Snazší výstavbu horkovodu z Dukovan do Brna vláda zřejmě podpoří
Vláda ve středu zřejmě zaujme souhlasné stanovisko k návrhu novely zákona o urychlení výstavby dopravní a další infrastruktury, kterou ve Sněmovně předložil premiér Petr Fiala (ODS) spolu s dalšími koaličními a opozičními politiky. Stojí to v návrhu stanoviska pro jednání vlády. Předloha počítá s tím, že horkovod z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna i další stavby rozvodných tepelných zařízeních by měly patřit mezi významnou energetickou infrastrukturu, pro kterou bude možné hlavně lépe zajišťovat potřebné pozemky. V připomínkovém řízení se návrh nesetkal s nesouhlasem, například Svaz průmyslu ho podpořil stejně jako Hospodářská komora.
Novelu zákona podepsali zástupci ODS, ANO, KDU-ČSL, STAN a TOP 09. Vedle premiéra Fialy je pod ní podepsaná například předsedkyně klubu ANO Alena Schillerová nebo ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Za KDU-ČSL ji podepsal předseda klubu Marek Výborný. Předkladatelé uvádějí mimo jiné, že výroba tepla v Brně je v současné době až z 80 procent závislá na zemním plynu. „Urychlené schválení navrhované právní úpravy již v první čtení přiblíží nejen město Brno k dostupnému a cenově přijatelnému teplu z jaderné elektrárny Dukovany,“ napsali do důvodové zprávy.
Návrh podpořil například Svaz průmyslu a dopravy ČR. „Rozšíření vybraných staveb energetické infrastruktury a uvedení konkrétní stavby teplovodu z Dukovan do Brna v příloze přispěje v dílčích krocích povolovacího řízení a v oblasti zajištění majetkových práv k pozemkům potřebným pro realizaci stavby benefity, které mohou vést k urychlení výstavby,“ stojí v jeho stanovisku.
Desítky let starý záměr oživila situace na trhu s plynem i obavy o jeho dostupnost. Městská společnost Teplárny Brno a energetická společnost ČEZ uzavřely memorandum o spolupráci na přípravě horkovodu 20. června. Horkovod by mohl být v provozu do deseti let. O horkovodu se uvažovalo již v 80. letech minulého století, kdy elektrárna zahájila provoz. Před deseti lety už se projekt připravoval, ale nakonec byl pozastaven. Kvůli tehdejším nízkým cenám plynu nebyl ekonomicky výhodný.
S projektem počítají územně plánovací dokumentace Vysočiny, Jihomoravského kraje i přibližně čtyřsettisícového Brna. Horkovod má vést přes Oslavany, jeho trasa počítá také se dvěma tunely pod horou Holedná, jeden z nich, tunel Chochola, už je hotový, druhý je hotový zčásti.
Mohlo by vás zajímat:
Je to strategická věc, proč tedy nejde vybudovat horkovod rychleji?
rychleji iba vtedy, ak by na tom horkovode bol zavisly urad vlady. Ale pospolity lud?
A viděl jste, kudy KONKRÉTNĚ má ten horkovod jíti? Abych vám to připodobnil - nemá to příliš daleko k situace, kdy vezmete mapu a uděláte z rohu do rohu čáru podle pravítka.
Tak bude ultratěžké boje a těm lidem, co s tím budou bojovat (resp. proti tomu) je nějaké teplo pro Brno u p*.
Budou i filtry a odfiltrování jaderné energie pro radiátory?
A teď ještě, aby nám to plánování z huby do rukou vjeti ráčilo. V listopadu 2017 psaly noviny, jak si od podzimu 2020 občané Českých Budějovic užijí tepla z Temelína, už jen 27km nesložitých trubek zakopat do země + pár čerpadel ... bohdá stihnou příští topnou sezónu.
Doufám, že ten horkovod patřičně naddimenzují, tak aby v zimě dodávaly teplo pouze Dukovany a SAKO. Někde jsem četl, že se snad plánuje pouze na 50 % kapacity co Brno potřebuje. Tzn. že by se v zimě zbytečně musel pálit plyn a štěpka. :/
Má zde k tomu někdo přesnější informace ?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se