Domů
Elektromobilita
Tesla bude baterie a elektromobily vyrábět v Německu. Gigafactory postaví nedaleko Berlína
Tesla Gigafactory. Zdroj: Tesla

Tesla bude baterie a elektromobily vyrábět v Německu. Gigafactory postaví nedaleko Berlína

Šéf automobilky Tesla, Elon Musk, překvapivě odhalil lokalitu pro čtvrtou Gigafactory automobilky. Továrna na bateriové články, pohonné jednotky a automobily bude postavena nedaleko Berlína. Rozhodnutí pro Německo má své důvody.

Automobilka Tesla rozhodla, že svoji již čtvrtou Gigafactory postaví v německé spolkové zemi Braniborsko, konkrétně v blízkosti Berlína. Ačkoliv přesná lokalita ještě není známa, dle německého tisku by se mohlo jednat o plochu vzdálenou zhruba 30 km od centra německé metropole.

Továrna bude vyrábět bateriové články, pohonné jednotky i samotné automobily. První Teslou “made in Germany” má být Model Y, crossover postavený na platformě Modelu 3. Musk také dodal, že Tesla plánuje přímo v Berlíně vybudovat inženýrské a konstrukční centrum.

Až 10 000 nových pracovních míst pro Braniborsko

Není divu, že si vizionář Musk pro svoji automobilku, jejímž cílem je urychlit přechod na udržitelnou energetickou budoucnost, vybral právě Braniborsko. Tato země se pyšní nejvyšším instalovaným výkonem obnovitelných zdrojů energie (OZE) na obyvatele v celém Německu. 3700 větrných elektráren, 35 000 fotovoltaických elektráren a 500 elektráren na biomasu celkově vyrobí množství elektřiny, které odpovídá dvěma třetinám spotřeby této spolkové země.

„V Braniborsku máme surovinu budoucnosti, máme obnovitelnou energii. Zde spojujeme ochranu klimatu s ekonomickou silou a to musí být signálem pro celý svět,“ uvedl ministerský předseda Braniborska, Dietmar Woidke, ve středu v Postupimi a označil to jako rozhodující výhodu v jednáních s Muskem.

Sám Musk rozhodnutí odůvodňuje i pozicí Německa jako inženýrské velmoci. Velký konkurent, Británie, vypadla ze hry kvůli nejistotám spojeným s Brexitem, dodal Musk.

Každý ví, že německé inženýrství je vynikající, a to je jedním z důvodů, proč umístíme naši evropskou Gigafactory do Německa,“ dodal Musk.

Dle Woidkeho jedná Braniborsko s automobilkou již pět až šest měsíců. Ze strany spolkové země bylo nabídnuto několik lokalit pro továrnu, která bude představovat jednu z největších investic v historii této spolkové země. Vyšplhat se má na miliardy eur.

Pro Braniborsko továrna bude znamenat tisíce nových pracovních míst. Nejmenované zdroje pro místní tisk, Potsdamer Neueste Nachrichten, uvádějí počet nových pracovních míst ve výši okolo 10 000.

Harmonogram výstavby továrny není prozatím znám, Musk však při předešlých příležitostech označil rok 2021 jako možný start produkce v Evropě.

Tlak na německé automobilky

Tesla Model Y, který se bude vyrábět v Německu. Zdroj: Tesla

Německý ministr hospodářství, Peter Altmaier, označil během slavnostního ceremoniálu v Berlíně překvapivé oznámení Muska za „milník“ pro rozvoj elektromobility a výroby bateriových článků v zemi. Podle něj investice posílí postavení Německa jakožto automobilové velmoci na mezinárodní úrovni.

„Nyní očekáváme, že budeme mít příležitost stát se důležitým mezinárodním centrem pro tuto budoucí oblast,“ uvedl Altmaier v tiskovém prohlášení.

Německý tisk krok rovněž označuje za důležitý krok pro transformaci automobilového průmyslu v zemi a dodává, že Tesla tímto krokem staví pod tlak německé automobilky.

„Průkopník v elektromobilitě, který byl dlouhodobě vysmíván německými konkurenty, útočí na Volkswagen, Daimler a BMW na domácím trhu jako výrobce, zaměstnavatel a konkurent v oblasti inženýrství,“ uvádí list Tagesspiegel.

Zdroj úvodní fotografie: Tesla

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
energetik II
15. listopad 2019, 09:22

Podobná Gigafactory - 3 za 2 mld. USD byla nedávno postavena v Číně za 9 měsíců a nyní už vyrábí zkušební série Tesel-3. 9 měsíců je špičkové tempo pro postavení takové obří továrny, uvidíme jaká nasadí tempo v Německu. V Česku se již Tesla- 3 prodává, cena její základní verze je ale 1 199 200 Kč , což není pro běžného spotřebitele přijatelné . Dražší varianta je přes 1,4 milionu.

Milan Vaněček
15. listopad 2019, 09:39

Tohle by si měli všichni zastánci staré energetiky a automobilismu 20. století přečíst aspoň 3x.

To už je nezvratný nástup energetiky a automobilismu 21. století. Probuďte se!!!

A větu: „V Braniborsku máme surovinu budoucnosti, máme obnovitelnou energii" by si měli zopakovat aspoň 5x před spaním.

Braniborsko nemá moře, spolu s Berlínem je tak velké i do počtu obyvatel asi jako Morava. Ale uvědomili si co je důležité - lokální čisté suroviny: slunce, vítr, voda.

A v USA TESLA už má větší hodnotu než po většinu 20. století největší světová automobilka General Motors.

Myslím, že když se Česká republika napojí na obnovitelné zdroje a elektromobilitu, tak máme budoucnost našeho průmyslu a energetiky zajištěnou na dalších 50 let.

energetik II
15. listopad 2019, 09:56

3700 větrníků na rozloze 29 654 km čtverečních = zhruba na třetině ČR , to je velký počet. Braniborsko sousedí s Polskem, tak by se mohli Poláci trochu kouknout přes hranici, jak se dělají onshore větrníky a zbavit se tak své 82 % ! výroby elektřiny z uhlí. Jejich plánovanému jádru totiž moc nevěřím , po vyškrtnutí Ruska a Číny jim snad zbudou jen Korejci.

JVr
15. listopad 2019, 16:07

Mno oni se podívali... a tak raději zvedli pravidlo 10H ????.

Vladimír Šťastný
15. listopad 2019, 12:46

Pane Vaněčku, až bude Musk krmit své továrny JENOM obnovitelnou energií a zůstane odpojen od veřejných sítí, které ho zásobují v době kdy ty zázraky nedávají zrovna tolik, kolik potřebuje, zatleskám mu a uznale zamručím. JENŽE k takovému stavu je ještě hodně daleko, pokud se mu ho ale přesto podaří realizovat, má jedno jisté už dnes: bude to pohádkově drahé a bude muset někoho donutit, aby to zaplatil.

Jan Veselý
15. listopad 2019, 13:07

Vy jste jak onen Nohavicův Ferda Šiška z Dolní Lomné. Co není "stopro" to není, že? Nějaké další nesmyslné požadavky nemáte?

Josef
15. listopad 2019, 16:38

Nejsem odborníkem na SRN , ale pokud vím pak solárem vyrábějí 10Mto ročně , větrem cca 25Mto , celkem tedy 35Mto jejich celková spotřeba primárních paliv je 323Mto. Nová výstavba větrných a solárních el. vázne V roce 2000 byla výroba energie v jaderných el. 38Mto. V roce 2022 bude nulová a výroba z větru a slunce tak pokryje výpadek jaderných zdrojů - vše za ohromných nákladů a industrializace venkovské krajiny. Ať tam postaví kdokoli cokoli pak přírůstek spotřeby energie pokryjí výhradně fosilní zdroje, protože Německo je dnes v situaci likvidace jaderné energetiky a posilování role fosilních paliv - plynu z NS2.

Jan Veselý
15. listopad 2019, 18:00

1) Co je Mto za jednotku?

2) Proč matláte dohromady produkci elektřiny a spotřebu primárních paliv?

3) Co to má společného s Teslou?

Vladimír Šťastný
17. listopad 2019, 08:13

Jestli chápete psaný text, snadno rozpoznáte, že žádné požadavky nemám, pouze vznáším řečnickou otázku. Až budou fosilůní a jaderné zdroje zlikvidovány a OZE nebudou mít na čem parazitovat, jejich vlastníci a provozovatelé budou nuceni značnou část své produkce nějak ukládat a až na ně budou přeneseny náklady na údržbu a budování distribučních a přenosových linek a vůbec veškeré režie, který s sebou tento obor nese, pak bude na místě porovnat ceny a zeptat se, jestli jsme tohle opravdu chtěli a jestli nové zdroje plní ty požadavky, na které jsme dnes zvyklí jako na standard. To jsem opravdu zvědav.

Ondřej
15. listopad 2019, 22:54

Ale tak... Nikdy nic není hned. To chceme jen díky internetu, ale všechny technologie se mění "pomalu". Tuto debatu můžeme rozproudit třeba za 20 let. Myslím si, že v té době už podobné experimenty budou za námi a různé podniky pojedou jen na čistou elektřinu. Je tam však ještě mnoho co je potřeba udělat. :) Nechme se tedy překvapit, snahu je třeba ocenit.

Ono to vlastně ani jinak nepůjde už i Polsko si začíná uvědomovat, že s uhlím do konce světa asi nevydrží. Možná však vsázejí na 3. světovou a že jim zase ty města zničí a pak budou moc vše stavět od začátku na zelené louce. :D

Energetik 007
15. listopad 2019, 10:24

Tesla má vertikálně uspořádání produkce a vyrábí si vše od plechů přes motory až po baterie.

V Evropě je to opačné jedna továrna např. Magna České Velenice vyrábí plechy pro skoro všechny automobilky.

Ivan Novák
15. listopad 2019, 11:01

Trochu to odlehčím: v těch Braniborech Tesla svůj procesní model možná ještě vylepší - když zafouká hodně, přidají čtvrtou směnu, a když nezafouká, bude celozávodní dovolená. A taky, kdo si koupí jejich nové auto, bude v něm mít už dobře vyzkoušený akumulátor.

Pozitivní racionální jádro v tom ale přeci jen je, víc takto umístěných fabrik by trochu ulevilo německým severojižním přenosům elektřiny.

Milan Vaněček
15. listopad 2019, 11:40

Berlín s Braniborskem se zvedne stejně jako se zvedlo po 2. světové válce Bavorsko. Dříve bramborářské oblasti, nyní high tech.

Co kdyby jsme se jen trochu poučili .....

a neříkali "to nééjde", musíme zůstat u "osvědčených" "RVHP" technologií.

Jan Veselý
15. listopad 2019, 13:12

Spolková vláda se v Braniborsku snaží o to stejné, co už se jim do značné míry už podařilo v Sasku, nalákat to té oblasti moderní průmysl, aby region zbohatl a neutíkali z něj lidi.

Milan Vaněček
15. listopad 2019, 11:53

To bude zajímavé porovnání. Vertikálně uspořádanou produkci mají též největší výrobci fotovoltaických panelů. Od výroby polysilikonu (cena už klesla od stovek USD pod 9 USD za 1 kg!!!) až po výrobu FV článků a montáž panelů.

Ale zde ve střední Evropě je pro Němce asi nejvýhodnější horizontální uspořádání. Umožňuje jim získat komponenty pro závěrečnou montáž aut v Německu s výhodou třetinových mezd v zemích V4, kde vyrábí komponenty.

Jen Němcům pořád chybí levný výrobce baterií v zemích V4. I když i to bude během cca 5ti let... v Polsku i Maďarsku se již staví, u nás zatím jen výroba (míchání) elektrolytu pro ně v Pardubicích-Rybitví.

Jsem zvědav, čím se pochlubí HE3DA na Smart Energy Forum v úterý v Kongresovém centru Praha.

Jan Veselý
15. listopad 2019, 13:20

Vertikální integrace je výhodnější, když jste ve fázi prudké expanze výroby a máte dobré marže. Pokud jste ve fázi zavedeného byznysu s malými maržemi a ostrou konkurenci, je výhodnější se zbavit všeho, co není váš "core business", a outsourcovat to. Každý ať dělá to v čem je nejlepší a když uděláte změnu v technologii, jen ukončíte smlouvu, to je jednodušší než propouštět, rušit divize, apod. Dotyčný zrušený taky není nutně likvidován, jen si musí místo na trhu najít u někoho jiného.

energetik II
15. listopad 2019, 15:24

Z Elona Muska jsem si ještě před pár lety dělal blázny jako z nepolepšitelného fantasty a nezničitelného vizionáře . Postupně si názor na něj koriguji a začínám ho uznávat. Gigafactory - 3 u Šanghaje má mít kapacitu 500 000 Tesel roční výroby a pokud bude mít Gigafactory- 4 u Berlína také 500 000 ročně, tak je to rovný 1 milion elektrovozů pro Čínu a EU. Musk se tak obratně vyhýbá Trumpovým clům a z vysoka kašle na jeho požadavky, že pracovní místa v továrnách je třeba vytvářet v USA. Muskova nosná raketa Falcon Heavy je dnes nejsilnějším nosičem světa, na nízkou dráhu vynese až 64 tun nákladu, první start byl loni. Roku 2011 letěl naposledy US raketoplán, takže USA už 8 roků musí své kosmonauty letící na ISS potupně cpát do 50 let starých ruských lodí Sojuz /první start 1967/ ,které nejsou zrovna bezpečné. Za jednoho svého kosmonauta USA platí Rusku 50 milionů Dolarů. I to má změnit Musk , příští rok už má létat s kosmonauty na ISS jeho nová loď Crew Dragon. Dvěma Muskovým nápadům ale stále odmítám uvěřit: 1. Hyperlopu, kde se budou cestující pohybovat rychlostí 1200 Km/h v širokém potrubí, kde bude vytvořeno vakuum. 2. Kolonizaci Marsu 50 000 lidmi, první do 10 let, za pomoci jeho znovupoužitelné superrakety ITR , která má vyslat k Marsu kabiny vždy po 100 lidech najednou a snížit náklady na dopravu jednoho člověka na Mars na směšnou částku 200 000 Dolarů. Nevěřím ,tedy zatím ! Pokud Musk opět zázračně nezaboduje.

Milan Vaněček
15. listopad 2019, 18:26

ad Hyperloop: Švýcaři uvažují už asi 15 let o něčem podobném, nazývali to metro a vedlo by to Ženeva, Lausanne, Bern, Lucern a Zurich. Rychlost asi poloviční, ale na propojení nejvýznamnějších měst Švýcarska dostatečná. A švýcaři jsou mistři v budování tunelů.

ad elektromobilita: jestli to není tisková chyba, tak už ve dvou zde anoncovaných zprávách je o investičním plánu VW následující: chtějí vyrábět 26 milionů elektromobilů ročně!! A to nejpozději roku 2029.

Schválili na to financování. To by znamenalo: obrovský nárust výroby proti současnosti (VW vyrábí 10 milionů aut ročně). To by znamenalo, že si spočetli, že výroba elektromobilů bude PODSTATNĚ jednoduší.

To bude znamenat, že elektromobily za 10 let budou podstatně levnější než klasika stejných jízdních parametrů.

Ale: není to jen tiskařský šotek nebo špatný překlad z němčiny?? Jestli ne, dosah bude OHROMNÝ.

Jimi
15. listopad 2019, 18:51

26 milionu kumulativne, ne rocne :-) takze asi sotek

Milan Vaněček
15. listopad 2019, 20:18

To vypadá realisticky, byla by to zhruba čtvrtina celkové produkce za příští dekádu. Pěkné číslo.

energetik II
15. listopad 2019, 22:04

Souboj zavedeného giganta VW , který je mistrem výroby aut se spalovacím motorem s novou dravou firmou Tesla , která začala rovnou s elektromobily, bude zajímavý. VW má postavené fabriky, má miliardové rezervy , má výborné konstruktéry, má dlouhou historii , - Vznik fabriky VW roku 1937 inicioval sám říšský vůdce Adolf Hitler, který také sám navrhl zaoblené tvary VW Brouka , přičemž se inspiroval tvary českých Tater konstruktéra Ledwinky. To bylo uznáno až 1961 , kdy Němci zaplatili ČSSR za to, že nám - "Hitler opajcnul Tatrovky". Takže souboj VW versus Tesla může být opravdu zajímavý !

Josef
15. listopad 2019, 22:38

Víte jaký je hlavní rozdíl mezi Teslou a VW ? Tesla pro nás nikdy nic neudělala a VW dal mnoho lidem v ČR dobře placenou práci a proto jsem si koupil auto VW s cenovkou přes milion ta firma si to zaslouží - Teslu ať si kupují Američané

energetik II
16. listopad 2019, 10:46

TO : Josef

Ano, to je pravda. Sám mám také Škodovku, což je součást koncernu VW. Prodej Škody MB v privatizaci Němcům byl asi nejúspěšnější počin 90 let ,na rozdíl třeba od systému kuponovky, kde pan Kožený koupil "na kupony" Československou námořní plavbu včetně námořníků i lodí a obratem ji zas "střelil" pochybnému kupci. Nebo třeba privatizace našich bank, kdy bylo zahraničním vlastníkům prodáno zbytečně celých 100 % majetku a ročně tak do zahraničí nyní odplývají desítky miliard Kč z jejich zisků - kdyby byly prodány třeba ze 70 %, tak nám ročně do rozpočtu přiteče cca. 10 miliard Kč navíc. Kolik se dá za 10 miliard ročně postavit třeba domovů důchodců, nových škol, kilometrů dálnic ?

Ivan Novák
16. listopad 2019, 13:01

Ona měla Škoda (boleslavská) konkurenceschopný produkt a lidi, což přesvědčilo VW, že lepší byznysplán je tu fabriku rozvíjet a ne vyždímat a zahodit. Banky v takové pozici naprosto nebyly, ty český mgmt v lepším případě prohospodařoval, v horším rozkrádal (bohužel, v tom sektoru a jeho regulaci byla díra v knowhow prostě příliš velká, viz ten řezník, co mu KB dobrosrdečně půjčovala na fotbal, nebo ta parta s Prazdrojem a Nomurou).

Kupóny byly nejlepší cesta, jak se začít učit. Koženému je dali lidi, co se učit nechtěli, podobně jako bylo snazší sehnat kapitál na montovny než činit české IT služby globálně žádanými. Učení je dlouhé a drahé, např. kontrolní balík akcií Slovenských elektráren byl privatizován před 15 lety, to už bylo vcelku známo, jak to chodí, a přesto od převzetí manažerské kontroly Italy zbývají státnímu rozpočtu SR na to téma jen oči pro pláč. Kapitalismus není selanka apriorních dobráků, pouze se v rovných podmínkách prosadí strategie nebýt darebákem a přitom otevřeně soutěžit a mít rychlou zpětnou vazbu jako evolučně nejvýhodnější. Chce to jen pár set let výchovných pohlavků od neviditelné ruky, a budeme to možná umět.

Udělat z akvária rybí polévku jde snadno, ale naopak to jde velmi těžko (slyšel začátkem 90. let v TV z úst J. Rupnicka, co se jinak dost plete, ale tohle přirovnání sedí).

Milan Vaněček
16. listopad 2019, 13:44

Základní chyba třiceti let byla, že správci obrovského dříve "státního" majetku (fondy, management, pohrobci JZD, ...) se chovali jako jeho majitelé (brali si co chtěli) a ne jako správci, kteří vždy musí být někomu odpovědní (státu, lidu, vládě,..).

To byla základní systémová chyba, Klaus ani Havel ani Pithard, ani ... neměli vůbec žádné praktické zkušenosti s ekonomikou a se správou majetku a tak tu zásadní chybu udělali.

A tak jsme tam , kde jsme.

Díky 74 letum míru jsme v průměru mnohem bohatší, ale, je to tak jak říká Jiří Suchý: současný režim je lepší než ten předchozí, ale horší než jsem si před 30 lety představoval. Básník umí nejlépe a nejstručněji vystihnout realitu.

energetik II
16. listopad 2019, 17:02

Ano, ona by třeba ani ta kuponovka nemusela být špatná, kdyby byla ošetřená zákony ,což Klaus tenkrát už nezvládl. Tak mohl třeba Kožený od lidí sebrat do fondů obří majetek, pak si z fondů klidně udělat jakýsi - "Harvardský průmyslový holding" - a ten pak následně vytunelovat výlučně do vlastní kapsy. A miliony českých občanů následně přišly o své miliardy a svůj zaručený "desetinásobek" už pak nikdy neviděli. Majetek v řádu miliard v privatizačních fondech prokazatelně byl, ovšem nakonec z velké části skončil v cizích kapsách. A tomu by se dalo bývalo zabránit vytvořením řádné legislativy. Ale nestalo se.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se