Domů
Emise CO2
Německý klimatický plán do roku 2020 byl méně úspěšný, než se očekávalo
Letecký pohled na německou uhelnou elektrárnu Jänschwalde. Zdroj: fotos-aus-der-luft.de

Německý klimatický plán do roku 2020 byl méně úspěšný, než se očekávalo

Klimatická opatření zavedená v rámci Akčního programu pro ochranu klimatu 2020 byla dle nejnovější zprávy německé vlády méně efektivní, než se předpokládalo. Německo by tak nesplnilo svůj cíl snížit do roku 2020 emise skleníkových plynů o 40 % oproti hodnotám z roku 1990. Vzhledem k důsledkům pandemie COVID-19 je ovšem možné, že nakonec k pokoření této hranice dojde.

Německa vláda zveřejnila Zprávu o ochraně klimatu za rok 2019, která hodnotí efektivitu opatření zavedených v rámci Akčního programu pro ochranu klimatu 2020. Obecně dle zprávy jednotlivá opatření zafungovala a přispěla ke snižování emisí. Jejich účinek je ovšem menší, než se čekalo.

Celkově vedla k redukci emisí o přibližně 37,5 až 48 milionů tun ekvivalentu CO(CO2e). Dle projekcí z roku 2014 měla být ovšem efektivita plánu mezi 62 a 78 miliony tun CO2e. Tak, jak byl nastaven, by tedy k dosažení cíle snížit emise o 40 % oproti hodnotám z roku 1990 nestačil.

Do statistik ovšem zatím nebyl započten efekt koronavirové krize. Německo přitom za první polovinu roku 2020 zaznamenalo rekordní pokles produkce elektřiny z uhlí. Částečně to bylo způsobeno sníženou poptávkou po elektřině a částečně bylo uhlí nahrazeno obnovitelnými zdroji, kterým přála mimořádně větrná zima. Dle zprávy je tedy stále možné, že hranice 40 % pokořena bude.

Již minulý rok byl rekordní

V roce 2019 došlo k meziročnímu poklesu emisí o 6,2 %, což je nejvýraznější snížení za celou dobu účinnosti Akčního programu. Celkově tedy Německo vyprodukovalo za rok 805 milionů tun CO2e, odpovídající poklesu 35,7 % oproti roku 1990. Za poslední 3 roky pak emise klesly v absolutních číslech o 104 milionů tun CO2e. To je více než dohromady za předchozích 10 let.

„Minulý rok jsme se poučili z předchozích opomenutí. Díky zákonu o změně klimatu jsou naše závazky závazné, transparentní a kontrolovatelné. Každý rok budeme ověřovat, jestli jdeme po správné cestě, a případně provedeme úpravy,“ okomentovala výhled do budoucnosti ministryně životní prostřední, Svenja Schulze.

Akční program pro ochranu klimatu 2020 byl přijat v roce 2014, aby právě do roku 2020 dopomohl ke snížení emisí o 40 % oproti roku 1990. Dalším cílem, který si Německá vláda stanovila, je jejich omezení o 55 % do roku 2030, přičemž toto podporuje i na celoevropské úrovni. Jedná se ovšem o nezávazná politická prohlášení. Závazné cíle jsou obsaženy v zákoně o ochraně klimatu, kde byl pro rok 2020 požadován pokles pouze o 35 %.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(50)
Martin Hájek
27. srpen 2020, 22:08

Až Německo během příštích dvou let odstaví svou jadernou flotilu, to teprve budou emise...

Josef
28. srpen 2020, 00:40

No ono vtipné je také to, že prakticky veškerý rozvoj větrné energetiky v Německu na souši přibližně nahradil průběžně uzavírané jaderné elektrárny. A to za ohromných nákladů a zničení krajinného rázu severu Německa. Jinak na grafu je vidět proč Němci tak rychle uzavírají část uhelných el. je to proto, že výrobu z uhlí nahradí plynem a ušetří CO2 kdyby to neudělali pak by jim díky zavírání zbytku jaderných el. stoupaly emise CO2 což se nehodí do protijaderné propagandy, takto jim neporostou jen jim prudce poklesne vývoz, ale na statistice emisí CO2 to nebude vidět, protože ty emise vzrostou v Rakousku nebo Itálii....

Jan Veselý
28. srpen 2020, 08:51

Jo, v době z téměř relativně drahým plynem a bezcennými CO2 povolenkami byla uhelná elektřina dobrý exportní artikl. V době, kdy je levný plyn a dražší emisní povolenky, nemají ani výroba ani export export uhelné elektřiny až takový smysl. Paroplynky mají všichni +- stejné.

St
28. srpen 2020, 07:42

Kdyby Němci netrpěli protiatomovou hysterií, tak se mohla celá Evropa smát. Měli bychom levnou, bezemisní EE. Ale chápu, to by se na tom ti správní nenapakovali. Takže se vymýšlejí věci stylu poručíme větru dešti. No nějak se ta nejdražší EE pro lidi musí vysvětlit. Bohužel někteří ještě hýkají blahem, neb si myslí, že se tak děje pro jejich dobro.

Jan Veselý
28. srpen 2020, 08:53

Kdyby teta měla kulky, byl by to strejda. Tak vlak už jel dávno.

T
28. srpen 2020, 11:43

Na svete jsou i tety s kulkama a jinak ledovce v Gronsku roztaly,takze uz jsme po 12cte...

Martin Hájek
28. srpen 2020, 14:29

Fakt ty ledovce roztály? Co takhle kouknout na satelitní snímky. Asi je tam někdo dokresluje... Jo a Země je placatá...

Pavel
30. srpen 2020, 14:23

Německu ujel vlak určitě a navíc obřím tunelem s názvem dotované oze.

Pavel K
30. srpen 2020, 14:54

Kez by i CR ujel vlak stejne jako Nemecku a Cesi na tom byli tak spatne jako Nemci.

Pavel
30. srpen 2020, 22:02

Kdybychom na tom, co se týče energetiky, byli stejně špatně jako Němci, tak například Horní Jiřetín už nestojí.

Carlos
28. srpen 2020, 10:01

Hysterické záchvaty se mi zdá mají jenom lidi od jádra a to z důvodu že se pro jejich vlastní neschopnost na ně svět tak nějak až na pár jaderných mocností a pár ptákometrických soutěží vykašlal.

Jaroslav Studnička
28. srpen 2020, 10:28

Pane Carlosi, když sleduji zdejší diskuze, tak to je tak 50:50 :-).

Pavel
30. srpen 2020, 22:04

Co se týče, hysterických záchvatů, tak zde jednoznačně vede vaněček, carlos a veselý. Na celostátní úrovni vedou v hysterii v tomto tématu zelení.

Carlos
30. srpen 2020, 22:06

Parody Trolla Pavla nekrmit!!!

Milan Vaněček
28. srpen 2020, 09:11

Tak jasně nejdražší NOVÁ elektřina bude v Evropě ta z Hinkley Point. To je vidět z jejich CfD (už nyní nad 100 Eur/MWh, až to spustí tak už se to bude blížit 150 Eur/MWh).

petr
28. srpen 2020, 10:22

Nejdražší elektřina pane Vaněčku je z FTVE v CZ cca 520 euro za MWh....

V tom jsme asi nepřekonatelní. Pokud by přátelé v SRN rozpustili těch 400 mld euro co investovali do OZE pak i nejpřepálenější JE je vlastně za hubičku...

Dotace jen pokřivují trhy a umožňují se kapsovat lumpům...

Milan Vaněček
28. srpen 2020, 10:30

petře, naučte se číst, já jsem psal a hůlkovým písmem to zdůraznil,

o NOVÉ elektřině (nově budované zdroje), ne o historické situaci před 10 lety. Ale s tím solárním tunelem 2009-10 jsem nepřekonatelní, to souhlasím. Šanci ho překonat má pouze NOVÝ chystaný tunel DukovanyII.

pr
28. srpen 2020, 12:13

pane Vaněčku, on petr má za to, že dnešní cena dnešní FVE kde náklady na panely v koncových cenách včetně 21%DPH jsou za 1kWp 8224,-, která za dvacet let vyrobí 20MWh, tedy cena jedné MWh je 411 Kč/MWh

https://shop.gwl.eu/Solar-PV-Systems/Solar-panel-GWL-Sunny-Poly-285Wp-60-cells-ESP285.html?cur=2

Petr si jenom spletl eura s korunami. To se stává. Takže pozitivní zpráva pro malovýrobce kteří dnes nakupují MWh z distribuční sítě v nízkém tarifu za přibližně 2800 Kč/MWh. S FVE ušetří i při započítání práce a jenoduchého měniče pro bojler.

Josef
28. srpen 2020, 15:54

Jenže vy se mýlíte, protože počítáte cenu jako cenu podpory za FV el jenže k té ceně se počítá ještě cena el. energie na trhu a cena řízení a rozvoje sítě díky OZE. Například cena el. energie z malých akumulátorů, co se tady vesele dotují je asi 270Eur/ MWh bez ceny distribuce. To je další pokračování FV tunelu... Ceny el. energie díky rozvoji OZE dál stoupají i když podle vaší teorie by měly klesat ... ve skutečnosti celková cena el. energie z OZE stále roste (arigmetický průměr), protože používáme stále dražší typy OZE a protože exponencionálně rostou požadavky na sítě a tento trend bude pokračovat nejméně dalších 10 let.

energetik
1. září 2020, 23:05

Dle faktur.

Cena systémových služeb bez DPH:

2008 147,81 Kč/MWh

2009 141,01 Kč/MWh

2010 155,40 Kč/MWh

2011 155,40 Kč/MWh

2012 144,00 Kč/MWh

2013 132,19 Kč/MWh

2014 119,25 Kč/MWh

2015 105,27 Kč/MWh

2016 99,71 Kč/MWh

2017 93,94 Kč/MWh

2018 93,63 Kč/MWh

2019 76,19 Kč/MWh

2020 77,12 Kč/MWh

A ještě více systémové služby klesnou jak se uvolní trh i pro akumulační systémy. Což ale bude další hřebík do rakve pro teplárníky kteří na tomto dosud uzavřeném trhu systémových služeb dost vydělávají.

Takže Josef plácá nesmysly a lže.

Pavel K
28. srpen 2020, 18:02

Nemate nekde nejakou statistiku ceny elektriny? Nedavno jsme tu cetl, ze uz min. 12 let cena elektriny je na podobne hladine. Exponencialne rostou pozadavky na site? Nejaky priklad dat pro tu fci by nebyl?

Milan Vaněček
28. srpen 2020, 18:36

ad Josef: tak už to dávno není. V aukci a při PPA se soutěží, za jakou stálou cenu to budete dodávat dalších většinou 15 let. Samozřejmě, máte zaručený odběr.

Těch 29 haléřů za 1 kWh vysoutěžených teď v Portugalsku (je to nový "světový rekord" v nejnižší ceně) je cena skutečná při 15 letém kontraktu. Zřejmě to číňané nebo korejci nabídli za výrobní náklady, zisk si vyberou jako reklamu, že jsou nejlepší a nejlevnější. I reklama a PR má svoji velkou hodnotu.

ad Pavel K:

cenový vývoj najdete na

kurzy.cz/komodity/cena-elektriny-graf-vyvoje-ceny/?dat_field=01.01.2007&dat_field2=27.08.2020

Je to zvlněné nahoru dolů, ale přehřátí jako v roce 2008 už nenastane,

s obrovským nástupem FVE a VtE se vytvořil přebytek nabídky nad poptávkou u dlouhodobých kontraktů (předprodej, viz ČEZ).

Josef
29. srpen 2020, 01:46

chcete statistiky , tady jsou:

https://www.elektrina.cz/porovnani-cen-elektriny-2017-pro-ceske-a-evropske-domacnosti

pokud se podíváte pozorně, pak zjistíte, že české domácnosti s velkou spotřebou el. energie mají nejlevnější el. energii v celé unii.... ono to naše uhlí a jádro má totiž ně do sebe...

Jo a Portugalci mají při větší spotřebě cenu el. energie za dvojnásobek než u nás - vedou samozřejmě Němci a Dánové... Přitom cena el. energie 7,5kč /KWh při velké spotřebě tj. pro tepelné čerpadlo v Německu znamená, jen to, že si Němec to tepelné čerpadlo, nekoupí protože by platil dvojnásobek za topení než plynem. A jejich plány na elektrifikaci vytápění budov jsou při těchto cenách nesmyslné.

Jinak podle mého názoru by se ČR měla orientovat výhradně na jádro , které by mělo dosáhnout 75% podíl na výrobě , zbytek by měly být stávající OZE + uhlí pro regulaci. Pokud by se levná el. energie prosadila přes TČ do vytápění budov a do el. mobility, pak bychom byly v roce 2050 rozhodně mezi národy s nízkými emisemi CO2....Klidně bych podepsal závazek na pokles emisí na 80% světového průměru na obyvatele pokud by ostatní snižovali pak bychom snížili také když ne nemá smysl se o nic snažit. Krom toho já na velkou citlivost klimatu vůči CO2 nevěřím....

pr
30. srpen 2020, 00:29

Ono to naše levné uhlí a tedy elektřina z něj, se nyní ukáže. Ten tunel na státní rozpočet, který vyhloubí rušení OKD ještě tvrdě zaplatí bába Dymáková z daní. Místo aby to platili podnikavci, kteří tu levnou elektřinu poslali pánuBohu do oken a na daních nezaplatili v poměru k obratu s tou bábou ani floka.

To samé bude až se jednou dozvíme náklady na asanaci uranových dolů a zdejších úpraven.

Pavel K
30. srpen 2020, 13:30

To Josef:

Dekuji za odkaz, ale jsou v nem jine informace, nez jste jim chtel podporit. Cituji Vas "Ceny el. energie díky rozvoji OZE dál stoupají", "ve skutečnosti celková cena el. energie z OZE stále roste (arigmetický průměr)"

Mate tedy zdroj vyvoje cen elektriny, abychom se vsichni presvedcili, ze ta cena roste (vice nez o inflaci)?

Co rikate na graf zmeny elektriny, ktery poskytl pan Vanecek? Nema spravne udaje?

Emil
30. srpen 2020, 17:30

Pavle K, Josef psal o konečných cenách elektřiny, takže nějaké grafy cen silové elektřiny jsou v tomto případě úplně irelevantní. Jeho odkaz ukazuje, že nejvyšší konečnou cenu elektřiny mají státy s vysokým podílem OZE.

Milan Vaněček
30. srpen 2020, 18:08

Pavle K, ceny silové elektřiny na burze v Lipsku, viz odkaz na Kurzy.cz jsou výsledkem práce energetiků v dané oblasti střední Evropy. To je věc o které se bavíme na webu Oenergetice.

Co z nich ta která země a dodavatelé elektřiny v každé zemi udělají (distribuce, poplatky, daně) to je pak věc politická, závisející na rozhodnutí politiků (parlamentů) v té které zemi a obrážející i kupní sílu obyvatel.

Vývoj ceny jasně ukazuje, že po masivním nástupu VtE a FVE šla cena elektřiny na polovinu i níže a nárust v poslední době byl pouze kvůli masivnímu zdražení povolenek CO2. Tedy rozhodnutí politického. V uvedeném období nebyly připojeny žádné JE do sítě, cenu přímo ovlivňovat nemohly. Naopak, JE byly vypínány nebo vyřazovány z provozu.

Emil
28. srpen 2020, 10:38

...a ještě dražší elektřina je v případě nedostatku disponibilních zdrojů, jak to znají v "pokrokových" zemích jako jižní Austrálie nebo Kalifornie. Pak se někdy dokonce ani nedá koupit.

Milan Vaněček
28. srpen 2020, 10:52

Diskutovali jsme s petrem o Evropě.

Milan Vaněček
28. srpen 2020, 10:57

ještě pro petra: Dukovany II v ceně za MWh nejsou zdaleka tak velký tunel jako fotovoltaika 2009-10. Ale je zde silný multiplikativní účinek:

3x delší životnost než staré FVE a až 7 krát větší roční dotovaná produkce na GW elektrického výkonu. To je to obrovské nebezpečí nových Dukovan. Kdyby to nebylo (faktor 21), tak bych to mohl bagatelizovat, jako pan ministr havlíček.

Ondra
28. srpen 2020, 11:12

No to je hezký že se teď konečně chcete bavit o Evropě. To se doufam nebudete zlobit až Vám to někdo podobně připomene až zas budete dávat Kalifornii za příklad pro ČR (nebo jinou evropskou zem). A nebo je to zas to že se Vam to nepříjemný jenom nehodí do krámu?

blaha.p
28. srpen 2020, 21:09

pitomost, že za výpadky EE v Kalifornii, kterou tady papouškují energetičtí laici a hysteričtí, fanatičtí milovníci jádra je totální nesmysl, na kterém se shodli energetici v Kalifornii a poslali společné prohlášení vládě státu Kalifornie viz článek níže, dokonce všichni vědí, že jediný řešením je větší rozvoj FVE a VTE a hlavně bateriových úložišť, na příkladu Austrálie kde vybudovala obří úložiště Tesla před několika lety, podobné letité problémy zcela vymizely

https://cleantechnica.com/2020/08/27/no-renewables-did-not-cause-californias-blackouts/

Ondra
28. srpen 2020, 21:29

Nj když nejsou pořádný argumenty tak přicházi čas na nálepkování lidí a titulování je laiky, hysteriky trolly apod. Nevidim že by tady někdo trvdil že za to můžou OZE ale nedostatek disponibilních zdrojů - jabka a hrušky ale pro někoho tam asi není rozdíl. Stejně tak za dopravní nehody nemůžou auta ale lidi který je říděj nebo servisujou. V Kalifornii a Austrálii za to může nastavení "trhu" protože se kvůli různejm nařízením a podporám ze všech zdrojů nevyplatí stavět (ale pomalu ani investovat do údržby stejně jak do jaderek v Belgii) nic jinýho než OZE. Kalifornie teď určitě nepotřebuje dalších milion OZE ale jak Vy taky pišete hlavně akumulaci. K čemu Vám jsou FVE když je slunko večer nízko nad obzorem nebo za ale ještě několik hodin nebo celou noc lidi klimatizujou když přijde pořádný vedro. Můžete 3x hádat. Teď to musej vykrejvat plynový elektrárny, baterky tomu 100% pomůžou. Na závěr klasicky dodávám že nejsem žádná jaderná hysterka protože jakmile si tady člověk dovolí nesouhlasit s něčím k OZE tak je za ní hned označen :)

Bizon
29. srpen 2020, 02:11

"dokonce všichni vědí, že jediný řešením je větší rozvoj FVE a VTE".. Docela blbost, řešení jsou desítky, jen ne všechna jsou stejně rozumná. Kalifornie měla minulý rok 400MW pístových motorů na plyn, jedno z řešení je přistavit pár desítek GW pístových motorů, plyn je levný a bylo by to unikátní:D

Martin Hájek
28. srpen 2020, 14:31

Nejdražší elektřina, pane Vaněčku, bude ta, až se bude muset omezovat výroba kvůli jejímu nedostatku. A to bude už brzo nebojte. Pak se budou všichni ptát, kde jsou ty skvělé fotovoltaické vymoženosti, a proč zrovna nic nevyrábějí...

Milan Vaněček
28. srpen 2020, 18:38

A kdy to nastane, ten nedostatek elektřiny, pane Hájek? Asi až v tom Vašem komunismu.

Martin Hájek
29. srpen 2020, 01:23

Nastane do 3 až 4 let. Samozřejmě ne celoročně. Takových 14 dnů bude bohatě stačit k vyléčení ze zeleného snu pro celou EU.

pr
30. srpen 2020, 00:44

Celkem jste to vystihnul pane Vaněčku, on pan Hájek se nám snaží vytřít zrak starostí o blaho lidstva, kterou musí všem podnikavcům zaplatit bába Dymáková ze svých daní a nejlépe paušálních poplatků.

Pan Hájek si nevšimnul, že již 30 let máme henten režim, který charakterizuje nám všem do palice podnikavci vtloukaná fráze "za své, soudruzi kapitalisté, za své". Takže pokud se některý podnikavec za své nepřipraví, tak holt zapláče stejně jako obyvatel Šluknovského výběžku po mírném větru a následném třídenním výpadku přenosu EE místní distribuční soustavou.

Proč bychom to měli platit my ovčané, mi pořád nikdo nevysvětlil.

Pavel
30. srpen 2020, 14:25

Tak proč se tím heslem socialitický oze tuneláři neřídíš?

Ivan Novák
30. srpen 2020, 16:40

Upřesnění: k přenosu elektřiny je určena přenosová soustava, nikoli distribuční. Pokud někde není dodržován předpisový standard spolehlivosti, ERÚ bude jistě přístupný rozumnému námětu na zlepšení. Jestli ho vymyslíte tak, aby to distributora nic nestálo, nepřiplatíte.

A před 30 lety se hlavně přestala předstírat možnost létání pečených holubů, na což vlastně ani bába Dymáková v hloubi duše nevěřila, jen se oprávněně bála zeptat. Jasné účty, dobří přátelé.

blaha.p
28. srpen 2020, 21:23

Německo: Podíl výroby elektřiny podle zdroj k 28.8 2020.

1. Vítr = 27,5% = 88 TWh

2. Uhlí = 20% = 64 TWh

3. Slunce = 13% = 41 TWh + cca 5 TWh samovýrobci

4. Plyn = 12,5% = 39 TWh

5. JE = 12,5% = 39 TWh

6. Biomasa = 9,5% = TWh = 30 TWh

7. Voda = 4% = 13 TWh

podle vašich prognóz už by Němci dávno nesvítili, vítr největší zdroj, Slunce 3.,

Aktuálně byla v Portugalsku v aukci vysoutěžena rekordní cena FVE = 10 €/MWh, JE = min. 100 €/MWh, nemusíte být ekonomický mág, aby jste pochopil, že JE nemá absolutní šanci a je to totální ekonomický nesmysl, který každý další měsíc, kdy JE zdražuje a FVE a VTE zlevňuje dává stále menší smysl

Martin Hájek
29. srpen 2020, 01:21

Jak už jsem psal panu Vaněčkovi, fotovoltaická elektrárna je sice levná, ale většinu roku nic nevyrábí. Je to jako si koupit levné auto, které bude valnou většinu roku nepojízdné, nebo "drahý" a velmi spolehlivý mercedes. Každý ať si to přebere, co je nakonec lepší, když se chce někam dopravit. Nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci, které jsou v konečném důsledku k ničemu.

Milan Vaněček
29. srpen 2020, 10:09

Pane Hájek, co to píšete za nesmysly? Komplex FVE plus VtE plus bateriové úložiště (to je trend v moderním světě, to se staví, už jsem o tom zde psal) je schopen dodávat (to komunisti především vyráběli, kapitalista musí umět dodávat to, o co je zájem) elektřinu po cca 8 tisíc hodin v roce zatímco z jaderného reaktoru ji máme přinejlepším tak 7 tisíc hodin v roce, zbytek zabere výměna paliva a nezbytný servis.

No a zbytek vždy dokryje rezerva, nejlépe pružná=plyn.

Probuďte se.

Martin Hájek
29. srpen 2020, 18:38

Pak už to ale právě není levné ani náhodou, pane Vaněčku.

Milan Vaněček
29. srpen 2020, 19:53

Mýlíte se. FVE i VtE jsou několikanásobně levnější než JE (co se týče ceny vyrobené elektřiny v době jejich provozu) a dobře se doplňují.

Bateriové systémy stále zlevňují, elektromobilita v tom hodně pomáhá.

No a nutný doplněk-plynové elektrárny teď jedou naplno, i ty co patří ČEZu. Jsou nejlevnější. Ekonomika rozhoduje.

pave69
29. srpen 2020, 21:10

To je zajímavé, jak si ti fanatici, jako třeba Vaněček, dokážou sami odporovat a vůbec jim to nevadí. Po pravdě napíše, že nejlevnější jsou plynové elektrárny, ale pořád preferuje drsně dotovanou fotovoltaiku a jiné nesmysly...

Milan Vaněček
29. srpen 2020, 21:33

Ta cena FVE z Portugalska, to je BEZ dotace, to je realita. No a nejlevnější doplněk k intermitentním zdrojům jako FVE a VtE je právě plyn. Bavíme se samozřejmě o nově stavěných elektrárnách, které budeme muset postavit během pozvolného uzavírání těch uhelných a vysloužilých jaderných (když se nepodaří prodloužit jejich životnost).

To je pro pave69, aby pochopil.

Martin Hájek
1. září 2020, 20:03

Ty elektrárny mají prakticky bezúročný úvěr při téměř nulových vlastních zdrojích, ale jinak jsou úplně bez dotace.

pr
30. srpen 2020, 00:55

Od roku 2014 byla provozní dotace pro nově připojované výrobny zastavena. NZÚ - tedy investiční je placena z prodeje emisních povolenek, takže si na ni FV a zateplovači domů vlastně vydělali a neexistuje jiný jednoduchý způsob jak peníze adresně nasměrovat na jejich zpětnou multiplikaci. Prožrat tyto peníze jinak by byla megadebilita.

Martin Hájek
1. září 2020, 20:04

A jak si, prosím, ty FV na sebe přes povolenky vydělali? Spíš na ně vydělali pracující a důchodci v cenách elektřiny a tepla.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se