Domů
Emise CO2
"No deal" Brexit způsobí vystoupení Británie z EU ETS

"No deal" Brexit způsobí vystoupení Británie z EU ETS

Vláda Velké Británie vydala 12. 10. tiskovou zprávu, ve které představuje možný scénář pro případ, kdy by jednání s Evropskou unií vyústila v takzvané „no deal scenario“, tedy vystoupení Británie  ze společenství v březnu 2019 bez existence všeobecnější dohody o nastavení vztahů mezi Unií a ostrovním královstvím. Dle zprávy by tzv. „no deal“ Brexit znamenal i vystoupení ze systému evropského obchodování s emisemi EU ETS.

Ve zprávě vláda upozorňuje, že tento scénář vzhledem k oboustranným zájmům o vyjednání dohody nejspíš nenastane. Je ale připravena, pokud by situace přeci jen nastala. Jedním z důsledků by byl odchod VB ze systému obchodování s povolenkami EU ETS a pravděpodobný pokles ceny povolenky.

EU ETS ve Velké Británii

Británie se považuje za lídra v oblasti snižování emisí a boji proti změnám klimatu. Mimo evropské legislativy, zakotvující mimo jiné pravidla pro EU ETS, obnovitelné zdroje a zvyšování efektivity, přijalo království rovněž domácí zákon o změně klimatu zavazující zemi ke snížení emisí o 80 % v roce 2050 (ve srovnání s rokem 1990) a na jehož platnost nemá výstup z Unie žádný vliv. Tisková zpráva ujišťuje, že země nehodlá slevit ze svých environmentálních požadavků a klima bude nadále pro vládu v centru zájmu.

Na území Spojeného království nyní operuje na 1000 zařízení a 140 provozovatelů letadel, kteří jsou zapojení do systému EU ETS. Británie využívá možnosti tzv. opt-out, díky tomu jsou menší emitenti a nemocnice ze systému vyňati, vláda jim ovšem stanovuje závazné emisní limity, při jejich překročení musí platit. Tyto limity jsou stanoveny podle toho, kolik by provozovatel získal povolenek zdarma, pokud by v systému zůstal.

VB byla mimo jiné také jedním z největších přispěvatelů do rozpočtu EU. Výpadek někteří navrhují částečně nahradit plošným zavedením uhlíkové daně. Zdroj: fullfact.org

„No deal“ Brexit po březnu 2019 a jeho následky

Pokud se strany do března nedohodnou na úpravě vztahů mezi Británií a EU, bude země vyňata ze systému EU ETS. Provozovatelé stacionárních zdrojů emisí a letadel tak nebudou de facto mít žádné povinnosti vyplývající z evropského systému obchodování s povolenkami. Zpráva ovšem nastiňuje, že ačkoli nebudou mít provozovatelé povinnosti k EU ETS, vláda bude nadále požadovat monitorování, reportování a ověřování emisí, nebude ale vynucovat odevzdávání povolenek. Evropské nařízení pak zajistí, že veškeré povolenky vydané VB v roce 2019 budou zneplatněny a nebudou tak na trhu s povolenkami mít žádnou hodnotu. Británie plánuje na emisní obchodování navázat v podobě rozšíření svého stávajícího systému uhlíkového zdanění.

Aby byl zajištěn soulad s povinnostmi z EU ETS za rok 2018, musí britští provozovatelé odevzdat povolenky do 15. března příštího roku (lhůta je posunuta ze standardní lhůty pro odevzdání, která je 30. dubna). Dle některých analýz hrozí, především v případě kdy nastane scénář „no deal“ Brexit, že ztráta tak velkého účastníka na trhu s povolenkami může EU ETS poškodit a snížit cenu povolenky.

V případě včasné shody na dohodě o Brexitu, zůstane Británie v EU ETS minimálně do konce třetího obchodovacího období, tedy do roku 2020.

Zdroj úvodního obrázku: Wikimedia Commons

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Petr
22. říjen 2018, 08:57

Pokud implantujete pokusné kryse vir, který jí má učinit štíhlejší, rychlejší a chyřejší ovšem na druhých 50% ji možná zabije, pak je rozumnější přestat pobývat ve společné místnosti.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se