Domů
Emise CO2
Analytici: Zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění budov je logický krok
Berlín, Německo doprava, emise. Zdroj: Flickr, Kubilay Yu
Zdroj: Flickr / Kubilay Yu

Analytici: Zpoplatnění emisí z dopravy a vytápění budov je logický krok

Emise CO2
40 komentářů
5. červenec 2024, 15:36
ČTK

Zavedení systému emisních povolenek pro pohonné hmoty v silniční dopravě a pro vytápění budov v EU je logickým krokem pro dosažení unijních klimatických cílů, shodli se analytici, které oslovila ČTK. Pohonné hmoty a ceny vytápění se zdraží, avšak nebudou podle nich likvidační.

Europoslanci schválili zpoplatnění emisí z vytápění budov a silniční dopravy v roce 2023, nový systém stanoví cenu emisí skleníkových plynů z těchto odvětví v roce 2027. Opatření mají přiblížit EU k cíli snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o alespoň 55 procent oproti roku 1990.

„Pokud mluvíme čistě o České republice, tak emise skleníkových plynů z dopravy vzrostly o více než 60 procent od roku 1990, což samozřejmě není úplně málo a je to v kontrastu s jinými sektory, kde tyto emise klesají,“ uvedl pro ČTK Oldřich Sklenář, z Asociace pro mezinárodní otázky.

Podle analytičky Kateřiny Kolouchové z Fakta o klimatu má největší podíl na tomto nárůstu osobní doprava a je třetím nejnáročnějším sektorem v ČR. Nový systém emisních povolenek je proto podle ní potřeba. „Chceme domácnosti a uživatele osobní dopravy motivovat k tomu, aby přešli na nízkouhlíkové nebo bezemisní alternativy,“ řekla.

Provoz budov se v EU podle existujících studií podílí na spotřebě energie z více než 40 procent a související emise tvoří kolem 36 procent. Z hlediska Evropy se podle Sklenáře současně jedná o sektor s největším potenciálem úspor energie.

„Emise související s provozováním budov zatím klesaly jen pozvolna a ty související s dopravou naopak rostly. Mám pochybnosti o tom, že státy mají v rukou nástroje a také politickou vůli iniciovat dostatečně rychlé snížení emisí v těchto sektorech jinými způsoby,“ řekl ČTK Tomáš Jungwirth Březovský, který je také analytikem v Asociaci pro mezinárodní otázky.

Důsledky zavedení systému povolenek pro pohonné hmoty a vytápění budov podle něj pocítí v podstatě všichni. „Kdo jezdí autem se spalovacím motorem, bude mít benzin nebo naftu o korunu či dvě dražší, a kdo má doma vlastní kotel na plyn či uhlí, také zaznamená dílčí zdražení,“ řekl. Výjimkou podle něj budou domácnosti připojené na dálkové dodávky tepla, které už nyní ve svých vyúčtováních emisní povolenky platí.

„Očekávaná zdražení nebudou zásadní a likvidační, nicméně je samozřejmě úkolem státu, aby ochránil nejohroženější domácnosti před pádem do energetické či dopravní chudoby, „ dodal.

K tomu má sloužit Sociální klimatický fond, z něj by se ale měly platit v první řadě investiční náklady například na zateplování a výměnu zdroje tepla nebo i investic do elektrických osobních aut.

„Je třeba tedy mluvit o tom, zda příspěvek na bydlení a sociální dávky v současné podobě budou situaci ohrožených lidí dostatečně řešit. Vláda by o připravovaných změnách každopádně měla otevřeně komunikovat a připravovat na ně úřady i samotné občany – a to se podle mě neděje zdaleka dostatečně,“ řekl Jungwirth Březovský.

U systému emisních povolenek pro pohonné hmoty v dopravě a vytápění budov se podle Sklenáře jedná o narovnání trhu. „V současné chvíli máme systém emisních povolenek, kam spadají například elektrárny, teplárny, těžký průmysl, letecká a lodní doprava,“ uvedl. Nynější systém podle něj pokrývá 38 procent emisí skleníkových plynů EU, se zavedením nového systému emisních povolenek by měla pokrýt dalších 47 procent. V budoucnu by tedy více než 85 procent emisí skleníkových plynů mělo podléhat nějakému zpoplatnění.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(40)
Rostislav Žídek
5. červenec 2024, 16:25

To by mě zajímalo kolik korun to nakonec bude. V článku to o korunu nebo dvě na mě nepůsobí jako něco, čeho bych si vůbec všiml. Běžně ceny kolísají i více...

Jan Stehlik
5. červenec 2024, 17:47

To je jen začátek. Emisní povolenky když se zavadeli # tak byli také za pár ojro.

jiri sekerac
5. červenec 2024, 17:33

S pokracujici finalizaci zateplovanim domu, zvedl odpovedny ministersky resort zakladni pevnou sazbu rozpocitavani UT ze 40 na 50pct, ac prave izolaci se snizily ztraty krajnich bytu. A samozrejme nevim, zda budou spravedlive naklady povysene o emisni povolenky na otop nekde na Riviere vuci Krusnym horam. Buh nas chran pred bezmozkama a anal.ytikama

Vladimír Krteček
5. červenec 2024, 18:16

Zpoplatnění emisí z prdu bude taky jednou zcela logický krok.

Emise jsou emise. To se okecat neda. Hlavne kdyz to ponese. A zcela logicky na to budeme muset zridit ministerstvo. A urednici prece taky maji hlad. A ne maly.

Milan Vaněček
5. červenec 2024, 18:24

Ano, je to logický krok ve smyslu dosavadního Green Deal. A taky to povede k další rostoucí inflaci, k dalšímu útlumu průmyslu v EU, dalšímu poklesu životní úrovně lidí, kteří podprůměrně vydělávají a tedy pocítí ty změny mnohem více než lidé s nadprůměrnými (v rámci EU) platy.

Ano, tento logický krok povede k další ztrátě významu EU v celosvětovém vývoji.

Jak jsem již psal, je třeba se poučit od zemí, které jsou lídry v zavádění OZE bez provozních dotací, v technickém pokroku, které jsou lídry ve zvyšování průměrné životní úrovně svých obyvatel, které dovedou to všechno technologické zařízení, nutné pro Energetický přechod, sami vyrábět.

Je třeba se chovat racionálně, nepokračovat v aktivistické logice a hysterii.

Jaroslav Pihrt
7. červenec 2024, 01:31

Tak to se musíme učit od Číny

josef zak
7. červenec 2024, 10:01

Take bych se priucil u ciny a usa - ale jen v tom, ze to jsou opravdove jednotne trhy - kde je vysoka konkurence, koncentrovany kapital pro rust firem. Zel my evropane chceme nase pidi protekcionisticke statecky a zaroven se divime, ze v evrope nevznikaji nove velke firmy.

Richard Vacek
5. červenec 2024, 19:25

Teď ještě jestli jsou logické unijní klimatické cíle. Jestli ta škoda, kterou to napáchá, bude něčím alespoň trošku vyvážená.

Milan Vaněček
5. červenec 2024, 21:08

Nebude.

Petr Hariprasad Hajič
6. červenec 2024, 03:33

Samozřejmě bude. Udržitelný rozvoj něco stojí, ale potomci budou moci na téhle zemi ještě pár tisic let docela slušně žít. No a my přitom jenom sáhneme do peněženky. To za to stojí, ne?

Richard Vacek
6. červenec 2024, 08:22

Udržitelný rozvoj? To je nějaký nesmysl vymyslený pravděpodobně s nekalým úmyslem. Po celou historii lidstva totiž vidíme, že jen díky rozvoji bez přívlastku jsme nepokáceli všechny lesy (přechodem na uhlí a jadernou energetiku). Nevylovili všechnu zvěř (zavedením chovu hospodářských zvířat) a aktuálně nevylovímě všechna moře (chov ryb už překračuje objemem rybolov).

Vidíte, že řešením je stále koncentrovanější produkce čehokoliv. Proto i vidíte, proč je OZE cestou zpět.

Petr prochaska
6. červenec 2024, 08:46

Výsledkem je akorát zdražení energií a velké regulace, což znamená ztrátu konkurenceschopnosti vůči Asii. Potomci nám rozhodně nepoděkují, Evropa chudne a schudne. Navíc jestli se smícháme s migranty z Afriky a Blízkého východu, tak dopadneme jako Karibik s IQ 85, kde se smíchali černoši a běloši a kde je kriminalita a prakticky žádní vědci. Číňani budou hrát prim a možná. Z Evropy bude bezvýznamná, chudá část světa s hloupími lidmi, ale narozdíl od toho Karibiku sem ani tolik turistů nepřijede.

Jan Kopecký
6. červenec 2024, 08:54

Jsme svědky konce tzv. Evropské civilizace.

Jaroslav Pihrt
7. červenec 2024, 01:37

Peníze utracené za plyn a ropu můžou přechodem a alternativy zůstat v ČR a v budoucnu se nám to vyplatí.

Jarda Černý
5. červenec 2024, 21:57

Oba chytří pánové z té paorganizace Asociace pro mezinárodní otázky mají určitě takový plat, že za něj budou troubit cokoliv, co jim Brusel nařídí. Cesta je jediná: vystoupení z EU, abychom si tady rozhodovali sami o svém životě a ne nějací zelení europoslanci. Pak nám jejich emisní povolenky a další zhovadilé nápady budou už ukradené. Btw víte, že v Europarlamentu máme jen 3% hlasů?

Jarda Černý
5. červenec 2024, 22:04

Tak průběh odejděme z EU, když europarlament ovládli ultrazelení aktivisté....pak nás jejich emisní povolenky a další zhovadilé nápady už nebudou ničit....

Petr Hariprasad Hajič
6. červenec 2024, 03:29

Je to vcelku logický krok, protože není možné, aby v jednom sektoru spotřeby energie emise klesaly a ve druhém naopak rostly, postrádá to smysl. Takže teď uý jen zbývá vysvětlit to lidem tak, že tento nepopulární krok je nezbytný k celkové dekarbonizaci a že buď se budeme chovat ekologicky šetrně a připlatíme si za zateplení budov a bezemisní dopravu a pak to bude levnější, nebo nešetrně a pak si připlatíme za to, že znečišťujeme. Pro mě je volba jasná.

Petr Hariprasad Hajič
6. červenec 2024, 03:35

Ještě bych doplnil, že tohle byl asi nejlepší článek, který jsem na těhle stránkách "O energetice" četl.

Milan Vaněček
6. červenec 2024, 13:17

Petře, doporučuji Vám tenhle článek.

Je to o kritickém hodnocení klimatických modelů od matematika.

neviditelnypes.lidovky.cz/veda/planeta-oteplovaci-metafyzika.A240705_174304_p_veda_nef

A klikněte si taky na třetí živý odkaz v něm:

je to blog "Matematické modelování je zbraň hromadného ničení"

Petr Hariprasad Hajič
6. červenec 2024, 17:48

Pane Vaňěčku, ten člověk mě nemůže přesvědčit z několika důvodů.

-- nic nedokazuje

-- je tam minimum kauzálních jevů

-- vybírá určitá fakta a připisuje jim svojí interpretaci, která postrádá vysvětlení

Stručně shrnuto, autor používá postupy vyskytující se ve sféře dezinformací. Pravdivý fakt implikuje libovolný vědecky nezdůvodněný názor.

Znám také několik fyziků, kteří se globálnám oteplováním vážně zabývají. Jeden se zabývá velmi komplikovanými jevy v atmosféře - vznikem a chováním aerosolů. Korelace rostoucího CO2 a rostoucí průměrné teploty planety byla prokázaná a on se mi pokusil vysvětlit fyzikálně model, podle kterého se dá počítat, jak je teplota závislá na CO2. Jde o hodně komplexní jev, takže všechny vlivy jsem asi nepochopil, ale určitou představu mám.

Pokud chcete nějaké skutečně relevantní výstupy, obraťte se na Ústav výzkumu globálni změny, AV ČR.

P.S. Ohledně toho CO2 rozpuštěného ve vodě, kde je ho opravdu velké množství. Jde o zranitelnou rovnováhu. Na jednu stranu, voda nadbytečný CO2 ze vzduchu zachytává, takže jde o negativní zpětnou vazbu. Pokud se proces ale otočí na pozitivní vazbu vlivem oteplování oceánů, a voda začne uvoňovat vic CO2, než kolik pohlcuje (v průměru, oceány dýchají spolu s ročními cykly), může to být opravdu zlé.

Milan Vaněček
6. červenec 2024, 21:34

Petře, to vše jsou novinové články. Když se budete o věc zajímat více, zjistíte že

1) stále neumíme dosti přesně popsat negativní (=stabilizující) zpětné vazby spojené s různými formami mraků. Když se podíváte na nějaký souhrn všemožných forcingů, tak vidíte, že je tam obrovská neurčitost či podhodnocení v určení forcingu (který stabilizuje teplotu). Viz seriozní články třeba v Nature...

2) s růstem koncentrace CO2 se již dostáváme blízko optické saturace, efekt již roste jen málo když zvojnásobíte koncentraci CO2 (a když již třeba zdesetinásobíte, a ona byla ještě historicky mnohem vyšší, tak to už skoro nic navíc neznamená). To je optika.

Milan Vaněček
7. červenec 2024, 15:45

Petře, tak se poptejte toho svého známého fyzika, co se zabývá též nukleací v atmosféře (vznikem a chováním aerosolů, jak říkáte) ať Vám něco řekne k těm mým bodům 1) a 2).

Klimatické modelování a hlavně ta fyzika za všemi (zatím známými) positivními a negativními zpětnými vazbami není vůbec nějaká uzavřená kapitola vědy, je tam mnoho nejistot, aby na jejím základě se dal (měl) provádět celosvětový experiment na 8 miliardách lidí.

Korelace ve fyzice (v medicímě, v čemkoliv) není kauzalita.

Jan Kopecký
6. červenec 2024, 16:24

Nejlepší článek? Vztahovat "emise skleníkových plynů" z dopravy v ČR k r. 1990, kdy víme, kam to tu ti bývalí soudruzi dovedli? A data k takovým tvrzením máte kde? Víc hodnotit netřeba. U Vás si říkám zda jste za své příspěvky zde v diskusi placený?

Petr Hariprasad Hajič
6. červenec 2024, 19:32

Rok 1990 je referenční rok. Myslím, že je to dokonce stejné v celé EU. Největší emise jsme měli v roce 1979 187 *10^6 t., v roce 2022 to bylo 98 *10^6 t. Takže je to asi polovina. Je zajímavé, že velmi podobný vývoj v celkových emisích má Německo. Je na tom v současnosti ale trochu líp (per capita má asi o tunu míň - DE 8t, CZ 9t).

Petr prochaska
6. červenec 2024, 08:39

Druhou možností je to neřešit, emisní povolenky zrušit a tím všeobecně snížit ceny. Eko věci typu elektromobil se stejně do budoucna prosadí, ale nemusí to být hned a na úkor životní úrovně evropanů.

Jaroslav Pihrt
7. červenec 2024, 01:27

Cena ojetého EV třídy Octavie s dojezdem 70km klesla na 100t Kč. Pokud si na to někdo nevydělá, nechť jezdí MHD.

Petr prochaska
7. červenec 2024, 11:16

Za tu cena leda tak s nefunkční baterkou.

josef zak
6. červenec 2024, 07:54

Doprava je u nas velky problem. Zel se tady rozmohl nesvar “staveni samostatne stojicich rodinnych domu”. To vede k tomu, ze z takove urbanisticke struktury je to daleko kamkoliv a diky nizke hustote obyvatel to nejde moc dohromady s verejnou dopravou -> boom automobilismu.

Petr prochaska
6. červenec 2024, 08:37

Domky nejsou problém, problém je nedostatečně budovaná infrastruktura. Nové železnice se nestaví vůbec a silnic také málo a okolo Prahy a v Praze nic.

Petr prochaska
6. červenec 2024, 08:32

Prý zdražení pohonných hmot o korunu nebo dvě. Já jsem tedy četl o 3 nebo 5 Kč na každý litr, plus z tohoto navýšení je ještě DPH. U plynu to také nebude zanedbatelný nárůst na vytápění.

Prostě chtějí donutit lidi, aby přešli na TČ a elektromobily a pořídili si FVE.

Jaroslav Pihrt
7. červenec 2024, 01:45

Já jsem zateplí, přešel na TČ, koupil EV, postavil FVE, FVO, vykopal studnu. Náklady na 300m² dům 12tis Kč ročně energie a 50 haléřů km. Na druhou stranu jsem mohl jen remcat na FB, platit 70tis. za energie a jezdit za 5kc v naftě. Každý si to musí spočítat sám, ale hodně lidí toho není schopno.

Galipoli
7. červenec 2024, 15:52

Taky jste mohl za ty utracené peníze nakoupit akcie ČEZua z divident platit ty zvýšené náklady. Třeba. Nebo makoupit jiné akcie....

Jaroslav Pihrt
8. červenec 2024, 00:28

Ale bydlel bych ve starém baraku s nízkým komfortem bydleni. Dům by nebyl zhodnocen atd.

Jiřík T.
6. červenec 2024, 10:47

Hm a jak tohle výpalné zohlední diskriminační podmínky nutnosti vytápětí v severnějších zemí? Na tohle ojrobyrokraté zjevně nepomysleli

Martin Hájek
7. červenec 2024, 11:37

Vidím tu spoustu kvílení, tak bych si jen dovolil suše upozornit, že kdo topí elektřinou nebo je připojený na teplárnu, tak za povolenky dávno platí a vůbec ne málo. A ti lidé na sídlištích, kteří za povolenky dávno platí, to nejsou žádní milionáři. Takže je úplně fér, aby za své emise začali platit i majitelé vilek s plynovým kotlem. Jestli to pomůže klimatu je celkem jedno, daně by měly být férové v tom smyslu, že za stejnou věc platí všichni stejně.

Richard Vacek
7. červenec 2024, 14:28

Férové je nesmyslné daně zrušit a ne je uvrhnout na všechny.

Martin Hájek
7. červenec 2024, 18:17

Proč nesmyslné? Něco se danit musí, protože stát z něčeho musí žít, aby mohl poskytovat služby, které všichni chtějí a platit důchody. A dává daleko větší smysl danit emise než danit práci nebo již legálně nabytý majetek. Samozřejmě nikdo neplatí daně rád, ale z těch možností, co zdaňovat, nevychází emise vůbec špatně.

Slavomil Vinkler
8. červenec 2024, 07:29

Máš zaplacený daně, uhlíři? Nemáš, viď? Ani na příští rok!

Slavomil Vinkler
8. červenec 2024, 08:35

Stát má danit rozvoj, tedy dph a k tomu tento rozvoj co nejvíce podporovat, aby měl vysolé příjmy. Pasívní daně jako z nemovitosti (již před tím nejméně 2x zdaněné = z příjmu, z DPH...) ap. jsou jen obírání obyvatel.

Martin Hájek
8. červenec 2024, 09:08

DPH daní spotřebu. Je ale daleko logičtější danit dovážené fosilní palivo než třeba domácí poskytovatele služeb. To vám potvrdí každý národohospodář.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se