Domů
Čistá mobilita
Rakušané získají na nákup elektromobilu pět tisíc eur
Ilustrativní foto.

Rakušané získají na nákup elektromobilu pět tisíc eur

Rakousko se rozhodlo pro ještě štědřejší podporu nákupu elektromobilů, než poskytovalo doposud. Od 1. července přispěje zájemcům o nový elektromobil jednorázovou částkou pět tisíc eur. Ministryně hospodářství Leonore Gewessler to oznámila na pondělní ministerské tiskové konferenci.

Jednorázová podpora nákupu vozidel na elektrický pohon je součástí balíčku, díky kterému Rakousko plánuje dosáhnout podstatného snížení emisí skleníkových plynů z dopravy, kterou zástupci současné vládní koalice vidí jako jednoho z hlavních přispěvatelů ke globálním změnám klimatu.

Podpora nákupu ekologičtějšího vozidla byla navýšena ze současných 3 000 eur (cca 80 000 korun) na 5 000 eur (cca 134 000 korun). Další součástí balíčku je také ztrojnásobení státní podpory pro dobíjecí stanice (na 600 eur pro domácí nabíjecí stanice nebo chytré nabíjecí systémy a 1 800 eur na nabíječky pro bytové domy).

Rakousko má v současnosti 5 500 nabíjecích bodů, přičemž plánuje jejich množství navyšovat tak rychle, jak to jen půjde. Rakousko plánuje zavést také další dodatečná opatření, mezi která bude patřit i podpora lidské mobility v podobě dotace na nákup elektrokol (až 1 200 euro).

Zvýšená podpora na nákup elektromobilu je výsledkem vyjednávání s rakouským automobilovým průmyslem, který má přispět částkou dvou tisíc euro na celkovou pětitisícovou částku. V Rakousku bylo na konci května 2020 registrováno téměř 33 tisíc elektromobilů. To však představuje jen 0,7 % všech automobilů, podle rakouského statistického úřadu, dvě třetiny z toho jsou navíc užitková vozidla. Aby se elektromobilita rozšířila i mezi vozy pro osobní užití, je tak jedním z hlavních důvodů navýšení podpory.

Rakušané se mimo přímé podpory nákupu snaží nalákat ke koupi elektromobilu například i možností si vozidlo na elektrický pohon na čas vyzkoušet. Kupříkladu ve státu Hradsko (Burgenland) si zájemci mohou elektromobil vyzkoušet až na tři dny, najet s ním 150 km a dokonce i nabíjet zdarma. To je umožněné díky spolupráci s místní energetickou společností Energie Burgenland. Projekt poběží až do 20. září tohoto roku a jeho cílem je přilákat více Rakušanů k elektromobilitě.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Martin Hájek
2. červenec 2020, 11:36

A teď co to znamená v praxi. Chudí doplatí bohatým 5000 Euro na nákup elektromobilu, zatímco sami budou dál jezdit 10 let starým dieselem. Veřejné prostředky jsou totiž jenom jedny.

Jan Veselý
2. červenec 2020, 12:44

A chudí budou moct za pět let koupit zánovní EV, od těch bohatých. Ti bohatí mezitím rozjetí masové produkce a pokles ceny.

A demagogové si budou muset najít jinou výmluvu proč "to" nejde.

St
2. červenec 2020, 21:55

Pane Veselý. Máte obdivuhodnou schopnost predikce. Náhodou nevíte jak se bude v nejbližší době vyvíjet cena ropy a dalších komodit? Předem moc děkuji za odpověď.

Jan Veselý
3. červenec 2020, 14:14

To není moje schopnost, to je ekonomická zákonitost zvaná zkušenostní křivka, poprvé zdokumentováno před více než 70 lety, potvrzeno na řadě průmyslově produkovaných výrobků, včetně Li-ion článků.

Ceny komodit jde taky jednoduše predikovat, bude to lítat nahoru a dolů, obvykle přesně naopak oproti tomu, co bude bude tvrdit "expert" v televizi.

St
6. červenec 2020, 09:31

Pane Veselý obdivuji nejen Vaše ekonomické znalosti. Umět správně predikovat ceny komodit je něco, co by se od Vás mohli mnozí učit.

Můžete mi prosím s určitostí říci jaká bude cena ropy příští týden? Rád bych uzavřel pár opcí.

Jak vidím v komoditách máte naprosto jasno.

Martin Hájek
3. červenec 2020, 13:32

Pane Veselý, a co byste řekl, že by ti chudí preferovali? Příspěvek 5000 Euro na nový diesel pro sebe a nebo vidinu čekání na ojetinu od bohatých?

Jan Veselý
3. červenec 2020, 14:11

A kde by ti chudí sebrali dalších 15-20 tisíc Euro na zbytek toho nového dieselu?

A pokud vám tak strašně leží na srdci osud chudých lidí, zařiďte, aby vaši chlebodárci přestali tak dojit ubohé chudáky v panelácích. Ceny tepla z CZT jsou nehorázné. A platí to ti chudí, bohatí mají svoje baráky s individuálním vytápěním, které je, mimochodem, levnější.

St
6. červenec 2020, 09:35

Asi tak nějak. Raději, kdyby těch 5000 dali na nákup klasických vozů. Spousta lidí by si díky tomu mohla koupit nový vůz. A pro ty chudší, by to taky byla dobrá zpráva, protože by ceny ojetých vozů šli dolů a oni by tak mohli dosáhnout na vůz na který by jinak neměli peníze.

A hlavně by se rozjel automobilový průmysl na kterém je Evropa bytostně závislá.

Carlos
6. červenec 2020, 10:46

Udržovat starý průmysl by nás mohlo vyjít sakra draho, stejně jako neinvestování do EV. Pokud teď investicí 5k€ bude udržen třeba 5 let starý autoprůmysl, tak mezeru nemusíme být nikdy s to dohnat. Ať už kvůli lidové Číně, nebo USA, respektive Tesle.

St
3. červenec 2020, 13:19

Spíše 15 a ještě starším. Pokud má někdo starou dobrou rotačku, tak té se jen tak nezbaví. Konec konců i modernější naftový motor, když se patřičně upraví, tak dokáže toho opravdu hodně vydržet.

Josef
30. červen 2020, 15:54

Rakousko zvýšilo svoje emise CO2 od roku 1990 asi o 11% , el. mobilita je z hlediska emisí marginální. Je to typický pokrytecký stát, co klidně hlasuje v EU pro to, aby se emise CO2 do roku 30 snížili o polovinu k roku 90 přitom sami je zvednou o 11% a to ještě masivně dovážejí el. energii a místo, aby si sami drbali hlavu, tak brojí proti jaderné energetice a chtějí diktovat ostatním státům - zřejmě jako naši pravdoláskaři mají pocit, že vědí vše nejlépe a ostatní je mají poslouchat a když jim to ve volbách nevyjde tak jdou stávkovat za totalitu na náměstí.

frank
30. červen 2020, 16:13

Dokonce kupují jadernou energii, noční proud a " perou" ji přes přečerpávací elektrárny až sem souhlas nu a dál vám klidně řeknu, že pruměrný pravdoláskař nemá nic proti jádru ale spíš proti lidem kteří žerou holdingu a hradu z ruky :)

Jan Veselý
30. červen 2020, 16:53

Jasně, pravdoláskaři mají o hip, hop, (Ros)atom svoje pochyby.

energetik
30. červen 2020, 18:14

Když se může v ČEZku "prát" i ta uhelná přes přečerpávačky a říkat o nich že jsou to bezemisní zdroje, tak proč by nemohli i Rakušané takto prát i tu toxickou jadernou? Navíc to stejně nedělají, tam o jadernou energii nikdo nestojí https://energetika.tzb-info.cz/12473-bezjaderne-rakousko

Vladimír Šťastný
30. červen 2020, 21:11

Ten článek je naprostá pitomost a neuvěřitelný blábol. Veřejnost je možná krmena frázemi o tom, že jaderná energie je fuj, ale horní nádrže jejich přečerpávaček plní téměř výhradně jen ona. Ale je to v noci a není to vidět, co?

Jan Veselý
3. červenec 2020, 14:19

To tam taky mají tu "chytrou krabičku", ale zapojenou opačně?

Bob
3. červenec 2020, 19:10

Nepotřebují žádnou "chytrou krabičku" zapojenou naopak.

https://energetika.tzb-info.cz/elektroenergetika/13676-prenosova-soustava-elektricke-energie

Všechna EE od nás (nebo přes nás z Polska a Německa) do Rakouska jde přes rozvodnu Slavětice. A přes ni je připojena též EDU. Takže EE vedená od nás do Rakouska je téměř 100% z JE. Pokud si Rakušané nakoupí třeba Německou, nebo Polskou větrnou EE a ta je vedena přes naše území, tak se ta větrná spotřebuje u nás po cestě a do Rakouska už reálně proudí EE z JE Dukovany. A nic na tom nezmění, že na tu elektřinu mají nějaký zelený certifikát. To je fyzika.

Navíc, pokud je to z Německa, tak značná část je vedena též přes rozvodnu Kočín, na kterou je zase napojen Temelín.

energetik
4. červenec 2020, 08:54

Bob

účetně je vyřešené tak, že jaderné zdroje od těch co tuto energii nechtějí peníze neuvidí.

A fyzikálně platí, že polarita napětí se mění 100krát za sekundu, a vzdálenost, o kterou se elektrony vlivem driftové rychlosti vychýlí je řádově 10−6 m, tj. pouhé mikrometry. Takže ty jaderné elektrony ani neopustí areál elektrárny.

Takže je to v pořádku, po částečné liberalizaci trhu už žádné filtry už nejdou potřeba.

Bob
4. červenec 2020, 19:54

Je potřeba zásadně rozlišovat dva pojmy:

a) Od koho elektřinu nakoupíte.

b) Odkud bude reálně dodána.

Takže ano, účetně můžete nakoupit třeba čistě solární EE, ale reálně dostanete standardní mix ze sítě.

Vzhledem k topologii sítě jde při toku elektřiny od nás do Rakouska téměř výhradně o elektřinu z jádra.

Není to jako u klasického zboží. Třeba jakou u cukru, kde máte na sáčku napsáno vyrobeno v cukrovaru "solární" a koupíte si tento solární cukr. V případě elektřiny by příměr vypadal asi takto:

Do sila u dodavatele nasypete např. 7 dílů "solárního" cukru, 10 "větrného", 50 "uhelného", 33 "jaderného". Pak to zamícháte a naplníte sáčky. Žádný už nebude čistě "solární", všechny budou stejné, smíchané. Nemůžete si reálně koupit u dodavatele "solární" cukr. To byste si pro něj musel zajet do "solárního" cukrovaru (postavit separátní vedení z FVE).

U toho Rakouska by to vypadalo ještě trochu jinak. Tam je to, jako by přívod "jaderného" cukru byl připojen přímo na vaši přípojku, kde si nabíráte svůj cukr, ještě před smícháním v sile.

A jak sám píšete, elektrony ve skutečnosti neobíhají po síti dokola, takže jakýkoliv filtr (krabička) proti "jaderným" elektronům byl, je a vždy bude nesmysl. Ukázka, jak zelení dokáží zblbnout masy a ještě na tom vydělat.

Jan Veselý
30. červen 2020, 16:52

Přesto má Rakousko oproti ČR nižší emise CO2, nižší emise CO2 na obyvatele a emise CO2 na jednotku HDP.

Myslím, že čeští pepíci, obyvatelé státu, kde se pořád vyrábí polovina elektřiny z toho třetihorního hnusu, by si měli nejdříve zamést před vlastním prahem.

Martin Hájek
2. červenec 2020, 09:15

Tak určitě. Ale logiku to má zhruba stejnou, jako vyčítat českým Pepíkům, že nepostavili off-shore větré elektrárny. Ono se 70 % elektřiny z vodních elektráren se emise spoří výborně. Ale na to musíte být Alpská země. Neměl to tenkrát Přemysl Otakar II zvládnout lépe a mohli jsme být dál.

Martin Hájek
2. červenec 2020, 09:16

Měl to tenkrát...

Jan Veselý
2. červenec 2020, 12:56

Ono by stačilo, kdyby ti pepíci nepálili ten hnědý maras kvůli exportu a o nových JE 15 let jen pustě nekecali.

Josef
30. červen 2020, 20:06

To je pravda, jenže my jsme snížili emise od roku 1990 o 48% a oni mnohem bohatší národ emise zvýšili... jinak naše emise mohly být mnohem nižší kdyby Pithart nezastavil stavbu 2 bloků jaderné el. Temelín a nebo mnohem vyšší kdyby Zeman ve vládě neprosadil dostavbu alespoň 2 bloků JETE , kterou chtěli pravdoláskaři typu Kužvart zastavit. Místo toho se investovali velké peníze do uhlí - větší než do 2 bloků JETE. Stejná písnička byla v roce 2005... místo jádra se schválil nesmyslný zákon o podpoře OZE s konečným účtem 1 bilion korun. Jinými slovy bez pravdoláskařů a jejich přisluhovačů by naše elektroenergetika byla už dávno jaderná jako Francouzká na OZE bychom se vykašlali, stejně tak na plynofikaci a místo toho bychom jako Švédové zavedli tepelná čerpadla. Proti dnešnímu stavu by to stálo pár korun a mohli jsme mít čisté obce a bohatší obyvatelstvo.

Petr
30. červen 2020, 17:01

Jenže v Rakousku od 1990 pribylo 12% obyvatel, čili realne se emise na obyvatele nepatrne zmensili.

T
30. červen 2020, 20:13

Jak se u nas zacina odstavovat uhli/Prunerov/ a budou dalsi,nebude kde brat ani prodavat do Rakouska.Snad Slovaci ci Madari JE. Trh s EE se teprve ukaze.Atomka u nas v nedohlednu,takze zijme pri zemi.To jsou jen predvolebni sliby.

St
30. červen 2020, 20:31

Svatou pravdu bratře díš. Navíc svého času Rakušáci přes nás vesele dováželi EE z Černobylu. A místní vesele kupovali speciální zásuvky, které uměli filtrovat špinavou atomovou energii od "čisté" nejaderné. Takových příkladu by se našlo povícero.

T
1. červenec 2020, 20:07

Jeste jste zapomel na sikovne ,,sporice,,EE.Kdyz jste si jich koupil cca 10ks, tak vam distributor jeste platil za EE!!! Hezky podfuk /vyrobek cina/jako hrom za 1200 kc se spotrebou 4w...Lidska blbost nezna meze...

Jan Veselý
1. červenec 2020, 21:10

Jasně, vše najdete na urbanlegends.cz

Jan Veselý
1. červenec 2020, 21:12

Tady je vysvětlivka pro neznalé.

St
3. červenec 2020, 13:17

Pane Veselý, to opravdu není povídačka. Městská legenda, ale fakt. Skutečně se v Rakousku a mám za to, že i u nás prodávala "chytrá" krabička, která dovedla odfiltrovat ten "špatný" atomový proud od toho správného. Snad si někdo vzpomene na jakém principu to "pracovalo".

Jan Veselý
3. červenec 2020, 14:17

Á, ze zásuvky se stala najednou "chytrá krabička". A, počítám, koupili si to všichni, co?

Stejně tak by ně zajímalo jak šlo dovážet elektřinu do Rakouska z Černobylu, když sovětská a rakouská přenosová soustava nebyly ani k sobě přifázované?

Carlos
3. červenec 2020, 14:26

Ona byla nějaká měnírna kdesi, ale jestli už v 86. to nevím.

St
6. červenec 2020, 09:27

Pane Veselý, byla to taková "zázračná" krabička, která se dávala na zásuvky. Z ní pak už tekl ten správný proud. Dokonce i u nás se to vesele prodávalo, protože lidská blbost nezná hranic.

Co se týče dodávat z Černobylu, tak tu EE byla dodána k nám a od nás se pak dostala do Rakouska. Jinými slovy, my jsme spotřebovali ten jejich proud u sebe a rakušákům jsme poslali náš. Ale de facto rakušáci jeli na ten "zlý" černobylský proud. Bohužel si nepamatuji na technické podrobnosti. Třeba se tu někdo najde, kdo si to pamatuje a kdo Vám to ozřejmí. Pokud ano, tak předem moc děkuji.

Carlos
6. červenec 2020, 10:48

St,

tak taková technologická drobnost je že se do Rakouska dodávalo z Opatovic přes Opočinek a Sokolnici do Bisambergu kdy se vedení 220kV pro tento účel vyčlenilo a bylo izolované od zbytku sítě. Později se postavila někde v Bavorsku měnírna na vedení 400kV a někdy kolem roku 2000 se to spojilo synchronně.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se