Domů
Akumulace energie
Vláda schválila strategii ČR podporující využití vodíku
Coradia iLint - vodíkový vlak. Alstom. Zdroj Alstom.com
Zdroj Alstom.com

Vláda schválila strategii ČR podporující využití vodíku

Akumulace energie
7 komentářů
26. červenec 2021, 19:35
ČTK

Vláda dnes schválila vodíkovou strategii ČR, která umožní podpořit výrobu, využití, dopravu a skladování vodíku v energetice, průmyslu a dopravě. Na tiskové konferenci po jednání vlády o tom informoval ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

„Naše strategie je založená na čtyřech pilířích: výrobě nízkouhlíkového vodíku, využití nízkouhlíkového vodíku, dopravě a skladování vodíku, vodíkových technologiích. V souladu s evropskou vodíkovou strategií ji máme rozdělenou na etapy do roku 2025, 2030 a 2050,“ uvedl Havlíček.

Ministerstvo průmyslu a obchodu počítá s tím, že každý rok se bude vyhodnocovat vývoj vodíkových technologií. „Cílem strategie je mimo jiné také urychlení vývoje a následné implementace ekonomicky dostupných vodíkových technologií. Česká republika musí mít ambici stát se v budoucnu důležitým exportérem v této oblasti,“ uvedla náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou politiku a podnikání Silvana Jirotková.

V souladu s Evropskou vodíkovou strategií rozdělilo MPO ve strategii kroky k rozvoji vodíku v ČR do tří etap. Prioritou první etapy od letoška do roku 2025 je využití vodíku v rámci takzvané čisté mobility. Podle ministerstva budou vznikat „ostrovní řešení“, protože doprava vodíku nebude ještě plně rozvinutá. Proto v tomto období budou nejvhodnější integrované projekty, kdy se budou výroba a spotřeba vodíku řešit současně, uvedl úřad. Plynárenská soustava podle něj současně začne testovat přimíchávání vodíku do směsi se zemním plynem.

Ve druhé etapě mezi roky 2026 až 2030 by mohlo podle strategie začít ověřování využití vodíku v průmyslu. MPO uvedlo, že rozsah závisí hlavně na úspěšnosti vývoje systémů pro rozklad organického odpadu a zemního plynu a na vybudování velkých solárních nebo větrných elektráren připojených k elektrolyzérům. Využila by se tzv. pyrolýza – tedy postup, při kterém je materiál, například odpad, tepelně zpracován s vyloučením přístupu kyslíku, vzduchu či jiných zplyňovacích látek.

V etapě do roku 2030 bude podle ministerstva zahájeno plánování efektivního způsobu přepravy vodíku. Strategie upozorňuje, že kvůli energetickým požadavkům průmyslu a nedostatku nízkouhlíkových zdrojů elektřiny bude Česko čistým dovozcem vodíku, stejně jako je nyní dovozcem zemního plynu a ropy. Paralelně začne testování zásobování domácností vodíkem, uvedl úřad.

Ve třetí etapě mezi roky 2031 až 2050 se podle MPO předpokládá, že už bude plně existovat doprava vodíku potrubím, a to bez nutnosti dotací. Začne také přestavba na vodíkové plynovody, popřípadě jejich výstavba, protože už budou etablováni velcí výrobci a spotřebitelé vodíku. V této etapě dojde ke komerčnímu nasazení vodíku v průmyslu, dodalo ministerstvo.

Česká republika se společně s ostatními členskými zeměmi zavázala dosáhnout klimatické neutrality celé EU do roku 2050. Vodíková strategie je podle MPO jedním z nástrojů, jak tohoto cíle dosáhnout. Strategie popisuje výchozí stav a odhaduje vývoj do roku 2050, který souvisí s časovým horizontem Zelené dohody pro Evropu. Dále přináší přehled programů, které mohou podporovat rozvoj vodíkových technologií.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Pavel Štorek
26. červenec 2021, 19:52

To je bohužel cesta úplně opačným směrem, než by dávalo smysl... viz https://twitter.com/MLiebreich/status/1397210398252732433?s=20 , kde je řazeno smysluplné využití vodíku...

PetrV
26. červenec 2021, 23:01

Jde jen o sosání greendeal dotací. Takže je jedno, co se vybuduje v rámci petiletky. Výdělečné bez dotací to nebude.

Energetik 007
27. červenec 2021, 07:43

Nojo soudruh Havlíček na MBA ho nenaučili jak velká úspora proti silnici je železniční trakce a jak velká úspora jsou systémy s lineárním pohonem - Transrapid a Maglev kde klimatizace kabin má větší příkon než pohon soupravy.

Josef
27. červenec 2021, 21:19

Ještě by měli udělat fabriku na žebrácké hole, protože těch bude s touto politikou potřeba více než dost...

Jaroslav
30. červenec 2021, 13:02

vodík by měl v první fázi nahradit potřeby teplárenství, které přechodem na plyn se připravuje na vodíkové palivo

Jaroslav
30. červenec 2021, 13:04

v další fázi veřejná doprava

Jaroslav
30. červenec 2021, 13:00

s touhle vládou se dají dělat tak akorát strategie na včerejšek. Přepravovat vodík budeme muset umět do roku 25 a najíždět výrobu či technologii výroby vodíku mezi roky 25-28

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se