Baterie z recyklovaných surovin mohou dle vědců dosahovat lepších parametrů
S rostoucím objemem elektroniky a rozvojem elektromobility roste i objem baterií, které je nutné po konci jejich životnosti ekologicky likvidovat. Jednou z cest je jejich recyklace, přičemž vědci se stále snaží vyvíjet účinnější a cenově efektivnější metody. Vědci ze Stockholmské univerzity nyní přišli s metodou, která podle nich dokáže zajistit recyklované materiály pro výrobu NiMH baterií.
Nová metoda recyklace spočívá v mechanickém omytí a separaci použitelného elektrodového materiálu z použitých elektrod. Podle Daga Noréuse z Katedry materiálové a environmentální chemie na Stockholmské univerzitě metoda umožní přímé použití upcyklovaného materiálu při výrobě baterií.
„Více než 95 % je použitelných a při výrobě nových baterií, které rovněž dosahují lepší výkonnosti, může být ušetřeno několik kroků. Recyklace bude jednoduší, jelikož není nutné nákladné roztavení a redukce jako u konvenční recyklace,“ říká Dag Noréus.
NiHM baterie, které jsou jedním z nejběžnějších typů v současnosti používaných akumulátorů, jsou založeny na využití jedné elektrody z niklu a druhé z vodíku ve formě kovového hydridu. Běžně jsou využívány v menších elektrických zařízeních, ale také našly uplatnění na poli elektromobility.
Některé moderní baterie obsahují relativně vzácné suroviny a materiály, které musely projít komplikovaným a nákladným výrobním procesem. Podle Noréuse rovněž musí být články po výrobě aktivovány.
Tento proces spočívá v přesně definovaném počtu cyklu jejich nabití a vybití. Využití již aktivovaných materiálů získaných recyklací starých baterií by tak mělo přinést úspory. Stejně tak má podle vědců materiál získaný zjednodušeným procesem recyklace vykazovat lepší vlastnosti při použití při výrobě nových baterií.
Mohlo by vás zajímat:
Zrejme mi neco unika...
Jakoze baterie vyrobene z pouzitych baterii budou lepsi nez nove?
"Nová metoda recyklace spočívá v mechanickém omytí a separaci použitelného elektrodového materiálu z použitých elektrod."
Také jsem nad tím přemýšlel.
Nové baterie bývají lepší než starší typy, v tomto případě mi dle popisu ta recyklace připadá spíše jako "totální repase" v případě motoru by se třeba udělal výbrus, vyměnili ložiska, opravili sedla ventilů.. V tomto případě se z elektrod smeje aktivní látka a nahradí se recyklovanou. Ta úspora asi vznikne nepřetavením těch elektrod, navíc je to výhodné, protože zřejmě během aktivace se elektroda nějak změní a tato změna zůstane zachována.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se