Domů
Elektrárny v ČR
Jaderné palivo do Dukovan bude od příštího roku dodávat americký Westinghouse
Zdroj: TVEL
Zdroj: TVEL

Jaderné palivo do Dukovan bude od příštího roku dodávat americký Westinghouse

Jaderné palivo do Dukovan bude od roku 2024 dodávat americká společnost Westinghouse. Dosud se v dukovanské elektrárně používalo palivo od ruské firmy TVEL, která spadá do ruského státního holdingu Rosatom. Ruský dodavatel zásobuje Dukovany téměř 40 let, od začátku provozu elektrárny. Po vypuknutí války na Ukrajině se však provozovatel elektrárny, polostátní ČEZ, rozhodl dodavatele z bezpečnostních důvodů nahradit. ČTK to dnes sdělil mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Finanční podmínky kontraktu ČEZ neuvedl.

Westinghouse bude společně s francouzskou firmou Framatome dodávat od příštího roku jaderné palivo i do elektrárny v Temelíně.

Dosud se hovořilo o tom, že neexistuje žádná alternativa, kdo by mohl ruské palivo pro dukovanský typ reaktorů nahradit. Podle ČEZ však Westinghouse v poslední době urychlil vývoj a je při vyloučení ruské společnosti TVEL jedinou firmou, která je nyní schopna palivové soubory pro Dukovany dodat.

„Zajištění západního dodavatele palivových souborů pro Dukovany je významným krokem nejen pro českou energetiku, ale i celou Českou republiku. Dochází k dalšímu výraznému posílení energetické bezpečnosti,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel skupiny ČEZ Daniel Beneš.

Westinghouse bude palivo pro Dukovany vyrábět ve svém závodě ve Švédsku. Používat přitom bude podobný typ paliva, jaké vyvinul pro jaderné elektrárny na Ukrajině. Lišit se ovšem bude v některých technických detailech.

„Vážíme si spolupráce se společností ČEZ a jsme i nadále plně odhodláni podporovat její politiku diverzifikace dodávek. Jsme hrdí na to, že jsme první západní společností, která má k dispozici ověřené palivové soubory pro tento typ bloků,“ uvedl prezident Westinghouse Nuclear Fuel Tarik Choho.

Dodávky by měly začít od začátku příštího roku.

V současné době má dukovanská elektrárna podle ČEZ ve skladech zásobu paliva na přibližně tři roky provozu. Rezervu chce udržovat i po podpisu nového kontraktu. „Díky zvýšení počtu možných dodavatelů posilujeme naši nezávislost i jistotu dalšího provozu našich jaderných zdrojů,“ podotkl člen představenstva a ředitel divize jaderná energetika Bohdan Zronek.

Nového dodavatele paliva hledal ČEZ už loni i pro temelínskou jadernou elektrárnu. Vybrán byl rovněž Westinghouse společně s francouzskou Framatome. Stejně jako v případě Dukovan nahradí noví dodavatelé v Temelíně od příštího roku ruskou TVEL.

Westinghouse je rovněž jedním z uchazečů o stavbu nového jaderného bloku v Dukovanech. Ten by měl být dokončen v roce 2036. Dalšími zájemci o stavbu jsou francouzská společnost EDF a jihokorejská firma KHNP. ČEZ v současnosti vyhodnocuje jejich nabídky.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(49)
Richard Vacek
29. březen 2023, 15:36

Konečně jsme se dočkali kvality a zajisté to bude i za příznivější ceny než od nepřátelského Ruska.

Karel Salaj
29. březen 2023, 17:10

Nikdy to nebude palivo lacinější, naopak, ale to se nesmí psát :-)

Jan Stehlik
29. březen 2023, 17:36

Pane Salaj, vy jste nepoznal ironii . Jinak to palivo je stejně z jednoho zdroje . Akorát ho ruzné firmy zpracovávají . Říká se tomu výrobek s vyšší přidanou hodnotou :-)

Pravoslav Motyčka
29. březen 2023, 20:23

No jistě po lepším plynu a ropě budeme mít i lepší jaderné palivo. Všechny tyto věci mám přinesli lepší životní úroveň teď už to konečně naplno pocítí i naši důchodci.

Jakub Sevcik
30. březen 2023, 08:04

Jaké ceny? Budeme obchodovat s někým, s kým proxy válčíme?

Michal K.
30. březen 2023, 10:21

presne! budeme obchodovat s niekym kto nam vyhadzuje energovody do luftu ?

Dpetr
28. duben 2023, 08:27

@bo_elkjaer

Dánská obrana potvrzuje, že pozorovala ruské speciální plavidlo S-750 východně od Bornholmu čtyři dny před výbuchy Nord Stream.

SS-750 je speciálně navržen pro podpovrchové operace a je vybavena mini ponorkou schopnou dosáhnout hloubky 1 000 metrů

Dpetr
30. březen 2023, 10:34

Obdivuji vaši jistotu:

Google:"U plynovodů Nord Stream operovaly v době výbuchů ruské vojenské lodě, uvedl německý web"

Zdeves Pavel
29. březen 2023, 19:57

No když se palivo pro EDU tzv. třetí generace vypiplalo s pomocí českých organizací ve spolupráci s Tvel, tak zas hupky zpět do devadesátých let . Ale protože bude draho a český občan to nakonec zaplatí tak vlastně o nic až tak nejde. Jen ta JE aby nám ještě vydržela alespoň těch 15 let.

Emil
29. březen 2023, 20:11

Český občan nic platit nebude, je to rozhodnutí ČEZu, který ví lépe než vy co dělá.

intfor
29. březen 2023, 20:35

Tohle je politické rozhodnutí, ne technické, nebo ekonomické. A kdo jiný než český občan by to zaplatil?

Ivan Novák
29. březen 2023, 20:40

Jak se finančně vyjádří rozdíl mezi svobodnou volbou a válečným zotročením?

intfor
29. březen 2023, 21:06

Vzhledem k objemu regulací, sankcí, zákazů to o svobodné volbě není.

Emil
29. březen 2023, 20:58

Je to rozhodnutí ČEZu a nikoliv politiků, takže to není rozhodnutí politické. ČEZ v tom rozhodnutí především zohlednil riziko, že podobně jako u dodávek ruského zemního plynu přestane dodavatel kontrakt plnit, což má i ekonomicky daleko horší poteciál než mírné navýšení ceny paliva přechodem k WEC. Rozdíl mezi cenou dosavadního a nového paliva zaplatí pochopitelně ČEZ. Na spotřebitele tento rozdíl přenést nemůže, protože realizační cenu elektřiny to nijak ovlivnit nemůže, ta zůstane pořád stejná.

Emil
29. březen 2023, 21:04

Je to rozhodnutí ČEZu a nikoliv politiků, takže to není rozhodnutí politické.

Původní obsáhlejší odpověď spadla do schvalovacího procesu, takže bude zveřejněna až někdy příště...

intfor
29. březen 2023, 21:13

Asi jako o vyloučení některých zemí z možných staveb JE. ČEZ mluví o bezpečnostních důvodech, ale nemyslí tím technologickou bezpečnost paliva, ale politickou orientaci naší země. A kdyby se za 10 let změnila orientace jinam, tak úplně stejně bude obhajovat nákup zase z jiné strany. Prostě ani technika, ani ekonomika, ale politika.

Emil
29. březen 2023, 21:43

Nikoliv, "vyloučení některých zemí z možných staveb JE" je dané přímo zákonem, tedy politicky, zde jde o rozhodnutí vedení ČEZu a je čistě pragmatické, důvody popsány (a spočítány) níže.

Pokud za 10 let také USA vojensky napadnou nějaký evropský stát a přestanou plnit kontrakty na dodávky energetických komodit, tak jistě ČEZ přejde zase k jinému dodavateli, naštěstí je riziko něčeho takového prakticky nulové.

intfor
29. březen 2023, 22:47

Vůbec to nemusí být závislé na tom jestli USA někoho napadnou. Změna politické orientace může proběhnout i bez toho. Navíc riziko nulové není, USA (někdy i spolu s námi) napadly za posledních 30 let nejednu zemi a našla by se i evropská. Ale vzhledem k tomu, že dnes to USA v Evropě mají docela slušně nastavené, tak ta pravděpodobnost je malá. No a o tom, kdo zničil plynovody do EU, se také mohou vést mnohé diskuze.

Emil
30. březen 2023, 04:53

Všichni doufáme že se rok 1968 opakovat nebude a ta "změna politické orientace" nám nehrozí...

intfor
30. březen 2023, 06:18

Ja sice take doufam, ze nebude. A on nebude, protoze RU maji problem posunout se o 200km, ne tak o tisice. UA sami dokonce resi situaci na vychode a nechystaji se na zapad. Ale nejsem nadan tim demokratickym darem mluvit za vsechny a to dokonce i za budouci.

Michal K.
30. březen 2023, 10:24

@ Emil:

tak to je dobre. Pretoze vieme, ze USA je mierotvorca, ktory ziaden suverenny stat nikdy nenapadol

Jan Stehlik
29. březen 2023, 20:37

ČEZ je snad na českém trhu . Tudíž dodává energii tuzemsku. Logicky tedy vše učtuje spotřebitelum v čr.

Emil
29. březen 2023, 21:00

Realizační cenu elektřiny cena jaderného paliva vůbec nijak neovlivňuje. Logicky tedy spotřebitelům v ČR i jinde bude účtovat pořád stejnou cenu bez ohledu na cenu jaderného paliva, která může jedině ovlivnit marži ČEZu. Nic jiného.

intfor
29. březen 2023, 21:15

A marže ČEZu ovlivňuje jeho zisk, který přes všemožné daně a většinový akcionářský podíl končí z většiny v kapsách českého státu, potažmo českých občanů.

Emil
29. březen 2023, 21:37

Asi bude nejjednodušší se odkázat na vyjádření Daniela Beneše, cituji: "Ceny jsou velmi podobné ale cena nebyla v tuto chvíli na prvním místě. My jsme řešili bezpečnost dodávky, jistotu dodávky. Jaderné palivo, byť to je za jednotky miliard korun, ten kontrakt který jsme podepsali, tak v celkových nákladech té elektrárny není tak významná částka ve vztahu k tomu, jak by to vypadalo kdyby ta jaderná elektrárna vůbec nejela, protože by jaderné palivo neměla."

Jen dodám, že v jednotkách miliard Kč se pohybovaly i náklady na jaderné palivo dosud, v posledních dvou letech např. pořízení jaderného paliva stálo ČEZ shodně 3,1 miliardy Kč, to při roční výrobě 31 miliard kWh odpovídá nákladům 0,1 Kč/kWh, tedy vliv ceny jaderného paliva na marže je malý, ať pochází z jakékoliv světové strany. V případě že by palivo nebylo by ovšem byl naprosto zásadní. Proto je chování ČEZu zcela logické, v současné situaci by se tak choval každý dobrý hospodář.

intfor
29. březen 2023, 22:57

Jednotky miliard jsou 3 i 9. Miliarda sem, miliarda tam. Samozřejmě hraje roli i jistota dodávek a ta u několikrát krachujícícho Westinghouse také má svá rizika. Kdyby bylo jasné, že se tak každý dobrý hospodář bude chovat, tak státy EU nemusí zakazovat dodávky ropy či stavbu JE z východu, přece by nikdo neměl zájem. Jenže někteří hospodáři na to mají jiný názor, tak se jim to musí zakázat a náležitě ideologicky vysvětlit. Bezpečností se vysvětlí palivo, bezpečností se vysvětlí Huawei, bezpečností se vysvětlí TikTok a další likvidace konkurence, protože máme svého velké bratra, jen tentokrát na druhé straně.

Emil
30. březen 2023, 04:44

1) Stačí si přečíst prvních pár slov z té citace, aby bylo patrné že to není 9: "Ceny jsou velmi podobné".

2) Westinghouse není "několikrát krachující", je to stabilní společnost s kladnými hospodářskými výsledky a silným vlastníkem a nesrovnatelně nižšími riziky než společnost plně ovládaná ruským státem.

3) Státům nikdo nic nezakazuje, státy se na všech sankcích shodly, a ty na kterých se neshodly prostě nejsou. Jako třeba právě dovoz jaderného paliva. Je to stále dobrovolné rozhodnutí každé společnosti, jak si ho zajistí.

Emil
30. březen 2023, 06:09

Pokusím se odpověď přeformulovat tak aby nespadla do stoupy.

l) Stačí si přečíst prvních pár slov z té citace, aby bylo patrné že to není 9: "Ceny jsou velmi podobné".

2) Westinghouse není "několikrát krachujłcł , Je to stabilní společnost s kladnými hospodářskými výsledky, silným vlastníkem a nesrovnatelně nižšími riziky než společnost plně ovládaná státem jehož jméno zde neradno psát.

3) Státům nikdo nic nezakazuje, státy se na všech sankcích shodly, a ty na kterých se neshodly prostě nejsou. Jako třeba právě dovoz jaderného paliva. Je to stále dobrovolné rozhodnutí každé společnosti, jak si ho zajistí.

Richard Vacek
30. březen 2023, 06:17

Je samozřejmé, že cesta

ruský uran - americké zpracování - česká elektrárna

je stabilnější než

ruský uran a zpracování - česká elektrárna.

Protože každý ví, že čím delší zpracovatelský řetězec, tím je pevnější.

intfor
30. březen 2023, 06:35

1) To se asi nedozvime, vcetne prepoctu na vykon, ktery z toho dokazi dostat.

2) Toshiba v roce 2017 rikala neco jineho.

3) Statum to nikdo nenarizuje, ale staty to narizuji obcanum a podnikum. Ano, zvolili jsme si sve zastupce, kteri to rozhoduji. A mnoho lidi chce ostatnim narizovat. Jen vlastne narizovaci zapadniho smeru jsou v mnohem podobni narizovacum toho vychodniho. (I kdyz ten zapadni povazuji za vyhodnejsi.)

Emil
30. březen 2023, 07:02

Ad Richard Vacek:

Nejde o žádný ruský uran, nevymýšlejte si.

Ad "intfor":

1) To jsme se už dozvěděli, znovu cituji "Ceny jsou velmi podobné". Velmi podobné opravdu neznamená násobně vyšší, jak se snažíte naznačovat. Výkon reaktorů bude samozřejmě stejný s palivem od TVELu jako od WEC.

2) Co jiného říkala Toshiba v roce 2017? Prosím konkrétní citaci toho co říkala Toshiba. Jakou to má relevanci v roce 2023?

3) Říká se tomu demokracie. Většina obyvatel EU si zvolila zástupce kteří odmítají nečinně přihlížet tomu jak jeden stát provádí válečné zločiny kousek od jejich hranic a nehodlá takové chování finančně podporovat. Takže vaše menšina, které to nevadí, má zkrátka smůlu a musí se té většině podřídit. Naštěstí.

Antonín Mikeš
30. březen 2023, 08:42

Možná by bylo vhodné doplnit, že provozovatelé JE nakupují zpravidla každou "část paliva" zvlášť, tedy nejprve koupí uran, pak zaplatí konverzi (potřebný krok před obohacením), obohacení a nakonec fabrikaci (výroba peletek a vložení do pokrytí). Je tedy na konkrétním provozovateli odkud Uran nakoupí. Tedy palivo z Ruska, nemusí obsahovat ruský uran. Původ Uranu v palivu je tedy provozovateli JE dobře znám.

Dpetr
30. březen 2023, 08:55

Emil: výborně řečeno

intfor
30. březen 2023, 11:39

1) To bychom se dozvěděli kdyby tu cenu zveřejnili. Jinak nevíme nic. Nejde o výkon reaktoru, jde o schopnost využití (vyhoření) daného paliva. Takže je tu vedle ceny za dodávku ještě druhý parametr, kdy sice můžete zaplatit za článek stejně, ale dostat z něj 30MWd/tU, nebo 50MWd/tU.

2) Zkuste google, nebo Wiki, třeba se dozvíte více. Roku 2017 Westinghouse Electric Company zbankrotovala.

3) Ano, říká se tomu demokracie. Ale ve skutečnosti je to často o malém diktátorkovi v mnoha lidech a chtějí nařizovat ostatním.

Emil
30. březen 2023, 11:55

Ad 1) To jsme se dozvěděli už teď. Když jsou ceny "velmi podobné", opravdu to neznamená že jsou násobně vyšší. Vyhoření se udává buď v MWd/kg nebo v GWd/t. Pokud píšete "50MWd/tU" tak jen ukazujete že o tom víte prd. Zrovna dlouhé kampaně a vysoké vyhoření jsou typické pro západní reaktory a západní dodavatele paliva spíš než pro reaktory VVER, kde se obvykle pracuje jen s 12měsíčním palivovým cyklem, takže ani tady vaše snaha navodit představu, že západní dodavatelé jsou v tom pozadu, nepadá na úrodnou půdu.

Ad 2) Zkuste google nebo wiki sám, když něco tvrdíte. Vy dokazujete platnost svého tvrzení. Bavíme se o tvrzení o "několikrát krachujícím Westinghouse".

intfor
30. březen 2023, 13:05

Ha, ha, ha, je vysoce pravděpodobné, že k tomu mám mnohem blíž než Vy. Ale tahle diskuze už nemá smysl.

Emil
30. březen 2023, 13:32

K čemu nebo komu máte mnohem blíž jste tu předvedl víc než názorně.

Antonín Mikeš
30. březen 2023, 13:54

intfor

Jak to myslíte, že WEC dodá kazety na stavěné na nižší vyhoření a EDU kvůli tomu zkrátí kampaň? Nebo se přejde zase na tříleté vsázky?

feliz navidad
30. březen 2023, 20:22

Emil 30. březen 2023, 11:55:

"reaktory VVER, kde se obvykle pracuje jen s 12měsíčním palivovým cyklem"

Zřejmě jste si popletl palivový cyklus s cyklem překládky paliva.

Palivový cyklus VVER v Dukovanech je 60měsíční, 12 měsíců má cyklus překládky paliva.

Emil
30. březen 2023, 21:19

Ad "feliz navidad": nic jsem si nepopletl, termín dvanáctiměsíční nebo osmnáctiměsíční palivový cyklus (nebo také palivová kampaň) se běžně používá. Cituji např. ředitele divize jaderná energetika v ČEZu Bohdana Zronka: "Většina elektráren na světě provozuje v osmnáctiměsíčních cyklech, některé dokonce i v delších". Ten by to asi mohl vědět, nebo si to podle vás popletl také?

idnes. cz/jihlava/zpravy/jaderna-elektrarna-palivo-dukovany-cez-investice-energetika.A230127_143209_jihlava-zpravy_mv

feliz navidad
31. březen 2023, 08:04

Ad Emil:

Ano, v "odborných" médiích jako Idnes možná. Ve skutečnosti se pojmem palivový cyklus (nebo také střední část palivového cyklu) označuje celková doba použití paliva v reaktoru, palivová kampaň pak představuje dobu po kterou je palivo bez výměny nebo překládky. V případě Dukovan se palivový cyklus skládá z pěti palivových kampaní. Pro cílovou skupinu čtenářů Idnes je to možná složité, ale zde jsme přeci jen na poněkud odbornějším webu.

Následující odkazy jsou snad trochu na vyšší úrovni než Idnes a je z nich zcela jasné, co je palivový cyklus a v případě Dukovan to skutečně není 12 měsíců:

cez. cz/cs/o-cez/vyrobni-zdroje/jaderna-energetika/jaderna-energetika-v-ceske-republice/edu/technologie-a-zabezpeceni

old. allforpower. cz/UserFiles/file/alta.pdf

www. vut. cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=84045

www. powerwiki. cz/attach/EN1Podklady/Elektroenergetika-1-Jaderne%20elektrarny.pdf

Emil
31. březen 2023, 08:18

Ad "feliz navidad": to není v "odborných" médiích, je to přímá citace pana Zronka, jestli jste to nepochopil. Pojem dvanáctiměsíční nebo osmnáctiměsíční palivový cyklus se běžně používá a každý ví co je tím myšleno. Jestli tu chcete slovíčkařit, najděte si na to laskavě někoho jiného.

feliz navidad
31. březen 2023, 09:56

Ad Emil:

Zde je originál z ČTK, odkud Idnes zprávu převzala:

"Elektrárna bude také déle využívat palivo v reaktorech. S počátkem letoška provoz bloků postupně převádí z dvanáctiměsíčních palivových kampaní na 16 měsíců. Prodloužením palivových kampaní bude delší období výroby elektřiny každého ze čtyř dukovanských bloků mezi pravidelnými odstávkami pro výměnu části paliva za čerstvé.

"Je to významný krok, přinese benefit i pro zařízení, které nebudeme muset tak často otevírat," řekl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika k prodloužení palivových kampaní. Uvedl, že je to cesta, která následuje standardní jaderný svět. "Většina elektráren na světě provozuje v osmnáctiměsíčních cyklech, některé dokonce i v delších," řekl."

Povšimněte si, že v případě vaší citace nebyla vůbec řeč o palivovém cyklu, ale o palivové kampani a otevírání zařízení.

Emil
31. březen 2023, 10:05

Tu mou citaci máte i v originálu ČTK hned v dalším odstavci, tak se nevymlouvejte na idnes:

"Je to významný krok, přinese benefit i pro zařízení, které nebudeme muset tak často otevírat," řekl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika k prodloužení palivových kampaní. Uvedl, že je to cesta, která následuje standardní jaderný svět. "Většina elektráren na světě provozuje v osmnáctiměsíčních cyklech, některé dokonce i v delších," řekl."

ceskenoviny. cz/zpravy/v-elektrarne-dukovany-cez-investuje-2-3-miliardy-palivo-chce-vyuzivat-dele/2317423

feliz navidad
31. březen 2023, 11:17

Ano, můžeme sem tu stále stejnou citaci ČTK zkopírovat třeba ještě několikrát, nic to ale nezmění na faktu, že údaj "palivový cyklus" se v ní ani jednou nevyskytuje.

Ten vámi několikrát opakovaný "osmnáctiměsíční cyklus" se, jak je z citace patrné, vztahuje k palivové kampani, otevírání zařízení a odstávkám. Což je něco jiného, než celková doba využití paliva v reaktoru, tj. palivový cyklus.

Zkuste si přečíst ten odkazovaný článek na allforpower. Zejména věta "Tato změna umožní zachování plného pětiletého palivového cyklu i při prodlužování palivových kampaní" zcela jasně vysvětluje, že v Dukovanech palivový cyklus != palivová kampaň.

Emil
31. březen 2023, 12:30

Daneš Burket - ředitel České nukleární společnosti:

"Pro potřeby této práce tento 12 měsíční palivový cyklus označíme „Přechod na Gd1“ (jako Gd1 je označováno palivo s vyhořívajícími absorbátory, radiálně profilované se středním obohacením 4.38 % U235 "

danes. burket. cz/files/burketdp. pdf

Stačí tohle jako důkaz, že se slovní spojení palivový cyklus běžně používá v obou významech, tedy jak v tom který jsem použil já, tak v tom který jako jediný správný prosazujete vy, nebo budete dál slovíčkařit a překrucovat?

feliz navidad
31. březen 2023, 14:15

V tom případě mi nezbývá, než vám pogratulovat.

Jakub Sevcik
30. březen 2023, 08:00

To je dobrá zpráva! Spolupráce a obchod s Ruskem už nejsou nijak možné a to žádné úrovni.

PetrD
31. březen 2023, 13:20

to ste vedle jak ta jedle. bezte se zeptat do azie

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se