Domů
Elektřina
Poptávka po zelené elektřině v Evropě letos meziročně výrazně vzrostla

Poptávka po zelené elektřině v Evropě letos meziročně výrazně vzrostla

Poptávka po elektřině z obnovitelných zdrojů prokázané zárukami původu v letošním roce v Evropě významně vzrostla. Podle dat evropské asociace Association of Issuing Bodies, která prosazuje jednotný systém záruk původu, v letošním druhém čtvrtletí poptávka po zelené elektřině se zdokumentovaným původem meziročně vzrostla o téměř 40 %.

Podle Toma Lindberga, ředitele společnosti ECOHZ, překonala poptávka v letošním roce s 377 TWh hodnotu za celý loňský rok o 11 TWh. Pokud růst přetrvá i ve zbylých měsících roku, celková poptávka za letošní rok by mohla podle Lindberga dosáhnout až 500 TWh.

„Celková poptávka po zelené energii stále roste – jak na“ vyspělých“ trzích, jakými jsou Německo a Švédsko, tak na nových trzích, jako je Španělsko,“ říká Lindberg.

V roce 2016 Německo zažilo první rok, kdy poptávka po elektrické energie z obnovitelných zdrojů stagnovala. V letošním roce však němečtí zákazníci již nakoupili 77 TWh elektřiny se zárukami původu, tedy více než za celý loňský rok. Pokud bude německý trh pokračovat v současném trendu, mohla by podle Lindberga být v letošním roce poprvé prolomena hranice 100 TWh.

Evropskému trhu se zárukami původu elektřiny pomohl i vstup Španělska, které je jednou z posledních zemí s vysokou výrobou v obnovitelných zdrojích.

Vývoj poptávky po zelené elektřině se zárukami původu v Evropě
Vývoj poptávky po zelené elektřině se zárukami původu v Evropě. Zdroj: ECOHZ

V Evropě trh s elektrickou energií z obnovitelných zdrojů se zárukami původu vykazoval v raném stádiu známky napětí, kdy se objevil nárůst nabídky s novými zúčastněnými zeměmi, které se zapojily do systému.

„Tento trend se nyní obrátil, protože cena za nákup obnovitelné energie vykazuje jen malé známky váhavosti s velkou nabídkou nových solárních, větrných, bioplynových a vodních elektráren. Zajímavé je, že na trhu se projevuje přesná opačná reakce – ceny většiny obnovitelných technologií a záruk geografického původu vykazují vzestupnou tendenci,“ říká Lindberg.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Vinkler
28. srpen 2017, 06:38

1) Může mi někdo (blbovi), vysvětlit rozdíl mezi zeleným a ušmouraným elektronem?

2) Co když jsme v noci a nefouká?

Milan Vaněček
28. srpen 2017, 07:26

ad1: Snad každý člověk musí uznat, že je rozdíl když je elektřina vyrobena například ve FVE či vodní nebo VtE (při výrobě nevznikaji karcinogenní a jedovaté látky ani radioaktivní odpad) nebo spalováním např fosilních paliv. Když nahradíme například 30 či 50 či 80% fosilních elektráren OZE a 80% dieslů elektromobily tak bude ovzduší čistší. Na to snad si nemusite barvit elektrony.

ad 2: V noci máte mnohem nižší spotřebu, nabíjení akumulaček či ohřev vody můžete posunout do doby kdy slunce svítí či vítr fouká či voda teče a ten zbytek si stejně vemete z plynových elektráren a standartní krátkodobé akumulace (přečerpávačky, baterie). Tak v čem pořád vidíte neřešitelný problém???

Na 100% elektřiny z OZE si mohou troufnout města či oblasti v USA s vhodnými přírodními podmínkami (v současnosti je jich 50 co to chtějí dosáhnout někde mezi lety 2035 a 2050). My bychom mohli dosáhnout třeba okolo 50% někde po roce 2050, ale smysl to má jen bez dotací a za skutečné podpory státu formou odstraňování bariér pro výstavbu OZE.

Vinkler
28. srpen 2017, 11:05

O neřešitelné problému nemluvím, řešitelné je za dostatečných prostředků vše.

Souhlasím, že dotace je nejhorší forma plánovaného hospodářství. Skrytá a zoufale neprůhledná.

Jan Veselý
28. srpen 2017, 08:28

ad 1) Žádný není, tady se popisuje obchodní vztah mezi výrobci a odběrateli elektřiny. Odběratelé z vlastních důvodů mají potřebu odměnit drobným penízem producenty "čisté" elektřiny a tak to dělají s certifikáty garance původu. Mají aspoň bilančně zajištěno, že jejich elektřina je čistá a stimulují "ty správné" zdroje, zdroje, které chtějí. Nikdo se ani nesnaží předstírat, že dostanou nějaké konkrétní elektrony. Je to nesmysl.

ad 2) A co se dělá dnes, třeba ve Francii, když jim nestačí výroba z jejich JE? Jejich nějakých 58 GW JE sice vyrobí 80% elektřiny, ale odběrové špičky mají přes 100 GW. Jak to řeší? Aha, pustí jiné zdroje a kupují z ciziny.

Vinkler
28. srpen 2017, 11:07

Garance původu třeba na ryby nebo dřevo či ropu - to si dovedu představit. Na eletriku stále v jedněch drátech kdykoli - to mi stále uniká.

Vláďa
28. srpen 2017, 12:07

Je to jenom o penězích. Na snadě je otázka zda by se OZE prosadily pokud by pro všechny výrobce el. energie byly stejné podmínky včetně ceny.

Jan Veselý
28. srpen 2017, 13:32

Je jen otázkou jaké stejné podmínky? Plná zodpovědnost za vlastní odpady jako má třeba fotovoltaika (poplatek za recyklaci) by efektivně zlikvidoval uhelné elektrárny a vážně znevýhodnil elektrárny jaderné. Plná zodpovědnost zdroje za škody způsobené provozem je "game over" pro jádro a finanční katastrofa pro uhlí. Povinnost dodávat množství nasmlouvaná měsíce dopředu vážně znevýhodňuje vítr a FV. ...

Co se týká financí, souhlasím s tím, že by případná nová výstavba bezemisních zdrojů měla mít stejné finanční podmínky, třeba takové jako měla JE Temelín. Úplně by stačila státní záruka za úvěr na výstavbu, zajištění místa pro výstavbu ze strany státu a zajištění připojení do přenosové sítě.

Milan Vaněček
28. srpen 2017, 13:44

Ano, pan Veselý to napsal správně: chce to stejné podmínky. Z toho Vám též vyplyne vhodná kombinace zdrojů (OZE plus plyn) když jeden nemůže splnit vše. A jak podotkl pan Veselý, i diskvalifikace některých zdrojů elektřiny. A kdybychom zohlednili i zdravotní benefity, tak už by nebylo co řešit a "stará energetika" by pozvolna zanikala (a v bohatých zemích i zanikne).

petr
28. srpen 2017, 18:56

Pro P Vláďa s://ekonom.ihned.cz/c1-62039410-cesko-vytezene-za-par-korun

A takhle to nějak funguje ty rovné podmínky pro všechny, narvat si kapsy lovama všechno zamořit prostě po mě potopa. Výzkum jaderek určitě nebyl ze soukromých rukou ,ale hezky z veřejného.Kdyby byli doopravdy rovné podmínky, tak už na OZE jedem dávno. Třeba Jad. el. Dukovany. Někdo se tu chlubí že dodává 1 kw za 0,6kč jako vtip dobrý,ale nějak se tu nemluví o doprovodných akcích ty dvě přehrady taky něco stáli a byla postavena z nakradených peněz komunisty. A trvalé uložení jaderného odpadu, nemyslím palivo ale elektrárnu, rozebrat a desítky nebo stovky tun ozářeného materiálu někam uložit.

Milan Vaněček
28. srpen 2017, 12:21

Pane Vinkler, elektron není žádná červená (nebo zelená) kulička jak nás to učili na vojně v populárních filmech. Elektron je z hlediska fyziky kvazičástice (=jakoby částice). Ale v rámci sítě víte, kolik jich je v síti původu z OZE, kolik z uhlí a kolik z JE, ...

Je to jako pivo: biochemicky je to totéž ale v distribuci máte určité množství Plzně, Budvaru i jiných piv. To víte skoro přesně. A Vy víte i které pivo pijete.

U elektřiny vám to v drátech namíchají, takže už to nevíte. Ale když si budete pro svoji továrnu, dům nebo region vyrábět elektřinu sám, tak to vědět budete. V čem máte problém???

NN
28. srpen 2017, 21:31

1)Elektron je podle mě "normální" částice - lepton. Jako kvazičástice se ovšem někdy může chovat. Elektron je lokalizovaný (a i delokalizovaný) ve vodiči. Původ mu lze těžko připisovat. Podstata elektřiny tkví v energii elm. pole.

2)Já bych to k pivu nepřirovnával. Omezme se na lahváče. Tam příslušnost (používané) elementární, dále nedělitelné jednotky (čili flašky) k rozlišované třídě(značka/produkt) lze určit na vybraném konkrétním kusu(podle etikety, či někteří borci tvrdí, že to poznají po chuti). U spotřebované kWh asi těžko. Lze to ale na obchodní bázi - jakoby z které "hromady" Vám to dodali (v rámci zúčtovacího intervalu, zdaleka ne v okamžitých výkonech/odběrech).

3) Regulátoři energetického odvětví by se měli poučit(nakolik to lze) u ctihodných (až extrémně) bankéřů, kteří velice hezky fixlovali se sazbami LIBOR. Když to zákazník-odběratel chce s certifikátem(např. v rámci svých "her na ksicht", ech image zodpovědné osoby (právnické či fyzické), proč ne? Ale někdo musí schopně hlídat, jestli toho v certifikátech(+ dalších definovaných obchodních kanálech, jsou-li takové) nevzniká víc, než se toho vyrobilo.

Milan Vaněček
28. srpen 2017, 22:44

ad 1): elektron v kovu či polovodiči je kvazičástice

ad 2,3): veškerá certifikace původu musí být založena na tom, že nemůžete prodat více proudu např. z FVE než v ní vyrobíte. To vám řekne ČEPS nebo to orientačně spočtete sám z nameplate kapacity a meteorologických dat.

NN
29. srpen 2017, 09:33

1) Jako kvazičástice se chová, ale není to kvazičástice, na rozdíl např. od fononu.

3)U nás certifikace dělá OTE. Ale kdo to hlídá? OTE samo, ERÚ? Nejde jen o vydávání certifikátů, ale taky o prodej.

Orientační počítání z inst. výkonu a meteo dat např. nepostihne "propouštění energie" - tím míním nucené odstavení zdrojů pro nadvýrobu. A nemáte šajna o druhé straně mince - prodeji.

Vinkler
29. srpen 2017, 05:58

Abych rozuměl. Příklad, nasmlouvám zelené elektrony z WE + mám certifikát . Zjistí se ale, že dnes nefouká. To se mám odepnout nebo beru ee z uhlí?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se