Ve Skotsku začaly jezdit první double-deckery na vodík
První flotila dvoupatrových vodíkových autobusů byla ve čtvrtek oficiálně uvedena do provozu ve skotském Aberdeenu. Vodíkové autobusy jsou provozovány společností First Bus, která je jedním z největších skotských provozovatelů autobusů. Projekt vodíkových double-deckrů je veden radou města Aberdeen, která si tímto slibuje významný krok vpřed v boji proti změně klimatu a snaží se prezentovat Aberdeen jako energetické hlavní město Evropy.
„Je skvělé vidět první vodíkové dvoupatrové autobusy na světě, které začínají na svých servisních trasách v Aberdeenu,“ uvedla Jenny Laing – členka rady města Aberdeen. „Autobusy jsou pro město velkým přínosem, protože mají ještě pokročilejší technologii, která posouvá stanovené hranice vodíku a také nám velmi pomáhá při řešení znečištění ovzduší ve městě.“
Flotila s nulovými emisemi, kterou postavila britská firma Wrightbus, produkuje jako odpadní látku pouze vodu. Aberdeen plánuje vlastní výrobu vodíku pro pohon autobusů, což z něj učiní ještě zelenější zdroj energie pro místní komunitu.
Nové dvoupodlažní vozy s 60 sedadly zlepší vzduch ve městě, jelikož s každým ujetým kilometrem šetří jeden kilogram CO2. Zatímco prototypy vodíkových autobusů byly navrženy a používány již dříve, tyto dvoupatrové autobusy jsou první svého druhu, které vstoupily do provozu.
„Uvidíme další vodíkové autobusy Wrightbus v lokalitách po celé Velké Británii, přičemž flotily mají být spuštěny v Birminghamu a Londýně ještě letos,“ řekl Jo Bamford – předseda Wrightbusu. „Je důležité, aby si i ostatní města vzala z Aberdeenu příklad. Vodík hraje důležitou roli při dekarbonizaci dopravy a snižování úrovní CO2, které musíme dosáhnout, abychom v budoucnu zajistili uhlíkovou neutralitu.“
Vodík bude hrát v budoucnosti autobusového průmyslu významnou roli, protože nabízí extrémně efektivní palivové řešení s velkým dojezdem. Nejmodernější autobusy plně natankují za méně než 10 minut.
Vozidla v Aberdeenu jsou částečně financována z projektu JIVE Evropské unie, jehož cílem je podpora komercializace vodíkových autobusů prostřednictvím společného zadávání zakázek mezi městy. Města, která budou následovat kroky Aberdeenu, zahrnují Londýn a Birmingham.
Nový projekt ve výši 8,3 milionu GBP (244 milionů CZK) byl financován městskou radou v Aberdeenu, skotskou vládou a Evropskou unií (FCH JU) s investicí přibližně 500 tisíc GBP (14 mil. CZK) na vozidlo. Do roku 2023 by v Evropě mělo jezdit až 200 vodíkových autobusů.
První britská stanice na výrobu vodíku a čerpací stanice autobusů byla otevřena v Aberdeenu v roce 2015 jako součást demonstračního projektu zelené dopravy za 19 milionů GBP (559 mil. CZK). Projekt vedený městskou radou v Aberdeenu otestoval ekonomické a environmentální přínosy vodíkových přepravních technologií a jeho cílem je podpořit vývoj vodíkových technologií.
Zdroj úvodní fotografie: Aberdeen City Council
Mohlo by vás zajímat:
Hezké, za rok nám sem přijďte sdělit zkušenosti z provozu a to, jak to vychází ekonomicky.
No energeticky a bezpečnostně bude vodíkový hospodářství pěkný Cimrmanův pomníček - "milé lidstvo, tudy cesta nevede!"
Ale zajímavá je myšlenka - ".... produkuje jako odpadní látku pouze vodu ...." Zajímalo by mne co dělají s teplem, že najednou není odpadní. To bude zřejmě jiná liga ti kluci šikovný z Wrightbus.
Jak před nějakou dobou psal p. Veselý, tak to asi bude palivový článek s malým odpadním teplem.
Inu u autíčka na klíček předělaného na pohon palivovým článkem toho tepla opravdu mnoho nebude. U dabldekru bych na to nespoléhal. Viz. tabulka 1
elektro tzb-info cz/elektromotory-pohony-a-stroje/16987-jak-funguji-palivove-clanky
Má někdo info o efektivnějších? Jinačí popis: fdrive cz/clanky/technologie-v-autech-palivovy-clanek-zdroj-energie-pro-dopravu-676
Už to tu bylo před 10 letý, byl to projekt ÚJV Řež a PIDu tuším. Čerpací stanice je v areálu Spolana Neratovice, problém byl prý s tlakem plnění, tlak max 30 barů, ale pro provoz busu bylo potřeba prý 50,tak ten projekt ukončili.
Jinak ve vodíku vidím mnohem větší potenciál, než v bateriích.
Omyl. Nejde o 30barů ale u autobusů o 35 MPa takže 350 bar. A u osobních vozů jde o tlak 70 MPa takže 700 bar. Jen stlačení vodíku na plnicí tlak 70 MPa sežere více energie než se z něj posléze přemění v palivovém článku na elektřinu.
Proto vodík nedává pro dopravu vůbec žádný energetický smysl. Zvlášť dnes když existují články Lithium Titanát (LTO).
Palivové články jsem nikdy nějak nebral. Po odkazu z vaší minulé odpovědi a tedy že je účinnost tak kolem 20-30%. Musím vám dát za pravdu, že je to nesmysl.
lto maju zatial dost mizernu energeticku hustotu, ale po spocitani vsetkych strat pri zelenej vyrobe vodiku z oze (lebo nechceme fosilny vodik zejo, to postrada zmysel) a pri konverzii v palivovom clanku, zrejme aj ta lto vyjde ako ucinnejsie riesenie
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se