Domů
Jaderné elektrárny
Čína schválila výstavbu 11 jaderných reaktorů v přepočtu za 700 miliard Kč
Stavba bloků Fu-čching 5 a 6 (zdroj Fuqing Nuclear Power Plant/CNNC).
Zdroj: Fuqing Nuclear Power Plant/CNNC

Čína schválila výstavbu 11 jaderných reaktorů v přepočtu za 700 miliard Kč

Čínská vláda schválila výstavbu 11 nových jaderných reaktorů, která si vyžádá investice minimálně za 220 miliard jüanů (zhruba 700 miliard Kč). S odvoláním na čínská média o tom informoval německý list Handelsblatt. Čína se podle něj pomocí jaderných elektráren snaží omezit emise oxidu uhličitého a za několik let by se mohla stát vedoucím světovým producentem jaderné energie.

Výstavbu 11 jaderných reaktorů v čínských provinciích Ťiang-su, Šan-tung, Kuang-tung, Če-ťiang a v autonomní oblasti Kuang-si čínská vláda schválila v pondělí. Předpokládá se, že výstavba potrvá zhruba pět let. Organizace BloombergNEF nedávno předpověděla, že Čína do roku 2030 předstihne v kapacitě jaderných elektráren Francii a Spojené státy, a stane se tak jedničkou na trhu.

Ilustrační foto

Podle čínské asociace pro jadernou energetiku CNEA je teď v Číně v provozu 56 jaderných reaktorů, které tam pokrývají zhruba pět procent celkové poptávky po elektřině. Čínská investiční banka CITIC Securities předpokládá, že Peking bude v příštích třech až pěti letech schvalovat deset nových jaderných reaktorů ročně, píše Handelsblatt.

Česká republika nyní plánuje výstavbu dvou bloků v jaderné elektrárně v Dukovanech, první by měl být dokončen v roce 2036. Dodavatelem bude jihokorejská společnost KHNP, kterou česká vláda v tendru upřednostnila před francouzskou EDF. Česko nyní provozuje celkem šest jaderných reaktorů, čtyři v Dukovanech a dva v Temelíně.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(38)
Martin K
20. srpen 2024, 15:45

By mě zajímalo, proč to nejde postavit za 5 let i na "vyspělém západě ".

Richard Vacek
20. srpen 2024, 16:07

To dovedli naši předkové.

Martin K
20. srpen 2024, 16:21

Máte pravdu, nicméně dnes jsou technika a znalosti již úplně někde jinde. Takže proč?

JVr
20. srpen 2024, 16:44

Všechno jde když se chce. Je to realizovatelné, ale počítejeme, že Čína v tomto ohledu již delší dobu staví a má tedy připravené procesy s tím souvisjící.

Konkrétně:

- Dodavatelský řetězec ví, co se po něm chce!

- Projektanti a odborníci vědí jak to bude probíhat a mají praktické znalosti!

- Státní procesy schvalování kontroly a povolení jsou prochozené!

Toto vše na západě není, protože se dost dlouho nestavělo a ke všemu se pokaždé staví něco jiného... (jiný projekt, jiný dodavatel, jiný dodavatelský řetězec, jiní odborníci, jiná státní správa)

Nejsou připravené dodavatelské řetězce - (někteří) dodavatelé neví, co konkrétne budou dodávat a v jaké kvalitě (z čeho a jakým postupem to vyrobit).

Odobrníci a projektanti nejsou vyškolení praxí - musí si projí několik slepých uliček, které vše zpomalí.

Pracovníci ve státní správně nemají skušenosti s něčím takovým, a tak nejspíš jim to vše bude trvat déle (stavební řízení, jaderný dozor a další).

Lze ožekávat, že pokud se bude sekat několik stejných reaktorů postupně, k těm 5 letům se dostaneme, ale u prvního bych čekal, že to bude dost drhnout, než se toto vše nastaví.

Jirka Líska
20. srpen 2024, 17:06

A co přesně dovedli naši předkové?

Richard Vacek
20. srpen 2024, 18:22

Najděte si jak svižně probíhala výstavba Dukovan. Budete mít příležitost srovnat si to se současnou výstavbou a posoudit, jaký krok kupředu jsme udělali.

Jirka Líska
20. srpen 2024, 19:44

@Richard Vacek 20. srpen 2024, 18:22

Ano máte pravdu, v některých oblastech měla totalitní ČSSR ve spolupráci s SSSR jiné možnosti a priority než jsou dnes a rozumím, že některým lidem se po tom i stýská a mohou to dávat i za vzor.

Richard Vacek
20. srpen 2024, 20:06

Možná se někomu stýská, ale tady snad hledáme, proč se dříve stavělo v Evropě rychleji než dnes. Ve Francii například jadernou elektrárnu Dampierre rovněž postavili velmi svižně - 5 let.

Myslíte si, že tím, jak se Evropa zbavila spolupráce s totalitním Ruskem, tak není schopna nic postavit ?

Lukas Vrabec
20. srpen 2024, 21:35

Dukovany se Stavěli jako třetí jaderná elektrárna u nás, takže to delili zkuwene týmy, a všichni věděli co dělat. To je vidět v Číně i v Koreji kde stavějí taky non-stop. V Evropě poslední spusteny reaktor je Temelín..

Proto je neumíme ani stavět ani povolit, začínáme z velké části od 0.

Jan Veselý
21. srpen 2024, 09:56

Šlo by to, ale ti lidi, kteří takové věci umí, už dávno dělají jiné, z jejich pohledu mnohem zajímavější, věci a dělají je po celém světě. Byl byste překvapen jak špatnou reputaci mají indičtí a čínští inženýři.

Richard Vacek
20. srpen 2024, 16:55

Říká se tomu úpadek, na větším celku kolaps (civilizace). Sledujete jeho projevy když dnes nedovedeme to, co naši předkové.

Milan Vaněček
20. srpen 2024, 18:15

Za bolševika byla stavba jádra stranický úkol nejvyšší důležitosti, naprostá priorita, nesplnění něčeho=označení za sabotáž a kriminál.

A jaká strana má teď výstavbu JE jako úkol č. 1? A čím déle trvá příprava, tím více je prebend.

To není žádný úpadek civilizace, úpadek civilizace je něco úplně jiného.....

Taky bezpečností požadavky na nový reaktor jsou mnohem vyšší než dříve, každá velká havarie ve světě=zpřísnění požadavků.

Martin K
20. srpen 2024, 18:55

Pokud vím, tak čínské reaktory mají EUR certifikaci, takže svými bezpečnostními standardy splňují evropské normy. A přesto je Čína postaví za 5 až 6 let. Vaše argumenty jsou tak nějak liché.

Emil
20. srpen 2024, 19:10

Je to tak, navíc čtyři z těch 11 reaktorů budou reaktory CAP1000, což je místní lokalizace reaktoru AP1000 od Westinghouse, tj. z pohledu bezpečnostních standardů tzv. "state of the art".

Richard Vacek
20. srpen 2024, 19:48

Podívejte se jak rychle probíhala výstavba jaderných elektráren ve Francii, kde to zajisté nebyl stranický úkol nejvyšší důležitosti. Zjistíte, že i tam to zvládali velmi svižně, podobně jako dnes Čína. Ale to je opět historie, dnes už to nedovedou.

Milan Vaněček
20. srpen 2024, 20:50

To aby se Francie stala jadernou velmocí byl národní program nejvyšší důležitosti.

Bob
20. srpen 2024, 21:16

Jestli myslíte vojenskou jadernou velmocí, tak na to tolik JR není potřeba. Na to stačí 1-2, ale jiného typu.

Francie ty JR stavěla jako důsledek tehdejší energetické krize kvůli tomu, aby si zajistila elektřinu.

Jan Veselý
20. srpen 2024, 18:50

Ale houby. Změnily se akorát dvě zásadní věci - státy už nemají tolika moci a prostředků, jako tomu bylo v době vrcholného etatismu před Reaganem a Thatcherovou. A růst produktivity práce zdaleka neodpovídá růstu produktivity práce v průmyslové výrobě. Tyhle velkostavby se prostě už nevyplácejí zdaleka tolik jako kdysi, proto je menší ochota je stavět. Holt doba přeje standardizovaným, modulárním systémům, kde se velká většina práce udělá v továrních halách, ne na stavbě.

Petr Zelený
20. srpen 2024, 20:35

Vrcholný etatitismus je spíš teď. Francie má podíl daní na HDP už 46,2 procent, loni 45 - pořád stoupá. Zkuste si spočítat jakou dobu by musel každý člověk strávit pouhým přečtením platných právních předpisů které musíte dodržovat a jejichž neznalost nikoho neomlouvá a porovnat s množstvím před čtyřiceti lety. Doba od rozhodnutí postavíme jadernou elektrárnu do prvního kopnutí je vyplněna zejména papírováním. A není to jen u JE, ale čehokoli. Už jsme došli tak daleko že jeden státní orgán dá pokutu jinému státnímu orgánu, ten se proti tomu může bránit u jiného státního orgánu a občan na to kouká a všechny platí.

Jan Veselý
20. srpen 2024, 22:42

A ty papíry z velké části vznikly jako obrana před technokraty, kteří přece ví všechno nejlíp, tady bude elektrárna/důl/dálnice a ty občane vypadni, už tu žít nebudeš.

Petr Zelený
21. srpen 2024, 10:17

Někdy mám pocit, že papíry vznikají spíš jako umělá zaměstnanost pro neuplatnitelné v komerční sféře a podle toho to vypadá. Nejde jen o stavby. Zeptejte se v jakékoli škole kolik naprosto nesmyslných výkazů musí vyplňovat - elektronicky do systému, pak to vytisknout, podepsat, oskenovat a poslat datovkou. Praktický přínos je nulový. Byrokratické podmínky ESF projektů, vyplňování výkazů u evropských projektů je naprosto mimo mísu, šablony. Celý systém RVP vs. ŠVP - každá škola učí natolik odlišně číst, psát a počítat, že na to musí sepsat knihu, Šíleně složité jsou podmínky ONIV (ostatní neinvestiční výdaje ...). Je to ale všude, ne jen školství. Stát naprosto pohrdá občany.

Petr Zelený
20. srpen 2024, 21:20

A i ten druhý argument nemusí být správný. Roste nejen produktivita v průmyslové výrobě ale i v zakázkové výrobě díky lepším nástrojům, lepším možnostem modelování atp. Evidentně Čína ten zakázkový boutique zvládá, tak to v tom nebude. Jestli dobře chápu poslední dobou začíná v průměru pomalu každých šest týdnů stavět nový blok ?

Jan Veselý
20. srpen 2024, 22:36

A na stavbách je to pořád ubohé. Proč asi začali někteří jaderníci snít o SMR? Protože většina by se vyrobila ve fabrice.

Petr Zelený
21. srpen 2024, 10:27

V Evropě se o SMR mluví, ale v Š’-tao-wan už dva tři roky dodávají do sítě a jsou to oblázkové chlazené Heliem s pasivní bezpečností - tedy 4. generace. Přesně před rokem v provincii Hainan úspěšně instalován jiný typ SMR - Linglong č.1. Evropě ujel vlak nejen v SMR, ale téměř ve všem. Kolik procent panelů a střídačů se vyrábí v EU, jaké procento baterií ? Jaké procento mědi ? Jedině VtE, ale už se na nás Čína chystá - první čínské instalace se už začínají objevovat a s ohledem na poměr výkon/cena a množství EU dodavatele brzy převálcuje jako se stalo u FVE výrobců.

Michael
21. srpen 2024, 07:49

To je hrozný nesmysl. Pokrok není v tom dělat stejné věci stejně nebo rychleji, ale dělat nové věci které zlepšují život víc než ty staré. Ačkoliv lidé bez fantazie by spíše než auto chtěli raději rychlejšiho koně...

Zdeves Pavel
20. srpen 2024, 20:57

Proč, protože už nemáme průmysl v EU a i u nás. Co zbylo že Škoda Plzeň, Vítkovic, první potrubní a dalsich podniku, kde jsou ty inženýři ,projektanti atd. 70% absolventů jsou filozofové a humanitní absolventi tak akorát do neziskovék. Ty to nepostaví.

Jirka Líska
20. srpen 2024, 21:52

@Zdeves Pavel 20. srpen 2024, 20:57

Údaje z roku 2023 z MŠMT:

Celkem absolventů vysokých škol cca 63000.

Počet na oborech umění, humanitních a společenských věd cca 12000, tedy necelých 20%, takže jste se "netrefil" jen o cca 50%.

Počet na oborech techniky, výroby, stavebnictví a IT také cca 12000.

Za posledních 5 let, je to +/- podobné.

---

Z jakých dat jste vycházel vy nebo jste si jen tak těch 70% vymyslel?

Jan Veselý
20. srpen 2024, 22:39

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Jak asi na to přišel? Vycucal si to z prstu. Vůbec netiuší jaká je realita, vůbec netuší, co se děje z průmyslovou produkcí v ČR, ale má NÁZOR, a zbytek si "odvodí" podle zásad "přání otcem myšlenky".

Takovému by se dělat inženýra vůbec nemělo dovolit..

Zdeves Pavel
20. srpen 2024, 23:38

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

A zelené Guru promluvilo. Jen na UK studuje bez bohosloveckých fakult 21000 studentů. Filozofických fakult máme celkem sedm v ČR ,k tomu dále humanitní studia. Korunu tomu dává celkem 30 soukromých "vysokých" škol kde se studuje vše jen ne technika. Jaderniky např spočítají dva na svých všech prstech. Jo a 45 let inženýrské práce v jádře ty b-.be.
.

Jirka Líska
21. srpen 2024, 07:59

@Zdeves Pavel 20. srpen 2024, 23:38

Ty procenta jste si vymyslel, statistika MŠMT hovoří jasně, váš jednostranný zkreslený pohled na tom nic nezmění.

A jestli máte podobný přístup i během 45 let inženýrské práce v jádře, tak to je na pováženou.

Jan Veselý
21. srpen 2024, 09:43

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Na UK studuje podstatně více studentů. A mají tam MatFyz, přírodovědu, práva, 5 lékařských fakult, farmacii, peďák, ...

Jestli dělíte svět na inženýry a "filozofy a humanitní absolventy tak akorát do neziskovék (sic!)", vypovídá to akorát o vašem pokřiveném pohledu na svět. Pohledu dědka, bývalého jaderného fachidiota. Svět je mnohem komplikovanější místo..

Vladimír Krteček
21. srpen 2024, 13:57

Vymyslel nevymyslel, v podstate ma stejne pravdu.

Vetsina absolventu (cehokoliv) konci u ČEZu nebo ve statni správě.

Ale DĚLAT PROSTĚ NEBUDOU

Jirka Líska
21. srpen 2024, 14:24

@Vladimír Krteček 21. srpen 2024, 13:57

Rozumím, vy se pravdou nijak nezatěžujete, prostě si vymyslíte nesmysl a hotovo:-D

Vladimír Krteček
21. srpen 2024, 14:53

@ Liska

Jakou pravdou?

Nejsou remeslnici, nejsou delnici, nejsou ridici, nejsou zamestnanci, nejsou LIDI! KDE se vsichni po covidu ztratili?

Znate tu pisnicku Promovani inzenyri? A kdo ze ji to vlastne zpiva?

Nakonec prace je ten posledni zpusob jak prijit k penezum. Takovy čutalista nebo youtuber, to je vejvar. Kam se na ne hrabe nejaka sekretarka reditele.

Ale jo. Vsak stari jednou vymrou ..... a pak se ukaze, kdo v teto zemi bude pracovat a tvorit hodnoty.

Urednici to ale rozhodne nebudou!

Jirka Líska
21. srpen 2024, 15:45

@Vladimír Krteček 21. srpen 2024, 14:53

Pravdu o tom, že 70% absolventů není ani vzdáleně z humanitních oborů.

Slavomil Vinkler
21. srpen 2024, 20:11

Cituji Vás : Počet na oborech techniky, výroby, stavebnictví a IT také cca 12000.

Není to těch 20% ? No a co zbytek? Něco jsou učitelé doktoři a přírodovědci. Ono to ale těch humanitních v širším smyslu bude tak 50 %.

Jan Veselý
21. srpen 2024, 21:10

Minulé příspěvky mi smázli, takže to zkusím znovu a jinak. Pan Zdeves, Krteček i vy prezentujete názor, z nosu vytažený odhad, v situaci, kdy jsou lehce dostupná tvrdá data.

Zkuste, alespoň vy, být lepší. Budu tak hodný, že vám tady dám odkaz na oficiální statistiku: csu . gov . cz / docs/107508/90fb90a1-93be-2361-cc9e-8ea46847cd04/23006124tab03.xlsx?version=1.0

Máte možnost se na ta čísla podívat a nemusíte potom spekulovat.

Jirka Líska
22. srpen 2024, 07:52

@Slavomil Vinkler 21. srpen 2024, 20:11

Podívejte se na odkaz, co poslal p. Veselý, tam to všechno najdete, není to nic tajného.

---

Pak samozřejmě záleží na tom co si tak vy osobně představujete pod pojmem "humanitních v širším smyslu":-)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se