Domů
Evropská Unie
EU: Nord Stream II nepotřebujeme, výstavbu může ale zastavit jen Německo
Pokládka potrubí plynovodu Nord stream 2 v Německých vodách. Zdroj: Nord Stream 2
Zdroj: Nord Stream 2

EU: Nord Stream II nepotřebujeme, výstavbu může ale zastavit jen Německo

Evropská unie nepotřebuje plynovod Nord Stream II, aby zajistila svou energetickou bezpečnost, uvedla ve čtvrtek vysoce postavená úřednice spadající pod Evropskou komisi. Dále pak uvedla, že projekt by mohl být ukončen pouze v případě, že by přišel pokyn od samotného Německa. Informaci přinesl zahraniční server Reuters.

Projekt, který je pod záštitou ruské společnosti Gazprom a jehož cena se odhaduje na 11 miliard dolarů, je již z více než 90 % dokončen. Roční přepravní kapacita zemního plynu přiváděného přes Baltské moře do Evropy by byla dokončením projektu zdvojnásobena, na celkových 110 miliard m³/rok. Do projektu jsou pak zapojeny i evropské společnosti – Uniper, Wintershall, Royal Dutch Shell, OMV a Engie.

Opozice

„Projekt je politicky nesmírně citlivý, jelikož proti sobě staví evropské ekonomické zájmy a širší evropské geopolitické a strategické zájmy,“ prohlásila v roce 2019 Kristine Berzinová, seniorní pracovnice Německého Marshallova fondu v Bruselu. Od té doby nabral projekt nečekaně velké zpoždění v důsledku čekání na souhlas Dánska s výstavbou přes jeho území a hlavně kvůli uvalení amerických sankcí.

Dokončení projektu by také například znamenalo, že by Rusko získalo lepší vyjednávací pozici oproti Ukrajině, kde platí vysoké poplatky za tranzit plynu, jelikož by získalo alternativu, jak dostat zemní plyn skrze plynovody do kontinentální Evropy. Poplatky za tranzit ruského plynu představovaly v minulosti pro Ukrajinu přibližně 3 % HDP (cca 3 miliardy dolarů).

Na konci roku 2019 se na poslední chvíli zástupci Ruska a Ukrajiny domluvili na tranzitu plynu na následujících 5 let, jelikož tehdejší dlouhodobá smlouva pozbývala ke konci roku platnosti. Mezi roky 2021-2024 by měl tranzit ruského plynu činit 40 miliard m³.

Silnou opozici proti projektu Nord Stream II tvoří i několik členských států EU, v čele s Polskem. Dle jejich mínění by projekt znamenal zvýšení závislosti na ruském plynu.

Energetická bezpečnost EU

„Pro Evropskou unii jako celek nepřispívá Nord Stream k zabezpečenosti dodávek,“ prohlásila Ditte Juul Jorgensenová, šéfka generálního ředitelství Evropské komise pro energetiku.

Dále uvedla, že investice bloku provedené v uplynulé dekádě, které směřovaly do jiných plynovodů, importních terminálů zkapalněného zemního plynu (LNG) a interkonektorů, byly dostatečné natolik, aby uspokojily energetické potřeby bloku.

„Opravdové zastavení dostavby [Nord Streamu II] by si vyžadovalo rozhodnutí na národní úrovni. Není to rozhodnutí, které by se dalo učinit na evropské úrovni,“ vysvětlovala Jorgensenová s tím, že rozhodnutí o zastavení projektu by muselo učinit Německo.

Evropský parlament nicméně volal po zastavení projektu poté, co byl v Rusku uvězněn opoziční politik Alexej Navalnyj. V pondělí pak představitelé EU odsouhlasili uvalení sankcí na čtyři ruské představitele, kteří mají blízko k ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi.

Zdroj úvodní fotografie: Nord Stream 2

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(52)
Jirka
1. březen 2021, 10:13

Je to jako s tou vakcínou, i kdyby to mělo zachraňovat životy a bylo to zadarmo, tak je to špatné, protože na tom nebudou vydělávat ti správní lidi. Běžný spotřebitel si přece velice rád připlatí za demokratický plyn z USA. Navíc, když to řekne senior úřednice z Marschalova institutu, tak to bychom měli brát za svaté a vůbec o tom nediskutovat.

energetik II
27. únor 2021, 10:18

1. Je zajímavé, že tou "silnou opozicí" proti projektu je třeba Polsko nebo Ukrajina , které z ruského plynu inkasují tučné tranzitní poplatky. Proč do "silné opozice" nepatří třeba Portugalsko, Itálie nebo Španělsko , které žádné tranzitní poplatky od Ruska neinkasují ??

2. Pokud jde o Navalného, který v Rusku dostal 2,5 roku vězení. Rád bych aby se konečně přestalo měřit dvojím metrem !!! Administrativa pana Bidena včera oznámila, že zveřejňuje závěry US tajných služeb, které pan Trump zakázal uveřejnit. US tajné služby zjistily , že saudský korunní princ Bin Salman osobně nařídil likvidaci opozičního novináře Chašukdžího v Turecku. Ten byl pak vyslaným saudským komandem udušen ,rozřezán a rozpuštěn v kyselině ! Uvalí EU ihned těžké sankce na saudský totalitní režim, jak to učinila v případě Ruska ??? Navalnému se přitom vede o poznání lépe , jak Chašukdžímu, rozpuštěnému v kyselině !

Jiří
1. březen 2021, 00:49

energetik II. Naprostý souhlas. EU a USA měří dvojím metrem. Jsou to prolhanci.

Dušan
2. březen 2021, 12:48

No mal šťastie ... tak žije ...

Mimochodom je odsúdený, že "okrádal svojho zamestnávateľa" ... ale ten to popiera !!!

Čo v Rusku nič neznamená, sudcov to nezaujíma ....

A čo sa týka Ruska ... tak reálne sankcie sú naozaj kozmetické ... väčšinu obchodu sa netýkajú.

SA je samozrejme pre americkú doplomaciu ťažký oriešok ... ale určite sa netvária, že by sa nič nestalo.

Bizon
27. únor 2021, 14:03

Lidské tkáně se ve skutečnosti rozpouštějí v hydroxidu, v kyselině se pak rozpustí jen kosti a zuby. Jinak ale naprosto souhlasím, ten dvojí metr je fakt hustý: prokazatelné rozsekání novináře, podpora teroristů a genocida v Jemenu není problém, pokud stojíte na té "správné" straně a máte tu správnou politickou rétoriku:D

Josef Moravec
27. únor 2021, 16:36

A kde jsou ekologové, kteří tu protestují proti všemu. A že Americké lodě se zkapalněným plynem plují s jedním nákladem 12 000 Km. Zkapalnit plyn je také energeticky náročné. Tak že americké čmoudíky neškodí a nebo jsou v EU dotohlavci.

Josef
1. březen 2021, 00:49

NS2 bude 100% dostavěn, nejde jen o levnější plyn , ale jde o geopolitiku. EU si nemůže dovolit jednoznačnou orientaci na USA. Je třeba vyvažovat a proto jsou důležité vazby na další velmoci jako je Čína, Rusko a do budoucna Indie. Jak se orientujete jen jedním směrem jste příliš závislí. Špatné vztahy s Ruskem nás velmi poškodily, protože nás vrhly do velké závislosti na USA , proto Němci tolik tlačily na dohodu s Čínou. Pokud by obchod z Čínou degradoval, pak by naším jediným velkým vývozním trhem zůstaly USA to by způsobilo to, že Američani by absolutně ovládli zahraniční politiku EU , protože levné zboží z Asie nutně potřebujeme a energii z Ruska a středního východu také, ale protihodnotu za to bychom musely tvořit převážně na Americkém trhu.

St
27. únor 2021, 20:01

Zapomínáte na fakt, že se jedná o "demokratický" tudíž jistě ekologický, americký zkapalněný zemní plyn. Jinak malá poznámka k panu Navalnému. Když se mu udělalo špatně, tak hned pro něj do Ruska přiletěl z Německa speciál. Jistě se mu dostalo nadstandartní péče o které se běžnému smrtelníkovi může jen zdát. Doufám, že německá vláda projeví takovou starost i o jiné ruské občany, zvláště pak děti, které v místních podmínkách nebudou mít moc šancí na přežití. Jinak souhlasím, že se měří dvojím metrem.

tonymate
28. únor 2021, 11:30

Na prvním místě jsou China obchody a ten jejich sajrajt co sem vozí, ale chápu nikdo nesmí konkurovat drahému americkému plynu.

Jiří Šimek
28. únor 2021, 20:04

USA sankce jsou v podstatě vydírání . Nic víc!

Mašek Ilja
28. únor 2021, 13:37

navíc americký břidlicový plyn jehož těžba ekologům nevadí je to sprostý

Pavel K
1. březen 2021, 08:12

Nevim o tom, ze by ta tezba bridlicovych plynu ekologum nevadila. Mne vadi :-(

Stanislav
28. únor 2021, 10:10

Souhlas! Dobře napsáno !

Jiří Šimek
28. únor 2021, 20:02

Opět nestejný metr . Polsku a Ukrajině jde jen o peníze o nic jiného !

Ivan Novák
27. únor 2021, 10:20

Nemělo by se to dělat, stydím se, ale pro odůvodnění názoru šéfky generálního ředitelství EK pro energetiku je nejjednodušší poukázat na její CV: nikdy v životě nebyla závislá na obživě produktivní prací vystavené konkurenci a nebyla odpovědná za hospodářské výsledky žádného podniku nebo země. Na konci studia práv v Kodani v r. 1990 nastoupila na stáž do Bruselu a už tam zůstala (pro přesnost, s výjimkou několika měsíců v r. 1991, kdy byla u soudního dvora v Lucemburku).

Jiří Kelnar
27. únor 2021, 10:39

Tak pokud by se to nemělo dělat, tak to nedělejte. Ta mantra toho, že podnikatelé jsou nejlepší politici je naprosto slepá. Podívejte se na vládu a na sněmovnu. Je to samej podnikatel, manažer a odborník a přitom je to tragédie. Je jedno, co jste dělal za práci, ale musí Vám to myslet politicky (bez komunistické konotace) a to můžete získat jak v podnikání, tak v byrokracii.

Ivan Novák
27. únor 2021, 11:17

Nepodsouvejte mi, pls, mantru politických podnikatelů. Měl jsem na mysli lidi, kteří si museli vyzkoušet život mimo bruselskou bublinu (nebo mimo úřednickou bublinu MZdr ČR, odůvodnění respirátorového UV je opět zoufalá nesmyslná sáhodlouhá slátanina) na vlastní kůži. Gangsteři se najdou všude a dotační politika je přitahuje jako můry světlo, to nerozporuji.

Jiří Šimek
28. únor 2021, 20:06

Šéfka generálního ředitelství by si měla nejdřív zamést před svým prahem a pak pronášet moudra !

Čada
27. únor 2021, 10:22

amíci nám chtějí dodávat kapalný plyn...až sem je to v pořádku, ale k vůli počasí v Americe vypnuli plyn do Mexika a v Mexiku stojí továrny a nevyrábí se...jsem pro dokončení plynovodu a mít jej jako další alternativu pro výpadky plynu odkudkoliv

hellokitty
27. únor 2021, 12:47

plynovod by sa mal dokoncit, ked uz je z 90% hotovy, inak ide o zbytocne vyhodene peniaze a zbytocne vypusteny uhlik do luftu zo vsetkych tych strojov, ktore sa podielaju na vystavbe, kohoutky sa daju utahnut vzdycky alebo je tam nejaka klauzule, ze ked sa to dostava, tak musi EU rocne odobrat nejake stanovene kvantum plynu?

obchodník
27. únor 2021, 13:06

Dost pochybuji, vzhledem k tomu, co zažíváme, o schopnosti kohokoliv v EK a vůbec Bruselu něčemu rozumět. Takže jejich bláboly patří do jejich bruselského světa a jeho kaváren. K ničemu více!

Jirka_S
27. únor 2021, 13:08

"Sdělila úřednice"...???

...

Před pár dny v USA vyletěly ceny energií o tisíce % a mrzly tam milióny lidí. To je ta svoboda, svobodný plyn z USA? Přitom to bylo mj. i v Texasu, kde se těží ropa a plyn...

NS2 není žádná kapacita navíc. Je to cesta přímých dodávek bez placení tranzitních poplatků, dodávek bez x prostředníků a mafií, bez kradení/ztrát plynu při cestě. Trasa NS2 je řádově o 700 km kratší než cesta přes Ukrajinu. Výstavba NS2 neznamená, že se podíl exportu z RF zvýší. Jen se změní trasa. Tato problematika se týká jen států, do jejichž ekonomické zóny stavba zasahuje.

pr
27. únor 2021, 14:39

Super. Zase se mediálně podrývá trh a fakt, že podnikání se děje za účelem zisku. Ten kdo staví si spočítal, že finančně či z různých jiných důvodů, které si vyčíslil, se mu stavba zaplatí. Sehnal si povolení a souhlasy majitelů, kterým znehodnotil pozemky no tak staví. Tak chceme zpět socialismus, nebo se budeme řídit tržními principy? Dokážeme se v EU už konečně rozhodnout? Nebo se vrátíme k tomu čeho jsme se ve východním bloku finančně nákladně zbavovali?

Pavel K
1. březen 2021, 08:25

I trznim principum se musi nastavovat mantinely. Trzne vyhodne je totiz vypustit kyanid do Becvy nez jej ekologicky zlikvidovat. Trzni je dovezt otroky z Afriky nez zaplatit mistni lidi. Urcite by bylo trzni odebirat od IS ropu a za to jim dodavat zbrane.

Takze pokud urcite regulaci rikate socialismus, tak jsem socialista, snazim se totiz premyslet s velkym nadhledem a hodne do budoucna a ne jen v ramci fiskalu.

Rammon
27. únor 2021, 18:05

.."psi štěkají a karavana jede dál"..

Nord Stream potřebuje..chce..a taky dostaví Deutschland..a nikdo a nic už ho nezastaví.. Samotář Grey

Alex
27. únor 2021, 18:17

Dostavět. Kohout se dá zavřít vždy.

Vlad
27. únor 2021, 19:17

Z toho lze jasně vidět, že EU je spolek bláznů a čím dřív se rozpadne, tím líp proevropské státy. Ve všech problémech vedení EU zklamalo. Nelegální migraci a ochranu hranic EU nejen nedokázali vyřešit, navíc platí neziskovky, které se živí obchodem s lidmi. Co se týka Covidu, tak jen díky EU není dostatek vakcín pro všechny.

Jo, kupovatž drahý plyn z USA, to by se vyplatilo. Ale asi jen oné předsedkyni energetické komise. Zřejmě dostala kufřík a proto prosazuje hloupé proamerické zájmy. Hnus, zlatí komunisté, zlatá RVHP.

Pavel
27. únor 2021, 19:19

dokáže si ta banda inteligentů představit že po roce 2025 už nepůjde žádný plyn přes ukrajinu a polsko rus už přestal investovat do údržby tohoto plynovodu

St
27. únor 2021, 19:28

Jednoznačně je to pro Evropu nejen pro Německo více než přínosný projekt, protože je to další distribuční kanál, který je přímý, neprotíná území žádného státu, takže nehrozí žádné problémy s přerušením dodávek. Chápu, že se to státům, kde leží stávající plynovody je to proti srsti, protože hrozí, že přijdou o část příjmů, ale na druhou stranu mohou si za to samy. Protože, kdo chce moc, nakonec nemá nic.

kája
28. únor 2021, 00:23

Mě to poslední dobou připadá,že ve vrcholných orgánech EU jsou pacienti nějakého DR.Chocholouška,čím blbjejší,tím vyšší funkce.Co nařízení to perla,ale ty důsledky těchto rozhodnutí ponesou obyčejní lidé,kteří se živí prací.

nedamse
28. únor 2021, 08:22

Co se Polsko nebo Ukajina stará o Německou záležitost,to je jak by někdo nám zakazoval,že se nesmíme připojit na Turecká plynovod a nebo jiné věci.Tak je lepši být závisly na drahším Americkém a nebo kdo tu rozhoduje zase přib-lbli politici??

Miloslav Černý
28. únor 2021, 21:52

Politika nejde oddělit od politiky. Politika je koncentrovaný výraz ekonomiky, to je stará pravda.

Carlos
28. únor 2021, 22:00

Ne tak úplně, ne v přechodových stavech a je přehršel případů, eh, Spolana a Agent Orange, kdy se byznys dělá s ideovým nepřítelem přes prostředníka.

Podle mne politika a ekonomika mají stát sice jedna opřená o druhou ale ne propletené v obscénní póze, jedna na zádech, ani jedna na druhé rajtovat. Spíš bych je viděl jako sestry, jedna zasněně idealistická, druhá neskutečně pragmatická. Každá z nich má svou roli a běda pokud zkouší jedna nahradit tu druhou.

Miloslav Černý
1. březen 2021, 09:00

Dodal jste tomu ještě barevnější ton, s kterým se nedá nesouhlasit, neboť zvýrazňuje tím význam tohoto spojení.

husovice
28. únor 2021, 10:48

Normální konkurenční boj za použití politického nátlaku ze strany USA.Jak prodat několikanásobně dražší produkt navíc dovážený přes Atlantik. Politika do "kšeftu" nepatří. Stejné je to i s "jádrem". Pokud se politici pletou do technických a obchodních záležitostí vždycka to špatně dopadne.

Marek Lach
28. únor 2021, 14:49

U zrodu naší republiky stály USA, jsou jediným garantem naší samostatnosti a my jim za to odplácíme tím , že neplníme závazky vůči NATO.

Co se týče energie jsem pro to abychom pálili naše uhlí, náš uran a naše obnovitelné zdroje. Pokud nebudeme nesmyslně vyrábět surové železo bude nám to stačit.

Rusové ať si nechají suroviny pro sebe . Posílat jim jakékoli peníze je chyba , protože obyčejným lidem se nedostanou a podporovat výrobu zbraní v Rusku se mi zdá jako hloupost.

Jirka_S
28. únor 2021, 18:21

:-)

Peníze za ropu a plyn se samozřejmě k obyvatelům RF dostanou prostřednictvím státního rozpočtu a fondu národního bohatství. Těžařské firmy navíc nabízejí vysoké platy, takže je naprostý nesmysl napsat, že se peníze k "obyčejným lidem nedostanou". Ty firmy zaměstnávají miliony lidí. Podobně jako v USA nebo Kanadě. Zaměstnanci nikde zdarma nepracují...

Dušan
2. březen 2021, 12:51

Akurát realita je iná ...

Teoreticky je napr. výkon ekonomiky na obyvateľa Ruska približuje tomu slovenskému .... ale životná úroveň je neporovnateľná ...

Čiže je jasné, že značná časť tých zdrojov sa k bežným ľuďom nedostane.

petr
28. únor 2021, 15:29

Znáte ten fór :

Co si objednají ministři zahraničí SRN a Ruské federace ke společné večeři?

Láhev vodky a mapu Polska (dnes možná Ukrajiny a Polska).

Je to jen o dalším paktu, který dobře známe...

Nebyl bych tak nadšený, že budeme platit SRN tranzitní poplatky z investice 11 mld USD... To budeme jednou koukat...

energetik II
28. únor 2021, 17:25

Ano, EU je paskvil. Proočkovanost obyvatel proti COVIDU. USA = 14 %, Srbsko = 13 %, ČR = 3,8 %. Srbsko se totiž nemusí ohlížet na dogmata EU a kromě západních vakcín tak pilně očkuje rovněž čínským Sinopharmem i ruským Sputnikem. To my nemůžeme. Stejně jako Srbsko postupuje i Maďarsko.

Pavel K
1. březen 2021, 08:38

TO energetik II:

Prosim, nerozsirujte hoaxy. Proc bychom nemohli necoi, co muze Madarsko? Mame SUKL, mohli jsme na valstni zodpoivednost schvalit jakykoliv lek / vakcinu. Tohle neni EU paskvil, to je CR paskvil.

NEvim, kde bydlite Vy, ale ja bydlim v male vesnice v moravske casti Vysociny. Z me perspektivy je jedno, zda hlava je v Praze nebo Bruselu. Z me perspektivy je vyhodnejsi, kdyz hlava zastituje vetsi celek (ten je vzdy silnejsi) a relevantni pravomoce jdou blize k obcanovi - na kraj / okres, obec s rozsirenou pusobnosti. Takze kdyz na to koukam touto optikou, tak bych par pravomoci predal do Bruselu a vetsinu na kraje a obce. Tim padem v Praze nepotrebuji prezidenta ani vladu s parlamentem. Zvlast kdyz vidim, jak kompetentni je ceska Vlada a jak se vede vetsine zemi v EU.

Jaroslav
1. březen 2021, 11:23

Jak se vede většině zemí v EU pro Vás není dostatečně varující ? No, člověk si zvykne i na rakev ... a z pozice bývalého učitele, který vidí devastaci školství a úpadek znalostí mohu jen sarkasticky konstatovat, že mládeži patří budoucnost, protože nic jiného si konec konců ti parch.nti nezaslouží ...

Pavel K
1. březen 2021, 12:33

Muzete byt konkretni?

Z meho poheldu vetsina zemi EU ma (az na lonsky rok a letosek) hospodarsky rust, vede se vede, vyvoji - oborum s pridanou hodnotou). Vidim i zlepsovani zivotniho prostredi, zvysovani kvality zivota a prodluzovani veku.

No a co se tyce skolstvi, opravte me, nejsem odbornik, tak za nej odpovida kazda zeme a EU do nej nezasahuje zadnymi narizenimi. Tlak na upozadeni memorovani, zvysenou vyuku jazyku, obsluhu IT (tj. rozvinuti logickeho a abstraktniho mysleni), nalezani souvislosti vidim jako zkvalitneni.

Zopakuji, budte prosim konkretni, takove zobecnujici vykriky vedou k nepochopeni.

Michal
1. březen 2021, 17:00

Jak

Carlos
1. březen 2021, 13:40

Myslíte jakože jim centrální banka neprodloužila krizi o pár let nebo že staví bez problémů infrastrukturu? V Rakousku Koralmbahn, u nás je maximum možného čtveřice (snad ne jen pár) výhybek v Rajhradě, netlačit SŽ Jihomoravský kraj, tak by do Hustopečí jezdily furt motoráky a do Židlochovic ani ty.

Nebo myslíte ten obrovský přebytek co měli třeba Němci? Ano, hrozné, je lepší mít sekeru, že? Nebo myslíte to že cena práce na světovém trhu v eurozóně moc neklesla, zato lidi v ČR na eura, nebo dolary, zlato... berou méně než v roce 2019 i když se absolutní výše mzdy nepohnula?

Rozdíl mezi ČR a západem je v hromadě problémů jediný, tam se lidi ozvou tady jsou ticho a brblá se tak akorát u piva, nebo na internetu a nebo na internetu u piva. Jestliže mají mladí lidé problémy na západě najít stabilní práci, tak tu jsou stejné, ne-li horší, jestliže tam je problém s cenou bydlení, tu jsou stejné, ne-li horší. V někdy kolem roku 2010-2012 jsem to říkal že to sem dojde, lidi se smáli, jak to dopadlo? Měl jsem pravdu. Navíc situaci zhoršuje jednak nepřijetí eura a jednak už dlouho zaostávající růst mezd za produktivitou a i pomalý růst produktivity, který je dán nevhodným školstvím a nevhodnou, nemoderní, strukturou ekonomiky.

Školství se pak odmítá soustavně hluboce reformovat a přijmout celosvětově běžné rozdělení škol, ale drží se zcela hloupě konceptu ZDŠ atd. i když v zásadě celý svět má koncepci kdy "první stupeň" je samostatná instituce, pak je na tím zase další, pak střední, vysoká... Možná tak ve Finsku je to v jednom bloku, ale ten systém je dělaný zase jinak, ne jako pruská kadetka.

Ještě je tu jeden rozdíl, zatímco v EU se daří krize jakš takš zvládat, tak poslední dekádu se v ČR kupí problém na problému, neřeší se, místo toho se spaluje energie nesmyslnými konflikty a kupí se tu takový průsšvih že jestli to bouchne tak zase někdo bude muset s prosíkem do Berlína. (Dal bych přednost Vídni, ale ta by to asi neutáhla)

Miloslav Černý
28. únor 2021, 22:00

Chybou bylo zastavit vývoj naši vakcíny. I na nemocech se vydělává.

Carlos
28. únor 2021, 22:16

Té inaktivované bez výrobních kapacit? Jednak by u ní byla účinnost kdovíjaká (ČLR jednu takovou myslím má a účinnost je kolem 50%, pokud se pamatuji) a jednak dostat ji do stavu nasaditelnosti, takového jako byl Sputnik V by bylo dlouhé a kdoví jestli úspěšné. Dotáhnout to na schválení podle Evropských regulí, to by bylo na ještě delší dobu. A na to poskytnout to jako open-source to není. Ano, pokud by to stát zafinancoval takto, že by se to schválilo jako open-source projekt který může kterýkoliv stát na světě vzít a začít produkovat, tak ano, to by smysl, nějaký mělo. Nic víc. Dělat další očkovací látku, navíc takovéhoto typu kde pracujete s virem a výroba velkého počtu není lehká, to smysl nemá. Ano, kdyby se dalo rychle ve velkém, tak by to šlo, ale takto ne. Četl jsem rozhovor s jedním z lidí co na tom dělali, prý škálovat ze stovek na jednotky až nízké desítky tisíc jde snadno, ale z tisíců na statisíce je to už prý u tohoto typu problém.

Carlos
28. únor 2021, 22:31

Loudile, to není o politice, to je o zkostnatělosti místních orgánů a odporu lékařů k experimentům. Třeba jak se u nás netváří na lék, který se jinak začal běžně používat. Ale to je ve všem tu, par. 1 železnic: "Nikdy se to tak nedělalo/vždycky se to tak dělalo" Platí tak nějak ve všem. to není dobře pro rozvoj státu a společnosti.

A co se sputniku týče, to je pokud vím spíš o neúplných datech než o politice.

Zdeněk Jirek
28. únor 2021, 18:31

U zrodu ČR stáli američtí židé, Masaryk měl za manželku americkou židovku Garigue, byl také dobře zapsán díky Hilsnerovi a představitelé průmyslu a bank tlačili na Wilsona aby v Evropě zasáhl - situace se v letech 1916-17 nevyvíjela na frontě dobře a Americe hrozilo, že přijdou o válečné úvěry poskytnuté státům dohody, mimochodem Rusko a Prusko - nyní Německo si dobře rozumí již mnoho staletí, jen to občas zkazí nějaký blázen aplikací drang nach osten trvajícího od 10. století. Na rozdíl od pana Lacha si myslím, že garantem naší samostatnosti jsme pouze my sami a to jen v případě, když budeme lepší a výkonnější než ti větší kolem nás.

Jaroslav Dvořáček
28. únor 2021, 21:46

Je velkou otázkou, a stále aktuálnější, nakolik potřebujeme současnou EU.

Pavel K
1. březen 2021, 08:42

Jsme proexportni zeme obklopena pouze a jen zememi EU. Takze pokud vystoupime a budeme chtit dale pozivat hospodarske vyhody, budeme muset plnit pravidla EU bez moznosti jejich ovlivneni. Jinak nase hospdarstvi bude moci konkurovat pouze zvysenim produktivity (vyrazne nad produktivitou EU a to nevim, jak dosahnou. Vy ano?

My potrebujeme EU daleko ale daleko vice nez EU nas. Ja osobne potrebuji EU vic nez "Prahu". Z Prahy jde vic skodlivych narizeni a rozhodnuti nez z EU.

Carlos
1. březen 2021, 09:41

EU by se měla hlavně federalizovat, zavést dvoukomorový parlament, politicky odpovědnou vládu, prezidenta, třeba, ústavní soud atd. atd. což jsou takové běžné věci které stát má. Dále by se hodilo posílení jejího vlivu v infrastruktuře (některé země její rozvoj zjevně nezvládají), hodilo by se udělat jedno azylové řízení pro celou EU, respektive jednotná sada kritérii, které lze na úrovni jednotlivých států jen rozšířit, nikoliv zpřísnit.

A šel bych ještě dál, zkusil bych EU využít jako nástroj nucené konvergence, dva roky dozadu se pokusili některé země prosadit minimální minimální mzdu pro EU, která měla být dána poměrně dle výkonnosti HDP, nové země to zablokovaly. Bohužel. Takové opatření by sice o jakési míry vzalo suverenitu, na druhou stranu by to řešilo situaci kdy výkonnost ekonomik rostla, ale minimální mzda rostla výrazně pomaleji. Od toho se pak odvíjí i napětí v EU (levní kamioňáci z východu ve Francii vs. ať dělám co dělám nikdy nebudu mít tolik co hajzlbába v Německu). Jedni se cítí ohroženi levnou konkurencí, dalším připadá že EU je jim k ničemu, nevidí benefity a ještě je ohrožuje nějakýma migrantama a [Sorošem]... To je hodně velký problém.

Myslím si že další krok EU by mělo být převzetí plánovaní a výstavby infra TEN a nastartování konvergence životní úrovně když tomu státy, některé brání. Ano má to dělat ekonomika, ale pokud se záměrně drží minimálka příliš nízko (a od té se pak odvíjejí další), tak to asi jinak nepůjde holt.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se