Domů
Čistá mobilita
Uspějí auta s vodíkovým pohonem? Názory a strategie automobilek se liší

Uspějí auta s vodíkovým pohonem? Názory a strategie automobilek se liší

Toyota zdvojnásobila svoje investice do vozidel s vodíkovými palivovými články (fuel cell vehicle – FCV) a snaží se vyrobit vozidlo s nízkými náklady pro masový trh. Cílem společnosti je také vytvořit úspory z rozsahu protlačením technologie do autobusů a nákladních vozidel.  Společnost pracuje na další generaci modelu Mirai, která je očekávaná v roce 2020, a doufá, že ukáže konkurenci a expertům, jak se mýlili, když označili plány za komerčně nemožné.

Výrobce Priusu, prvního masově vyráběného, ekologicky šetrného automobilu, říká, že automobily s vodíkovými palivovými články mohou dosáhnout lepší popularity při snížení ceny.

„Chystáme se přejít z omezené produkce na masovou výrobu, zredukovat množství drahého materiálu jako platina, která je využitá v FCV komponentech, a vytvořit více výkonný a kompaktní systém,“ uvedl Yoshikazu Tanaka, hlavní inženýr vozu Mirai.

Automobilka plánuje představit ostatní FCV modely, mezi kterými bude SUV, pick up a nákladní vozidlo, začátkem roku 2025. Odmítla se ovšem vyjádřit k budoucím plánům. Automobilka ovšem vytvořila prototypy dodávkového automobilu a nákladního vozidla na základě vozidel od společnosti Tesla.

„Chystáme se využít tolik částí z existujících osobních vozidel a ostatních modelů v nákladních vozidlech, jak je to jen možné,“ řekl Ikuo Ota, vedoucí obchodního plánu. „Jinak nebude dosaženo výhod masové produkce,“ dodal.

Toyota také sází na zlepšení dojezdu vozu Mirai z 500 km na 700 až 750 km. Kolem roku 2025 chce společnost dosáhnout na dojezd 1000 km. Společnost začala vyvíjet FCV na začátku 90. let s vidinou, že vozy se stanou klíčem k čisté energetice.

Mirai byl prvním masově vyráběným vodíkovým automobilem. Před vládními podpůrnými mechanizmy byla cena okolo 60 000 dolarů (zhruba 1,3 milionů korun) a v kombinaci s nedostatkem infrastruktury se prodalo celosvětově pouze 6000 vozů.

Názory a strategie automobilek se liší

LCM Automotive předpovídá, že v roce 2027 budou FCV tvořit 0,2 % prodeje nových vozidel a elektromobily 11,7 %. Mezinárodní energetická agentura předpovídá, že do roku 2040 bude méně FCV než elektromobilů.

Spousta výrobců včetně Tesly a Nissan vidí elektromobily jako lepší náhradu za spalovací motory. Pouze hrstka výrobců, jako je například Honda a Hyundai, pracují na FCV.

Toyota předpokládá, že se zvýší prodej až více zemí, jako je například Čína, přejdou na technologii palivových článků. Společnost dále vidí výhodu FCV oproti elektromobilům v tom, že nevyžadují vzácné materiály, jako je kobalt, na výrobu baterií.

Náhled pod kapotu Toyoty Mirai. Zdroj obrázku.

V současnosti jsou vozy ručně montované

V současné době jsou vozy Mirai montovány ručně v továrně Toyota City. Výsledkem je produkce 6,5 aut denně, což je nepatrné číslo v porovnání s průměrnou domácí produkcí Toyoty 13 400 vozů denně.

Toyota však navyšuje výrobníkapacitu v očekávání, že po roce 2020 se bude prodávat okolo 30 000 FCV vozů. Současné číslo prodaných vozů je 3000 vozů. Společnost začala již používat součástky vyrobené pro Mirai v ostatních modelech. Mezi ně patří autobus Sora FC, uvedený na trh v Japonsku v březnu tohoto roku, a nákladní automobily, které jsou testovány v Kalifornii.

„Bylo by těžké snížit náklady na výrobu, pokud by Toyota vyráběla pouze vůz Mirai,“ uvedl anonymní zdroj. „Snížení nákladu FCV systémů ve větších vozech bude dosaženo masovou výrobou a používáním běžných součástek napříč různými třídami vozů,“ dodal.

Vysoká cena vozu Mirai je zapříčiněna drahými materiály zahrnujícími platinu, titan a uhlíková vlákna použitými v palivových článcích a v systému skladování vodíku. Inženýři snižují náklady vylepšením platinového katalyzátoru, který je klíčovým komponentem pro sadu palivových článků.

Strategic Analysis zanalyzovala cenu FCV automobilů, včetně Mirai, a odhaduje, že cena na výrobu každé sady palivových článků je 11 000 dolarů (zhruba 240 tisíc Kč).

„Podařilo se nám snížit množství platiny o 10 % při dosažení stejného výkonu,“ řekl Eri Ichikawa, inženýr palivových článků v Cataler Corp.

 „Důsledným zaměřením na tyto problémy se nám v budoucnu podaří progresivně snížit cenu FCV,“ uvedl Yoshikazu Tanaka.

Zdroj úvodního obrázku: thedrive.com

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Karel Rychly
5. srpen 2018, 18:10

Proč se nepíše o motorech které vyrábí vodík elektrolýzou přímo v auťe v nádrži je voda. Na tomto systému by se moc nevidělávalo. Někdy je míň víc.

Vladimír
22. září 2018, 06:50

Nev,,i"dělávalo, vrať se do školy

Pavel Fořt
5. srpen 2018, 20:11

Dobrý den, pane Rychlý,

a zdroj energie v takovémto vozidle by bylo co?

Robin
5. říjen 2018, 22:16

Soukromě si myslím, že vodíkový pohon nabízí z hlediska komfortu pro řidiče v současnosti více než třeba elektromobily - minimálně dobou tankování, která je cca 5 minut, oproti desítkám minut v režimu rychlého nabíjení u elektromobilů.

Navíc při spalování vodíku vzniká jako odpadní produkt teplo, což se dá využít třeba k zatopení uvnitř auta v chladnějším období a není to na úkor dojezdovosti, jako v případě elektromobilu. Což mi nepřipadá málo.

Budoucnost ukáže, co se prosadí.

Petr Hariprasad Hajič
6. srpen 2018, 20:08

Jaká je životnost těch článků? Pokud vydrží něco kolem 100000 hodin, tak by se to mohlo začít vyplácet.

žabák
7. srpen 2018, 23:59

Motor co vyrábí vodík elektrolýzou neboli hydrolýza?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se