Domů
Plynárenství
USA by měly dokázat, že nestojí za zničením plynovodů Nord Stream, uvedla Moskva
Pozemní část plynovodu Nord Stream 2
Zdroj: Nord Stream 2 AG

USA by měly dokázat, že nestojí za zničením plynovodů Nord Stream, uvedla Moskva

Spojené státy by měly dokázat, že nestojí za zničením plynovodů Nord Stream, které spojují Rusko se Západní Evropou. Prohlásila to dnes podle agentury Reuters ruská ambasáda v USA. Moskva považuje zničení plynovodů loni v září za „akt mezinárodního terorismu“ a nedovolí, aby byl zameten po koberec, dodala ambasáda ve svém prohlášení.

Ambasáda se odvolává na článek amerického investigativního novináře Seymoura Hershe, který s odvoláním na nejmenovaný zdroj napsal, že sabotáž plynovodu mají na svědomí Američané, konkrétně potápěči amerického námořnictva na příkaz prezidenta Joe Bidena. Bílý dům článek kategoricky odmítl a označil ho za „naprosto lživý a čistou fikci“.

Vyšetřováním explozí Nord Streamu 1 a 2 se zabývají Švédsko a Dánsko, v jejichž výlučných ekonomických zónách se incident odehrál. Země dospěly k závěru, že potrubí bylo vyhozeno do povětří úmyslně, neřekly ale, kdo je viníkem.

Ruský viceprezident Alexandr Novak v pondělí uvedl, že vývoz plynu z Ruska v loňském roce klesl o 25,1 procenta. Plynovod Nord Stream 1, přes 1200 kilometrů dlouhé potrubí na dně Baltského moře, má kapacitu až 27,5 miliardy krychlových metrů plynu. Moskva však po začátku své invaze na Ukrajinu postupně snižovala objem plynu, který posílala do Evropy, až jej odstavila úplně. V září pak produktovod poškodila exploze.

Poškozený Nord Stream 2 nebyl zprovozněn nikdy.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(50)
Heap
16. únor 2023, 10:15

No já sice nejsem právník, ale dokazovat by se měla vina. Jsou nějaké konkrétní důkazy? Jestli ne, tak je to z Ruské strany jenom štěkání za plotem.

Ivan Švančara
16. únor 2023, 11:36

Hershove fikcie sa zakladaju na tychto blaboloch:

- Biden vyhlasil, ze urobi vsetko preto, aby NS2 bol otvoreny,

- USA embargovali vystavbu NS2.

Ako vieme, nic take z tych blabolov na webe ako dokaz nenajdeme.

Hi, hi, hi.

Láďa
16. únor 2023, 13:36

Ale najde se to jenom že ještě před sabotáží po ruském útoku na Ukrajinu bylo jasné že ns2 je tím mimo hru. Tak že to prospělo Rusku které se tím pokouší vyhnout zaplacení penále. Nebo ne?

Miroslav
16. únor 2023, 14:12

Vzhledem k tomu, že NS1 byl poškozen na 4 různých místech a NS2 pouze na jednom místě aby šel lépe opravit, tak je spíše logické, že to spáchal někdo, kdo chtěl zprovoznit NS2 a funkčnost NS1 mu byla ukradená. Navíc načasování těchto výbuchů těsně před topnou sezonou, tento předpoklad pouze potvrzuje.

ursula l
16. únor 2023, 20:40

ano, Rusko dalo do vystavby NS1 a NS2 tazke peniaze, a preto si ho len tak pre nic za nic vyhodia do luftu. Aby nemohli dodavat uz vobec ziaden plyn. To ma asi taku logiku, ze si to snad vyhodili do luftu samotni Nemci :)

Marek Kuchejda
16. únor 2023, 22:07

To ursula l:

Vy asi moc nechápete Ruskou mentalitu. Rusák má na prvním místě geopolitickou strategickou hru. Něco jako ekonomický prospěch pro národ, nebo hodnota lidského života je v Rusku až na posledním místě. :-). Gazprom vypnutím NS1 ztratil svůj kredit v očích svých zákazníků. To vypnutí by pokračovalo až do dneška. Za tuto dobu by nedodával sjednané kontrakty v miliardách dolarů a tím by čelil arbitrážím v desítkách miliard. Ty arbitráže by se s ním vlekly dlouhé desetiletí i po uklidnění situace na Ukrajině. V zájmu Gazpromu tak bylo nedodávání plynu svést na vyšší moc a tím se vyhnout arbitrážím. Zároveň mu bylo jasné, že už nikdy nebude do Evropy dodávat významné množství plynu. Tím se pro něj kapacita NS1 a NS2 stala bezcennou. Proto zničení provozovaného NS1 a ponechání pouze jedné větve nezprovozněného NS2, která bohatě stačí na pokrytí budoucích minimálních dodávek plynu do Evropy.

feliz navidad
16. únor 2023, 23:02

No a druhá možnost je ta, že ten, kdo za výbuchy plynovodů stojí chtěl aby to právě takhle vypadalo.

ursula l
17. únor 2023, 08:26

Kuchajda:

No, to iste mozme povedat o Nemecku. Nechapete ich mentalitu. Oni su proste masochisti. Nielen su v EU este si aj nicia energetiku. A kedze uz nevedeli ako si uskodit tak si vyhodili plynovod.

Proste rozpravky starek matere.

Realita:

- kto bol odzaciatku proti NS 1 a 2 -> nas kolonizator

- kto daval vyzvy na zastavenie jeho budovania ? -> nas kolonizator

- kto udeloval sankcie svojim spojencom/koloniam za jeho budovanie ? -> nas kolonizator

- kto sluboval, ze ho znici ? -> nas kolonizator

- kto nam teraz moze predavat nasobne predrazeny plyn ? -> nas kolonizator

- kto teda znicil NS 1 a 2 ? -> no nemame sajnu :)

Dpetr
17. únor 2023, 09:12

Ursula.

A už i Německo uznalo, že kdyby vyslyšelo námitky odpůrců ns2, tak možná nemusela být válka na Ukrajině, a rozhodně bychom nebyli v takové kaši.

Kolonie suroviny dodávaly, ne odebíraly, to si pletete.

Čestmír Berka
17. únor 2023, 16:23

Ne. Zaznamenány jsou 4 úniky! Na každém z páru trubek NS1 je únik, 2 úniky jsou na jedné trubce z páru trubek NS2 - druhá trubka je nedotčená.

ursula l
17. únor 2023, 20:27

@Dpetr:

hlavne stacilo dodrziavat minske dohody a bol by mier. len o to akosi nebol zuajem.

Ohladom kolonii si nic nepletiem. Vzdy ide o transfer bohatstva od kolonii smerom ku kolonizatorovi. Koloniam sa bud kradli/kradu suroviny alebo dodava predrazeny tovar/produkt. Co na nas viac ako sedi.

Pavel K
17. únor 2023, 20:51

TO ursula l

Ne, nebyl by mír, stačilo by, kdyby Rusko neobsadilo Krym, v LLR a DLR nebyli ruští vojáci a technika na dovolené. Stačilo by, když by Putin neměl imperiální choutky. Tady je ten dobrý a špatný ostře rozlišitelný.

feliz navidad
16. únor 2023, 22:59

Západ Rusku zabavil aktiva za více než 300 miliard dolarů, uvalil sankce za desítky miliard dolarů, v důsledku toho porušil možná stovky smluv a vy si myslíte, že Rusko si vyhodí plynovod kvůli nějakému hypotetickému penále?

Dpetr
16. únor 2023, 23:28

Já myslím, že hlavním ruským cílem při výbuchu bylo ponížit západ.

Uz předtím kvůli smyšleným důvodům s turbínami odmítali dodávat plyn. Nyní mohli tvrdit, že dodávat chtějí, ale nejde to. Předpokládali, že Evropa bez jejich plynu zimu nevydrží, a bude nucena zprovoznit onu nepoškozenou větev NS2. Před tím by samozřejmě musela přilézt s prosíkem. A Putin by slavil triumf a donutil by evropu opustit Ukrajinu.

ursula l
17. únor 2023, 08:27

Dpetr:

ja si dnes idem do luftu vyhodit svoj barak. Tak strasne tym ponizim zapad .....

PetrD
17. únor 2023, 08:30

Ursula:

Škoda, že nedokážete nebo nechcete pochopit psaný text.

Petr Dolák
17. únor 2023, 15:01

Rovněž se kloním k úsudku, že škody z titulu zničení plynovodů zatopením slanou vodou budou myslím vyšší než nějaké penále z nedodávek. Taky tomu, že NS1 i NS2 odpálili Rusáci nevěří ani sami Němci. Dle nich Nord Stream 2 byl vyhozen do povětří, aby se zabránilo jeho uvedení do provozu v případě nedostatku plynu nebo v případě příliš vysokých nákladů na kapalný plyn kvůli tlaku obyvatel i podnikatelů. Zadavatel měl na této prevenci eminentní zájem. Podle mého názoru je zadavatel či přinejmenším pachatel spolkové vládě znám. Akorát se o tom cudně mlčí. Kdyby to byli skutečně Rusové, věděli bychom to s naprostou jistotou už dávno. Protože nebyli, pachatel je utajen. Mohlo, by to obyvatelstvo zneklidnit.

Antonín Mikeš
17. únor 2023, 15:26

Pane Doláku, zapomínáte na možnost diverzní akce.

Jeden z možných motivů ke zničení plynovodů je možnost očernit USA z této sabotáže a tím přinutit EU aby se přiklonila na stranu Ruska, tuto variantu například podporuje i to, že plynovody už stejně nic neteklo a vypadalo to, že už nikdy nepoteče (EU se domluvila s USA na dodávkách). Jednoduše vrazit klín mezi spojence, je to varianta stejně pravděpodobná jako mnoho dalších.

Podobně je tu sestřelení civilního letadla nad Ukrajinou v roce 2014. Nejsem si jist zda jsme schopni zjistit kdo opravdu vypálil raketu a kdo dal rozkaz. Mohli to být Ukrajinci, vzbouřenci, Rusové (co tam byli na dovolené), tajné služby USA, možná i evropské tajné služby.. každému z nich se hodí když mohou někoho očernit. Navíc tam opravdu mohlo jít o chybu a ne záměr, já tedy doufám že to chyb byla.

Dpetr
17. únor 2023, 15:31

Antonín Mikeš: ve věci odpálení rakety na MH17.

17. listopadu 2022 byli Kharchenko, Dubinskiy a Girkin odsouzeni nizozemským soudem na doživotí. Pulatov byl zproštěn.

Pavel K
17. únor 2023, 16:47

To DPetr:

"Taky tomu, že NS1 i NS2 odpálili Rusáci nevěří ani sami Němci. Dle nich Nord Stream 2 byl vyhozen do povětří"

Kteří Němci? Jaký máte zdroj?

Dpetr
17. únor 2023, 18:43

Pavel K

Já to netvrdil, já si myslím, že to je dezoblbost

Marek Kuchejda
19. únor 2023, 21:43

Pořád si je třeba uvědomovat, že NS1 a NS2 jsou už dnes pro Rusko bezcenné trubky. I kdyby tyto trubky byly neporušené, tak už v nich významné množství plynu nebude proudit. Proč udržovat infrastrukturu která je už k ničemu. Evropa jde cestou diverzifikace a Rusko bude pro Evropu vždy jen jeden z mnoha dodavatelů. Cesta zpět je uzavřena.

Pravoslav Motyčka
16. únor 2023, 22:16

Když jsme u té právničiny pak se stačí zamyslet nad tím komu to prospěje.

ursula l
16. únor 2023, 20:39

dokazov je viac ako dost, len sa nemozu zverejnit. To by bolo priznanie, ze sme len kolonia. tak sme radsej ticho a suchame nozickamy. A platime predrazeny plyn svojmu kolonizatorovi

Dpetr
16. únor 2023, 21:19

"Důkazy jsou, ale nesmí se zveřejnit."

Tak určitě.

Pravoslav Motyčka
16. únor 2023, 22:18

Ano je to přesný popis Německo prohlásilo že ví kdo to udělal , ale že není v zájmu Německa to zveřejnit. Takže to úplně stačí.

Dpetr
16. únor 2023, 22:27

Přečtěte si dnešní článek deníku: "Že Nord Stream zničili Američani? Verze slavného novináře nesedí, tvrdí analytik"

ursula l
17. únor 2023, 08:27

to mi propimina casy po 89. Vtedy hromada analytikov tvrdila, ze do 20 rokov Rakusko dobehneme. Dokonca boli taki, co tvrdili, ze nielen dobehneme ale aj predbehneme.

PetrD
17. únor 2023, 08:33

Ursula: takové analýzy jsem nečetl. Naopak jsem četl něco o tom, že to bude trvat padesát let.

Petr Dolák
17. únor 2023, 15:51

V takovýchto případech je vždy namístě stará dobrá otázka kriminalistiky: Cui bono? Podobně, jako např. v případě kontroverzní sebevraždy Jeffreye Epsteina či vraždy JFK, u nichž v oficiální verze málokdo soudný nevěří.

Antonín Mikeš
17. únor 2023, 16:45

Problém je, že neznáte ani to "bono", netušíme co útočník svým postupem sledoval. Že někdo profituje z nastalé situace z něj dělá podezřelého ale ne pachatele.

ursula l
17. únor 2023, 20:28

@PetrD:

to ja standartna situacia. Ked to nevyslo za 30 rokov, tak to vyjde za 50. Ked nie tak za 70.

Ako sa hovori. slubom nezarmutis

Pavel K
17. únor 2023, 21:01

To ursula l:

to je standartní situace čeho? Kdo se tak chová a při čem?

Pavel K
17. únor 2023, 08:00

Něměcko? Prezident, kancléř, kdo?

Pavel K
17. únor 2023, 20:59

První odkaz jen říká o nespokojenosti poslanců s tím, že sabotáž není ještě vyšetřena. Jeden levicový poslanec tvrdí, že byl upozorněn na utajení vyšetřování. Není Vám divné, že to tvrdí jen jeden? Vy z toho hned děláte oficiální stanovisko? Vážně?

Druhý o demonstraci více než 10 tisíců Němců ohledně energetické politiky. Víte, že obyvatel je výrazně více? A víte, že nakonec ta politika byla dobrá, protože cenu už teď máme zkousnutelnou?

hellokitty
17. únor 2023, 12:32

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

ahoj ursula I, kolko ti posielaju z moskvy za postovanie konspiracnych teorii na diskusne fora? da sa tym uzivit lepsie ako pracou v IT? pytam sa pre kamarata
.

Petr Dolák
17. únor 2023, 15:04

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Hello Kity! Podle mého by OBSE měla uspořádat nějakou online dotazníkovou akci, abychom se dozvěděli, co si o tom všem myslí ty 3 - 4 milióny Ukrajinců, jež žijí a pracují ausgerechnet v tom škaredém Rusku.
.

Richard Vacek
17. únor 2023, 11:21

USA se k tomu asi nepřiznají a důkazní břemeno leží na druhé straně. Nejvíc poškozeným je Německo a EU, tak snad intenzivně pracují na odhalení pachatele.

Ale u takových teroristických činů by si měli dávat pozor nejen pachatelé, ale i ti, kteří teroristický čin schvalují. Protože dle

§ 365 Schvalování trestného činu

(1) Kdo veřejně schvaluje spáchaný zločin nebo kdo veřejně vychvaluje pro zločin jeho pachatele, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok.

PetrD
17. únor 2023, 17:09

Petr Dolák:

"málokdo soudný nevěří" ?

Jinými slovy, skoro každý soudný tomu věří.

Petr Dolák
17. únor 2023, 21:26

Njn, dvojí negace :-)

Zdeves Pavel
17. únor 2023, 20:46

To je případ státního terorizmu. Nyní to začínají pouštět už i ti co se na tom podíleli. Ten novinář dostal přesně informace a není už sám. Položili to tam za cvičení v Baltu, původně tam měla být iniciace do 48 hodin, ale Bidem se lekl a změnili to a odpálili o měsíce později. Tak to leze ven z těch co tam byli. Měli tam potopenou dekompresní komoru, samo minování jim zabralo 6 hodin hloubce 91 m.

Pavel K
17. únor 2023, 21:06

Právě že informace byly nepřesné - dala to tam loď, která nebyla v Baltském moři, jiná se pohybovala kilometry daleko. Informaci dal pouze jeden člověk, novinář musí informaci ověřit aspoň ze dvou nezávislých zdrojů...

Petr Dolák
17. únor 2023, 21:37

Tak dle všeho se nejednalo o starost jen jednoho levicového poslance. Z dalšího příspěvku byste se dozvěděl:

"Linke und CDU werden hier genannt. Die fordern doch nur genau das, was die AfD schon seit dem Anschlag fordert. Warum wird das hier nicht erwähnt?"

Ovšem referovat o interpelacích od škaredého AfD vám žádný slušný presstitut dnes referovat nebude.

Příkladně i populistické vedení hlavního město Nizozemí Haagu hrozilo, že požádá o dočasnou výjimku ze sankcí EU proti Rusku, protože se mu nedaří nalézt náhradu za svou smlouvu s ruským dodavatelem plynu Gazprom včas.

https://www.reuters.com/world/europe/dutch-city-hague-seeks-exemption-eu-sanctions-against-russia-2022-08-25/

A takových metropolí v obtížích z titulů sankcí tam mají povícero. Bylo nezbytným jednou provždy ošetřit rizika, aby populisté něčeho takového nedosáhli. Se zrušením embarga na krvavá průmyslová hnojiva se jim to již povedlo.

P.S. Nevím jako to, v tom původním vláknu nelze navázat odpovědí. Jsem zde dnes nový :-)

Pavel K
18. únor 2023, 10:08

Jak "dle všeho"? Vaši citaci jsem v článku nenašel a ani prohnání Googlem nepomohlo.

Každý slušný novinář musí informace ověřovat alespoň z dvou nezávislých zdrojů, pokud nereferuje, má k tomu důvod. Jakákoliv senzace, kterou by odhalil a byla pravdivá, by vystřelila jeho věhlas. Takže Vaše vyjádření beru jako nelogické.

Co dokazuje článek o potřebě výjimky pro Haag ohledně výbuchu NS? Pardon, ale to neukazuje na pravého viníka. Určitě je dobré prověřit všechny možné scénáře, ale rozhodně nedělat unáhlené závěry.

Navíc Gazrpom omezil dodávky kvůli vymyšleným důvodům. Je dobře, že se nepřistoupilo na vydírání. Už byla chyba chování Západu po Gruzii a anektování Krymu.

Petr Dolák
18. únor 2023, 11:14

Tak tu citaci můžete nalézt mezi těmi diskuzními příspěvky s nadprůměrným ratingem od ostatních čtenářů. I když i tyto v Německu podléhají "regulaci". Dřív tomu říkali cenzura, teď tomu říkají politická a etická korektnost, avšak princip zůstává stejný.

Taky, vypnu si atom, vypnu si uhlí a začnu si stěžovat, že v bezvětří a zatažené obloze mě Rus vydírá plynem. Důkaz, že v mnohém případě inkluzivní vzdělávání již nese své ovoce.

Pavel K
18. únor 2023, 23:40

To Petr Dolák:

Z mého pohledu píšete hodně manipulativně.

Nevysvětlil jste "dle všeho". Manipulátoři používají absolutní fráze.

Berete jako důkaz toho, že Němci ví, že to udělali USA z toho, že jeden poslanec tvrdí, že vláda tají informace a pak z diskuze? Vás bych nechtěl vidět v soudcovském taláru.

Co máte proti slušnosti? Kde vidíte cenzuru (či regulaci) a nezmiňujte se o nelegálních věcech - podněcování násilí. Já mohu, a taky to dělám, kritizovat naši vládu či představitele EU.

Také nesouhlasím s vypínáním funkčních JE v Německu, ale to je tak vše, co s tím mohu dělat, nemyslím si, že pokud to budu opakovat 100x denně, že ty JE zapnou. Rusko vydíralo plynem ty země, které zavedly sankce. A dělalo to i v době, kdy svítilo a foukalo. A při těch našich názorech mi ukažte, kde máte tu cenzuru / regulaci.

Teď jste zase přešel na nové téma - inkluzivní vzdělávání. Co to má společného s plynovodem NS?

Doporučuji Vám být více empatický a méně radikální.

ursula l
17. únor 2023, 22:11

treba povedat, ze Seymour Hersh neni len tak nejaky niemand z nimanic. Ten uz priniesol viackrat zaujmave a overene info. asi ma svoje zdroje.

inymi slovami, neda sa svietit. NS1 a NS2 odpalil nas kolonizator

Dpetr
17. únor 2023, 23:39

Přečtěte si ten článek v deníku, na který odkazuji v 22:27.

Pan Hersh tam má rozpory, nehledě na to, že svůj kredit už ztratil dřív.

Nedá se svítit, pachatel nalezen není. Krom toho, že jen dezolát píše o USA jako o našich kolonizatorech.

Pavel K
18. únor 2023, 10:09

Ano, už v dřívějších článcích si informace vylhal. Kdysi měl renomé, o které pak přišel. Je dobře, že jeho informace vzali kolegové a odporná veřejnost na vědomí a jako všechny ostatní je prověřili.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se