Francie a Japonsko budou společně studovat možnosti recyklace paliva MOX
Japonská federace elektrárenských společností (FEPC) oznámila spolupráci s francouzskou společností Orano na demonstračním výzkumu a vývoji technologií pro přepracování směsného paliva MOX. To je již vyrobené z přepracovaného použitého uranového paliva.
Aby země mohla pokračovat ve využívání jaderné energetiky, je nezbytné bezpečně a udržitelně zpracovávat a ukládat použité palivo. Tento proces zahrnuje také využití recyklace jaderného paliva MOX, vyváženého z japonských reaktorů, které v minulosti využívaly tento typ paliva.
Zatím provozovatelé jaderných elektráren v Japonsku spustili s palivem MOX pouze čtyři tamní bloky. Elektrárenské společnosti nicméně předpokládají, že do konce roku 2030 zavezou palivo MOX nejméně do 12 bloků.
Palivový soubor MOX Zdroj: Orano
Již od 50. let minulého století uznává Japonsko fakt, že co by země chudá na energetické suroviny musí recyklovat uran a plutonium z použitého jaderného paliva. Až do roku 1998 posílalo Japonsko většinu svého použitého jaderného paliva do Francie a Spojeného království, kde probíhalo jeho přepracování a výroba směsného paliva MOX.
Od roku 1999 se země rozhodla skladovat veškeré použité palivo v očekávání funkčního kompletního přepracovacího závodu a výrobního závodu na speciální palivo MOX.
Zařízení v Rokkasho
Výstavba přepracovacího závodu v Rokkasho začala v roce 1993 a původně se jeho zprovoznění očekávalo v roce 1997. Zařízení pracuje na stejné technologii jako francouzské zařízení v La Hague. Výstavba a zprovoznění obou zařízení (přepracovací a výrobní závody) čelily několika zpožděním a zařízení ještě stále nebylo uvedeno do provozu.
Podle informací z ledna tohoto roku by mělo dojít k zahájení komerčního provozu v roce 2024. Zařízení umožní recyklaci až 800 tun použitého jaderného paliva ročně. Výstavba výrobního závodu o kapacitě 130 tun směsného paliva MOX ročně začala na konci roku 2010.
"Musíme založit technologii pro recyklaci směsného paliva MOX co nejdříve. Přepracování paliva MOX technicky prověřili nejen vědci v Japonsku, ale i v jiných státech. Do doby, než bude tato technologie komerčně nasazena, je třeba vyvinout technologické procesy na základě charakteristik paliva MOX," informovalo sdružení FEPC.
Podle šestého strategického energetického plánu sdružení FEPC je cílem nasazení této technologie v druhé polovině tohoto desetiletí. Japonská vláda schválila tento plán v říjnu 2021.
"Demonstrační výzkum ve spolupráci se společností Orano má za cíl charakterizovat vlastnosti použitého směsného paliva. Tyto charakteristiky mají vliv na přepracování. Při získávání důležitých technických znalostí pro praktickou aplikaci přepracování paliva MOX ukážeme, že palivo MOX může být přepracováno v komerčních zařízeních," dodává sdružení.
Partnerská společnost Orano byla vybrána po třech jednáních v květnu. Ta proběhla mezi japonským ministerstvem hospodářství a průmyslu a francouzským ministerstvem energetiky. Během jednání obě strany podepsaly společné prohlášení v oblasti jaderné energetiky a spolupráce. Součástí společného prohlášení byla i shoda ohledně podpory politiky přepracování jaderného paliva. Ta minimalizuje nejen spotřebu přírodního uranu, ale také množství odpadu a potřebnou délku jeho skladování.
MOX v Japonsku
Po událostech z března roku 2011, nehodě jaderné elektrárny Fukušima Dajiči, byly čtyři japonské bloky znovuspuštěny s využitím směsného paliva MOX. Jednalo se o bloky Genkai 3, Ikata 3 a třetí a čtvrtý blok elektrárny Takahama.
Japonsko očekává využívání vlastního paliva MOX po roce 2026.
FEPC zahrnuje 11 energetických společností, mezi kterými je i Okinawa Electric Power, Japan Atomic Power Company a Electric Power Development Company. Společně doufají v provoz alespoň 12 reaktorů s palivem MOX do konce roku 2030. Společnosti se také dohodly na podpoře využívání zbrojního plutonia a snížení jeho zásob. Množství plutonia má snížit nejen Japonsko, ale i jiné státy prostřednictvím různých spoluprací a dohod.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se