Motory Rolls-Royce pohání 120MW elektrárnu v Mozambiku
Rolls-Royce uvedl v jihoafrickém Mozambiku do provozu 120MW elektrárnu, kterou pohání 13 plynových motorů. Jedná se o největší systém svého druhu uvedený do provozu společností Rolls-Royce.
V mozambickém Ressano Garcia byla včera oficiálně uvedena do provozu nová plynová elektrárna, která má zajistit energii pro rychle rostoucí ekonomiku tohoto afrického státu. Elektrárnu tvoří 13 plynových dvaceti válcových motorů typu B35:40V20AG2. Motor pracuje na 750 otáčkách za minutu.
Nová plynová elektrárna se nachází nedaleko hranice s Jihoafrickou republikou u města Ressano Garcia. Vlastníkem a zároveň provozovatelem elektrárny je nezávislý výrobce Gigawatt Mozambique, který má uzavřenou smlouvu na dodávku elektřiny do distribuční sítě se státem vlastněnou utilitou Electricidade de Mozambique (EDM).
“Rozhodnutí pořídit generátory společnosti Rolls-Royce bylo založeno na detailním technickém, ekonomickém i obchodním hodnocení různých dodavatelů. Těšíme se na další spolupráci se společností Rolls-Royce v dlouhodobém horizontu. Naším plánem je vytvořit z elektrárny v Ressano Garcia vlajkovou loď spolupráce mezi Gigawatt a Rolls-Royce,” poznamenal ke spuštění elektrárny Dieter Klingenberg, technický ředitel Gigawatt Mozambique.
Potenciál pro další využívání plynových motorů pro výrobu elektřiny v afrických zemích spatřuje i samotný Rolls-Royce.
“Naše středně rychlostní spalovací motory efektivně využívají zemního plynu jako zdroje energie. Pro země jako Mozambik je toto technologické řešení důležitou součástí elektrifikace země v národním měřítku,” prohlásil k možnostem plynových motorgenerátorů v Africe Matthias Vogel, vicepresident Power Generation ve společnosti Rolls-Royce Power Systems.
Kromě dodávky motorů je součástí kontraktu s Rolls-Royce také dodávka příslušenství a technická podpora pro provozování elektrárny. Podepsán byl dlouhodobý patnáctiletý kontrakt se společností TSK/EEN Joint Venture, která bude dohlížet na výcvik personálu, údržbu elektrárny a dodávku náhradních dílů.
Mohlo by vás zajímat:
Není lepší velká plynová turbína než tolik spalovacích motorů fungujících na principu píst nahoru, zastavit a zase zpátky?
No vidíš, že ne.
Taky jezdíš autem na principu píst nahoru zastavit a zase zpátky.
Mohly by využít i panely, svítí tam víc jak u nás ?
Kde se bere myšlenka toho že pohyb pístu je extrémně ztrátová záležitost? Já tedy nevím ale z mého pohledu jediný způsob jak se tam může energie disipovat je v deformacích materiálu, a obávám se že to bude jen pár procent - zhruba tolik kolik turbína ztrácí na obtoku lopatek na jejich koncích..
ne, nejezdím v autě s písty
"Rolls-Royce uvedl v jihoafrickém Mozambiku do provozu 100MW elektrárnu, kterou pohání 13 plynových motorů s celkovým tepelným výkonem 120 MW."
Tomuto nerozumím, být to 220MWt, to bych asi ještě chápal ale tak jak je to v článku, tedy 100MWe a 120MWt, znamená účinnost 83% což zřejmě dost dobře není možné. Pokud by šlo o regeneraci, pak ano ale bylo by to 100MW celkových, ne MWe.
Dobrý den,
děkuji za upozornění. V tomto případě jsem čerpal z oficiální tiskové zprávy RR -http://www.rolls-royce.com/media/press-releases/yr-2016/pr-2019-02-19-100-mw-power-generation-plant-in-mozambique-goes-into-operation-with-rr-gas-engines.aspx - Kde se zmiňují výkony 120 MW a 100 MW (bez specifikace elektrického a tepelného výkonu), což by odpovídalo provozu v kogeneračním režimu, kde se skutečně mohou pohybovat účinnosti okolo 80 %. Při podrobnějším zkoumání katalogového listu RR zde: http://bergen.rolls-royce.com/portals/_default/assets/1/677/146_booklet2014powerbusiness.pdf jsem došel k závěru, že se jedná o chybu v tiskové zprávě RR a v závislosti na použité frekvenci je celkový tepelný výkon buď 117,9 MWtep a 117 MWe pro příkon v palivu 243,9 MW pro 60 Hz - což odpovídá uváděné elektrické účinnosti 47,9. Případně pokud jde o 50 Hz verzi tak je elektrický výkon 121,9 MWe a tepelný 122,8 MWtep pro příkon v palivu 253,2 MW což odpovídá elektrické účinnosti 48,14 udávané v katalogu.
Ještě jednou děkuji za upozornění a v článku jsem již informace upravil.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se