Domů
Elektrárny ve světě
V Bangladéši byla zahájena výstavba druhého jaderného reaktoru

V Bangladéši byla zahájena výstavba druhého jaderného reaktoru

V Bangladéši začalo betonování základů druhého reaktoru jaderné elektrárny Rooppur. Licence vydaná státním regulátorem byla vydána ruské dodavatelské firmě před pouhými 10 dny.

Ceremoniálu věnovanému zahájení betonování se účastnil i bangladéšský premiér Sheikh Hasina, místopředseda ruské vlády Jurij Borisov a zástupce Rosatomu Alexander Lokshin. Právě zahájení betonován je vnímáno jako začátek hlavní konstrukční fáze výstavbu celého reaktoru. Momentálně jsou tak ve výstavbě dva reaktory VVER-1200 s celkovým instalovaným výkonem 2400 MWe u města Rooppur, které je vzdáleno 160 km od hlavního města Dháky.

„Před 8 měsíci jsme se tu sešli, abychom zahájili výstavbu prvního bloku. Nyní se opět scházíme při zahájení  betonování  základů druhého bloku. Všechny práce na elektrárně Rooppur běží podle plánu a to díky fungující spolupráci mezi ruskou a bangladéšskou stranou.“místopředseda ruské vlády Jurij Borisov.

Původně podepsal Rosatom dohodu s Bangladéší již v roce 2011 na výstavbu dvou 1000 MWe reaktorů. Podle smlouvy z roku 2015 se mělo jednat o zakázku v hodnotě 12,65 mld. USD (cca 280 mld. Kč). Již následující rok vydal tamější státní jaderný regulátor předběžná povolení k zajištění místa stavby a geologickým průzkumům.

Další potřebné povolení, které opravňuje žadatele k zahájení samotné výstavbu, padlo v listopadu 2017 a ještě ten samý měsíc začalo betonování základů prvního reaktoru. Rosatom zveřejnil, že denně se na stavbě nyní spotřebuje 5000 tun betonu a že je v této fázi zapojeno 4200 pracovníků. Pokud se i nadále podaří plnit časový plán, tak by měl být první blok spuštěn k roku 2023 a druhý blok o rok později.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(41)
loudil
21. červenec 2018, 22:05

No prosím, i tak zaostalý stát jako Bangladéš už staví s Rosatomem dva nové reaktory 1200 MW. Zajímavé, že se tento skoro 200 milionový stát neštítí Rusů jako my. Ve 200 milionovém Pakistánu zase staví své reaktory Hualong One komunisté z Číny. To my v ČR se zřejmě budeme snažit vzkřísit nedávno zkrachovalý americký Westinghouse, jen aby nové reaktory v Dukovanech stavěli tito naši vykutálení - "přátelé". Indie, další - 1,3 miliardový stát loni s Rusy zahájila stavbu dvou ruských reaktorů v Kudankulam 3,4. Zdá se tedy, že "kopřivkou z Rusů" - trpí určitá část, těch méně schopných politických špiček v ČR , která denně po nocích šprtá z internetu povinné notičky z Washingtonu.

Vláďa
22. červenec 2018, 08:21

Ruským odborníkům je jasné že je lepší džungle v Bangladeši než penze v Rusku.

Václav Kopal
22. červenec 2018, 14:29

Temelín je za 300 mld a to má vybetonované základy.

Vladimír Wagner
22. červenec 2018, 20:39

Vzhledem k tomu, že zmíněný začátek betonáže se týká betonáže základu jaderného ostrova, tak nemáte pravdu. Faktem je, že část přípravy staveniště i některé betonáže provedeny v Temelíně jsou, ale je to jen velmi malý zlomek toho, co je třeba udělat. V ceně se to moc neprojeví. Druhý fakt, na který je třeba upozornit je, že velká část prací na elektrárně jsou stavební a závislé na domácí pracovní síle a průmyslu. Cenová hladina je tak v Bangladéši jiná. A u nás zase jiná než ve Velké Británii.

Milan Vaněček
22. červenec 2018, 22:14

Další reaktory v Temelíně může chtít stavět jen šílenec.

Petr
23. červenec 2018, 10:33

Jádro nejspíš v Německu nakonec skoupí levně globalisté a pojede náhlou změnou ideologie dál i po roce 2022.

Ale postupně bude docházet uhlí, a nutnost maximalizace průmyslu v EU velmi rychle poroste.

Takže harmonogram jednotlivých nových reaktorů bez i velkých prodejů do Německa stejně pěkně vycházejí do let 2025 Dukovany, jeden Temelín do 2029 a druhý 2032, teprve 2037 další Dukovany se bude rozhodovat jestli nebudou nakonec nutné.

loudil
23. červenec 2018, 16:34

Vzhledem k tomu, že reaktory v Temelíně dosáhly plného provozu v letech 2002,2003 , tak 60 let nebude nutné nic řešit, tj. 2062 . Bude stačit postavit reaktory v Dukovanech do 2035 a pak bude čtvrt století na zvážení situace po ukončení životnosti Temelína. Čtyři reaktory Dukovan původně po 440 MW bych vyměnil za dva současné generace 3 + po 1200 MW od Rosatomu. Využil bych maďarský scénář.

Martin Pácalt
24. červenec 2018, 08:47

Poznámka pod čarou: Dukovany díky modernizaci mají již 4x510MW, uvádíte starý výkon z 80tých let.

Petr Závodský
23. červenec 2018, 17:03

"Další reaktory v Temelíně může chtít stavět jen šílenec."

Pokud je šílenstvím chtít pro energetiku ČR, soběstačnost, udržitelnost a konkurenceschopnost, tak jsem šílenec a jsem na to pyšný.

Martin Pácalt
24. červenec 2018, 08:53

Spíše jde o to, že na rozdíl od Dukovan v Temelíně si již můžeme počkat na 1) (ne)zdárný průběh stavby jednoho až dvou bloků v Dukovanech, 2) novější technologie, které umožní spalovat jaderný odpad a řešit tím budoucnost (rozsah) podzemního úložiště.

Upřímně řečeno, nezávidím odpovědnost těch, kdo s Rusy podepíší kontrakt a poté se ukáže (osobně mi ale nezbývá doufat, že se tak nestane) , že to budou z politických důvodů zdržovat , protože bude např. už jiný prezident . Ona totiž platí obecná pravda, "dejme si pozor na ty, kteří to s námi myslí dobře".

Milan Vaněček
24. červenec 2018, 09:29

Soběstačnost dle pana Závodského znamená plná závislost na cizím projektu a staviteli a pak na cizím zatím ruském palivu, i Trump byl vyděšen jak moc americké JE jsou závislé na ruském palivu.

Udržitelnost dle pana Závodského znamená udržení si starých technologií, staré závislosti naší energetiky na CCCP a neochoty jaderníků přeorientovat se na nové technologie a celosvětový energy transition.

No a ta konkurenceschopnost jaderné energetiky, to je snad špatný vtip. Co je konkurence schopného na jádru v tržním hospodářství když to soukromý investor nepostaví je to naprosto prodělečné a riskantní a staví či garantuje to pouze stát?

Kdyź někdo chce konkurenceschpnost, soběstačnost, udržitelnost a navíc čistou bezodpadovou energii tak se musí orientovat na fotovoltaiku (a baterie a elektromobilitu). Tož tak. Ale ne tím způsobem jako jste to v ČEZu realizovali u nás v letech 2009-10.

Václav Kopal
23. červenec 2018, 07:13

Všechno co je v zemi je již vybetonované to tedy nen zlomek ceny. Chladící věže, CHÚV, strojovny....

S cenou práce máte pravdu.

Martin Hájek
23. červenec 2018, 16:56

Byl jste někdy v jaderné elektrárně? Tušíte něco o blokovém uspořádání?

Petr Závodský
23. červenec 2018, 17:01

Bohužel, "to co je v zemi" se nedá využít. Bude se jednat o jiný projekt s jiným layoutem. Využít se ale samozřejmě dá externí infrastruktura (Hněvkovice, Kořensko, částečně Kočín...).

Carlos
23. červenec 2018, 19:23

Ani základy chladicích věží?

Martin Pácalt
24. červenec 2018, 08:46

Proč vlastně k budování spodní stavby tehdy došlo?

Petr Závodský
24. červenec 2018, 23:19

Základy chladících věží tam nejsou...

Původní projet byl na 4 bloky. Pithartova vláda zastavila výstavbu bloku 3. a 4.

Martin Pácalt
24. červenec 2018, 08:45

Proč vlastně k budování spodní stavby tehdy došlo?

Vladimír
24. červenec 2018, 12:28

To jednoduché, protože se plánovaly čtyři bloky. Protože probíhala intenzivní kampaň za úplné zastavení stavby, je úspěchem, že se alespoň dva bloky postavily. Při přípravě staveniště se některé betonáže dělaly najednou pro všechny čtyři bloky ještě před redukcí stavby.

Vladimír
24. červenec 2018, 12:29

To jednoduché, protože se plánovaly čtyři bloky. Protože probíhala intenzivní kampaň za úplné zastavení stavby, je úspěchem, že se alespoň dva bloky postavily. Při přípravě staveniště se některé betonáže dělaly najednou pro všechny čtyři bloky ještě před redukcí stavby.

loudil
24. červenec 2018, 14:23

Pochybovačům o spolehlivosti dodávek z Ruska. Jak známo při plynové krizi 2009 kradla plyn z potrubí tranzitní Ukrajina, náš nynější velký přítel, chystající se po svržení demokraticky zvoleného prezidenta vojenským pučem řízeným ze Západu - střelci do lidí byli objednáni v Gruzii/ na vstup do EU i NATO. Je v ruském životním zájmu dodávat zákazníkům plyn, ropu ,uhlí a uran přesně podle uzavřených smluv. Na tom totiž z velké části visí jejich hospodářství. Svět není třeba vidět černobíle. Tedy : "Ti dobří a skvělí sedí dnes na Západě, a zločinci a gauneři zase na Východě /Rusko s Čínou/." Bohužel je u nás stále mnoho lidí, kteří neuvažují svým mozkem, ale podle šablony :"Je to pravda, říkali to v televizi". Jen upozorňuji, naše veřejnoprávní televize a rozhlas záměrně lžou a vyrábějí Fake News, které denně pouštějí do éteru. Najdou se bohužel stále mnozí, kteří jim dosud věří. Jejich chyba, brzy se budou jen hodně divit.

Martin Hájek
24. červenec 2018, 14:55

Běžte už trolit někam jinam... Fakt tu plácáte hovadiny, které s energetikou souvisí jen vzdáleně. Zkuste Vašemu zaměstnavateli vysvětlit, že sem stejně chodí málo lidí a navíc mají své informační zdroje, takže primitivní propaganda je tu ztráta času.

loudil
24. červenec 2018, 18:08

Tak tedy kdo dle vás brzdil v zimě 2009/10 dodávky plynu do Evropy ? Rusko či Ukrajina ? A proto jsem pro variantu Nord Stream II po dně Baltu. Lidé , kteří staví sochy masovému vrahovi Stepanu Banderovi mi nejsou sympatičtí. Myslím, že by opět škrtili kohouty ! při první příležitosti ! Do plynovodu po dně moře už nezasáhne nijaký politik . ,s jakkoli vymaštěnou hlavou !

Jan Veselý
24. červenec 2018, 15:08

Aeronet? Sputnik?

loudil
24. červenec 2018, 18:11

FBI ? Pentagon ? CIA ?

Carlos
24. červenec 2018, 19:34

Mosad, překvapený?

Jan Veselý
24. červenec 2018, 19:42
Jan Veselý
24. červenec 2018, 19:48

Oprava: .

Martin Pácalt
24. červenec 2018, 17:24

O jakékoliv zemi světa si může člověk udělat reálnou představu (bez propagandy, bez "NETU"), podívá-li se na statistiku porodnosti, přistěhovalectví a na opačném pólu emigrace z této země. Obecně platí, že svobodná země přitažlivá pro život běžného schopného člověka má malou emigraci, slušnou porodnost a hodně lidí se tam chce přistěhovat odjinud. O Rusku ani o Číně se nic dobrého v tomto směru ze statistik vyčíst nedá.

loudil
24. červenec 2018, 18:01

USA při svém vzniku byly doslova zaplaveny Němci, Brity a Italy. Z toho tedy lze usuzovat, že Anglie, Německo a Itálie v letech 1850 - 1950 = odporné a chudé země ?? Když odtamtud lidé utíkali za lepším do USA ?? Počet obyvatel Číny vzrostl v období 1950 - 2018 ze 600 na 1400 mil, o více jak 100 %. My v ČR jsme měli roku 1918 - 9,9 milionu a nyní po 100 letech máme 10,6 milionu díky imigrantům. Tedy ČR = 100 letá stagnace. Z Číny sice lidé také odcházejí, ovšem ročně jim tam celkově přibude 7 milionů. I bez těch imigrantů. Pozice Číny se mi zdá lepší jak naše ČR. Čísla nelžou.

Martin Pácalt
24. červenec 2018, 18:26

Opravdu poslední reakce, cítím, že to nebude mít dále smysl:

1) U té Číny jste si vybral jen jeden parametr a to porodnost. Platit ale musejí všechny tři ukazatele najednou. Tradiční vysokopočetná čínská rodina byla regulována právě totalitním režimem. Tentokrát šlo o globálně prospěšnou věc, ale vykládejte to rodinám, u kterých došlo k násilným interupcím,

2) stěhování z Evropy do USA bylo zapříčiněno z části evropskými zakonzervovanými monarchiemi v kontrastu s rodícími se USA, které nabízely mnohem lepší seberealizaci kohokoliv, kdo chtěl pracovat a mít rodinu. Z části šlo také o to, že docházel v Evropě životní prostor a lidí neustále přibývalo,

3) odporné chudé země? To jste si vymyslel vy. Já jsem pouze napsal, proč si myslím, že je ta nebo jiná země lepší či horší k životu. do nynějšího Ruska ani Číny bych se nestěhoval ani za zlaté tele,

4) pokud jsem takový vůl, ukažte mi cestu a jděte příkladem. Odstěhujte se do Číny.

5) najděte si seriózní statistiku, kolik po roce 1945 od nás uteklo lidí, je to hodně přes 100 000. Šlo velmi často o elitní mozky , odvážné lidi, kteří nechtěli , aby o nich rozhodoval komunistický plebs. Jak dopadlo celkové ovzduší nebo ekonomika jedné z nejvyspělejších zemí světa, toť vizitka komunistů ,nacistů, českých kolaborantů a zakomplexovaných českých nul, jejichž heslem, aniž by to svým slepičím mozkem sami o sobě tušili, bylo "když nemůžu někoho přerůst, podrazím ho".

Jan Veselý
24. červenec 2018, 19:47

ad 5) Mínus 3 miliony Němců v roce 1945.

loudil
24. červenec 2018, 21:43

ad3/ Do Číny by jste se nestěhoval ani za zlaté tele. Zajímavé, mnohem schopnější a perspektivnější lidé než vy se tam právě stěhují. A právě od nás ze Západu. Důvod ? Fenomenální čínský ekonomický růst a obrovská perspektiva této země. Šanghaj bude jednou důležitějším finančním centrem jak New York. A to tam táhne ekonomy, podnikatele , VŠ učitele, šéfy různých firem,.... kdo se dnes v Číně uchytí, tak má vystaráno na desítky let dopředu. Komunismus už tam nic nepřipomíná ,jen bouřlivě rostoucí kapitalismus.

Martin Hájek
24. červenec 2018, 23:12

Tak už se do toho Šanghaje odstěhujte také a dejte nám pokoj.

loudil
24. červenec 2018, 18:16

V demokratickém svobodném Japonsku ročně ubývá 250 000 obyvatel , Japonsko vymírá. Etiopie, Pakistán a Nigérie prožívají populační explozi, neví jak překotné množení svých občanů zastavit. Totalitní Čína je zemí, kde se bohatství občanů v posledních 30 letech zvyšuje nejrychleji na světě. V jejich velkoměstech /Šenčen ,Peking, Šanghaj/ se už žije lépe jak průměrnému Čechovi.

Martin Hájek
25. červenec 2018, 02:03

Tak tam odjeďte žít a nezaclánějte v ČR. Mimochodem občas se s Číňany potkám a v těchto přelidněných megalopolích bych opravdu žít nechtěl. Pro tyto lidi je rodinný domek ve městě se zahradou nepředstavitelný luxus, kterému se u nás těší kdekdo. O svobodě projevu, vyznání a dalších maličkostech ani nemluvě.

Carlos
25. červenec 2018, 07:43

Včera jsem mu zkusil napsat poměrně šťavnatý komentář, podle všeho to ale zhavarovalo na nějakých algoritmech pro kontrolu.

Myslím že bude nejlepší jej ignorovat, sice asi nezmizí (s pár se to už zkoušelo), ale nebude tu pořád. Na druhou stranu to co vymýšlí jsou takové nesmysly a fauly, že to nelze přejít jen ta.

Carlos
25. červenec 2018, 07:43

oprava:

...jen tak.

loudil
25. červenec 2018, 23:42

Pokud má člověk argumenty ,tak lehce protistraně naznačí , že se mýlí. Vy jste ovšem přesvědčeni o své 100 % pravdě a chcete "vyřadit" z diskuze jiné názory jak ty vaše. Tak se jednalo s jinými názory za časů totality, jen náš názor je ten zcela správný, ostatní je nutné potlačit. Máme chuť dělat to co se tu praktikovalo ve veřejném prostoru před r.1989. Jiné názory ,než naše potlačit , jejich nositele někam vystěhovat případně zavřít do basy. Neměli jste v tom kdysi prsty ?

Martin Hájek
26. červenec 2018, 17:58

Trollové tu ovšem nejsou proto, že by chtěli diskutovat, chtějí trolit a nezřídka jsou za to placeni. Přistupovat na tuto hru znamená přijít o smysluplnou diskusi, což je cíl trolla. Zatím nejlepší možnost je trolla ignorovat, respektive viditelně označit a varovat ostatní, aby ho nekrmili.

loudil
24. červenec 2018, 14:35

Jen malý příklad pro dopřesnění mého předchozího komentáře. Prolhaná zpravodajka České televize v Číně paní Barbora Šámalová nedávno navštívila oblast, kde pracuje největší energetické dílo světa, zázrak lidského umu a techniky, vodní centrála Tři soutěsky o výkonu 22 500 MW. Co nám z této oblasti zprostředkovala ?? Seznámila české diváky s parametry elektrárny, předvedla záběry více jak 2 kilometrové hráze ?, ...atd. Nikoli ! V nejbližší vesničce se jí podařilo najít asi 90 letého penzistu na smrtelné posteli, který si jí postěžoval, že když místní úřady vykupovaly pozemky pro stavbu elektrárny, tak byl okraden. Dostal za pozemky méně, než očekával. Tedy český divák nesmí vědět, že poblíž hučí obří vodní zdroj o 22 500 MW výkonu, český divák musí proklínat čínské komunisty, že se nestydí okrádat - "vetché penzisty" - při výkupu pozemků. A to je od České televize ubohost.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se