Domů
Jaderné elektrárny
Povolovací procesy pro stavbu jaderných bloků v Česku se zřejmě zrychlí
JE Temelín
Autor: Petr Šmolík

Povolovací procesy pro stavbu jaderných bloků v Česku se zřejmě zrychlí

Povolovací procesy pro stavbu nových jaderných bloků i malých modulárních reaktorů v Česku se zřejmě zrychlí. Počítá s tím návrh atomového zákona, který dnes schválila vláda. Norma podle premiéra Petra Fialy (ODS) pomůže urychlit výstavbu zejména malých modulárních reaktorů při zachování bezpečnostních standardů, řekl na tiskové konferenci po jednání kabinetu. Návrh zákona musí ještě posoudit Parlament.

„Zákon přináší zrychlení výstavby a zavádění malých modulárních reaktorů tím, že zkracuje a zjednodušuje povolování pro nové zdroje, pružněji reaguje na technologický vývoj, včetně snazšího zavádění nových technologií,“ řekl Fiala.

„Vše směřuje k tomu, aby při zachování bezpečnostních standardů byly povolovací procesy snazší a rychlejší,“ dodal. Podle něj by bez přijetí normy bylo obtížné spustit do roku 2036 nové jaderné bloky.

Jaderná energie by podle současných plánů státu měla být spolu s obnovitelnými zdroji hlavním zdrojem tuzemského energetického mixu. Stát proto připravuje stavbu nových reaktorů i malých modulárních bloků.

Úpravy zákona by podle dokumentu měly především omezit regulatorní zátěž při projednávání staveb v rámci státní správy. Jde především o technické změny. Novelu je zároveň nutné přizpůsobit novým technologiím, jako jsou modulární reaktory. Dosavadní zákon totiž s nimi nepočítal. Úpravy byly podle dokumentu nutné také kvůli novým mezinárodním standardům v jaderné energetice.

Novela je podle Státního úřadu pro jadernou bezpečnost nezbytná, protože při zachování stávajícího atomového zákona by hrozilo, že se spuštění nových jaderných technologií zdrží nebo i zastaví. „Tím by mohlo dojít k ohrožení energetické bezpečnosti České republiky a zabránění dosažení klimatických cílů,“ podotkl úřad ve zprávě pro vládu.

Stát v současnosti pořádá tendr na stavbu nových jaderných bloků. Polostátní společnost ČEZ, která má tendr na starosti, v minulém týdnu obdržela nabídky na stavbu až čtyř reaktorů od francouzské firmy EDF a korejské KHNP. ČEZ nyní jednotlivé nabídky analyzuje a během června je předá vládě. Ta následně během léta vybere vítěze a zároveň by měla rozhodnout o počtu bloků, které by se měly v budoucnu v ČR stavět. Se spuštěním prvního z nich nyní stát počítá v Dukovanech v roce 2036.

Ještě předtím by měl v Česku začít fungovat také první malý modulární reaktor. ČEZ ho plánuje postavit v Temelíně. Další modulární reaktory společnost plánuje i na dalších místech, patří mezi uvažované náhrady za uhelné elektrárny.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(32)
Pravoslav Motyčka
7. květen 2024, 23:16

Každá vláda debyrokratizuje a byrokracie stále přibývá. Zatím žádná vláda u nás nepochopila ,že méně byrokracie lze udělat jedině propuštěním části úředníků, protože oni samy tento systém vytvářejí aby jim dával práci.

Petr prochaska
8. květen 2024, 08:05

A mezitím nám vrchnost v Bruselu (Evropská komise) nakázala, že EE z nových bloků nepůjde prodávat na dlouhodobné kontrakty a v případě, že budou OZE vyrábět, tak budou mít přednost a JE v tu dobu vyrábět nebude.

seznamzpravy. cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-komentar-paty-blok-v-dukovanech-bude-podle-nemeckych-not-a-to-je-problem-251269

Emil
8. květen 2024, 09:07

V textu komise k notifikaci je přímo zmíněna možnost prodávat elektřinu přes futures (tj. i na roky dopředu) a 30 % prostřednictvím dvoustranných (klidně dlouhodobých) kontraktů. Naopak nic o tom, že "v případě, že budou OZE vyrábět, tak budou mít přednost a JE v tu dobu vyrábět nebude" tam není. Pouze z něj vyplývá, že půjde o variantu tzv. finančního rozdílového kontraktu, popsáno zde: sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421524000016

Příklad fungování popsán zde: threadreaderapp.com/thread/1786087059381182805.html

Milan Vaněček
8. květen 2024, 09:42

Prodávat JENOM "30% prostřednictvím dvoustranných (klidně dlouhodobých) kontraktů" je OPRAVDU málo. Ostatní musí jít přes burzu. Takhle stát ekonomiku provozu nových JE nevyřeší (nezasanuje). To BUDE PROBLÉM.

A když si k tomu přičteme reálnou cenovou situaci s novým jádrem v Evropě a EU (doporučuji každému zhlédnout záznam z včerejší konference NextGen energetika 2035

je to na internetu

politikaspolecnost.cz/video/nextgen-energetika-2035/

třeba blok začínající v čase + 2 hodiny a 13 minut o jádru a investicích do něj

Velmi zajímavá konference s velmi důležitými osobnostmi naší energetiky, se širokým spektrem názorů....

Emil
8. květen 2024, 09:50

Vaněčkovy tradiční bezcenné dojmy ve stylu "to néééjde" komentovat nebudu.

Milan Vaněček
8. květen 2024, 12:14

Jo to bude PROBLÉM, jak říkají jiní, zkušení. Poslechněte si to na té konferenci o budoucnosti naší energetiky, jak jsem dal odkaz. Máte to tam osvětleno ze všech stran, jsou tam zástupci všech názorů.

Emil
8. květen 2024, 12:51

Jestli mluvíte o panu Šnobrovi, tak ten taky např. tvrdil, že "sežere akcii ČEZ", když Brusel schválí státní úvěr a garanci ceny elektřiny ČEZu. Přesto se to stalo. Toho snad nikdo soudný nemůže brát vážně.

Jan Veselý
8. květen 2024, 14:25

Mám to chápat tak, že pan Míl je lhář? Nebo demagog?

Ani jedno by mě teda u tohohle jaderného strejce nepřekvapilo, ale číst to ve vašem textu, Emile, to jsem nečekal.

Emil
8. květen 2024, 15:48

Chápejte si co chcete jak chcete, ale ani jedno z toho co se mi snažíte podsouvat jsem nenapsal, takže to ani nemůžete číst v mém textu. Já pouze uvádím co je uvedené v textu k notifikaci, každý si to tam může ověřit.

Jan Veselý
8. květen 2024, 16:29

Jasně, vy "jen" tvrdíte a prokazujete dokumenty, že pravda je něco jiného než se snaží tvrdit pan Míl ve svém. Díky.

Emil
8. květen 2024, 17:32

Nemáte vůbec zač, protože já jsem reagoval na to co píše pan "prochaska" a o tom co píše pan Míl jsem nepsal ani slovo.

Jan Veselý
8. květen 2024, 20:10

Stejně děkuju, Emile.

Miloslav Černý
8. květen 2024, 09:21

To se dalo čekat. A to jsou jenom počáteční svízele jaderných mamutů a to jsme nezačali ještě ani stavět. Je jásné, že s těmi současnými OZ jsou potíže, při nemalé snaze ale zvládnutelné. Za tímto u toho velkého jádra se to dá těžko předvídat již dnes, natožpak v dalších budoucích časech, kdy bude hrozit zastavení či neuvedení vůbec do provozu jako v Rakousku. Od koho budeme potom žádat zmařené investice, tak to už všichni víme přesně, tak jako vždycky.

Nefi
8. květen 2024, 13:56

Místo sebevědomého národa, ublíženci, kterým zlý Brusel něco ošklivého udělal, neustále prý někdo rozhoduje místo nich a tak ublíženým Čechům nezbývá než brečet a žalovat.

Tento přístup je mi odporný, protože plodí jen zbabělce, sraby a kapitulanty.

Mílův článek je čistá pohádka.

Ve skutečnosti je to notifikace. Takže Brusel notifikoval přesně to, co tam ČR přinesla a co ČR chtěla a s čím při jednání souhlasila.

"Komise proti zájmům Česka prosadila změnu .. PPA na CfD" Pan Míl je pouze neinformovaný, ale stejně by mě zajímalo vysvětlení proč PPA je v zájmu a CFD není v zájmu Česka.

Jan Veselý
8. květen 2024, 14:30

Ono to na ty jednodušší tak krásně zabírá, začne se mávat fanglí a hlásat, že za všechno zlé můžou ti zlí "oni" (Židi, bolševici, vrazi v Wall Streetu, chemtrails, Němci, Brusel, Praha, ... - podle osobních preferencí dotyčného demagoga).

Bob
8. květen 2024, 21:52

Pane Veselý: pamatujete se, jak jste se nedávno ptal, proč naše jaderné elektrárny nemají (a nesnaží se o) PPA smlouvu na dodávku elektřiny? A vydával to za jejich neschopnost a porovnával s OZE?

Jan Veselý
10. květen 2024, 07:08

A vídíte, jak jdou do sebe. Už jsem zvědavý na ty ceny.

Bob
10. květen 2024, 08:35

Jde o to, že v EU máme podpory rovné a "rovnější".

Prostě jádru, přestože je nízkoemisní a mělo by mít stejné podmínky, jako OZE, se stále "hází klacky pod nohy".

Jan Veselý
10. květen 2024, 09:09

Jsem pro, chci vidět, jak bude český stát umetat cestičku při povolovacích procesech třeba větrným farmám, stejně jako to dělá plánovaným novým reaktorů. A dávat jim bezúročné půjčky se splácením na 30 let.

Emil
10. květen 2024, 09:24

1) Český stát tu cestičku při povolovacích procesech třeba větrným farmám už umetá, připravuje pro ně např. tzv. go-to zóny.

2) Půjčka není bezúročná na 30 let ale jen po dobu výstavby.

Bob
10. květen 2024, 10:27

Tak stát OZE nedává bezúročné půjčky, ale rovnou nenávratnou investiční dotaci od cca 30-50% (výjimečně až 70%) uznatelných výdajů.

Emil
8. květen 2024, 15:52

To samozřejmě není pravda, Brusel nenotifikoval přesně to, co tam ČR přinesla a co ČR chtěla, oproti původnímu požadavku ČR došlo ke změnám. ČR požadovala pevnou výkupní cenu PPA kontraktu mezi ČEZem a státním obchodníkem, Komise to odmítla, zdůvodnila proč to odmítá a do notifikace dostala místo pevné výkupní ceny speciální formu rozdílového kontraktu. ČR požadovala možnost uzavřít PPA kontrakt až na 60 let, Komise to odmítla a v notifikaci je 40 let.

Nefi
8. květen 2024, 21:15

Skutečně kouzelné: "Komise to odmítla a v notifikaci je..." , "do notifikace dostala"

Emile a pane Míle, Vy v životě fungujete, tak, že sepisujete smlouvy se kterými nesouhlasíte a které Vás poškozují, a pak je ještě podepíšete? Opravdu si myslíte, že naši vyjednavači jsou naprostí pitomci? A navíc nesvéprávní. A Česká republika je chlapeček, který jde do Bruselu dostat nařezáno.

Říjen 2023 cituji: "Ministři energetiky EU se včera dohodli na hlavních bodech svého postoje k budoucí podobě trhu s elektřinou. Klíčové body pro kótované firmy: Obousměrné CfD pro nové OZE a jádro budou povinné pro projekty se státní podporou."

Takže ten samý Síkela nejprve odsouhlasil obousměrné CFD jako povinné a pak podle Vás ten samý Síkela požadoval PPA.

Emil
8. květen 2024, 21:38

1) To ale tvrdíte vy, ne já, že s tím ČR nesouhlasí a že ji poškozují. Já píšu, že není pravda to co jste tvrdil původně, že "Brusel notifikoval přesně to, co tam ČR přinesla", naopak se dá celkem snadno dokázat, že ČR musela přistoupit na kompromisy a úpravy v původně navrženém způsobu veřejné podpory. Nemyslím si tedy ani že "naši vyjednavači jsou naprostí pitomci", ani "navíc nesvéprávní".

2) Říjen 2023 je dávno poté, co byly Komisi předloženy parametry veřejné podpory nového jaderného zdroje, které navíc vznikly ještě před ministrem Síkelou, takže i vaše věta "Takže ten samý Síkela nejprve odsouhlasil obousměrné CFD jako povinné a pak podle Vás ten samý Síkela požadoval PPA" nedává vůbec smysl. Původní schéma veřejné podpory předložila ČR komisi 15.3.2022, vycházelo ze zákona přijatého v září 2021, tedy ještě před nástupem ministra Síkely. Celý model byl schválený ještě za ministra Havlíčka.

Bob
8. květen 2024, 21:56

Možná byste si měl uvědomit, že notifikace trvala (bez několika dnů) dva roky.

To znamená, že náš návrh notifikace (na PPA) byl podán více, než rok před jednáním, na kterém se odsouhlasily povinné CFD.

Omega
9. květen 2024, 14:45

Ano, komise vymyslela mechanismus, jak zakázat jádro bez přímého zákazu.

Ale stát s tím může něco dělat - stačí, když tu elektrárnu nepostaví ČEZ, ale vlastnit ji bude stát. Potom by se v klidu mohl na takovéto nesmysly vykašlat a prodávat tu elektřinu napřímo lidem.

Protože nechápu, proč by mělo jádro na burze soutěžit s OZE, které má přednostní výkup a zaplacenou "teoretickou" výrobu. Dokud bude takto zdeformovaný trh, tak nemá cenu se na takovémto trhu snažit konkurovat.

A na rovinu pokud bych měl možnost si koupit každý den 30kWh z jádra za 50EUR/MWh a byl tím vyvázán z povinnosti platit za systémovou zálohu tak do toho klidně půjdu, protože by mě to vyšlo mnohem levněji než ty OZE extrémy dneska.

Jirka Líska
9. květen 2024, 15:26

@Omega 9. květen 2024, 14:45

Takže do stavby nových bloků nemůže ČR jít, když komise jádro zakázala bez přímého zákazu?

Můžná to napište i na vládu, ať to vědí:-D

Bob
9. květen 2024, 16:04

Omega sice raději měl to: " zakázat jádro bez přímého zákazu" dát do uvozovek, ale Vy určitě víte, jak to myslel.

Prostě protijaderní aktivisté chtějí to jádro co nejvíce znevýhodnit, když už ho se skřípějícími zuby nemohou přímo zakázat.

Komise, když chce něco "zakázat" už to dělá chytřeji, tak, že dá takové podmínky, aby to bylo těžko, nebo vůbec nebylo proveditelné.

Jako třeba plynové kotle: sice je přímo nezakázali, ale dali podmínku účinnosti 115%. Takže běžně a ve zkratce se té směrnici říká "o zákazu plynových kotlů"

Jirka Líska
9. květen 2024, 16:11

@Bob 9. květen 2024, 16:04

Já, na rozdíl od vás, opravdu nevím, jak to p. Omega myslel, vycházím z toho, jak to napsal.

A to ostatní považuji jen za vaše fabulace, tedy je ani nebudu komentovat.

Bob
9. květen 2024, 16:25

Provokatér Jirka líska zase dělá "blbého a ještě blbějšího". Není to poprvé

Žádné fabulace. Doporučuji přečíst evropskou směrnici o energetické náročnosti budov (EPBD). Uvedená směrnice se snaží vytlačit plyn ze sektoru vytápěné obytných budov i bez přímého zákazu.

Jirka Líska
9. květen 2024, 20:25

@Bob 9. květen 2024, 16:25

Dokud se tu nevyjádří p. Omega, tak nemůžete vědět jako to doopravdy myslel, proto jsem se ho raději ještě dotazoval.

Fakt nevím, kde berete tu jistotu, že to myslel tak, jak si představujete vy.

---

A co se týká "protijaderných aktivistů" a komise co dělá "zákazy chytřeji", tak doporučuji nastudovat fungování EU a jejich legislativních procesů.

Ivan Novák
8. květen 2024, 16:16

Dotaz k té notifikaci EDU II: je autorizovaný text veřejně dostupný (v EUR_Lex jsem našel jen sdělení, že k rozhodnutí došlo, a že bude zpřístupněno po sanaci důvěrných informací, možná jsem málo hledal)?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se