Domů
Emise CO2
Vláda projedná plán Modernizačního fondu
Fotovoltaická elektrárna

Vláda projedná plán Modernizačního fondu

Emise CO2
34 komentářů
24. leden 2021, 17:34
ČTK

Ke snížení emisí skleníkových plynů, zvýšení energetické efektivity i růstu podílu obnovitelných zdrojů (OZE) v následující dekádě má pomoci Modernizační fond. Programový dokument fondu v pondělí projedná vláda. Popisuje devět oblastí, kam půjde kolem 150 miliard korun z prodeje emisních povolenek, v závislosti na jejich ceně. Dokument vládě předloží ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Resort spustil fond, zatím formou předregistračních výzev, na sklonku listopadu. První ostré výzvy chce vypsat v následujících měsících.

Až 70 procent prostředků fondu zamíří do takzvaně prioritních oblastí. Podle dokumentu to jsou třeba podpora výroby a využívání elektřiny z OZE, skladování energie, modernizace energetických soustav či podpora spravedlivé transformace v regionech závislých na těžbě uhlí. Fond konkrétně podpoří přesun, rekvalifikaci a další vzdělávání pracovníků ze zaniklých míst. Fond cílí i na zlepšení energetické účinnosti. Nepřispěje na zařízení, která využívají tuhá, fosilní paliva. K modernější energetice a nižším emisím skleníkových plynů pak mají přispívat i typy projektů označené za neprioritní, kam z fondu půjdou zbylé peníze.

Program fondu čítá devět oblastí, které tvůrci představili už loni. Uvádí i jaký podíl peněz by do nich měl mířit, ačkoliv konečná procenta se podle dokumentu v budoucnu mohou ještě kvůli různým faktorům změnit.

První bod cílí na modernizaci soustav zásobování tepelnou energií. Zahrnuje projekty využití OZE a nízkouhlíkových zdrojů určených pro vytápění – změnu palivové základny a modernizaci rozvodů tepla. Dokument zdůrazňuje, že má jít o vylepšení zdroje či k němu vztažené úpravě či vybudování rozvodu. Výstavbu nových zdrojů peníze z fondu nepodpoří. Pro tuto část půjde zřejmě 26 procent celkové částky.

Další část je o podpoře projektů nových OZE, na které by mělo jít téměř 39 procent prostředků fondu. Peníze budou moci zájemci využít na výstavbu fotovoltaických elektráren (FVE) na obtížně využitelných územích zasažených průmyslem či těžbou, v odůvodněných a povolených případech i na půdách nižší kvality. Fond přispěje například i na FVE zakomponované do budov či vystavěné v jejich blízkosti nebo výstavbu a modernizaci větrných a malých vodních elektráren.

Zhruba 14 procenty částky fond pomůže k opatřením pro zvýšení energetické účinnosti nebo snížení emisí skleníkových plynů v průmyslové výrobě zařízení, která jsou součástí systému emisního obchodování EU ETS. Peníze podpoří inovace ve výrobním a technologickém procesu, ale třeba i snížení energetické náročnosti budov. Se stejným cílem a opatřeními, ovšem pro zařízení mimo EU ETS, počítá další bod. Na něj se počítá se šesti procenty z rozdělované částky.

Fond má přispět i k modernizaci dopravy v podnikatelském sektoru. Peníze půjdou na nákup vozidel na alternativní pohon i na neveřejné dobíjecí a čerpací stanice pro takové vozy. Příjemci si rozdělí 3,5 procenta fondu. Na stejné účely ve veřejné dopravě půjde pět procent.

Fond podle dokumentu také podpoří, zřejmě čtyřmi procenty, snížení energetické náročnosti veřejných budov a infrastruktury. Cílem je vhodná úprava objektů, výstavba nových pasivních či „plusových“ budov či pořízení a modernizace OZE pro tyto objekty a veřejný sektor vůbec.

Zhruba 1,5 procenta z fondu poplyne na podporu otevřených energetických společenství, která primárně necílí na zisk. Díky těmto financím vzniknou třeba komunitní elektrárny využívající OZE či dobející a plnicí stanice. Poslední bod se pak věnuje modernizaci a rekonstrukci veřejného osvětlení. Tomu pomohou dvě procenta fondu.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
PetrV
24. leden 2021, 18:27

Zelení komunisti se už třesou. Na blackout...

Petr
24. leden 2021, 18:59

Nejvíc se třesou zase solární baroni, co touží opět stavět panely na polích. Rozhodně bych solární dotace mimo střechy nepouštěl v žádném případě.

pr
24. leden 2021, 19:27

A nějaký důvod pro svůj postoj k tématu máte?

Josef
25. leden 2021, 00:21

No to je snad jasné povrch země je dost omezený a využívat ho na instalaci FV panelů je špatně, když jsou km2 volných nevyužitých střech.

JD
25. leden 2021, 02:27

Pokud se tím zabírá cenná zemědělská půda tak, že se tam nedá dělat nic jiného, pak je to určitě nežádoucí.

Ale obecně to špatně není.

Naopak agrivoltaika se ve světě rozvíjí. Už to tu bylo několikrát probíráno. Pro fotosyntézu se nevyužije všechna sluneční energie dopadající na zemědělskou půdu. Takže se ta půda využije na pěstování plodin a výrobu elektrické energie zároveň (tzv. Solar Sharing).

https://www.en-former.com/en/agrivoltaics/

Má to své výhody - efektivnější využití pozemků, zdroj vlastní energie pro pěstitele nebo vlastníky, ochranu plodin před nepřízní počasí, nižší spotřeba vody díky ochlazování a možný další zdroj příjmů nebo prostředek pro snížení nákladů.

https://renew.org.au/renew-magazine/solar-batteries/sharing-the-sky-the-case-for-agrivoltaics/

https://www.pv-magazine.com/2020/09/03/giant-agrivoltaic-project-in-china/

V našich podmínkách to sice není tak efektivní jako v jižních krajích a nedá se to pochopitelně použít všude, ale nemalý potenciál tam je.

Za jasně daných podmínek by to mělo být zemědělcům umožněno, pokud to pro ně bude ekonomicky přijatelné.

JD
25. leden 2021, 02:47

K agrivoltaice - zatím je to v podstatě nic, ale ten trend v agrovoltaice je také exponenciální:

https://www.ise.fraunhofer.de/en/key-topics/integrated-photovoltaics/agrivoltaics.html

V horizontu 10ti - 20ti let to může mít významný dopad.

energetik
25. leden 2021, 13:38

Petr

V klidu. Modernizační fond vznikl hlavně aby se modernizovali ufňukaní staří energetičtí dědkové. Aby si mohli dát na parkoviště a u té jejich kotelny také nějaké solární panely a akumulátorem vylepšili charakteristiku setrvačností omezené turbíny a mohli prohlašovat jak jsou moc EKO a uspěli i v konkurenci v systémových službách jak se tento trh otevře. Je to další z mnoha šancí pro ně.

Staří solární baroni už státu na nic takového neskočí a ti noví to nemají zapotřebí.

pr
24. leden 2021, 18:43

Kdo se nepředregistruje, nebude mít nárok požádat? Jsou dvě možnosti. úředník neví co má napsat do výzvy

1) protože netuší co lidi budou chtít řešit ......

2) protože potřebuje nastavit pravidla pro své kamarády.....a ostatní vykopnout.

Sbírám tipy

Jaroslav Studnička
24. leden 2021, 19:26

„Spuštění předregistračních výzev a zveřejnění základních podmínek je zásadním krokem v implementaci Modernizačního fondu na národní úrovni. Jejich hlavním smyslem je aktivovat investory, získat přehled o jimi plánovaných projektech, jejich harmonogramu realizace a způsobu financování. Tyto informace následně využijeme jednak pro komunikaci s Evropskou investiční bankou a zároveň pro co nejefektivnější nastavení výzev jednotlivých programů tak, abychom podporu zpřístupnili co největšímu okruhu žadatelů a různým technologiím v daném čase,“ vysvětluje náměstek pro EU fondy na MŽP a předseda Platformy pro přípravu Modernizačního fondu Jan Kříž.

pr
24. leden 2021, 19:35

1 nebo 2?

Z toho kolik jste toho napsal mi vyplývá, že se snažíte okecat bod 2 tak aby to nevypadalo že budou vypsány projekty tak, aby pasovaly pouze na kamarády. A to co vobyčejný plebs vypotí, tomu se úředník ve výzvě obloukem vyhne. A plebs bude čumět že jeho projekt nesplňuje podmínky dotace.

Myslel jste to tak?

Jaroslav Studnička
24. leden 2021, 19:50

Měl jsem uvést zdroj, je to citace ze stránek MŽP.

Jinak vobyčený plebs předpokládám nebude stavět větrnou elektrárnu či větrný park.

pr
24. leden 2021, 20:27

Jojo, díky za citaci. Je škoda, že komunitní energetika utře. (plebs)

Jaroslav Studnička
24. leden 2021, 20:42

Součástí modernizačního fondu je i program "8. KOMUENERG – Komunitní energetika"

energetika
25. leden 2021, 13:43

2) je správně.

A komunitní energetika není stále a kdo ví kdy bude a v jak použitelném stavu v energetickém zákoně. Takže vlastně není i když jakože "podpora" je nabízena.

T
24. leden 2021, 20:38

Modernizace verejneho osvetleni ma urcite smysl.Urcite povede ke snizeni celorepublikove spotreby EE a ke snizeni svetelneho smogu,snad se ledy pohnou...Lekde je verejne osvetleni k katastrofalnim stavu...

Jan Veselý
24. leden 2021, 23:01

Já si toho začal všímat už před cca 6 lety potom, co jsem si poslechl přednášku toho astronoma (tuším z Kraví hory, jméno jsem bohužel zapomněl), co usiluje o "temné nebe". Už jen to pitomost konstrukce svítidel, že to neosvětluje povrch, ale svítí to lidem do očí, takže vidí ještě míň, je hrozně pitomá. Přitom stačí stínítko se zrcátkem za pár šušní.

Carlos
24. leden 2021, 23:37

Pokud by se to ještě zkombinovalo s nějakým individuálním regulátorem který bude regulovat výkon podle aktuálního osvětlení plochy, eventuálně ještě podle směrovosti jednotlivých elementů, vedlo by to k dalším úsporám a redukci světelného smogu ve městech kde se ke světlu městských lamp mnohdy po část noci přidává ještě světlo lamp soukromých a výloh.

T
25. leden 2021, 02:14

U nas davali na zkouzku 4 KS 5OW A 100W LED 50 000h na puvodni sloupy,bez zrcatek, sviti primo na zem a nesviti to spatne.Starych svitidel 250W mame v obci cca 200KS a to jsme mala obec. V okresnim meste menili jenom svitidla 250W sodikove za jina a taky parada.Tam jich je podstatne vice.Celorepublikove to musi delat peknou usporu,a to neni zrovna malo.A nove sloupy?Ty davaly nekde mensi nove,protoze stare fe sloupy od soudruhu uz byly od soly schnile ,nepouzitelne.

T
25. leden 2021, 02:14

U nas davali na zkouzku 4 KS 5OW A 100W LED 50 000h na puvodni sloupy,bez zrcatek, sviti primo na zem a nesviti to spatne.Starych svitidel 250W mame v obci cca 200KS a to jsme mala obec. V okresnim meste menili jenom svitidla 250W sodikove za jina a taky parada.Tam jich je podstatne vice.Celorepublikove to musi delat peknou usporu,a to neni zrovna malo.A nove sloupy?Ty davaly nekde mensi nove,protoze stare fe sloupy od soudruhu uz byly od soly schnile ,nepouzitelne.

Petr
25. leden 2021, 20:47

Jo to znám ty moderní ekoparády.

Levná LEDka s bílým světlem prodávaná s největší možnou marží, které má svítivost měřenou fyzikálně (a ještě jen na začátku používání) a né kolik toho v tom světle skutečně vidí lidské oko, plus je už jasně dokázané, že jejich modrá složka je pro noční svícení absolutně nevhodná a dokonce poškozující lidské zdraví.

Carlos
26. leden 2021, 21:24

Tak tam nedávejte "modrý fosfor"...

Pokud chcete prodávat s minimální marží, pak prosím, otevřete si fabriku, buď na světla, nebo na LEDky.

Za mne je v moderních LED světlech vidět o několik řádů více než v monochromatickém sodíku.

pr
25. leden 2021, 17:00

Taky jsem si toho všimnul před 25 lety kdy pitomci při rekonstrukci VO přemístili lampy z "rohu baráku" kde není žádné okno přímo do vzdálenosti 2m před střed okna. Co čert nechtěl, zrovna ložnice. Ani těžký damaškový závěs nedokázal žluté sodíkové světlo odstínit.

Inu a před dvěma lety tomu dali korunu. Místo žlutého sodíkového světla vyměnili lampy za bílé LED s teplotou světla 6000K. Paráda. Zájemcům klidně ložnici pronajmu.

Petr
24. leden 2021, 23:52

Na soláry se už před 10ti lety vyplýtvalo 500 miliard, teď si budou chtít uzmout dalších přez 50 miliard, a já s vámi souhlasím, že tahle částka by se měla přesměrovat raději na nové městské lampy s lepším svícením a nabíječkou pro auta.

Petr
24. leden 2021, 23:53

Na soláry se už před 10ti lety vyplýtvalo 500 miliard, teď si budou chtít uzmout dalších přez 50 miliard, a já s vámi souhlasím, že tahle částka by se měla přesměrovat raději na nové městské lampy s lepším svícením a nabíječkou pro auta.

Rostislav Žídek
25. leden 2021, 00:05

Bavime se o elektrine 700GWh rocne.... teda za 2 miliardy?

To vážně není málo.

Nicméně... Dělat nové sloupy a lampy je mnohem dražší než jen vyměnit obyč 100W žárovku za 20W ledku...

Ta ledka se třeba v obýváku za rok vrátí...

Ale celý lustr si kvůli tomu že teď dáte 350czk za rok svícení wolframem pořizovat nebudete.

Spíše by to bylo tak, že ten lustr / sloupy/lampy nahrazujete postupně jak odchází...

Vinkler
25. leden 2021, 09:50

V astronomii a v životním prostředí nejde jen o množství světla a kam míří. Ony ty moderní LeD lampy mají taky nevýhody. Sodíkové výbojky jsou žluté- dají se v astronomii odfiltrovat a taky nevadí tak člověku a živočichům. LED lampy mají neobyčejně mnoho různých spekter, nejdou odfiltrovat a modrá část ruší člověka (Melatonin) a ostatní.

Jan Veselý
25. leden 2021, 12:52

LED světlo si namícháte jak chcete. Není nic složitého dát dohromady skupinu odborníků a nechat je udělat technickou normu.

pr
25. leden 2021, 17:08

Nic z toho co navrhujete nepomůže proti pouličnímu světlu horizontálně 2m od okna ložnice a vertikálně 3m nad ním. Po rozsvícení VO je v ložnici i přes hliníkové předokenní rolety bílé světlo.

energetik
25. leden 2021, 13:25

Třeba já nepiji kávu a když chci zahnat ospalost, tak se "opaluji" pod modrými LED. Je to zdravější než káva a další drogy.

Na počítači mám modrou pracovní plochu a dlouhou dobu byla moderní i nějaká modrá smrt, ale tento trend šel mimo mě. Modrá je prostě dobrá.

energetik
25. leden 2021, 13:49

Z nočního poklesu spotřeby elektřiny nebudou mít radost jaderníci. Ale šance je, že to v noci částečně srovná elektromobilita alespoň u těch málo co nemohou mít vlastní zdroj.

Energetik 007
25. leden 2021, 06:04

Zbývá jen do modernizačního fondu převést podobnou částku za sopečnou činnost na Islandu, Itálii, Řecku, Kamčatce...

EU přece nebude trpět za výbuchy sopek na Islandu.

V 1783 výbuch Laki způsobil hladomor v celé Evropě a Velkou Francouzskou revoluci

EU se musí chovat s právem řádného hospodáře a státy EU s největší sopečnou činností pořádně zdanit.

T
25. leden 2021, 13:31

Prisli uz na to v Bruselu?.To bude ,,bomba,,!!!

Chemik
25. leden 2021, 18:01

No on ten problém bude jenom na samém začátku, i když se nám obtížně podaří zabránit aspoň snížení navyšování obsahu skleníkových plynů. Když se pomine proklamované navyšování zvyšování svítivosti slunce z dlouhodobého hlediska, tak i za současné energetické jeho výkonosti, která už nebude tlumena rozpouštěním stále rychleji ledovců, musí logicky teplota na této planetě narůstat. Buď nás zachrání nějaký výbuch super vulkánu nebo dopad asteroidu, pro omezení dopadu slunečního světla nebo si ho budeme muset sami nějakým způsobem clonit v lepším případě.

T
26. leden 2021, 17:58

O to vice EE prodaji v noci na prececpavacky do Rakouska,kdyz my mame jen dve...ale JE nechteji ???

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se