Domů
Elektrárny ve světě
Reaktorové bloky Kudankulam 3 a 5 dosáhly dalších stavebních milníků
Výroba parogenerátoru pro JE Kudankulam; Zdroj: AEM technology

Reaktorové bloky Kudankulam 3 a 5 dosáhly dalších stavebních milníků

Indický dodavatel Larsen & Toubro dokončil dle harmonogramu instalaci „suchého štítu“ pro reaktorovou nádobu na třetím bloku Jaderné elektrárny Kudankulam, která je budována v Tamilnádu. Kromě toho ruská společnost Atommash oznámila zahájení instalace parogenerátorů na pátém bloku této elektrárny.

Suchý štít

Suchý štít je ocelový válec vyplněný betonem, který je umístěn kolem reaktorové nádoby. Tento štít zajišťuje snížení neutronového toku a také pomáhá chránit před přehřátím železobetonové konstrukce reaktorové šachty. Suchý štít, který váží 140 tun, byl vyroben firmou JSC Tyazhmash ve městě Syzraň, které se nachází v Samarské oblasti v Ruské federaci.

Instalace parogenerátorů

Atommash, dceřiná společnost ruského Rosatomu, zahájila výrobu parogenerátorů pro pátý blok Jaderné elektrárny Kudankulam. Společnost již dříve vyrobila stejná zařízení i pro třetí a čtvrtý blok elektrárny. Každý z parogenerátorů má průměr více než 4 metry, délku přibližně 15 metrů a váží 340 tun.

Parogenerátor pro Kudankulam 4; Zdroj: AEM technology

Nuclear Power Corporation of India staví čtyři nové reaktorové bloky (Kudankulam 3-6), každý s instalovaným elektrickým výkonem 1000 MW. V areálu jaderné elektrárny se již nachází reaktorové bloky 1 a 2, které zahájily komerční provoz v prosinci 2014, respektive v dubnu 2017.

Úvodní fotografie: Výroba parogenerátoru pro JE Kudankulam 5, zdroj: AEM technology

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Jaroslav Novák
13. srpen 2020, 11:42

Lze o schopnosti Rosatomu (dodat JE na klíč) ještě pochybovat? Zároveň navážeme na již zprovozněné ETE12 v řadě synergických efektů! Odpovědný hospodář a vlastenec vsadí na domácí průmysl, protože na dodávky z ČR průmyslu do JE v ČR nelze uplatnit sankce!!! ETE34 a EDU56 proto vyrobíme a postavíme sami sobě!!! Takové má být jasné a normální sdělení od vlády ČR všem zahraničním partnerům!!! ALE ČESKO SNESE FŠECKO, i zradu v rozhodování o nových JE zdrojích!!!

Bizon
13. srpen 2020, 12:22

My chápeme že máte fakt rád jádro! Já taky, stejně jako spousta jiných lidí tady na fóru!! Ale pochopte, že v tomto oboru rozhodují primárně politika, prachy a zájmy!!! Smiřte se s tím že technická realita, jako to že jde o nejčistější a nejbezpečnější zdroj elektřiny, je bohužel vedlejší:( !!!!

Jaroslav Novák
13. srpen 2020, 13:09

Necháme-li politiky rozhodovat o jádru, tak dopadneme jako s českými lesy, sežrány kůrovcem a zničené území+krajina+chybějící blahodárné účinky jehličnatého lesního prostředí,....destrukce ŽP a ohrožení biodiversity, koukněte na okolí rodiště senátora Vystrčila Dačice, zničené území = dopad politického řízení lesnictví ČR!!! Zkázonosné stavy lesů=politické rozhodování (proti obvyklým lesnické praxi) se promítnou do všech struktur života,......nestačí nám destrukce lesů, potom nechme politiky rozhodovat i o energetice a 1 kWh stojí 50,-Kč

pr
14. srpen 2020, 09:33

A proto mi má FVE s akumulací, kdy v době NT (slunce svítí) je cena cca. 1,6Kč/kWh, v době VT (slunce nesvítí) se ke zmíněné ceně připočte 2,0 Kč/kWh bude stačit, případně si pomohu centrálou na plyn. (max. 2 týdny v zimě) Takže 50Kč ať si platí podnikavci, kteří odmítají žít za svoje a ještě by rádi ať jim dělný lid dodá energii za hubičku.

Jan Veselý
13. srpen 2020, 13:16

Ačkoliv nemám osobně Václava Klause rád, věta: "O peníze jde až v první řadě", je krutě upřímná a pravdivá. Na nějakou "čistotu" a "bezpečnost" se moc nehraje. Jinak by totiž uhelné elektrárny v Indii nevyráběly cca 35x více elektřiny než jaderné.

Indie měla ještě před nějakými 10 lety relativně velké plány s jadernou energetikou, povětšinou zůstalo jen u plánů. V reálu by takových VVER reaktorů potřebovali tak 80-100, aby to udělalo nějakou pořádnou změnu.

Bizon
14. srpen 2020, 11:40

Je to tak. Vietnam je podobný příklad, v současnosti nejrychleji rostoucí ekonomika na světě, a ten boom je napájený prakticky výlučně pomocí uhelných elektráren :(

Jan Veselý
14. srpen 2020, 12:45

Ano, Vietnam se taky vykašlal na jadernou energii. A takové s ní měli plány. Ohledně uhlí, myslím, že FV, vítr a plyn jsou na cestě uhlí postupně utlačovat a vytlačovat z čistě ekonomických důvodů, hlavně v zemích mezi obratníky, kde teď probíhá rychlá industrializace.

Josef
15. srpen 2020, 01:26

Ano a není se čemu divit jaderné elektrárny jsou prostě dražší než uhlí a tyto chudé země prostě volí logicky tu nejlevnější výrobu el. energie co pro ně existuje - zatím.

Josef
15. srpen 2020, 01:26

Ano a není se čemu divit jaderné elektrárny jsou prostě dražší než uhlí a tyto chudé země prostě volí logicky tu nejlevnější výrobu el. energie co pro ně existuje - zatím.

energetik II
13. srpen 2020, 13:13

Je bych upřesnil, že v Indii se zatím staví jen dva ruské bloky č. 3 a 4 , další dva , č. 5 a 6 jsou zatím v plánu jako objednané.

Musím se smát tomu, jak pan Pompeo u nás včera maloval "čerta na zeď " z ruského Rosatomu a přitom jiné části světa si objednávají ruské reaktory "skoro po tuctech" !! Jde přitom o velmi rozmanité části světa ! Třeba stát NATO Maďarsko - 2 kusy, stát NATO Turecko - 4 kusy, stát EU- Finsko - 1 kus, stát NATO Bulharsko - v Belene při mezinárodní spolupráci bude mít 2 x VVER- 1000 ,Čína- 4 kusy, Indie - 4 kusy, Egypt - 4 kusy, Bělorusko - 2 kusy, Irán - 2 kusy, Uzbekistán - 2 kusy, Bangladéš - 2 kusy,......Tyto všechny státy na strašení pana Pompea z vysoka kašlou a dělají jenom dobře !!

Jan Veselý
13. srpen 2020, 13:18

Tucet = 12 kusů. Já ve vašem textu vidím jen "kusovky" pro "hejly", státy druhé nebo třetí kategorie, které samy sobě potřebují něco dokazovat.

P.S.: A smluvní ceny by nebyly?

energetik II
13. srpen 2020, 14:35

TO : Veselý

a/ Je-li Maďarsko, Finsko nebo Čína "hejl druhé kategorie", no to opravdu nevím !

b/ Vyjmenoval jsem 29 reaktorů. To je 2 tucty + 5. Takže je pravdou že různé ty "části světa" = třeba Asie, si ruské reaktory objednávají po tuctech. Asi jen těžko si jedna země objedná nejednou 12 reaktorů za 60 mld. USD.

c/ V Bangladéši je cena za dva reaktory po 1200 MW - 12,65 mld. USD , 90 % z ceny jde na půjčku ruské vlády. Takže 6,3 mld. USD za jeden reaktor vychází na cca. 140 mld. Kč.

V Turecku je cena za 4 bloky 20 mld. USD , 93 % je zajištěno půjčkami ruských firem napojených na Rosatom. Cena za jeden blok je tak 5 mld. USD, asi 110 mld. Kč.

Jan Veselý
13. srpen 2020, 19:14

ad a) Ano, Maďarsko a Finsko tu definici splňují. V případě Číny jsou to, vzhledem k její velikosti, jen hračky a způsob vytěžení know-how.

ad b) Žádná země po tuctech ty reaktory neobjednává. Ani Čína, ani Indie, kde by v reálu mohli opotřebit třeba i více než 100 kusů

ad c) Jaké jsou úroky, jaké je výkupní cena, na jak dlouho a jak je to s indexací o inflaci? Nebo je to investice mimo rámec tržního prostředí? V Turecku vím, že tam je nějaké CfD na úrovni 120 USD/MWh.

Emil
13. srpen 2020, 20:08

K tomu Turecku by bylo vhodné doplnit, že CfD 123.5 USD/MWh je takto vysoký mj. kvůli tomu, že jde o kontrakt jen na 15 let, tj. kvůli požadavku na extrémně rychlou návratnost. Z dalšího provozu elektrárny dostává turecká vláda 20% zisku. V době uzavření kontraktu byla průměrná cena silové elektřiny v Turecku 93.8 USD/MWh.

Martin Pácalt
14. srpen 2020, 08:19

Jan Veselý: Energetik II tu formulaci měl v uvozovkách s doplňkem "skoro", z čehož vyplývá, že o opravdové stavbě po tuctech není přesvědčen ani on sám. Čili toho čínského fandu zbytečně taháte za slovo.

Milan Vaněček
13. srpen 2020, 16:07

Indie jako jaderná velmoc samozřejmě buduje i jaderné elektrárny. Ale současně buduje mnohem více elektráren fotovoltaickych (at již výkonem, tak i TWhodinami elektřiny).

To samé Čína.

energetik II
13. srpen 2020, 16:42

TO : Vaněček

Ano, Indie i Čína by chtěly budovat jádro, ale tempo kvůli cenám zpomaluje všude. V Indii je například podíl jádra na výrobě elektřiny už 20 let !! stejný = jen 3 % a do budoucna to nebude lepší.

Solár je tvrdý soupeř , jeho ceny totiž naopak padají a padají. Pro ilustraci jedno číslo. Za první pololetí 2020 Čína vyvezla do zahraničí 1,32 miliardy kusů solárních panelů , což bylo meziročně o ohromných 29,64 % více ! Ovšem dostala za ně zaplaceno o 7,59 % méně, tedy jen 8,85 mld. USD. Jednoduše se dá spočítat, že v Číně vyráběné solární panely zlevnily za 12 měsíců zhruba o 50 % ! U jádra jde vývoj přesně obráceně, soustavně zdražuje.

Milan Vaněček
13. srpen 2020, 17:38

No a proto ve světě každoročně přibývá mnohem více TWh z výroby ve FVE a VtE než z elektráren jaderných.

Pavel
13. srpen 2020, 18:49

Ty čísla moc nesedí. Standardem jsou tuším 400W panely. Při ceně 0,2 USD za W musí jeden panel stát 80 USD. Takže pokud by to bylo 88,5 mld. USD tak tomu by se dalo věřit. Ovšem to by museli soudruzi v Číně vyprodukovat třes 500 GW za pololetí. Takže to taky blbost a pokles ceny o 50 procent taky nesedí. Máte v tom asi nějaký zmatek.

Pavel
13. srpen 2020, 18:59

V každém případě solár je dnes už i u nás mnohem výhodnější než jádro. Zoufalá snaha prosadit jaderný tunel má pouze jeden důvod. Ono udělat solární tunel číslo 2 je moc i na tu Hradní partu kleptomanů. Pokud bys tím podařilo udržet ve hře kámoše z Ruska, o dengy do vlastních kapes by bylo postaráno. Takže se snaží tunelovat přes jádro, protože v tom cítí podporu mnoha užitečných idiotů, kteří si nevidí na špičku nosu a hlavu mají pořád ještě v devadesátkách. Můžeme jenom doufat že to v tomto volebním období nestihnou. I když Bureš a parta jeho podržtašků se v poslední době velmi snaží to posunout.

Jaroslav Studnička
13. srpen 2020, 19:11

To vám nestačí, že jste za hňupa na ekolist.cz?

Carlos
13. srpen 2020, 19:14

Pane Studničko,

Pavlové jsou tu asi 4.

Emil
13. srpen 2020, 19:32

O jejich výhodnosti svědčí přírůstek instalovaného výkonu za loňský rok ve výši 4,6 MWp (0,22%)...

Milan Vaněček
13. srpen 2020, 20:11

Ano kocourkovští v čele s emilem ukázali hloupému světu že fotovoltaika je fuj

Pavel
13. srpen 2020, 20:25

Vážený Emile, asi trochu cítíte že váš argument je velmi zavádějící. Pokud chcete srovnávat, musíte všem účastníkům dát stejné podmínky. Jaké podmínky pro uplatnění na trhu bude mít naše nová slavná JE? Jaké jsou současné podmínky vstupu na trh pro velké a malé FVE?

Emil
13. srpen 2020, 20:42

Vážený Pavle, asi trochu cítíte, že vaše srovnání výhodnosti solárů a jádra je velmi zavádějící. Nelze totiž srovnávat výhodnost zdroje základního zatížení se zdrojem, jehož výroba je silně závislá na počasí, denní a roční době.

Dále si všimněte, že jsem na rozdíl od vás nic nesrovnával. Naše nová JE bude mít podmínky pro uplatnění na trhu takové, že elektřinu z ní bude stát prodávat za tržní cenu. Stejnou možnost prodávat elektřinu za tržní cenu mají velké i malé FVE už dnes.

Jaroslav Studnička
13. srpen 2020, 21:20

Pane Carlosi, příspěvky dotyčného Pavla jsou jako přes kopírák...

Jan Veselý
13. srpen 2020, 22:26

ad Emil Novák) Výhodnost se (podle vás) nedá porovnávat, tak zkusíme nevýhodnost. Je téměř jisté, že případnou výstavbu oné JE čeká politické vměšování ze zahraničí, nedodržování termínů a rozpočtů a nakonec z toho vyleze zdroj, který bude ve dne, za větru, v noci i během bezvětří dražší než je ona tržní cena silové elektřiny, protože skoro všechno ostatní je a bude levnější.

A k těm podmínkám, jaký jiný projekt se může pochlubit tím, že stát vyřídí papíry, stát poskytne levné peníze a až se to podělá, stát ten průser ochotně převezme?

Emil
13. srpen 2020, 22:33

To je "téměř jisté" možná podle vás, ve skutečnosti to není nic jiného než vaše spekulace nulové hodnoty.

ČEZ si vyřizuje "papíry" sám, stát poskytuje levné peníze za podobných podmínek jako poskytuje třeba EIB, a "podělání" není důvod k tomu, aby stát něco "ochotně" přebíral.

Milan Vaněček
14. srpen 2020, 09:27

Doporučuji k přečtení článek zde na monitoringu Sametová energetická revoluce

Emil
14. srpen 2020, 10:39

Nejde o článek ale o (neoznačené) komerční sdělení společnosti Solek Group.

Milan Vaněček
14. srpen 2020, 11:02

Autor se dokázal podepsat a představit, na rozdíl od farmy emil

energetik II
14. srpen 2020, 10:12

Ještě k Pompeovi a k jeho proslovu :

"Pokud by mělo mít Rusko nějaký větší vliv v dostavbě Dukovan, tak to podkope vaši národní bezpečnost. Proto USA věří, že se vláda ČR nakonec - "Správně rozhodne".

Někdo může tvrdit, že tohle není velmocenský nátlak, že nám nic nenařídil. Já si ale myslím opak. On to řekl jasně : "USA považují vyřazení Rosatomu za potřebné a správné, a čekají i od ČR , že to také udělá. A pokud ne, tak se USA vůči naší zemi podle toho budou v budoucnu také chovat. Tak je třeba si jeho slova překládat.

Jaroslav Studnička
14. srpen 2020, 10:25

Je to standardní lobby týkající se takto velkého projektu. Vidíme to v chování USA vůči Nord Stream II. Před chvílí tu vyšel další článek na toto téma. Jde o velké peníze, demokracie je pouze vhodná zástěrka...

Jan Veselý
14. srpen 2020, 10:56

Nic neilustruje prestiž současné US administrativy líp než návštěva ministra Pompea v Česku. Přátelské úsměvy a jednání o věcech, které zajímají nás. Když začal si vyskakovat ohledně české politiky vůči jiným zemím, byl blahosklonně ignorován.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se