Domů
Evropská Unie
BNP Paribas: Podstatně snížíme objem půjček poskytnutých ropnému a plynárenskému sektoru
Těžba ropy
Zdroj: Dentons

BNP Paribas: Podstatně snížíme objem půjček poskytnutých ropnému a plynárenskému sektoru

Francouzská banka BNP Paribas zveřejnila na svých webových stránkách ke konci ledna prohlášení, ve kterém se zavazuje ke snížení objemu poskytnutých půjček ropnému a plynárenskému sektoru v oblasti těžby. Objem půjček ropnému sektoru by měl oproti nynějšímu stavu poklesnout do roku 2030 o více než 80 %, v případě plynárenského sektoru pak o více než 30 %. Své aktivity chce banka naopak rozvíjet na poli obnovitelných zdrojů energie a projektů zaměřených na posilování energetické bezpečnosti.

Francouzská banka BNP Paribas vstoupila dle svého prohlášení do nové fáze, ve které chce podstatně urychlit svůj přechod k poskytování financování pouze nízko-emisním projektům. Tato fáze má trvat do roku 2030.

Banka přestala financovat nové projekty v oblasti těžby ropy již v roce 2016 s cílem snížit objem poskytnutých půjček do roku 2025 o 25 %. Ke konci září 2022 byl objem půjček poskytnutých ropným těžebním společnostem na úrovni 5 miliard EUR. Do roku 2030 cíli banka na úroveň 1 miliardy EUR a nižší.

V případě plynárenského sektoru plánuje banka snížit objem poskytnutých půjček v oblasti těžby do roku 2030 o 30 %. Naproti tomu se plánuje zaměřit na rozvoj financování v oblasti nových nízko-emisních elektráren. Přestože to nebylo výslovně zmíněno, tak se předpokládá, že v souladu s evropskou taxonomií.

Dále pak má banka zájem financovat rozvoj LNG terminálů nebo flotily tankerů schopných LNG přepravovat. Nynější půjčky plynárenskému sektoru byly ke konci září 2022 na úrovni 5,3 miliard EUR.

V uhelném sektoru banka plánuje odvětví zcela opustit, a to do roku 2030 v zemích OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Půjčky BNP Paribas v tomto sektoru dosahovaly k 30. 9. 2022 1,3 miliardy EUR.

V případě financování obnovitelných zdrojů energie a zdrojů jaderných plánuje banka do roku 2030 dosáhnout na metu 40 miliard EUR oproti nynějším 28,2 miliardám EUR.

Jak informuje agentura Reuters, tak většina velkých bank učinila podobné závazky, tedy navýšit podíl financování nízkoemisních zdrojů energie a naopak utlumit financování fosilního průmyslu s výjimkou zemního plynu. U něj se totiž předpokládá důležitá úloha tranzitní technologie. Za posledních 6 let se nicméně skladba poskytnutých úvěrů v úhrnu dle agentury Reuters příliš nezměnila.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Martin Prokš
31. leden 2023, 08:05

Dobrý den,

Není top náhodou tak, že jim to legislativa EU nařizuje a oni to tedy přijali ze své a začlenili do své dlouhodobé strategie?

Ivan Švančara
31. leden 2023, 08:37

aj automobilky vidia v elektrouatach buducnost. Pretoze fosilaky budu zakazane.

hlpb
31. leden 2023, 09:09

Tato zpráva není nic překvapivého, vzhledem k tomu, že postupně EV nahradí spalováky klesne spotřeba ropy o 1/2, u zemního plynu a uhlí to bude ještě výraznější.

Ivan Švančara
31. leden 2023, 10:08

Blaha, pozri sa z okna a porovnaj realitu s tym, co si hlasal pred 10 rokmi. Co myslis, aka bude realita za dalsich 10 rokov?

hlpb
31. leden 2023, 10:27

Ivanku, tak například v roce 2017 když Tesla vyrobila 250 tisíc, jsem se dohadoval s podobnými odborníky jako jsi ty, že v roce 2022 Tesla vyrobí 1,2 mil. EV a bude vyrábět víc aut jak Škodovka (on se tomu smáli) dnes už víme kdo měl pravdu. Jen jsem Teslu trochu podcenil v roce prodala 1,3 mil. EV, Škoda 780 tisíc.

Pravoslav Motyčka
31. leden 2023, 18:37

No ano elektromobilita je určitě na vzestupu ,ale pořád roste počet aut se spalovacím motorem , takže z čeho kdo usuzuje ,že spotřeba ropy bude klesat to opravdu nechápu možná za 10 let dobře ,ale aktuálně to opravdu nehrozí.

Ivan Švančara
31. leden 2023, 19:42

Blaho, ak si to vtedy tvrdil, urcite si nakupil akcie Tesly a dnes su zhodnotene o plus 70%. Alebo znehodnotene? No kto sa ma v tych Blahovych cislach vyznat?

Petr prochaska
31. leden 2023, 10:47

Realita bude taková, že cena spalovacích aut bude vysoká a to jak starých tak nových, které budou mít pár let před zrušením jejich projede a s vysokou emisní pokutou. Na pohonné mnoty budou vysoké daně. Ve výsledku bude pořízení a provoz elektromobilu levnější, takže lidi, kteří bydlí v rodinných domech si pořídí elektromobil, na který dostanou dotace. Distribuční síť se posílí nejen z důvodu elektromobilů, ale i z důvodu tepelných čerpadal a přebytků ze solárů.

Pravoslav Motyčka
31. leden 2023, 18:48

Jo to máte pravdu tak to dopadne , akorát s tím rozdílem ,že lidé se nebudou hrnout do EV , budou dojíždět svá auta dokud to půjde. Dnes 10 leté auto s cenovkou okolo 150 000 je velmi zachovalé a bude sloužit dalších 10 let a pokud majitel auto přestaví na LPG tak bude jezdit levněji než celé EV. Které když si koupí nové za milion tak bude za 10 let na odpis....

Pravoslav Motyčka
31. leden 2023, 21:58

Takže celková ztráta z provozu EV za 85000 korun ročně. Dokud samozřejmě ta levná klasická auta jsou. Až nebudou nebo budou drahá nebo je stát přímo zakáže provozovat a nebo pokud přijdou nějaké levné EV. Ono stejně EV budou zdaněna , protože stát tu spotřební daň stejně potřebuje. Takže vypočtou průměrný nájezd vozu pak vypočtou spotřební daň a tu zaplatíte ať jezdíte každý den a nebo jednou týdně na nákup jako důchodce.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se