Státy EU daly zelenou novým pravidlům pro výrobu a recyklaci baterií
Členské státy EU schválily návrh legislativy, která vyjasní pravidla pro baterie v celém životním cyklu - od výroby až po recyklaci. Nařízením se unie snaží dohnat ztrátu, kterou má v oblasti baterií ve srovnání s Čínou či USA, a sice podporou investic do výzkumu a výrobních kapacit.
Baterie jsou klíčovou součástí automobilového i elektronického průmyslu. Ve výrobě automobilových baterií ale v současnosti Evropa zaostává, jak podotýká server Euractiv. Nařízení, které Komise navrhla již v prosinci 2020, obsahuje pravidla mimo jiné i pro autobaterie. Ty budou muset splňovat subjekty jak v unii tak i ve třetích zemích, ze kterých se baterie dováží. Cílem je především snížit množství odpadu vzniklého po využití baterií a efektivně využít zbylé materiály.
Výrobci budou mít, mimo jiné, povinnost zajistit oddělený sběr starých autobaterií a to v množství 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030. Sebrané baterie musí být recyklovány, přičemž rozhodující suroviny musí zůstat v evropském výrobním procesu. Každá baterie bude mít dále od roku 2026 svůj vlastní "pas" a od roku 2027 QR kód s informacemi o kapacitě, výkonu, životnosti a chemickém složení. Obsahovat bude také prohlášení o uhlíkové stopě - množství emisí vzniklých při výrobě.
Automobilový průmysl má pro EU strategický význam
Zejména automobilový průmysl má pro EU strategický význam: hraje důležitou roli v evropském hospodářství a s rychlým přechodem na elektromobilitu se baterie staly jeho klíčovou součástí. Baterie jsou nejdražší součástí automobilu a zároveň i součástí s nejvyšší přidanou hodnotou.
Evropské automobilky je dnes převážně dovážejí, zejména z Číny. Ta má oproti Evropě několik významných výhod: levné vstupy a bezpečný přístup ke kritickým surovinám. Federální vláda v USA pak může svému průmyslu poskytovat podstatně větší dotace, ať už přímo nebo prostřednictvím daňových úlev. Unie naopak nemá společný rozpočet ani potřebné kompetence, protože daňová politika je převážně v rukou členských států. Jakékoli společné rozhodnutí vyžaduje jednomyslnost všech států.
Komise odhaduje, že celosvětová poptávka po bateriích se do roku 2030 zvýší až 14krát. Na EU bude připadat 17 % této poptávky. V několika evropských zemích se již staví továrny na výrobu baterií. Nová pravidla mají posílit konkurenceschopnost Evropy v odvětví baterií a také zajistit udržitelnost.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se