Domů
Plynárenství
Počet prodaných aut na LPG v Česku se letos zdvojnásobil na 1985 vozů
Opeal Ampera-e, Chevrolet Bolt pro Evropu s 60 kWh baterií, zdroj: automotorsport.se
Opeal Ampera-e, Chevrolet Bolt pro Evropu s 60 kWh baterií, zdroj: automotorsport.se

Počet prodaných aut na LPG v Česku se letos zdvojnásobil na 1985 vozů

Plynárenství
4 komentáře
25. červenec 2022, 14:47
ČTK

Počet nově zaregistrovaných automobilů na LPG v Česku se během prvního pololetí meziročně zdvojnásobil na 1985 vozů. O téměř tři čtvrtiny se pak zvýšil zájem o přestavby na LPG, v některých servisech mají nyní plno až do října. Důvodem zvýšené poptávky je zdražení benzinu a nafty. Oznámili to dnes zástupci České asociace LPG.

Zkapalněný ropný plyn (LPG) byl letos podle nich po benzinu a naftě třetím nejčastěji registrovaným pohonem. S drobným odstupem následují elektromobily a plug-in hybridy. „Je prakticky jisté, že v nejbližších měsících dosáhne počet registrací nových LPG vozidel stejných hodnot jako za celý rok 2021 a rok 2022 výrazně předčí zatím rekordní loňský rok,“ uvedl výkonný předseda České asociace LPG Ivan Indráček.

Celkem je v Česku registrováno zhruba 8,6 milionu vozidel všech kategorií. Celkový prodej nových osobních aut v ČR v prvním pololetí meziročně klesl o 12,3 procenta na 98.916 vozů. Důvodem poklesu byly přetrvávající problémy ve výrobě, v dodávkách komponent a logistice, vyplývá z dat Svazu dovozců automobilů.

Podle statistik ministerstva dopravy v prvním pololetí podstoupilo přestavbu na LPG nebo CNG 3795 vozů. Tento údaj nicméně zahrnuje jak celkový počet montáží, tak i demontáží. Podle odborníků se nicméně v současnosti přestavby CNG prakticky nedělají a podíl demontáží je letos asi 12 procent. „Lze konstatovat, že čistě přestaveb na LPG se v prvním pololetí uskutečnilo více než 3300,“ uvedl technik strakonické společnosti Autogas – Centrum Evžen Procházka. V první půli loňského roku to bylo asi 1900 dodatečných přestaveb na LPG.

Ilustrační foto

Výhoda LPG spočívá podle asociace mimo jiné v rozsáhlé síti čerpacích stanic. Odběrných míst je v Česku skoro 1000. Podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu je v tuzemsku kolem 7600 čerpacích stanic, veřejně přístupných je asi 4000 z nich. Převážná většina z nich nabízí tradiční paliva, tedy benzin a naftu.

Asociace uvedla, že LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu. „Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzinu. V posledních týdnech, kdy stál benzin v průměru více než 47 Kč/l, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,“ uvedl Indráček.

Za první pololetí bylo v EU registrováno 131.869 nových LPG automobilů, což je meziročně více než čtvrtinový růst. V prvním čtvrtletí přibylo nejvíc registrací nových LPG vozů v Německu (288 procent), ve Francii (77 procent) a ve Španělsku (42 procent), vyplývá z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Ladislav Novák
25. červenec 2022, 16:18

Pokud je auto vybaveno LPG pohonem přímo z automobilky, pak to je asi lepší volba, než si LPG pohon nechat montovat dodatečně někde u malé firmy. Jezdit oproti benzínu za polovic není k zahození, teplé zimy jsou pro používání LPG taky výhodné.

Michal
26. červenec 2022, 09:40

Přímo z automobilky někdy bývají "zamknuté" řidicí jednotky LPG, nebo jsou rovnou integrovány do řidicí jednotky motoru. To výrazně ztěžuje řešení problémů (autorizovaný servis si s LPG nemusí vědět rady, nezávislá LPG dílna by si rady věděla, ale do jednotky se nemůže připojit). Překvapivě docela často se stává, že automobilka si u dodavetele vybere nekvalitní LPG vstřikovače, měla to tak třeba Škodovka se svou Octavií LPG. Výhoda naopak je, že automobilka většinou použije kvalitnější hlavu válců.

Rejpal
26. červenec 2022, 00:19

Auto na LPG je celkově nejlevnější alternativa v osobní automobilové dopravě, bylo to tak před 20 ti lety a dokud stát LPG nezdraží tak to bude platit stále. Bohužel provoz má svoje nevýhody - nemožnost parkování v podzemí , časté revize , dražší technická vyšší cena servisu atd.

Michal
26. červenec 2022, 09:43

Každá alternativa vůči benzínu má své nevýhody. Každý si musí vyhodnotit, zda na to přistoupí, nebo ne. Každoroční revize mi nepřišly jako problém. Spíše to parkování je dosti omezující a nejde jen o podzemní parkování, ale většinou ten zákaz mají i nadzemní parkovací domy. A co je nejhorší, tak často až u vjezdové závory.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se