Domů
Trh s elektřinou
ČR bude čistým dovozcem elektřiny asi v roce 2027, při kritickém vývoji za rok
přenosové vedení

ČR bude čistým dovozcem elektřiny asi v roce 2027, při kritickém vývoji za rok

Česká republika se v příštích letech v případě útlumu uhelných elektráren stane čistým dovozcem elektřiny. Podle kritického scénáře ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) by se tak mohlo stát v příštím roce, pravděpodobnější je podle úřadu rok 2027. Novinářům to dnes řekli zástupci ministerstva a provozovatele přenosové soustavy ČEPS s tím, že na zákazníky nebude mít dovoz elektřiny negativní dopad. Česko nyní dováží ze zahraničí kolem 15 terawatthodiny (TWh) elektřiny ročně, zároveň však vyváží do ciziny až 30 TWh za rok.

Předpoklady vycházejí z analýz ministerstva k různým scénářům dalšího vývoje české energetiky. V modelovém kritickém scénáři, který podle zástupců ministerstva není příliš pravděpodobný, se odhaduje ukončení provozu uhelných elektráren energetických skupin Sev.en a SUAS Group v roce 2025, a o dva roky později také odstavení uhelných zdrojů ČEZ. Kromě toho do tohoto scénáře úřad započítal také některé tzv. stresové faktory, jako jsou například pomalejší instalace obnovitelných zdrojů, neplánovaná odstávka některého z jaderných bloků nebo odstávka vedení energie z Německa.

Při naplnění kritického scénáře se tak Česko stane mírným dovozcem elektřiny v příštím roce. Podle vrchního ředitele sekce energetiky MPO Reného Neděly by to však neohrozilo bezpečnost dodávek elektřiny. V roce 2027 by pak podíl dovážené elektřiny na celkové spotřebě podle odhadů vzrostl na zhruba 20 procent.

Podle MPO je však v současné době pravděpodobnější scénář, podle něhož dovoz elektřiny převáží nad vývozem v roce 2027. Česká soustava by na to podle ČEPS měla být připravena, zároveň by k tomu měly stačit i výrobní kapacity v zahraničí. Celková technická kapacita přenosové sítě pro dovoz je podle místopředsedy ČEPS Svatopluka Vnoučka 20 TWh za rok. Do roku 2030 ji chce státní podnik navýšit na 24 TWh. Vnouček ale zároveň upozornil, že objem dovozu se bude odvíjet především od nákladů na výrobu elektřiny v ČR a v okolních zemích.

Dovoz elektřiny její cenu podle ministerstva výrazně neovlivní. Při dalším rozvoji výroby z obnovitelných zdrojů by podle resortu měla cena elektřiny postupně klesat bez ohledu na to, zda bude vyrobena v ČR nebo v zahraničí. Výjimkou budou situace, kdy nebude dostupný dovoz levné elektřiny nebo nastane nižší dostupnost energie z obnovitelných zdrojů. Tyto situace by však měly postupem času ubývat. Dostupnost elektřiny na okolních trzích zůstane podle ČEPS dostatečná pro dovoz do Česka i v případě kritických scénářů.

Neděla zároveň upozornil, že Česko dováží v určitých obdobích roku část elektřiny už nyní. Děje se tak především kvůli ekonomické výhodnosti dovezené výroby. Stále však platí, že v roční bilanci se z Česka více elektřiny vyvezlo. Nejvíce elektřiny v současnosti proudí z Německa. Loni to byla asi polovina celkového dovozu.

Vláda ve středu projednala soubor opatření, které MPO připravilo pro případ rychlého útlumu uhlí. Tím hlavním by mělo být zjednodušení povolování nových zdrojů a rozšíření finanční podpory zdrojů k zajištění dekarbonizace. „Půjde o zdroje jako zemní plyn, ale také vodík či technologie pro zachytávání a ukládání oxidu uhličitého,“ popsal Neděla. Opatření dále zahrnují záchrannou pojistku v podobě rozšíření opatření přesahujících licenci, které nyní může vydávat ERÚ, v případě teplárenských zdrojů, i na ty na výrobu elektřiny. Dále se upraví pravidla ČEPS pro výběr dodavatelů zajišťujících služby výkonové rovnováhy.

sip ptd

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(44)
Petr
13. červen 2024, 17:14

Proč se dělá z dovozu elektřiny takové drama? Např. veškerou energii ve formě plynu a ropy dovážíme. Evropa je jeden trh a jedna síť. Nedává smysl vyrábět draze uhelnou elektřinu a devastovat si tím vzduch a krajinu, když můžeme dovézt energii z baltských větrníků.

Jakub Mikulka
13. červen 2024, 17:31

Z jakých větrníků ji chcete přivézt dneska večer/v noci???

Vladimír Šťastný
14. červen 2024, 08:51

Jasně, řekneme Germánům ať fouknou a dovezeme elektřinu:-))) Kde pořád berete tu svou jednoduchost a naivitu?

Jimi
13. červen 2024, 17:30

No tak ať, ať nám elektřinu dotují bohatí Němci a Rakušani

Jan Veselý
13. červen 2024, 19:10

Takže ČEPSu je přikáže, aby zařídil lepší a výkonnější propojení se sítěmi v Německu a Polsku?Jsem pro, to už mělo být dávno.

Miloslav Černý
13. červen 2024, 18:14

Když budou levné přebytky, rádi je nám všíchni dodají. Co z toho vyplývá je v celku jasný. Co nejdříve se zaměřit na odkládané realizace v dříve plánovaných přečerpávačkách, které jsou dlouhodobě, prakticky neomezeně, při potřebné udržbě využitelné i pro jiné než energetické účely. Tato investice nemůže být dlouhodobě prodělečná jako jaderné, plánované, kontraverzní mamuty. A podobné potřebné příspěvky pro budoucnost naší energetiky je zbytečné opakovat.

Petr Hariprasad Hajič
13. červen 2024, 18:46

Přečerpávačky se staví dlouho. Nerychlejší jsou bateriová úložiště. Sice nemají takovou životnost, ale kdoví, jaké baterie budou za 20 let.

Miloslav Černý
14. červen 2024, 09:39

Jedno by nemělo vylučovat druhé. Společně na tom budem ještě výhodněji. Společně to dokáže oddálit najetí například v nouzi nějaké potřebné energie např z plynu, podstatně levnější než z těch zmiňovaných jaderných mamutů. Umělá inteligence na základě vyhodnocení všech dostupných potřebných informací nám to pomůže co nejlépe i ekonomicky ukočírovat. Stabilizace sítě by tím měla být snadno zvladnutelná, když nepolevíme z rozvojem kapacity v OZ v celém svém rozsahu, třeba i v akumulaci tepelné nebo naopak nízkoteplotní do CO2 nově se rozvíjející.

Richard Vacek
13. červen 2024, 18:31

Pokud se podaří díky vysoké ceně energií vyhnat dostatečný počet firem jinam, tak by to nemuselo být tak zlé.

Milan Vaněček
13. červen 2024, 20:43

To už se daří naší současné energetice založené na uhlí a jádru. Bohužel tohle není ironie, pane Vacku

Bob
13. červen 2024, 21:38

Cenu elektřiny určuje burza a tam jsou naši výrobci v menšině.

Největší vliv na cenu elektřiny má Německo s jejich OZE.

Martin
14. červen 2024, 13:37

Podle Vašich vyjádření zde v diskuzích byste přece cenovou historii a návaznosti na to měl hodně dobře znát, proto mi zůstává rozum stát, že něco takového jste schopný vůbec napsat.

Vždyť přece moc dobře víte, že ceny v elektřině začaly pomalu nabírat na obrátkách až v momentě, kdy si po Fukušimě řekli Němci, že jádro nechtějí. K tomu později přidali i odstavení uhlí a ještě se do toho přidala spekulace s růstem EUA bez limitní horní hranice . (Rusko to už jen vyhrotilo o něco dříve a rychleji.) Všechno lobby za odstavení stabilních zdrojů.

OZE zatím pouze a jen nabourávají systémovou rovnováhu soustavy a tím neskutečně zvyšují cenové náklady na provoz sítí, které v konečném důsledku zaplatí koncový zákazník nebo-li my.

Takže z průmyslového a ekonomického hlediska je protlačování výroby EE z OZE "na sílu" to největší zlo, co mohlo EU potkat. Kdyby to nechali si jet přirozeným vývojem, mohlo to vypadat úplně jinak a určitě by OZE nemělo tolik nepřátel jako má teď.

Vladimír Šťastný
14. červen 2024, 08:53

Smutný výsledek původně robustní energetiky, která po desítky let přikrmovala svými přebytky většinu Evropy a přispívala tak k energetické stabilizaci zemí propojené soustavy.

Roman Kosařík
14. červen 2024, 13:56

A za jakou cenu? Vy jste asi nikdy nebyl v Krušných horách a přilehlém okolí, že?

josef zak
14. červen 2024, 14:00

presne tak!

Jan Kopecký
14. červen 2024, 20:41

z čehobty hory? z odsířených elektráren? nespletl jste si dobu?

ll
18. červen 2024, 12:56

Proto ty Krušný hory chtějí zničit VE, jednu mám cca 2 km od baráku, v noci ji slyším jak hučí. Zlatá šachta, tu jsem měl za barákem a vůbec mi nevadila.

Josef
14. červen 2024, 15:53

Předpověď o dovozu elektřiny po roce 27 je z dílny stejných prognostiků jako prognózy o nedostatečnosti výroby elektřiny v případě nedostavby JETE. JETE stojí a celou dobu vyvážíme a uhlí jsme si prohnali komínem a ceny nám to nijak nelepšilo ani před vstupem na burzu

Petr
14. červen 2024, 21:05

Houby stabilizace sítě. Výrobci si mastili kapsu za cenu ekologické, kulturní a sociální devastace krajiny. Cenné uhlí jsme prohnali komínem s účinností 20-30 %.

Emil
14. červen 2024, 21:34

Opět píšete nesmysly, i ty nejméně účinné uhelné elektrárny v ČR mají účinnost kolem 35 %.

Vladimír Šťastný
14. červen 2024, 09:03

Způsob, jakým současná vláda zachází s našimi stávajícími energetickými zdroji, je jednoznačně ekonomická sabotáž. Máme tu jen pár let za desítky miliard obnovené a čisté uhelky ETU a EPR, které by měly jen díky politickému rozhodnutí jít do šrotu, aniž by byl vytěžen jejich ekonomický potenciál, aniž by byla zaplacena cena jejich obnovy. Místo toho vláda hodlá protěžovat stavby zdrojů, které bude muset mnoha různými způsoby podporovat, aniž by tyto poskytovaly záruku nepřetržité dodávky.

Přece nemohou být tak hloupí? Všichni mají akademický titul a neumí ani malou násobilku?

Milan Vaněček
14. červen 2024, 09:09

Souhlas. A v nejbližší době uvidíme, zda se rozjede nový, největší, tunel v energetice, až vláda rozhodne o Dukovanech 2 a o nastavení jejich specifického Contract for difference.

Jaroslav Studnička
14. červen 2024, 09:31

Pane Vaněčku, pan Šťastný psal o OZE. Chápu ale, že máte problém s pochopením psaného textu.

Jan Stehlik
14. červen 2024, 09:17

Je nezajímá ekonomika , ale rozdělování peněz (dotace) . No a green deal umožnuje obrovské množství regulací (dotací) a daní . Naše státy vycházejí z feudálního podhoubí a centralismus umožnuje elitářské chování . To v USA není možné , tam je decentalizace a vše na co se podíváte musí mít smysl (nést zisk) . Paradoxně to znamená , že většina pozemku je ladem. Sice i elity se chovají nezodpovědně (zadlužení přes 100% HDP) a nebude to dlouho trvat a čekejte výprodej , protože se současnými uroky není možné dlouhodobě fungovat . Japonci třeba mají stále nulové uroky , protože se bojí bankrotu , ale je to jen prodlužování agonie . Lepší je nárazový výprodej a vyčištění trhu , kdy vzniknou levné zdroje.

Pavel Svoboda
14. červen 2024, 10:28

Jsou dva hlavní důvody proč se budou uhelné elektrárny uzavírat dříve než se plánovalo.

1. Vysoká cena energie z těchto zdrojů, díky emisním povolenkám je energie z uhelných elektráren ta nejdražší

2. okolní státy už nepotřebují energie z ČR = energie z uhelných elektráren už není potřeba. Slovensko se stalo díky dostavbě JE z importéra exportérem energie. Rakousko se díky obrovskému rozvoji FVE + VTE v posledních letech také změnilo v exportní zemí. Polsko má svých uhelných elektráren nadbytek. Německo dováží energii z jaderné Francie, Norska, Švédska a Dánska.

Vladimír Šťastný
14. červen 2024, 10:44

1. Zvýšit si uměle cenu komodity netržním opatřením a pak argumentovat ekonomickou ztrátovostí je hodno kardinálního blba.

2. Mohl byste mi sem dát odkaz který dokazuje, že Rakousko je bilančně exportní zemí elektrické energie? Já nic takového nemohu najít.

Pavel Svoboda
14. červen 2024, 11:19

1. Pane Vladimíre já emisní povolenky neobhajuji, jen jsem popsal důvody proč budou uhelné elektrárny vytlačeny z trhu. Cílem emisních povolenek je ukončit provoz uhelek a to se zjevně daří.

2. Rakousko je od začátku roku ve vývozu elektřiny v kladných číslech 3,1 TWh (předstihlo i nás ČR má kladnou bilanci 1,8 TWh, předstihlo nás i Slovensko 2 TWh.

Emil
14. červen 2024, 11:43

Exportní bilance se posuzuje na základě údajů z celého roku a nikoliv z několika vhodně vybraných měsíců. Ve všech uplynulých letech bylo zatím Rakousko deficitní. Letošní první necelý půlrok není přiliš reprezentativní vzhledem k mimořádně příznivým podmínkám pro výrobu ve vodních elektrárnách. Už teď je nejvyšší od roku 2019, a to máme ještě půlku měsíce před sebou. Dá se předpokládat, že bude vůbec nejvyšší za posledních deset let, přestože instalovaný výkon vodních elektráren zůstává pořád víceméně stejný.

Pavel Svoboda
14. červen 2024, 11:57

Emile, níže jsou data meziroční porovnání výroby k 14.6.2024:

Vodní elektrárny + 0,9 TWh

Přečerpávací elektrárny +0,1 TWh

VTE + 0,8 TWh

FVE + 1,6 TWh

Z výše uvedeného je zřejmé, jak se jednotlivé zdroje podíleli na růstu výroby. Není žádné překvapení, že největší podíl na kladné bilanci má růst výroby z FVE.

Emil
14. červen 2024, 13:00

Zaprvé Jste to spočítal špatně, rozdíl u vodních elektráren k 14.6. podle dat ENTSO-E (která přebírá i Energostat) činí 1,8 TWh a nikoliv 0,9 TWh, a zadruhé jsem psal o něčem jiném, než co má "největší podíl na kladné bilanci".

Pavel K
14. červen 2024, 14:37

ad 1) podobně máte uměle zvýšenou cenu výstupů z chemiček a vlastně téměř jakéhokoliv podniku, který musí platit za likvidaci odpadů. Tržní opatření by bylo vše vyhazovat (ideálně do nejbližšího vodního toku). :-)

Bob
14. červen 2024, 10:56

ad 2) Na potřebnost/nepotřebnost uhelných elektráren není možno usuzovat ze souhrnných dat za rok, měsíc, ani den. Je nutno posuzovat po hodinách (lépe 1/4 hodinách).

Slovensko nyní potřebuje naši elektřinu jen výjimečně, ale Rakousko a zvláště Německo pravidelně.

Něco k tomu (s čísly a grafy) v článku na odkazu:

medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-kdyz-na-baltu-prestane-foukat-nemecko-jede-i-na-ceske-uhli

Pavel Svoboda
14. červen 2024, 11:26

Rakousko naši energii nepotřebuje vůbec, z grafu výroby to jde vidět, je zcela soběstačné, dokonce se stalo významným vývozcem. Můžete si to ověřit zde na Energostatu. Na diagramu je vidět, že se tak stalo díky FVE (jen loni nainstalovalo Rakousko 3 GW), jinak by bylo Rakousko většinu dní deficitní. Takto přes den přebytečnou energii z FVE ukládá do přečerpávaček a v noci tak ze solární energie díky ukládání do přečerpávaček vyrábí energie. Tento cyklus se každý den opakuje.

Emil
14. červen 2024, 11:33

Není to pravda, samozřejmě, což je poznat už z vašeho tvrzení, "že se tak stalo díky FVE", které v zimním období k té údajné soběstačnosti Rakouska přispívají minimálně. Stačí se na ty grafy výroby podívat právě v tom zimním období, z grafu výroby v červnu to pochopitelně nepoznáte.

Roman Kosařík
14. červen 2024, 14:02

U Rakouska bych zatím nedělal ukvapené závěry. I oni sami to tak vidí:

https://www.apg.at/en/news-press/austria-electricity-exporting-country-in-january-for-the-first-time-since-2003/

Bob
14. červen 2024, 14:48

Z grafu výroby je jasně vidět, že dokonce i nyní (v době příznivé pro výrobu OZE) musí Rakousko někdy elektřinu dovážet.

Například 13.6. 9:00 chybí výkon cca 150 MW

11.6. 8:00 chybí cca 980 MW

Ale v zimě, méně příznivé pro FVE

třeba 23.1. 1:00 chybí cca 1 670 MW

Petr
14. červen 2024, 21:11

Ve střední Evropě je jediná velká energetická díra a ta je v Maďarsku. Do něj mj. teče energie z ČR přes Slovensko a Rakousko.

Pavel Svoboda
14. červen 2024, 11:49

Pane Emile, samozřejmě to pravda je, děje se tak samozřejmě z podstaty výroby FVE v období od března do září, když si v tomto půlročním období odmažete solární výrobu získáte stav před několika lety, kdy Rakousko bylo velkým dovozcem elektřiny. Od října do února pak přebytkovou výrobu Rakousku získalo díky VTE. Tuto diskuzi už jsme vedli před 10 dny, kdy jste nesprávně oponoval, že Rakousko není vývozce energie. Od té doby se zvýšila kladná bilance z 2,7 TWh na 3,1 TWh. A samozřejmě poroste dál.

Emil
14. červen 2024, 11:59

Ne, nesprávně jste argumentoval vy, když jste tvrdil že "díky FVE a VTE se přeměnilo z velkého importéra elektrické energie ve velkého vývozce", já jsem psal pouze to, že se nepřeměnilo na velkého vývozce díky FVE a VtE, jak jste tvrdil, ale že na současné bilanci za první necelé pololetí má značný podíl rekordní výroba ve vodních elektrárnách. Jaká bude bilance za celý rok, která teprve rozhodne o tom, jestli bude letos vývozce nebo dovozce a jak velký, se dozvíme až na konci tohoto roku, ne před skončením jeho první poloviny.

Bob
14. červen 2024, 14:58

Podívejte se na infografiku:

apg.at/en/infographics/

a uvidíte, že značnou část z roku musí Rakousko elektřinu dovážet.

Je to především v zimě a celkově aktivní celoroční bilance na tom nic nemění. A protože je to v zimě, nezmění na tom téměř nic ani masivní zvýšení výkonů FVE.

Zbyněk Poisl
14. červen 2024, 12:30

Celá Evropa bude dovážet elektřinu, jen se ještě neví odkud. S postupem naprosto nesmyslné energetické politky EU se jedna členská země za druhou stává dovozcem elektřiny. Jenže nějak nepřibývá těch, které by tu elekřinu mohly vyvážet. Nějak se na to zapomíná!

josef zak
14. červen 2024, 14:48

Pri pohledu z CR to vypada zvlastne, ale je to hodne dano tim, ze mame jedny z nejhorsich podminek pro OZE (zadne reky, zadne more, zadne poradne hory, dost na severu). V EU jako celku uz to funguje mnohem lepe. Jedna vec se spatne chape i mne - a to nemecke rozhodnuti zavrit jaderne elektrarny. Jeste v roce 2010 z nich udelali 150TWh. Kdyby si podobnou produkci udrzeli, tak loni mohli zavrit uhli komplet. Ale jako celek to jde spravnym smerem, jen pres penu dni to neni videt. Dalsi generace nam podekuji.

Ivan Novák
14. červen 2024, 15:54

Poděkují nám za to, že jsme ekonomice EU z hlediska globální konkurenceschopnosti "uřízli koule", aniž získali nějakou jinou ve světě uznávanou kvalitu.

Zdeves Pavel
15. červen 2024, 17:10

Za co nám podekuji. Pan I. Novák to popsal dobře. O kolik se za poslední roky zvýšil podíl CO2 v atmosféře, nebo je stale těch 0.04%? K čemu celé to šílenství o povolenkám je?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se