Elektřinu pro železnici zajistí v roce 2020 po roční pauze opět ČEZ
Dodavatelem elektřiny pro trakční vedení na české železnici bude v roce 2020 po roční pauze opět skupina ČEZ, konkrétně firma ČEZ ESCO. Na webu o tom dnes informovala energetická burza PXE, kterou pro nákup elektřiny využila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). ČEZ dodává železnici elektrickou energii dlouhodobě. Pro letošní rok ho ale vystřídala společnost Amper Market, kterou loni krátce po oznámení zakázky koupila společnost Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy.
PXE dnes uvedla, že do soutěže o dodávky v roce 2020 přihlásilo celkem sedm dodavatelů. Poptávaný objem v roční výši 1,344 terawatthodiny (TWh) byl podle burzy rekordní.
„SŽDC je největším odběratelem elektřiny v České republice, stejně jako největším zákazníkem ČEZ ESCO,“ řekl dnes ČTK generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
SŽDC, pro kterou pracuje asi 17.000 lidí, spravuje celostátní i regionální tratě, jež vlastní stát. Od roku 2016 se stará také o nádraží, která koupila od Českých drah. PXE, která sídlí v Praze, umožňuje obchodování s elektrickou energií s místem dodání v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a Rumunsku. Energetická burza Praha byla založena v červenci 2007. V květnu 2016 se většinovým vlastníkem PXE stala evropská energetická burza European Energy Exchange (EEX). Vlastní dvě třetiny akcií PXE, zbylá třetina patří Burze cenných papírů Praha.
Mohlo by vás zajímat:
Při přejezdu státní hranice není problém zjistit, v jakém čase k tomu došlo a v případě nainstalovaného elektroměru na vozidle dojde od tohoto okamžiku k účtování energie od jiného dodavatele.
Ovšem drtivá většina vozidel elektroměry zatím vybavena není, takže se platí za ujetý kilometr pomocí daného paušálu, který bere v potaz kategorii a hmotnost vlaku. A máte pravdu, že zatím nezáleží, jestli vozidlo rekuperuje nebo víc svítí a topí. Lidi se neváží, takže se v osobní dopravě bere hmotnost prázdného vlaku.
by me zajímala cena za 1kWh která vyhrála ?
Hned nahoře tam je odkaz na PXE kde je to napsaný: "Zadavatel, SŽDC, zvolil formu aukční ceny jako příčítací koeficient v Kč/MWh nad velkoobchodní trh. Vysoutěžená hodnota přičítacího koeficientu činí 127,9 Kč/MWh. Výslednou cenu dodávky tvoří součet přičítacího koeficientu a vážený průměr postupně fixované ceny referenčního kontraktu na velkoobchodním trhu v průběhu letošního" - tzn. cena za kWh není protože není všechno nakoupený.
Vím že existují vícesystémové elektroměry do lokomotiv, ale jak se to účtuje ve skutečnosti? Jak elektroměr pozná přejezd přes hranice nebo na jinou železnici kde se platí někomu jinému?
Prý se účtuje podle tunokilometrů, takže vlastně ani z hlediska nákladů nezáleží na tom jestli je to úsporný vlak s rekuperací nebo neúsporný a topí se v něm do otevřených oken. A u osobních vlaků vyhodnocují tunokilometry podle prodaných lístků a průměrné váhy člověka?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se