Práce na analýze horkovodu z Dukovan postupují rychle
Práce na analýze toho, zda bude mít smysl budovat horkovodní potrubí z jaderné elektrárny v Dukovanech do Brna, postupují rychle. Jsou definované základní technické předpoklady a je jasná trasa. Na dnešní návštěvě elektrárny to řekla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Teplo vznikající v jaderné elektrárně by mohlo Brno zbavit závislosti na plynu. Rozhodnutí o tom, zda horkovod budovat, má padnout na konci roku.
„Z mého pohledu je to naprosto zásadní projekt, vidím ho jako prioritní. V poslední době, kdy prudce narůstají ceny energií, tak je pro mě skutečně velmi důležité, aby Brno bylo energeticky soběstačné,“ řekla Vaňková.
Analýzy záměru horkovodu se podle ní ještě nedostaly k ekonomických modelům, ani k tomu, kdo bude stavbu investovat. „Nicméně, pokračuje to velmi rychle, doufáme, věříme, že už v září bychom měli mít nějaké další výstupy,“ řekla Vaňková. Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš už dřív uvedl, že stavba by měla stát vyšší jednotky miliard korun.
Desítky let starý záměr oživila situace na trhu s plynem i obavy o jeho dostupnost. Městská společnost Teplárny Brno a energetická společnost ČEZ uzavřely memorandum o spolupráci na přípravě horkovodu 20. června. Horkovod by mohl být v provozu do deseti let.
Brno je v současnosti závislé na dodávce plynu z 80 procent, přičemž Česko je závislé na ruském plynu z 97 procent. V nejbližších letech Brno dokončí instalaci třetího kotle v areálu SAKO Brno a také instalaci kotle na dřevní štěpku v Teplárnách Brno, což sníží závislost města na 50 procent. Polovina roční spotřeby jsou dva miliony GJ tepla ročně. A právě tento objem má zajistit dukovanská elektrárna. Horkovodní potrubí vedoucí do Bosonoh má být dlouhé 42 kilometrů, dalších 20 kilometrů bude mít potrubí na obchvatu města.
O horkovodu se uvažovalo již v 80. letech minulého století, kdy se elektrárna zahájila provoz. Před deseti lety už se projekt připravoval, ale nakonec byl pozastaven. Kvůli tehdejším nízkým cenám plynu nebyl ekonomicky výhodný.
Výhodou projektu je to že s ním počítají územně plánovací dokumentace Vysočiny, Jihomoravského kraje i přibližně čtyřsettisícového Brna. Horkovod má vést přes Oslavany, jeho trasa počítá také se dvěma tunely pod horou Holedná, jeden z nich, tunel Chochola, už je hotový, druhý je hotový zčásti.
Mohlo by vás zajímat:
Kdyby se hned na jaře začalo stavět tak na konci roku už mohlo být Brno připojeno. Takto to funguje v normálním světě mimo EU , když jsme ještě žili ve svobodné zemi a ne v zemi kde se zase zavírají lidé za svůj názor jako za komunistů, tak když vláda v polovině 90 tých let rozhodla , že bude dálnice Plzeň - Rozvadov tak od toho rozhodnutí se po dálnici jezdilo asi za 2 roky. Pokud se současný neakceschopný společenský systém od základu nezmění nebudeme schopni v žádném případě konkurovat zemím kde fungují povolovací procesy normálně. A ne kde se z povolování staveb stal dobrý byznys.
aha to o tom zatvarani lidi nezabudnite povedat vsetkym tym ludom cez ktorych pozemky ten horkovod pojde, takisto ako tym presidlenym obyvatelom z tej rychlo postavenej dialnice na ich vyvlastnenych pozemkoch, ti sa tomu prirovnaniu EU ku komunistom budu tak smiat az sa budu plieskat do stehien
Takže se odkazuješ na nesvobody komunismu, ale dle všeho by si v něm chtěl být v područí cara? :D
lidi neví co se svobodou, proto máme 600 pohlaví a řešíme nesmysly a ne podstatné věci, nám prostě musí vládnou jeden člověk nebo uměla inteligence, co bude rozhodovat o všem, protože když nám jich vládne 200, nikam to nevede, jak lze pozorovat na jednotlivých vládách české republiky...
Tak jednoduché to nebylo. Zapomněl jste na vrch Valík a obchvat Plzně. Se táhlo několik let. Jezdil jsem tenkrát trasu Praha-Plzeň-Rozvadov několikrát měsíčně. V Plzni husté. Ani ty dva roky úsek Plzeň-Rozvadov se mi nezdají, ale už si nevybavuji.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se