájena 7. července 2022.

Výstavba pod pět let

Podle Šanghajského výzkumného a projektového ústavu jaderného inženýrství je plánovaná doba výstavby bloků Haiyang 56 měsíců, takže oba bloky mají být plně zprovozněny v roce 2027.

První blok elektrárny Haiyang byl uveden do komerčního provozu v říjnu 2018, druhý blok následoval v lednu 2019. Oba reaktory Haiyang společně dodávají do sítě přibližně 20 TWh elektřiny ročně, což odpovídá roční spotřebě třetiny domácností v provincii Šan-tung.

První zalití betonu v čínské JE Haiyang 3,4 (duben 2023). Zdroj: SNERDI

"Od roku 2019, kdy byla jaderná elektrárna Haiyang uvedena do provozu, bylo kumulativně vyrobeno více než 89 TWh elektřiny, ušetřeno na spotřebě přibližně 38 milionů tun uhlí a sníženy emise oxidu uhličitého o přibližně 71 milionů tun," uvedla čínská státní energetická investiční společnost. "Po dokončení druhé fáze projektu elektrárny Haiyang budou v provozu čtyři bloky, které mohou každoročně ušetřit přibližně 17,1 milionu tun uhlí a zhruba 32 milionů tun emisí oxidu uhličitého."
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Pravoslav Motyčka
29. duben 2023, 22:26

Tady je vidět rozdíl mezi funkční a nefunkční společností , tam rozhodne vláda a za rok už mají zabetonovaný reaktor u nás se 20 let žvaní a 10 let trvá povolení vše nejméně za 2 násobnou cenu. V Číně se prodávají elektromobily s dojezdem 400 km v přepočtu za 250 000kč u nás za milion. Příští rok tam bude každé třetí prodané auto EV. Do každého většího města tam jezdí rychlovlak. Západ dává na Čínu sankce aby jí poškodil a očerňuje jí kvůli lidským právům přitom my sami tady máme politické vězně a životní úroveň občanů jde od 10 ti k pěti.

Michal K.
2. květen 2023, 08:49

ale zas Cina zaostava v gender ideologii a maju len 2 pohlavia ... :-)

Jiří M
30. duben 2023, 12:48

Mohu se Vás zeptat, jaký elektromobil s dojezdem 400 km se v Číně prodává za 250 tisíc Kč? Děkuji.

Robert Křístek
1. květen 2023, 08:09

Pane, to je pravda bylo to normálně v našem e-tisku, stačí vygooglovat, já jsem tomu nevěnoval pozornost, protože u nás je samozřejmě zakázáno ho prodávat, zřejmě po dohodě Volkswagenu a Číňanů, my ze všech stran odíraní k takovým autům nebudeme mít přístup, abychom si museli z našich ubohých platů kupovat drahé a mohli tak dál nadávat na život. K čemuž nám dopomáhej naše jakákoliv vláda a Jahve. :-)

Jiří Švarc
1. květen 2023, 19:56

Patrně myslí BYD Seagull, ten je sice v přepočtu za 250 tisíc, ale v základní verzi s dojezdem 300 km, dojezd 400 km má vyšší verze za 300 tisíc.

Nutno však podotknout, že dojezd je myšlený podle čínské normy, která je prakticky nedosažitelná (běžně o čtvrtinu více než evropská WLTP a i ta si reálný dojezd dost přifukuje).

Jiří M
2. květen 2023, 02:37

No právě to jsem si myslel. Takže fakticky ten levnější model má baterii 30 kWh a dojezd 305 km NEDC, což je asi 240 km WLTP. Tedy asi o 10 % lepší než Dacia Spring, která ovšem nestojí milion, ale necelých 600 tisíc.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se