Domů
Emise CO2
Rakousko zavádí uhlíkovou daň a klimatický bonus
Průmyslová výroba, emise
Zdroj: pxfuel

Rakousko zavádí uhlíkovou daň a klimatický bonus

Rakouský parlament schválil zavedení uhlíkové daně v oblasti vytápění a dopravy, která bude v platnosti od 1. července 2022. Součástí rakouské ekologicko-sociální daňové reformy je také klimatický bonus, který bude každoročně ve výši až 200 euro vracen zpět daňovým poplatníkům. Informoval o tom portál Euractiv.

Rakouský parlament ve čtvrtek 20. ledna schválil ekologicko-sociální daňovou reformu, jejíž součástí je uhlíková daň a klimatický poplatek, jež bude zpětně vyplácen daňovým poplatníkům.

Uhlíková daň bude zavedena od 1. července a začne na 30 eurech (přibližně 736 korun) za emitovanou tunu uhlíku. Do roku 2025 se daň navýší na 55 eur/tunu CO2 (přibližně 1348 korun). Tato vyšší částka povede ke zvýšení cen plynu nebo nafty, u které se daň projeví 13-15 centy za litr (3,2-3,7 korun).

Výše klimatického bonusu bude 100 až 200 euro (přibližně 2 452 až 4 903 korun) ročně v závislosti na tom, kde konkrétní člověk bydlí a jak moc využívá, respektive jak je mu dostupná veřejná doprava.

Hlavním cílem bonusu je kompenzace za vyšší ceny benzínu, nafty, plynu a topného oleje. Lidé ve městech tak dostanou menší částku než lidé na venkově, kteří bývají závislejší na automobilech.

„Zelené transformace nedosáhneme proti lidem,“ uvedl Magnus Brunner, ministr financí Rakouska.

Společně s dalšími environmentálními pobídkami se do roku 2025 uleví domácí ekonomice 18 miliardami euro (přibližně 441,4 miliard korun). To je zhruba šestkrát více než je plánováno v Německu.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(17)
Karásek
25. leden 2022, 08:30

Radši, kdyby dali bonus lidem, kteří vůbec nevlastní auta a nelétají letadlem. To by bylo lepší. Ještě nedávno přitom v Rakousku nesmyslně zrušili provoz na další lokální trati severně od Vídně.

Emil
25. leden 2022, 08:36

...aby si to auto a letenku mohli koupit taky? Nebo bezdomovcům, ti ušetří uhlíku ještě víc.

JVr
25. leden 2022, 10:51

Osoby, které nevlastní auto by předpokládám bonus dostanou a potom na té dani budou méně biti popř. by na tom mohli i vydělat. Záleží na tom jak vytápí a kolik je stojí hromadná doprava.

Bezdomovci nevím, zda jsou považování ve smysle tohoto zákona za daňové poplatníky, ale myslím, že nepřímé daně také odvádí, když vydělají/najdou/vyžebrají/dostanou/ukradnou někde nějaké peníze, ne? Takže by onen bonus mohli dostat a vydělat na tom.

Jen kolem toho určitě bude strašná byrokracie, což je otázka, zda bude za těch pár € těm lidem stát (ale předpokládám, že nízkopříjmovým ano a vysokopříjmovým to není určeno).

Emil
25. leden 2022, 11:38

Právě - mohou na tom vydělat a vydělané peníze pak mohou "investovat" třeba do nákupu auta nebo letecké dovolené...

Karásek
25. leden 2022, 20:17

Spíš budou investovat do nákupu alkoholu. To v lepším případě.

minduton
25. leden 2022, 09:06

Pokud zavedou to stejné tady, tak to bude znamenat prodražení zemního plynu pro vytápění o cca +0,14 Kč/kWh, později +0,26 Kč/kWh.

A.O
25. leden 2022, 10:01

Ono se to nechce věřit, ale plně obsažené moderní letadlo má nižší spotřebu na osobu, než osobní automobil.

A tato spotřeba neustále klesá.

Na vlak samozřejmě nemá, ale na delší tratě jsou letadla bezkonkurenční a do masivního rozvoje VRT budou bezkonkurenční. Na VRT se ostatně již osobně těším.

feliz navidad
25. leden 2022, 12:11

"Ono se to nechce věřit, ale plně obsažené moderní letadlo má nižší spotřebu na osobu, než osobní automobil."

Ani omylem. B737-800 2,78l/osobu/100km, Škoda Octavia 1.2TSI 1,1l/osobu/100km.

Josef Janovec
25. leden 2022, 22:50

Dnešní typická spotřeba letadel je 1,9 l/os/100 km např. B737max na lety 2000 km. Na dlouhé tratě pak 2,8 l/os/100 km. Např. B787 na 10000 km. Je dobré si uvědomit, že takovéto letadlo nese na počátku na jednu osobu 280 l paliva = 200 kg. Zkuste to dát do osobního auta.

Nový B777X bude ještě o 20 % úspornější.

feliz navidad
26. leden 2022, 07:30

Závěr z toho je takový, že dnešní typická spotřeba osobního automobilu je cca 2x nižší.

Bojkas
25. leden 2022, 21:11

No, záleží jak to vezmete, pokud máte plné naložené letadlo a auto s jedním člověkem, tak ano. Při jízdě 2-5 lidí je pak emisně čistější i ten spalovák. Nejhorší je, když porovnate prázdné letadlo a plné auto.

Martin Prokš
25. leden 2022, 08:32

Dobrý den

Jen hnidopišská poznámka. Tuna emitovaného CO2 a tuna emitovaného uhlíku se sakra liší z pohledu danění. Jasně někomu kdo chemii ze základní školy pustil dávno z hlavy to asi nedochází, ale v jedné tuně CO2 je jen cca 400 kg uhlíku (nepočítám přesně, jen beru odhadem z CO2 = 1xC12 + 2xO8). Což je z pohledu danění docela dost velký rozdíl.

Turby
25. leden 2022, 09:27

Ja vim, ze se v clanku pise o "uhliku". Ale ona dan je sza 1t CO2. Ne za tunu C. Chemii by mel zrejme spise oprasit prislusny redaktor. :-)

minduton
25. leden 2022, 16:59

Daň je určitě za CO2 - to je skleníkový plyn. Ne za uhlík. Uhlík je "neškodný". Jinak s tím uhlíkem v CO2 je to asi tak jako tvrdit, že na Měsíci jsou zásoby kyslíku na x milionů let pro x milion lidí. Ano jsou. Jenže je to kyslík vázaný v chemických vazbách měsíčních hornin, což jsou obvykle nějaké "oxidy", pochopitelně. Jenže ten kyslík nelze jen tak jednoduše odseparovat...

De Carbon
26. leden 2022, 09:15

Pro trvale osidleni mesice je ale dulezite, ze kyslik na mesici je. I za cenu nakladneho ziskavani z hornin bude porad vyhodnejsi nez ho vozit z maticky zeme v raketach. Solarni panely budou mit na mesici vyssi vyrobu EE, ale asi i kratsi zivotnost. Ziskavani O2 by tak nemel byt takovy problem. Ale co bude s vydychanym CO2? Vypoustet do okoli by znamenalo trvalou ztratu do vesmiru. Mesic atmosferu neudrzi. Tak asi recyklovat pres fotosyntezu.

Jaroslav Loudil
26. leden 2022, 09:18

Nyní létají po Evropě obří dopravní letouny a na palubě mají 2 nebo 3 cestující. Musí létat, aby jim nebyl do budoucna zrušen vyhrazený časový letový koridor. Jakou spotřebu paliva na osobu má letadlo pro 300 cestujících, když veze z Říma do Londýna 2 osoby ???

Mám známého, který jezdí autem denně do práce z Plzně do Prahy = dohromady 200 km denně a 1000 km týdně. Já jezdím za týden jednou nakupit do hypermarketu = 6 km za týden celkem. Budeme uhlíkovou daní postiženi stejně, pokud bychom žili v Rakousku ?

De Carbon
26. leden 2022, 15:08

Ten problem maji letecke spolecnosti po celem svete, ne jen v Evrope. Vsak i linkovy autobus, nebo vlak musi jezdit podle jizdniho radu i kdyz je prazdny. Co byste rikal, kdyby ste cekal na zastavce ze prijede autobus a zadny by neprijel, protoze se jim jizda nevyplatila. To byste si stezoval aby firmu potrestali.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se