Unie: Návrh energetického zákona je kvalitní, rizikem je však jeho zpoždění
Největším rizikem návrhu energetického zákona, který má umožnit sdílení energií v energetických společenstvích, je jeho pomalé schvalování. To může oddálit jeho účinnost, která počítá s možnosti sdílení energií od začátku příštího roku. Na dnešním tiskové konferenci to uvedla Unie komunitní energetiky (UKEN). Samotný návrh unie považuje za kvalitní, podle ní může z Česka udělat lídra komunitní energetiky v Evropě.
Novela, kterou ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v pondělí odeslalo vládě, zavádí energetická společenství a společenství pro obnovitelné zdroje jako nové účastníky trhu. Základem těchto společenství, které se stanou právnickou osobou, bude společná výroba energie například solárními nebo větrnými elektrárnami a její následné sdílení mezi jejími členy. Typicky půjde například o sdílení energie mezi domácnostmi nebo různými komunitami, jako obce, školy, úřady nebo podniky.
Zastánci komunitní energetiky dokončení novely přivítali. Podle nich jde o kompromisní návrh s významnými ústupky energetickým a distribučním společnostem, zároveň však s velmi kvalitní úpravou komunitní energetiky. „Jde o jednu z nejkvalitnějších právních úprav v Evropě. Má potenciál učinit z ČR lídra v oblasti komunitní energetiky,“ řekla právnička Frank Bold a UKEN Eliška Beranová.
Hlavním účelem novely je podle unie umožnit snížení účtů za elektřinu i osobám, které nedisponují vlastní střechou, na níž by si mohly nainstalovat vlastní fotovoltaickou elektrárnu. Tu by mohly sdílet ve společenstvích, které právě zákon zavádí. Dodavatel elektřiny tak bude mít povinnost snížit osobě zapojené do sdílení na faktuře celkové množství dodané elektřiny o množství elektřiny, kterou dotyčný sdílel. Unie ocenila také zavedení sankcí pro společenství, pokud by zneužívaly svého postavení. Jako ústupek pak hodnotí povinnost uhrazení distribučního poplatku ve stejné výši jako za běžně dodanou elektřinu.
Unie však varovala před možným zpožděním při přijímání novely, což by mohlo oddálit začátek sdílení energií. Podle Beranové jde vzhledem k možným komplikacím při projednávání v Parlamentu o reálné riziko. Upozornila přitom na odpor některých energetických a distribučních firem, kvůli čemuž už loni nabrala příprava zákona zpoždění. Brzký termín je přitom podle unie klíčový pro další rozvoj komunitní energetiky.
Návrh novely navazuje na předchozí změny energetického zákona. Jedním z nich je novela vyhlášky o pravidlech trhu s elektřinou, která umožňuje využívání energie z například fotovoltaické elektrárny obyvateli bytových domů. Další novinkou je zvýšení limitu pro licenci na výrobu elektřiny, odbornou způsobilost a stavební povolení na 50 kilowattů.
Mohlo by vás zajímat:
Nikdo nezná parametry toho zákona už vidím majitele FVE jak bude dávat el. energii ze svojí elektrárny někomu za nižší cenu než burzovní, proč by to proboha dělal ? Prostě za burzu se prodává a za burzu se kupuje. Komunitní energetika mi z tohoto pohledu prostě nedává smysl. Možná ano zbavíme se marže obchodníka a nahradíme ho platbou za členství v komunitním společenství takže o čem to je ? O ničem. Jediné čemu rozumím je platba za přenos pan Novák má garáž na druhé straně města , dá si na ní panely a zaplatí si distribuci a může tu elektřinu využívat ve svém bytě. Nebo Firma má výrobnu kanceláře a sklady. Opět možnost přenosu mezi lokalitami , ale to je jiný zákon a není to o komunitní energetice. Smyslu komunitní energetiky nerozumím. Protože nevidím důvod k tomu ,proč by majitel prodával za jinou cenu než burzovní.
Tak pokud bude muset prodejce/distributor odečíst z účtu kilowathodinu za 3 koruny, v době kdy na trhu stojí 0 korun, tak budu ochoten za to tomu, kdo ji se mnou "sdílí", zaplatit 1,5 koruny a on bude ochoten ji se mnou za tu cenu "sdílet". Do budoucna se bude muset řešit to, že v nějaký okamžik cena na burze je 0 Kč/kWh a v jiný okamžik 30Kč/kWh, ale cena pro maloodběratele je pořád 3Kč/kWh. To bude do budoucna neudržitelné. Nějakou dobu se ale kolem toho budou moci dělat nějaké tanečky.
Stejně tak je nějakou dobu je udržitelné, že z benzínu se platí vysoká spotřební daň, ale u elektromobilů ne, nebo se dokonce dotují. Jakmile ale vzroste jejich podíl, tak se bude muset nějaká vysoká daň zavést i pro elektromobily.
Tenhle přenos do jiného místa je v rámci jednoho IČ možný již dlouho, prvně jsme ho využívali před osmi lety. Jen poslední dva roky kupujeme levněji než prodáváme a tak jsme saldování dalších odborných míst přestali využívat.
A mohl byste nám prozradit, který z distributorů je svolný slučovat pod jeden EAN odběrná místa, která mezi sebou nejsou nijak propojena a nachází se na jiných lokalitách?
U nás je to EON, odběrná místa mají každé svůj EAN a dokonce je na nich i různá distribuční sazba, ale silovka se hodinově započítávala z naší výroby a pokud BPS nejela, platil se nákup dle dohodnuté smluvní ceny.
Jestli jsem to pochopil správně, když tak mě opravte ale:
- vše půjde přes EDC (bude taky nová položka na faktuře u regulované částí)
- sdílet může pouze IČ
- sdílející nesmí generovat zisk (prodej zdarma?)
takže sdílení v rámci chata - byt nebo v rámci obce asi mo nepůjde (těžko to někdo bude dávat zdarma když na tom může generovat zisk)
Jediné co mi dává smysl je to, že např. Obec bude dodávat do školy, ČOV a všemu co vlastí nebo Když mám velkou FVE na střeše tak můžu dodávat zdarma rodičům babičce atd....
zdarma to nebude ani omylem, distributor nedá kapacity svého vedení zdarma... distribuční poplatky se budou platit furt, pokud se budou využívat vodiče PDS.
Nebude to nic složitého:
mám střešní FVE a domluvím se, že přebytky budu dodávat sousedovi.
Ten normálně odebírá EE ze sítě za 9 Kč/kWh (6 Kč cena silové EE + 3 Kč distribuce), já se sním domluvím že mu budu dodávat za cenu silové EE 2 Kč/kWh + distribuce pravděpodobně kvůli lokálnosti bude výrazně nižší než distribuce přes půl státu, to znamená že soused ušetří 5 Kč/kWh a já vydělám víc než bych dodával distributorovi. Během léta, kdy majitel střešní FVE odjede na 14 dní na dovolenou dodá sousedovi klidně 500 kWh.
S nižší sazbou za distribuci bych nepočítal. Distributorovi je jedno kde vezmete silovku. Jak to proteče přes jejich drát a hodiny, už jede distribuční sazba. Na firmu nám chodí zvlášť faktury EGD za distribuci a zvlášť EON za elektřinu.
Jediné kdyby Vám ty 2,- kc dával na ruku na cerno?
V návrhu zákona je, že se na tom nesmí vydělávat. A taky je jedna z podminek licence (IČ)
O distribuci se nebavím. To je samozřejmé. Řeším pouze komoditu
Třeba proto, že na rozdíl od např. akciové burzy funguje na té energetické docela brutální gatekeeping, tj. ten kdo drobnému producentovi zajišťuje přístup na burzu (obchodník), bere drobného producenta na hůl. A z druhé strany ten, kdo pro spotřebitele na burze nakupuje, zase bere na hůl toho odběratele. Podívejte se třeba, kolik dnes stojí na burze kontrakty Cal24 a Cal25 - průměrná cena je cca 130EUR (3.200Kč), to ale nebrání obchodníkům, aby nabízeli fixaci na dva roky za 4.700Kč a ještě se tvářili jako lidumilové, že je to pod vládním stropem. Boom střešních FVE je z velké části vyjádřením nedůvěry v celý systém výroby/distribuce/obchodu s elektřinou.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se