Na Mostecku testují vodíkový autobus, v provozu je vodíková plnicí stanice
U petrochemického areálu Záluží u Litvínova se dnes otevřela první vodíková plnicí stanice v Ústeckém kraji. Vodík do ní míří ze sousední chemičky Orlen Unipetrol. Do budoucna to bude tzv. zelený vodík z obnovitelných zdrojů energie. Využívat stanici bude dva týdny v rámci pilotního provozu vodíkový autobus, který bude jezdit na vybraných linkách v Mostě a Litvínovu. Po analýze nákladů dopravní podnik, vlastněný oběma městy, rozhodne o případné koupi vozu.
Nízkopodlažní osmimetrový autobus vyvinutý na Slovensku má kapacitu až 68 cestujících, z toho 20 míst k sezení. Plně klimatizovaný vůz ujede na vodík 350 kilometrů a dalších 100 kilometrů na baterii. Doplnění čtyř vodíkových nádrží trvá deset minut. Autobus bude zařazen na linkách v Mostě a Litvínově od 29. června do 9. července. „Vodíkový autobus bude v reálném provozu. Získaná data ohledně spotřeby a nákladů na provoz vyhodnotíme a na základě analýzy bychom rozhodli. Nicméně bychom byli hloupí, pokud bychom nevyužili příležitosti, kdy máme vodík přímo mezi městy,“ řekl ČTK mostecký primátor Marek Hrvol (ProMOST). Po letním testovacím provozu bude podle starostky Litvínova Kamily Bláhové (ANO) následovat ještě zkušební provoz v zimních měsících.
„Toto je první autobus, který používáme na propagaci, absolvovali jsme s ním všechny homologační zkoušky. Postavili jsme ho před rokem a půl, a od té doby s ním jezdíme a promujeme,“ řekl ČTK János Onódi ze společnosti Mobility&Innovation Production.
„Momentálně jsou klíčové díly, z nichž se autobus vyrábí, trochu dražší. Očekáváme dramatické snížení cen komponentů, což ovlivní cenu,“ uvedl. Firma už má podle něj zakázky na výrobu těchto vozidel.
Vodíková plnicí stanice mezi severočeskými městy je v pořadí čtvrtá v České republice. Náklady na její vybudování činily zhruba 47 milionů korun, evropská dotace byla téměř 36 milionů. Orlen Unipetrol již má schválenou evropskou dotaci na stavbu dalších tří vodíkových stanic, a to v Praze, Brně a Ostravě.
Cílem Orlen Unipetrol je, dodávat do plnicí stanice tzv. zelený vodík, vyrábět ho bude z obnovitelných zdrojů energie přímo v chemickém areálu, kde může vzniknout fotovoltaická elektrárna. „V tuto chvíli se jedná o náš vyráběný vodík,“ řekl ČTK člen představenstva Orlen Unipetrol Tomáš Hering. Chemička využívá vodík při výrobě paliv a na výrobu čpavku, v malé míře ho používá do plastu.
Česko zaostává v rozvoji vodíkové mobility. V sousedním Německu je už více než 100 vodíkových stanic a rychle přibývají další. První stanice v ČR byla otevřena teprve předloni v Ostravě, druhá letos v Praze na Barrandově a třetí ve skladu Čepra v Mstěticích u Prahy. Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50.000 aut na vodíkový pohon.
Mohlo by vás zajímat:
To jsem zvědav, jaké závěry ze zkušebního provozu vyplynou.
Odhaduji, že v závěrech bude že se jedná o ekonomický nesmysl, který může fungovat, pokud to budeme dotovat z našich peněz - třeba ze spotřební daně na naftu.
Já jsem zvědavý na ten "zelený" vodík. Obávám se že se to bude muset totiž "nějak udělat".. Například, postaví FVE o nějakém výkonu - všechnu výrobu sice požere provoz areálu Orlenu, ale vykážeme ji proti nonstop provozu elektrolyzeru, který by čistě z FVE měl malé využití (papírově ale bude zelený i v noci na Silvestra:) ). Chtělo by to nějaké pěkné nařízení na transparentnost tohoto vykazování a zároveň požadavek, kdy má hlavní prioritu krytí vlastní spotřeby areálu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se