Rakousko zavádí uhlíkovou daň a klimatický bonus
Rakouský parlament schválil zavedení uhlíkové daně v oblasti vytápění a dopravy, která bude v platnosti od 1. července 2022. Součástí rakouské ekologicko-sociální daňové reformy je také klimatický bonus, který bude každoročně ve výši až 200 euro vracen zpět daňovým poplatníkům. Informoval o tom portál Euractiv.
Rakouský parlament ve čtvrtek 20. ledna schválil ekologicko-sociální daňovou reformu, jejíž součástí je uhlíková daň a klimatický poplatek, jež bude zpětně vyplácen daňovým poplatníkům.
Uhlíková daň bude zavedena od 1. července a začne na 30 eurech (přibližně 736 korun) za emitovanou tunu uhlíku. Do roku 2025 se daň navýší na 55 eur/tunu CO2 (přibližně 1348 korun). Tato vyšší částka povede ke zvýšení cen plynu nebo nafty, u které se daň projeví 13-15 centy za litr (3,2-3,7 korun).
Výše klimatického bonusu bude 100 až 200 euro (přibližně 2 452 až 4 903 korun) ročně v závislosti na tom, kde konkrétní člověk bydlí a jak moc využívá, respektive jak je mu dostupná veřejná doprava.
Hlavním cílem bonusu je kompenzace za vyšší ceny benzínu, nafty, plynu a topného oleje. Lidé ve městech tak dostanou menší částku než lidé na venkově, kteří bývají závislejší na automobilech.
„Zelené transformace nedosáhneme proti lidem,“ uvedl Magnus Brunner, ministr financí Rakouska.
Společně s dalšími environmentálními pobídkami se do roku 2025 uleví domácí ekonomice 18 miliardami euro (přibližně 441,4 miliard korun). To je zhruba šestkrát více než je plánováno v Německu.
Mohlo by vás zajímat:
Radši, kdyby dali bonus lidem, kteří vůbec nevlastní auta a nelétají letadlem. To by bylo lepší. Ještě nedávno přitom v Rakousku nesmyslně zrušili provoz na další lokální trati severně od Vídně.
...aby si to auto a letenku mohli koupit taky? Nebo bezdomovcům, ti ušetří uhlíku ještě víc.
Osoby, které nevlastní auto by předpokládám bonus dostanou a potom na té dani budou méně biti popř. by na tom mohli i vydělat. Záleží na tom jak vytápí a kolik je stojí hromadná doprava.
Bezdomovci nevím, zda jsou považování ve smysle tohoto zákona za daňové poplatníky, ale myslím, že nepřímé daně také odvádí, když vydělají/najdou/vyžebrají/dostanou/ukradnou někde nějaké peníze, ne? Takže by onen bonus mohli dostat a vydělat na tom.
Jen kolem toho určitě bude strašná byrokracie, což je otázka, zda bude za těch pár € těm lidem stát (ale předpokládám, že nízkopříjmovým ano a vysokopříjmovým to není určeno).
Právě - mohou na tom vydělat a vydělané peníze pak mohou "investovat" třeba do nákupu auta nebo letecké dovolené...
Spíš budou investovat do nákupu alkoholu. To v lepším případě.
Pokud zavedou to stejné tady, tak to bude znamenat prodražení zemního plynu pro vytápění o cca +0,14 Kč/kWh, později +0,26 Kč/kWh.
Ono se to nechce věřit, ale plně obsažené moderní letadlo má nižší spotřebu na osobu, než osobní automobil.
A tato spotřeba neustále klesá.
Na vlak samozřejmě nemá, ale na delší tratě jsou letadla bezkonkurenční a do masivního rozvoje VRT budou bezkonkurenční. Na VRT se ostatně již osobně těším.
"Ono se to nechce věřit, ale plně obsažené moderní letadlo má nižší spotřebu na osobu, než osobní automobil."
Ani omylem. B737-800 2,78l/osobu/100km, Škoda Octavia 1.2TSI 1,1l/osobu/100km.
Dnešní typická spotřeba letadel je 1,9 l/os/100 km např. B737max na lety 2000 km. Na dlouhé tratě pak 2,8 l/os/100 km. Např. B787 na 10000 km. Je dobré si uvědomit, že takovéto letadlo nese na počátku na jednu osobu 280 l paliva = 200 kg. Zkuste to dát do osobního auta.
Nový B777X bude ještě o 20 % úspornější.
Závěr z toho je takový, že dnešní typická spotřeba osobního automobilu je cca 2x nižší.
No, záleží jak to vezmete, pokud máte plné naložené letadlo a auto s jedním člověkem, tak ano. Při jízdě 2-5 lidí je pak emisně čistější i ten spalovák. Nejhorší je, když porovnate prázdné letadlo a plné auto.
Dobrý den
Jen hnidopišská poznámka. Tuna emitovaného CO2 a tuna emitovaného uhlíku se sakra liší z pohledu danění. Jasně někomu kdo chemii ze základní školy pustil dávno z hlavy to asi nedochází, ale v jedné tuně CO2 je jen cca 400 kg uhlíku (nepočítám přesně, jen beru odhadem z CO2 = 1xC12 + 2xO8). Což je z pohledu danění docela dost velký rozdíl.
Ja vim, ze se v clanku pise o "uhliku". Ale ona dan je sza 1t CO2. Ne za tunu C. Chemii by mel zrejme spise oprasit prislusny redaktor. :-)
Daň je určitě za CO2 - to je skleníkový plyn. Ne za uhlík. Uhlík je "neškodný". Jinak s tím uhlíkem v CO2 je to asi tak jako tvrdit, že na Měsíci jsou zásoby kyslíku na x milionů let pro x milion lidí. Ano jsou. Jenže je to kyslík vázaný v chemických vazbách měsíčních hornin, což jsou obvykle nějaké "oxidy", pochopitelně. Jenže ten kyslík nelze jen tak jednoduše odseparovat...
Pro trvale osidleni mesice je ale dulezite, ze kyslik na mesici je. I za cenu nakladneho ziskavani z hornin bude porad vyhodnejsi nez ho vozit z maticky zeme v raketach. Solarni panely budou mit na mesici vyssi vyrobu EE, ale asi i kratsi zivotnost. Ziskavani O2 by tak nemel byt takovy problem. Ale co bude s vydychanym CO2? Vypoustet do okoli by znamenalo trvalou ztratu do vesmiru. Mesic atmosferu neudrzi. Tak asi recyklovat pres fotosyntezu.
Nyní létají po Evropě obří dopravní letouny a na palubě mají 2 nebo 3 cestující. Musí létat, aby jim nebyl do budoucna zrušen vyhrazený časový letový koridor. Jakou spotřebu paliva na osobu má letadlo pro 300 cestujících, když veze z Říma do Londýna 2 osoby ???
Mám známého, který jezdí autem denně do práce z Plzně do Prahy = dohromady 200 km denně a 1000 km týdně. Já jezdím za týden jednou nakupit do hypermarketu = 6 km za týden celkem. Budeme uhlíkovou daní postiženi stejně, pokud bychom žili v Rakousku ?
Ten problem maji letecke spolecnosti po celem svete, ne jen v Evrope. Vsak i linkovy autobus, nebo vlak musi jezdit podle jizdniho radu i kdyz je prazdny. Co byste rikal, kdyby ste cekal na zastavce ze prijede autobus a zadny by neprijel, protoze se jim jizda nevyplatila. To byste si stezoval aby firmu potrestali.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se